handdator

Visa fullständig version : Intervallsfråga.


spoty
2010-08-17, 16:19
Som ni sett har jag gjort ett x antal trådar gällande konditionsträning, då jag aldrig egentligen läst så mycket om löpning kan jag väldigt lite, jag vet inte vad som är myter gällande löpning som jag visste gällande styrketräning.

Jag har nu tänkt träna mitt hjärta, jag har tänkt använda mig av en intervallträning, jag är inte rädd för att ge allt.

Jag hade tänkt ett sådant system;

Cykel
5min uppvärmning
30s allt jag har
90s vila
upprepa denna procedur i 15 minuter
5 minuter vedvarvning.

Vad tycker ni om detta?

Sen har jag en till fundering, när vi talar om hypertrofi gällande styrketräning gäller det att lyfta vikter, oavsett hur stor belastning vi använder sker alltid någon form av hypertrofi (om jag förstått det rätt).

Det jag undrar nu gällande löpning är om detsamma gäller där? Om jag kör i ett tempo där jag klarar löpningen i hyfsat snabbt tempo och inte fullt utmattad tränar jag då konditionen? Eller måste man öka intensiteten för varje pass på så sätt "tvinga" kroppen?

Ursäkta om jag har många frågor men löpning har börjat intressera mig mycket :)

Everest
2010-08-17, 16:29
Kör längre uppvärmning. Efter 5 minuter är kroppen inte riktigt redo att komma upp i nivåer kring maxpuls tycker jag. Längden av intervallerna styrs ju av vilken distans du vill bli bra på. Ju kortare måldistans desto kortare intervaller.

Och att öka intensiteten i varje pass är i längden inte hållbart. Variera mellan korta snabba pass (intervaller, snabbdistans, backträning, fartlek), lugna aeobiska pass och släng in nåt långpass då och då.

Om du har en pulsklocka är det enkelt att se till att man ligger på rätt intensitetsnivå för just den typen av pass man vill köra.