handdator

Visa fullständig version : Ben träning


Shipp
2010-08-17, 22:43
Behöver man träna ben lika mycket som andra muskel grupper om man cyklar 6 km per dag och tränar innebandy 2 timmar i veckan + 1 match?

Brukar lyfta lite med benen men inte så mycket mer.

lyfta = sitter i en stol och drar upp benen med en tyng ^^

mini
2010-08-17, 22:53
Jag skulle säga ja, så länge du kan få in det i programmet så att du även har tid för återhämtning. Innebandyspelare riskerar skador på knän och fotleder med sina snabba vändningar så det kan vara ännu något att tänka på i din träning. Att få starka stabila ben kan hjälpa dig i din andra idrott.

Tobbeh
2010-08-17, 23:43
Jag skulle kört ett par set knäböj/benpress istället för enbart benpress!

Sjoba
2010-08-18, 00:39
Jag skulle säga ja, så länge du kan få in det i programmet så att du även har tid för återhämtning. Innebandyspelare riskerar skador på knän och fotleder med sina snabba vändningar så det kan vara ännu något att tänka på i din träning. Att få starka stabila ben kan hjälpa dig i din andra idrott.

Håller med mini.

Beror sig ju på vad du har för målsättning också. Vill du ha större och starkare ben så kommer ju naturligtvis styrketräning göra dig gott. Starka ben kommer även som mini säger att hjälpa dig i din idrott.
2 timmar + en match i veckan och att cykla till och från skolan/jobbet/whatever är inte så mycket, där kan du allt få med ett benpass om du vill.

Ungrim
2010-08-18, 06:59
Tycker absolut att du ska slänga in ett benpass...

Du kommer ångra dig längre fram om du inte kört ben

HulkH
2010-08-18, 13:58
Ja, jag skulle lägga in ett benpass :)

Shipp
2010-08-18, 15:12
Får väll klämma in ett pass då :)

Jag har undrat om man är rätt så small kan man bygga muskler från det som syns och ser bra ut? Jag väger endast 58 kilo..
Menar hela kroppen då altså.

King Grub
2010-08-18, 15:29
Är du naturligt smal har du bästa förutsättningarna för att lägga på dig vikt i form av just muskelmassa, inte kroppsfett, vid en viktökning.

cryx
2010-08-18, 15:53
Se bara till att vila och ät ordentligt om du ska både spela innebandy och träna ben. Annars blir det inte så bra.

KalleTeodor
2010-08-18, 17:44
Finns det ingen trådgräns? Denna kille har gjort hur många trådar som helst de senaste dagarna!

Banhall
2010-08-18, 17:59
Finns det ingen trådgräns? Denna kille har gjort hur många trådar som helst de senaste dagarna!


Så länge man har vettiga frågor som inte kan placeras någon annan stans?

Shipp
2010-08-18, 21:52
Finns det ingen trådgräns? Denna kille har gjort hur många trådar som helst de senaste dagarna!

Va fan.. Jag är 15 och försöker lära mig. Visa lite respekt, som att du viste allt från början. Jag kom inte hit för att höra skit från vuxna människor. Det finns hjälpsamma personer här som svarar schyst på frågor.

Vad är det för mening att vänta flera dagar för att posta en ny tråd? :furious:

MLU
2010-08-19, 08:21
Jag måste bara skriva att om du läst på lite innan så hade du redan vetat att du var tvungen att träna ben lika mycket som andra muskelgrupper (helst lite till faktiskt). Ärligt talat bryr jag mig inte om det eftersom jag vet att nästa gång jag ställer en fråga där svaret för många är uppenbart så förväntar jag mig inte att bli nertryckt. Snarare så hade jag personligen försökt svara på frågan på ett uppmuntrande sätt.

Om du vill att folk ska bli mer tillmötesgående så kan du posta alla frågor du har i denna tråden även om det är offtopic. För väldigt många här verkar inte klara av att du postar fler än 3 dumma fråga inom loppet av några dygn (okej, jag gissade bara på antalet frågor och dygn...).

Banhall
2010-08-19, 08:58
Det finns inga dumma frågor ;)

Mantus
2010-08-19, 14:35
Det finns inga dumma frågor ;)

Jo, tro mig, de finns. Ordspråket är ungefär lika verklighetsfrämmande som "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder"

Slartibartfast
2010-08-19, 14:43
Är du naturligt smal har du bästa förutsättningarna för att lägga på dig vikt i form av just muskelmassa, inte kroppsfett, vid en viktökning.

Hur definierar du "naturligt smal"?

Vad man väger är ju en direkt funktion av hur mycket man äter i förhållande till sin förbränning.

Menar du "naturligt lågt bf i förhållande till en given kroppsvikt"?

Slartibartfast
2010-08-20, 07:39
Hur definierar du "naturligt smal"?

Vad man väger är ju en direkt funktion av hur mycket man äter i förhållande till sin förbränning.

Menar du "naturligt lågt bf i förhållande till en given kroppsvikt"?

