handdator

Visa fullständig version : Fungerar detta 3split program?


jagtyp
2010-08-17, 19:13
Tjena!

Undrar om detta 3split program skulle fungera, har tänkt att köra 3-1-3 osv

armar, ben
bröst, axlar
rygg, mage
vila
armar, ben
bröst, axlar
rygg, mage
vila

Dvs att jag kör igenom kroppen 2 ggr per vecka.

Skulle detta vara ett effektivt upplägg? Kör 2-3 övningar per muskel/muskelgrupp, 3-4 set om 10 reps.

Tack på förhand!

Brainlund
2010-08-17, 19:21
Det blir 8 dagar om du ska ha vila 2 dagar.....så du hinner inte köra genom kroppen 2 ggr på en vecka mer än första veckan........för du måste ju vila mellan veckorna oxå

om du förstår hur jag menar

jagtyp
2010-08-17, 19:23
Det blir 8 dagar om du ska ha vila 2 dagar.....så du hinner inte köra genom kroppen 2 ggr på en vecka mer än första veckan........för du måste ju vila mellan veckorna oxå

om du förstår hur jag menar

Aa det har du rätt i, my bad :)

Men vad säger du om själva uppdelningen av musklergrupperna?

Zaqwer
2010-08-17, 19:39
Har du tänkt köra triceps på ben och armdagen? I så fall blir det ju triceps två dagar i rad eftersom den aktiveras mycket i bröstövningar också.

Gillar annars schemat och jag kör lika fast annan fördelning av muskelgrupper.

Dag 1: Rygg/Biceps/Underarmar
Dag 2: Bröst/Triceps/Axlar
Dag 3: Ben/Mage
Dag 4: Vila

zharz
2010-08-17, 19:51
Det blir 8 dagar om du ska ha vila 2 dagar.....så du hinner inte köra genom kroppen 2 ggr på en vecka mer än första veckan........för du måste ju vila mellan veckorna oxå

om du förstår hur jag menar

Men han kör igenom varje muskelgrupp minst 2ggr var sjunde dag :)

BobaFett
2010-08-17, 19:58
Tjena!

Undrar om detta 3split program skulle fungera, har tänkt att köra 3-1-3 osv

armar, ben
bröst, axlar
rygg, mage
vila
armar, ben
bröst, axlar
rygg, mage
vila

Dvs att jag kör igenom kroppen 2 ggr per vecka.

Skulle detta vara ett effektivt upplägg? Kör 2-3 övningar per muskel/muskelgrupp, 3-4 set om 10 reps.

Tack på förhand!

Du kör ju armar varje dag :smash:

Det jag reagerade mest på är att du kör armar och ben på samma dag, orkar du verkligen köra de på samma pass? Jag menar säg att du ska köra 3 övningar per muskel, det blir ju 9 övninger på ben (framsida, baksida, vader) och 6 övningar på armarna, 15 övningar och säg 3 set per övning, det blir mycket.

Du gör som du vill men jag tycker i alla fall att ben ska ha en egen dag.

Jag personligen hade kört:

Dag 1: Bröst, triceps, framsida axlar
Dag 2: Ben, mage
Dag 3: Rygg, biceps, baksida axlar
vila

På det sättet får överkroppen vila varannan dag :thumbup:

BobaFett
2010-08-17, 20:01
Det blir 8 dagar om du ska ha vila 2 dagar.....så du hinner inte köra genom kroppen 2 ggr på en vecka mer än första veckan........för du måste ju vila mellan veckorna oxå

om du förstår hur jag menar

Typiskt bessewisser-kolosvar *gah!*

jagtyp
2010-08-17, 20:03
Har du tänkt köra triceps på ben och armdagen? I så fall blir det ju triceps två dagar i rad eftersom den aktiveras mycket i bröstövningar också.

Gillar annars schemat och jag kör lika fast annan fördelning av muskelgrupper.

