handdator

Visa fullständig version : Dom kallas rasister


mini
2010-08-17, 10:50
Ikväll klockan 21.00 på TV4:

Svensk dokumentär från 2010. Reportern Lena Sundström tar ett grepp om Sverigedemokraternas väljare och utgår från några av de hatmejl och samtal hon fått. Hon beger sig ut på en resa i Sverige för att möta sina antagonister och söka svar på de vanligaste frågorna kring invandring och hitta kärnan till främlingsfientligheten.

Efter att ha läst hennes reportagebok som försöker ta reda på orsaken till Danmarks politiska situation har jag höga förväntningar på kvällens dokumentär.

Nelson81
2010-08-17, 10:53
kan bli intressant, tack för tipset

Poxeman
2010-08-17, 11:00
Påminn mig ikväll! Jag hade tänkt se det.

Bailah
2010-08-17, 11:11
Ska ses, tack :]

Kwon
2010-08-17, 11:20
Säg till mig runt 20:30 så jag ente glömmer!

Rimmon
2010-08-17, 11:34
Som jag förstod det så har hon valt bort alla frivilliga som var för smarta för att passa in i hennes mall. Hon bestämde sig redan från början vilken bild hon ville ge av SD istället för att låta den formas varefter hon intervjuade väljarna.
Det skulle gå att få vilket parti som helst att framstå som idioter om man valde dom minst begåvade väljarna och intervjuade dom.

mini
2010-08-17, 11:39
Som jag förstod det så har hon valt bort alla frivilliga som var för smarta för att passa in i hennes mall. Hon bestämde sig redan från början vilken bild hon ville ge av SD istället för att låta den formas varefter hon intervjuade väljarna.
Det skulle gå att få vilket parti som helst att framstå som idioter om man valde dom minst begåvade väljarna och intervjuade dom.

Hon kontaktade dem som skickat hot- och hatbrev till henne. Självklart är de inte representativa för samtliga Sverigedemokrater. Jag gissar att hon inte kommer att påstå det heller, men det fiffiga är ju att vi kommer att få svar på just det ikväll. Alltså - titta först, döm sedan?

ryssen
2010-08-17, 11:40
jag ska påminna er ikväll sen när det gafflas om rasister om vad som sas i dom röda och blå,s valstugor när dom filmade i smyg.

Deceiver85
2010-08-17, 11:49
Är det inte lite väl uppenbart varför man sänder den här dokumentären nu?

http://politisktinkorrekt.info/wp-content/uploads/2010/08/SIFO_aug_2010s.png

mini
2010-08-17, 12:02
Är det inte lite väl uppenbart varför man sänder den här dokumentären nu?

En dokumentär om ett politiskt parti och ett politiskt fenomen nu när det snart är val? Ja, det måste vara en konspiration.
Har du läst hennes bok?

Deceiver85
2010-08-17, 12:13
En dokumentär om ett politiskt parti och ett politiskt fenomen nu när det snart är val? Ja, det måste vara en konspiration.
Har du läst hennes bok?

Med tanke på att det hela politiska etablissemanget är livrädda för tanken om SD i riksdagen, särskilt som vågmästare, så behöver man inte vara särskilt konspiratoriskt lagd...

Har för övrigt inte läst hennes bok, däremot såg jag dokumentären om Danmark och där tappade jag mitt förtroende för henne.

lanzal
2010-08-17, 12:16
http://www.tv4play.se/noje_och_humor/nojesklipp?videoId=1.1746448

Jag kokar av ilska, om dessa idioter som hotade henne förstör för hela SD nu så vore det så jävla synd.

Så extremt jävla dåligt av TV4 också, hur fan kan man ens sända detta så nära inpå valet? Jaja får väl se hur dokumentären blir..

Nitrometan
2010-08-17, 12:17
Med tanke på att det hela politiska etablissemanget är livrädda för tanken om SD i riksdagen, särskilt som vågmästare, så behöver man inte vara särskilt konspiratoriskt lagd...
Är TV4 politiskt etablissemang?

BigSpawn
2010-08-17, 12:21
att det sänds saker nära valet som kan ändra hur folk röstat är ju inte direkt ovanligt.
Bara se på valstugeropotaget för en massa år sen som sändes i opartiska(???) svt, där en viss journalist inriktade sig främst på moderaterna och endast hälsade på i nån enstaka vänster och sossestuga. Konstigt att det ens fick sändas när det var så inriktat på ett parti vad jag minns.

Mental
2010-08-17, 12:22
Ärligt nu, är det någon som tror att det kommer vara negativt för SD, antingen blir de martyrer, vilket de gillar, eller så förkastas rasistbilden vilket även det är bra. Vad har de på att förlora? I fallet SD är all uppmärksamhet bra uppmärksamhet. (Med undantag möjligen för om partiledaren kommer ut som pedofil eller dyl)

Mental
2010-08-17, 12:23
att det sänds saker nära valet som kan ändra hur folk röstat är ju inte direkt ovanligt.
Bara se på valstugeropotaget för en massa år sen som sändes i opartiska(???) svt, där en viss journalist inriktade sig främst på moderaterna och endast hälsade på i nån enstaka vänster och sossestuga. Konstigt att det ens fick sändas när det var så inriktat på ett parti vad jag minns.

