handdator

Visa fullständig version : Är du en morgon- eller kvälls(natt)människa?


Bahir
2010-08-17, 14:18
Själv är jag en morgonmänniska sedan barnsben - är i princip aldrig morgontrött (förutom efter rejäla fyllor), och ogillar att sova länge. Så fort klockan ringer - även om den inte behöver göra det för att jag ska vakna tidigt - så är jag klarvaken och startar dagen. Vad är ni för ena typer?

EDIT/request: Mod kan göra poll offentlig om ingen misstycker.

mini
2010-08-17, 14:22
Föredrar nätter av diverse olika anledningar.

Nixon
2010-08-17, 14:22
Morgonmänniska.

Eddie Vedder
2010-08-17, 14:24
Morgonmänniska så det skriker om det. Det mesta jag får gjort vettigt sker under förmiddagen, efter lunch blir jag mindre produktiv och när klockan typ passerat 19 har jag stängt av helt. Då ska det mycket till för att jag får ett skit gjort.

Osten80
2010-08-17, 14:27
Morgonmänniska så det skriker om det. Det mesta jag får gjort vettigt sker under förmiddagen, efter lunch blir jag mindre produktiv och när klockan typ passerat 19 har jag stängt av helt. Då ska det mycket till för att jag får ett skit gjort.

Samma här.

Eddie Vedder
2010-08-17, 14:30
För övrigt tycker jag de är för stor skillnad mellan en kvällsmänniska och en nattmänniska för att de ska ingå i samma kategori. Fast alla har vi kanske olika definitioner av det.

Jag ser en kvällsmänniska som en människa som är produktiv mellan middagen och fram till läggdags som kanske blir runt 1 eller så. Men en nattmänniska är ju en som, i mina ögon, sitter uppe på småtimmarna och sover till eftermiddagen.

Nitrometan
2010-08-17, 14:31
Morgonmänniska.

Anton Fräs
2010-08-17, 14:31
Inget tydligt mönster. Växlar hej vilt.

Dreas
2010-08-17, 14:32
För övrigt tycker jag de är för stor skillnad mellan en kvällsmänniska och en nattmänniska för att de ska ingå i samma kategori. Fast alla har vi kanske olika definitioner av det.

Jag ser en kvällsmänniska som en människa som är produktiv mellan middagen och fram till läggdags som kanske blir runt 1 eller så. Men en nattmänniska är ju en som, i mina ögon, sitter uppe på småtimmarna och sover till eftermiddagen.Guilty :em:

Poxeman
2010-08-17, 14:32
Utpräglad morgonmänniska! Spelar ingen roll vilken tid jag lägger mig, ändå uppe senast 7.30. Hade gärna kunnat sova längre!

wintersnowdrift
2010-08-17, 14:34
Också morgonmänniska. Men kvällar kan vara trevliga de med. Sen lever jag ett liv som kräver en rätt effektiv disponering av dygnet och då är morgonen en viktig del för att hinna med allt jag vill göra under en dag.

//Kristin

Mantus
2010-08-17, 14:37
Tillvänjningsmänniska. Var utpräglad kvällsmänniska när jag var mindre men i och med jobb och dyl. har jag insett charmen med tidiga morgnar. Jag kan i stort sett vrida och vända på dygnsrytmen lite som jag vill, jag har dock svårare att jobba nattskift än dagsskift så jag gissar på att jag inte är en lika utpräglad nattmänniska som morgon/kvällsmänniska.