Jag kan omformulera frågan också:

Vad är skillnaden på att vara "naturligt smal" och att helt enkelt äta för lite?

Eddie Vedder
2010-08-20, 07:46
Jag kan omformulera frågan också:

Vad är skillnaden på att vara "naturligt smal" och att helt enkelt äta för lite?

Att man alltid varit smal hela sitt liv utan att egentligen göra något skulle jag säga. De som aldrig är tjocka som barn, aldrig under uppväxten, aldrig i tonåren etc. men som heller aldrig bantat eller medvetet försökt reglera sin vikt.

Slartibartfast
2010-08-20, 08:08
Att man alltid varit smal hela sitt liv utan att egentligen göra något skulle jag säga. De som aldrig är tjocka som barn, aldrig under uppväxten, aldrig i tonåren etc. men som heller aldrig bantat eller medvetet försökt reglera sin vikt.

Aha, ok. Då är det lite klarare.

Jag var underviktig som barn/ungdom, och skulle ha varit det fortfarande om jag inte satt nån systematik i mitt ätande i något skede. Enligt grub skulle jag i 21-årsåldern alltså ha lagt på mig massor av muskler när jag under en fyraårsperiod gick upp nästan 40 kg.

King Grub
2010-08-20, 08:17
Enligt grub skulle jag i 21-årsåldern alltså ha lagt på mig massor av muskler när jag under en fyraårsperiod gick upp nästan 40 kg.

Nej, det är inte alls "enligt mig". En faktor är inte avgörande för allt. Du kanske har dåliga gener för muskelbygge i alla fall, oberoende av det faktum att du varit mager?

Slartibartfast
2010-08-20, 08:28
Nej, det är inte alls "enligt mig". En faktor är inte avgörande för allt. Du kanske har dåliga gener för muskelbygge i alla fall, oberoende av det faktum att du varit mager?

Ok, då förstår jag inte varför en smal person skulle ha bättre förutsättningar än nån annan att lägga på sig just muskler. Är man smal är det enligt mig ett mycket klarare tecken på att kroppen inte är genetiskt programmerad att bära speciellt mycket muskler, och det mesta av viktökningen, kommer att vara fett.

Är du naturligt smal har du bästa förutsättningarna för att lägga på dig vikt i form av just muskelmassa, inte kroppsfett, vid en viktökning.

KalleTeodor
2010-08-20, 11:02
Va fan.. Jag är 15 och försöker lära mig. Visa lite respekt, som att du viste allt från början. Jag kom inte hit för att höra skit från vuxna människor. Det finns hjälpsamma personer här som svarar schyst på frågor.

Vad är det för mening att vänta flera dagar för att posta en ny tråd? :furious:

Tänk om alla skulle göra 10 trådar per dag om ungefär samma sak. Du frågor om din träning i varje tråd. Är det inte lite mer praktiskt att samla alla dina funderingar i en och samma tråd?

King Grub
2010-08-20, 13:15
Ok, då förstår jag inte varför en smal person skulle ha bättre förutsättningar än nån annan att lägga på sig just muskler. Är man smal är det enligt mig ett mycket klarare tecken på att kroppen inte är genetiskt programmerad att bära speciellt mycket muskler, och det mesta av viktökningen, kommer att vara fett.

"Enligt dig" är inkorrekt. Överätning hos en naturligt smal person stimulerar nybildning av fettfri massa till stor del, medan överätning hos en person varit tjock med gör honom tjock igen.

Sedan kan man svara bra eller dåligt på styrketräning också, men det är en annan sak.

Slartibartfast
2010-08-20, 14:00
"Enligt dig" är inkorrekt. Överätning hos en naturligt smal person stimulerar nybildning av fettfri massa till stor del, medan överätning hos en person varit tjock med gör honom tjock igen.


Om du med smal menar underviktig, så är det ju logiskt att kroppen lägger på sig muskler vid ett överskott tills kroppen nått en normalvikt.

Sen är det ju stor individuell skillnad också, iom att två personer med identiskt BMI, lägger på sig muskler/fett i olika proportion även vid kroppsvikter under vad som kan anses vara normalvikt. Utan träning alltså.

medan överätning hos en person varit tjock med gör honom tjock igen.

Jo, det är ju klart.

King Grub
2010-08-20, 14:02
Sen är det ju stor individuell skillnad också, iom att två personer med identiskt BMI, lägger på sig muskler/fett i olika proportion även vid kroppsvikter under vad som kan anses vara normalvikt. Utan träning alltså.

Och precis som jag säger är det den naturligt smale personen som aldrig varit överviktig som främst lägger på sig fettfri massa av denna överätning. Som trådstartaren. Själva överätningen, utan att styrketräning ens är med i bilden, kan resultera i en viktuppgång bestående av 60% eller mer av fettfri massa hos en sådan person. Och jag pratar inte nödvändigtvis om underviktiga eller utmärglade personer, utan helt normala individer, bara att dom är naturligt smala med lite kroppsfett. En gynnsam muskelfibersammansättning skyddar också mot fettökningar vid överätning.