Nej, han hälsade på i lika många stugor, men man sände bara de som svarade kontroveriellt, något som råkade vara betydligt vanligare i vissa stugor.

Deceiver85
2010-08-17, 12:26
Är TV4 politiskt etablissemang?

Man skulle kunna säga att de är del av det politiska etablissemanget, man driver visserligen ingen egen politisk åsikt men gärna förmedlar de etablerade partiernas (och som i det här fallet försvårar för utmanare).

BigSpawn
2010-08-17, 12:32
Nej, han hälsade på i lika många stugor, men man sände bara de som svarade kontroveriellt, något som råkade vara betydligt vanligare i vissa stugor.
tror jag knappast, han kan säga vad han vill så länge han inte sänder exakt vad som sägs i alla stugorna, att han själv är kommunist(har jag för mig? iaf rejält åt vänster) gör att han tappar all trovärdighet i den frågan i mina ögon.

Nitrometan
2010-08-17, 12:33
Man skulle kunna säga att de är del av det politiska etablissemanget, man driver visserligen ingen egen politisk åsikt men gärna förmedlar de etablerade partiernas (och som i det här fallet försvårar för utmanare).

Jaha. Men de har ju sagt att SD får köpa reklamtid precis som alla andra partier i deras kanal...

Hur menar du att de försvårar för SD?

Bara för att det finns medarbetare på TV4 som inte gillar SD? Måste journalister och andra gilla alla partier?

Loyndomsriss
2010-08-17, 12:33
Spöklik musik

"De är rädda för invandrare... Och ibland händer det att jag blir rädd för dem..."

Visa lite bilder på hatbev i ett dunkelt rum som för tankarna till terroristgrupper med sektliknande beteende

Dramatisk musik!

Ja, jag förväntar mig Lena Sundströms sedvanliga objektivitet.

mini
2010-08-17, 12:38
Det verkar i denna tråd som att Sverigedemokrater är än mer dogmatiska än genusteoretiker.

Rimmon
2010-08-17, 12:40
Det verkar i denna tråd som att Sverigedemokrater är än mer dogmatiska än genusteoretiker.

Verkar som att du förutsätter att folk som inte talar illa om SD själva röstar på SD.
Precis som Lena Sundström förutsatte att hoten hon fick kom från SD väljare.

Kebab-Arne
2010-08-17, 12:40
Nu var det några år sedan jag såg programmet med valstugorna så kan glömt bort en del. Men upplägg att nån går in med dold kamera och ställer frågor som antyder att han är smårasistiskt och får såna svar tillbaka. Bra journalistisk, tur att man inte betalar tv-avgift så man slipper bekosta sånt.

Lena Sundström fick jag nog av när hon var med i Fredrik Lindström och Peter Englunds program, vad det nu hette. Har som alla andra inte sett det programmet men hon kan ju vinkla intervjupersonerna precis hur hon vill vilket gör det ointressant. Idioter finns det i alla partier. Hur sedan några stycken väljare ska kunna ge en bra bild av ett helt parti är över mitt förstånd.

Deceiver85
2010-08-17, 12:42
Jaha. Men de har ju sagt att SD får köpa reklamtid precis som alla andra partier i deras kanal...

SD får köpa reklamtid nu ja, för ett år sedan var det annorlunda. Då hette det att "SD är inget riksdagsparti", men däremot fick Junilistan (och Piratpartiet om jag minns rätt) klartecken.

Jag tenderar inte att ge mig in i konspirationsdiskussioner eftersom jag inte tycker det ger något, och kan inte heller så någon gigantisk konspiration heller. Efter att ha arbetat politiskt i två år däremot och sett hur journalister förvanskat och förvrängt både för SD och andra partier (av lustig anledning så tycks vänsterpartier klara sig bättre) så har jag inte så stort förtroende längre för SVT och TV4...

Rimmon
2010-08-17, 12:43
Hur sedan några stycken väljare ska kunna ge en bra bild av ett helt parti är över mitt förstånd.

Planen är inte att ge en bra eller komplett bild. Planen är att undvika att bemöta politiken SD står för eller ens bemöta politikerna och istället attackera deras väljare, en mycket desperat metod.

mini
2010-08-17, 12:47
Verkar som att du förutsätter att folk som inte talar illa om SD själva röstar på SD.
Precis som Lena Sundström förutsatte att hoten hon fick kom från SD väljare.