Chaan
2010-08-17, 14:38
Trivs bäst med växlande schema dag/natt med ungefär en månads omloppstid på en cykel. Jag hade ett jobb där jag jobbade varannan vecka kväll-natt och varannan tidiga morgnar. Detta var för snabba omställningar. Morgnar jobbar jag oftast inte så bra - ser hellre morgon-tv och sätter igång efter 8-9-tiden. Just nu har jag trasslat ihop mig med en tjej på nätet som jag aldrig träffat men hon lyckas väcka mig 4 på morgonen de flesta dagar - med telepati :D Hon är skorpion (en månvarelse) *flex**flex**cupid*

Menigar
2010-08-17, 14:39
Jag behöver sova mellan 4-7h för att kunna prestera, sen spelar det inte så stor roll vad klockan är. Men jag är gärna vaken mellan 22-06, allt är så härligt lugnt då.

tsp
2010-08-17, 14:52
Kvälls/natt-människa helt klart!

En intressant iaktagelse av mig själv är på jobbet jag har nu. Tidigare i somras jobbade jag dag, 06.30-15 eller 08.00-16.30. Varje dag var jag så trött att ögonen gick i kors, fram till lunch. Jag sov mellan 5-7 timmar per natt. Efter lunch piggnade jag till rejält och när jag kommit hem från jobbet började jag känna mig som en människa.

Den senaste månaden har jag jobbat natt. 18.30-06.30. Alltså tolvtimmarspass på nattetid. Detta 4-6 dagar i veckan. Jag känner mig 100% pigg igenom hela passet, börjar gäspa en smula framåt 05 snåret dock, men känner mig inte ett dugg dimmig i huvudet och att jag vill sluta ögonen liksom. Fastän jag jobbar 4 timmar längre per dag (natt) än tidigare och 10-20 timmar mer per vecka. Dessutom sover jag inte längre än när jag jobbade dag. Plus att jag dessutom sover vid en "sämre" tid; klockan 08.30-14.00. Sömnen är ju som bekant av bäst kvalitet mellan 22-04 eller nåt sånt där?

Så ja, helt klart är jag en nattmänniska.

Smeroth
2010-08-17, 14:54
Har varit nattmänniska hela mitt liv, sover gärna bort halva dagen :)

rooz
2010-08-17, 14:56
Lägger mig nästan aldrig efter 23 på vardagar, går upp mellan 05.30-07.00.

Tror aldrig jag har sovit längre än 14.00 (och då la jag mig 08.30)

mangs
2010-08-17, 15:16
Har alltid och kommer troligen alltid vara nattmänniska. Gillar att sitta uppe själv men avskyr att gå upp tidigt på morgonen. När jag väl är uppe går det väl ganska bra då jag piggnar till snabbt.

OM jag får styra själv föskjuter jag även dygnet framåt en timme per dag ungefär fram till att jag går och lägger mig runt 3-4 på natten så någonstans där är väl min naturliga tid att lägga mig.

Chaan
2010-08-17, 15:17
OM jag får styra själv föskjuter jag även dygnet framåt en timme per dag ungefär fram till att jag går och lägger mig runt 3-4 på natten så någonstans där är väl min naturliga tid att lägga mig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Non-24-hour_sleep-wake_syndrome

koffein_beroende
2010-08-17, 15:18
Jag älskar att sitta upp skit länge men älskar också att gå upp tidigt så man får hela dagen att göra saker:) Går inte så bra ihop alltid.

C.E.J.
2010-08-17, 15:58
OM jag får styra själv föskjuter jag även dygnet framåt en timme per dag ungefär fram till att jag går och lägger mig runt 3-4 på natten så någonstans där är väl min naturliga tid att lägga mig.

+1.

(ps hej kwon)

mela
2010-08-17, 16:10
Inget tydligt mönster. Växlar hej vilt.

+1

Beror helt på rutiner osv.
Jag har inga problem med att studsa upp tidigt på morgonen och köra igång, om så behövs.

Fast om jag är helt ledig är jag nog effektivast på kvällen.

frambogir
2010-08-17, 16:12
Är aldrig pigg, men föredrar att jobba kväll tex.

ceejay
2010-08-17, 16:21
Nattmänniska, men det beror ju på att jag vänt dygnet så.

När jag var i USA så hade ju klockan dragits tillbaka 6 timmar och då var det ju svårt att gå upp efter kl 6 på morgonen.