Dag 1: Rygg/Biceps/Underarmar
Dag 2: Bröst/Triceps/Axlar
Dag 3: Ben/Mage
Dag 4: Vila

Oups skrev fel :smash: kör inte triceps på armdagen, blir biceps och ben. Sen triceps på bröst o axel dagen.

Aa ditt schema såg ju också ganska lovande ut ;)

jagtyp
2010-08-17, 20:06
Du kör ju armar varje dag :smash:

Det jag reagerade mest på är att du kör armar och ben på samma dag, orkar du verkligen köra de på samma pass? Jag menar säg att du ska köra 3 övningar per muskel, det blir ju 9 övninger på ben (framsida, baksida, vader) och 6 övningar på armarna, 15 övningar och säg 3 set per övning, det blir mycket.

Du gör som du vill men jag tycker i alla fall att ben ska ha en egen dag.

Jag personligen hade kört:

Dag 1: Bröst, triceps, framsida axlar
Dag 2: Ben, mage
Dag 3: Rygg, biceps, baksida axlar
vila

På det sättet får överkroppen vila varannan dag :thumbup:

Mm blir ett rätt tungt pass, men gillar att köra lite längre och jobbiga pass ;)

Fast schemat du skrev, där överkroppen får vila varannan dag är iof smart. Kanske blir att prova det from nästa vecka! :thumbup:

BobaFett
2010-08-17, 20:15
Mm blir ett rätt tungt pass, men gillar att köra lite längre och jobbiga pass ;)

Fast schemat du skrev, där överkroppen får vila varannan dag är iof smart. Kanske blir att prova det from nästa vecka! :thumbup:

Jag körde det schemat förut, funkade jättebra för mig men tänk på att anpassa mängden set per pass efter hur fort du återhämtar dig. Det är ändå ett ganska hårt schema ;)

Zaqwer
2010-08-17, 20:18
Oups skrev fel :smash: kör inte triceps på armdagen, blir biceps och ben. Sen triceps på bröst o axel dagen.

Aa ditt schema såg ju också ganska lovande ut ;)


Skillnaden mellan mitt schema och det BobaFett skrev är egentligen bara ordningen dagarna kommer.

Jag väljer att ha bröstdagen i mitten eftersom jag inte vill köra marklyft dagen efter knäböj eller knäböj dagen efter marklyft. Vill låta mina ben och rygg få i alla fall 48h vila.

Så vilket variant som blir bäst för dig beror ju på vad du prioriterar och om du ens kör knäböj och marklyft.

jagtyp
2010-08-17, 20:18
Jag körde det schemat förut, funkade jättebra för mig men tänk på att anpassa mängden set per pass efter hur fort du återhämtar dig. Det är ändå ett ganska hårt schema ;)

Ah okey, kul att höra :thumbup:

Jo precis det är ju det :cool:

jagtyp
2010-08-17, 20:22
Skillnaden mellan mitt schema och det BobaFett skrev är egentligen bara ordningen dagarna kommer.

Jag väljer att ha bröstdagen i mitten eftersom jag inte vill köra marklyft dagen efter knäböj eller knäböj dagen efter marklyft. Vill låta mina ben och rygg få i alla fall 48h vila.

Så vilket variant som blir bäst för dig beror ju på vad du prioriterar och om du ens kör knäböj och marklyft.

Aa precis :)

Traash
2010-08-17, 22:10
Lite offtopic, men jag har inte hajat vad 3split-program och liknande innebär? T.ex. i det här fallet, 3-1-3, eller som jag sett i en annan tråd, t.ex. 5-3-1. Vad betyder det egentligen?

joasimo
2010-08-17, 22:16
Lite offtopic, men jag har inte hajat vad 3split-program och liknande innebär? T.ex. i det här fallet, 3-1-3, eller som jag sett i en annan tråd, t.ex. 5-3-1. Vad betyder det egentligen?

3-1-3 är, träna 3 dagar, vila 1 dag, tränar 3 dagar, vila 1 dag osv... 5-3-1 är väl något styrkeprogram? Tror det är att man kör 5reps, 3reps och 1reps.