LoTiX
2010-08-17, 16:59
Har jag inga tider alls att passa blir det snabbt att jag lägger mig vid 03-04 och går upp 11-12.

Otur
2010-08-17, 17:04
Kvällsmänniska alla dagar i veckan. Dock finns inte så mycket att välja på när man ska gå upp 02.30 på morgonen..

Anton Fräs
2010-08-17, 17:14
Jag hade gärna varit en kategori. Då har man åtminstonde en daglig rutin.

hahavaffan
2010-08-17, 17:22
Både och. Kan enkelt sitta uppe till 03:00, men kan lika gärna gå upp 07:00. Förr var jag nattmänniskan, så jag kanske är mitt i en förvandling!

mangs
2010-08-17, 17:23
Jag älskar att sitta upp skit länge men älskar också att gå upp tidigt så man får hela dagen att göra saker:) Går inte så bra ihop alltid.

Därav ditt nickname

Sniggel
2010-08-17, 17:26
Kvällsmänniska. Generellt är jag trött på dagen och något piggare på kvällen, om jag måste gå upp tidigt (vilket jag såkalrt måste :p). Får jag gå upp senare är jag lagom pigg i början av dagen för att bli som piggast på kvällen (17-23).

spange
2010-08-17, 19:45
kvällsmänniska, dock inte nattmänniska. gillar att vara uppe till 12-01 och gå upp 09-10

men det fungerar rätt bra med morgnar också om jag måste upp och jobba förmiddagspass (går upp 05).
Men om jag får välja fritt så anser jag att morgnar är till för att sovas förbi.

bear.flowertwig
2010-08-17, 19:56
Alltid ett h*e att gå upp tidigt.

Hur trött jag än är tidigare på dagen så "går jag igång" vid 22-23 och sen sysselsätter jag mig gärna med kreativa saker 4-5 timmar framåt. Helt oförenligt med kontorsjobb så det är ju bara att glömma men det säger lite om hur felkalibrerad jag är för dagjobb. Handikappad halva dagen :(

Apropå tidiga morgnar, finns det någon god effekt av att snooza? Dvs, kan 5-30 min extra sömn (förutsatt att man somnar om) efter att klockan ringt ha en positiv effekt eller blir man rent av tröttare?

Exdiaq
2010-08-17, 20:01
Kvällsmänniska.. Som börjar jobba klockan 06:00.. Ingen vidare kombination (går men jag känner att det inte är helt opti).

Alfred Nobel
2010-08-17, 20:07
Morgonmänniska men har blivit mer och mer kvällsmänniska under min ledighet.

Manta
2010-08-17, 20:10
Nattmänniska helt klart, men jag ogillar ändå att sova bort dagarna vilket resulterar i på tok för lite sömn.

Chrillee
2010-08-17, 20:14
Nattmänniska här med, är så mysigt att sitta uppe om nätterna. :)

Men jag önskade att jag var mer av en morgonmänniska då jag förmodligen aldrig kommer kunna hålla ett jobb där man börjar tidigare än 10.00.

Kanske ändras med åldern?

just me
2010-08-17, 20:27
Är en extrem nattmänniska... Har jobbat skift sedan jag började mitt arbetsliv för 13 år sen o trivs endast med kvälls o nattpassen...

I måndags så började jag fm efter att ha varit ledig i en vecka o jag kunde knappt sova nåt innan klockan ringde 04:30 o det är dax att gå upp för att hinna till jobbet för fm-skiftet... Snacka om att man var "död" hela dagen... :(

Däremot var jag mer morgonmänniska när jag var mellan 9 till 12 år. Då vaknade man innan klockan ringde o man skulle hinna med skolbussen.

Xtreme-G
2010-08-17, 20:49
Kvällsmänniska. Trodde att det hade mer med vanor att göra men när jag åkte till Australien blev jag helt plötsligt riktigt morgonpigg och kvällstrött! Jag gillade det skarpt men efter 3 veckor var jag tillbaka som vanligt igen :(

Pejij
2010-08-17, 20:52
Det varierar. Vissa mornar hoppar jag ur sängen och är på topp från början, andra mornar ligger jag och drar mig flera timmar innan jag får arslet ur sängen. Samma sak gäller kvällar, vissa gånger kan jag vara vaken hela natten utan att känna behov av sömn, och andra faller jag pladask efter 23.00.

Biceps
2010-08-18, 05:00
Nattmänniska. Har alltid haft problem med att stiga upp på morgonen. Pluggar numera men innan när jag jobbade på kontor så brukade jag skita i att sova vissa nätter för att inte riskera att inte komma upp ur sängen på morgonen. Nu när jag pluggar kör jag väldigt "dynamisk" dygnsrytm, går nästan bara på obligatoriska föreläsningar. Bävar för den dagen jag måste börja jobba igen.

mangs
2010-08-18, 06:58
Denna tråden är väldigt intressant. Statistiken i pollen tyder på att det häckar mestadels kvälls/nattmänniskor här tillsammans med ett fåtal pök och morgonmänniskor. I början av tråden avspeglades inte detta riktigt då de flesta som faktiskt skrev något var morgonmänniskor. Jag kollade tiden på dagen tråden var skriven och insåg då att de som anser sig vara kvällsmänniskor tar det lite lugnare/latare på dagen. En poll kan man ju fylla i men skriva, nej, fy vad jobbigt.

Min tes ser ut att ha något bakomliggande med tanke på att alla som sedan skrev i tråden kvällstid var just kvällsmänniskor.

Då kan man fråga varför jag som kvällsmänniska sitter här och skriver nu? Påtvingad vakenhet morgontid leder kanske till att jag väljer det enklaste alternativet även jag och väljer att skriva här istället för att jobba. :) Nu är dock klockan snart 8.

spange
2010-08-18, 09:05
Apropå tidiga morgnar, finns det någon god effekt av att snooza? Dvs, kan 5-30 min extra sömn (förutsatt att man somnar om) efter att klockan ringt ha en positiv effekt eller blir man rent av tröttare?


noepp, jävla elände den där snooze-knappen. jag blir fan bara tröttare av att snooza, och dessutom blir jag strssad när jag väl kommer upp. likförbannad snoozar jag alltför ofta.

Arslet som uppfann den funktionen borde arkebuseras.

mattilainen
2010-08-18, 09:50
jag har otroligt lätt att ändra mig. När det kommer till jobb så vill ajg hellre börja tidigt och sluta tidigare än att börja på eftermiddagen och "förlora" hela dagen. Dumt att jag väljer ett yrke som vården då man är tvungen med kvällar haha. Men då jag lanat sen jag var 13 år så har jag otroligt lätt att vända dygnen både bort och tillbaka.

Kan lägga mig runt 5 - 9 på morgonen för att nästa kväll bara ändra och somna runt klockan 12. Väldigt bra och behagligt att ha efter ett lov eller efter en helg som blivit sena nätter.

Jag är iaf en morgonmänniska då jag hellre går upp tidigt.

olwe
2010-08-18, 13:56
Måste säga att jag tycker att kvälls-/nattmänniskor är den mest diskriminerade gruppen i samhället. ALLT är uppbyggt kring och för att passa morgonmännsikor. BS if you ask me.

wessmen
2010-08-18, 14:13
Nattmänniska. Har av någon anledning svårt för att gå och lägga mig, ska bara "spela lite till"/"chatta lite till"/"kolla upp detta" etc. Sen när jag väl går och lägger mig så hatar jag att gå upp. *gah!*

SiSenior
2010-08-18, 14:50
Vaknar 8a -halv 9e på helger utan problem. Detta gör att jag lägger mig hyfsat tidigt eftersom jag blir trött relativt tidigt på kvällen.