Inte talar illa om är ju också en beskrivning.
Lena Sundström kontaktade ju dem, jag vet inte om hon förutsatte så mycket. Hon frågade. Jag tänker inte uttala mig om hennes dokumentär vad gäller innehåll eller vinkel innan jag sett den, apropå att förutsätta saker.

Loyndomsriss
2010-08-17, 12:48
Det verkar i denna tråd som att Sverigedemokrater är än mer dogmatiska än genusteoretiker.

Vilka uttalanden är det som är dogmatiska, mer exakt? Menar du att Sverigedemokraterna behandlas som vilket parti som helst i media och att man är löjlig om man tror att dokumentären kommer att vara kraftigt vinklad till SD:s nackdel? Hur ofta har vi inte sett förvanskningar av SD:s budskap och inlägg och debatter där man försöker komma underfund med hur man bäst skall motarbeta dem?

Notera att jag själv inte röstar på SD, utan betraktar det hela från utsidan, s.a.s..

Potatiskillen
2010-08-17, 12:50
Det är tur att vissa med stolthet skriver dessa falska påstående.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=369904&comment=true#comment

Rimmon
2010-08-17, 12:58
Inte talar illa om är ju också en beskrivning.
Lena Sundström kontaktade ju dem, jag vet inte om hon förutsatte så mycket. Hon frågade. Jag tänker inte uttala mig om hennes dokumentär vad gäller innehåll eller vinkel innan jag sett den, apropå att förutsätta saker.

En beskrivning av vad nu va?
Att jag förutsätter att Sundström inte ändrat arbetsmetod totalt är inte samma sak som att du förutsätter att folk i den här tråden röstar på SD. Jag har en stabil grund att stå på vad gäller mina förutfattade meningar om den här kvinnan, det vill säga hennes tidigare produktioner och hennes högst ifrågasättbara arbetsmetoder. Medan du avgör politisk tillhörighet på några få rader text, du är ute på väldigt tunn is.

Jag ser en stor risk för att den här dokumentären enbart kommer driva på dom personer som skriker rasist så fort man påpekar att SD kanske inte är ett nazirasidödaallainvandrareparti. Det finns en risk att lättlurade personer förknippar alla SDs politiker och egentligen alla invandringskritiska personer med just dom Sundström har valt ut att vara representativa för SD.

mini
2010-08-17, 12:58
Vilka uttalanden är det som är dogmatiska, mer exakt? Menar du att Sverigedemokraterna behandlas som vilket parti som helst i media och att man är löjlig om man tror att dokumentären kommer att vara kraftigt vinklad till SD:s nackdel? Hur ofta har vi inte sett förvanskningar av SD:s budskap och inlägg och debatter där man försöker komma underfund med hur man bäst skall motarbeta dem?

Notera att jag själv inte röstar på SD, utan betraktar det hela från utsidan, s.a.s..

Jag tycker att det är dogmatiskt att innan man sett dokumentären bestämma sig för att den är på det ena eller andra viset.
Självklart behandlas inte SD som alla andra partier eftersom det vore att ljuga att säga att de är som alla andra. De har en historia och inriktning som inte är okomplicerad att förhålla sig till som journalist. Journalister hanterar SD på olika sätt. Vissa bra, andra sämre, en del inte alls. Att på förhand sätta på sig martyrmössan är dock oklädsamt.

Jag röstar inte heller på SD och ser det hela från utsidan s.a.s.

mini
2010-08-17, 13:02
Jag ser en stor risk för att den här dokumentären enbart kommer driva på dom personer som skriker rasist så fort man påpekar att SD kanske inte är ett nazirasidödaallainvandrareparti. Det finns en risk att lättlurade personer förknippar alla SDs politiker och egentligen alla invandringskritiska personer med just dom Sundström har valt ut att vara representativa för SD.

Varför inte vänta med att uttala sig om effekterna av dokumentären åtminstone till efter den sänts?

Nitrometan
2010-08-17, 13:13
Varför inte vänta med att uttala sig om effekterna av dokumentären åtminstone till efter den sänts?

Du vet väl att fördomar är mycket roligare än fakta?

Rimmon
2010-08-17, 13:14
Varför inte vänta med att uttala sig om effekterna av dokumentären åtminstone till efter den sänts?

Har du lässvårigheter? Jag sa att jag tror att det finns en risk...

mini
2010-08-17, 13:18
Har du lässvårigheter? Jag sa att jag tror att det finns en risk...

Nej, jag har inte lässvårigheter. När man dessutom läser samma martyrinlägg om de elaka journalisterna gång på gång från SD-sympatisörer kan man ju nästan dra slutsatser utan att ens läsa vad som står. Ungefär som vissa kan göra med kvällens dokumentär.

Baler Evans
2010-08-17, 13:19
Jag och min sambo ska se detta ikväll. Jag hoppas att den inte är vinklad utan att den håller sig till ren fakta. Den fakta som säger att alla oavsett hudfärg och var de bor är rädda för förändring och för det dem inte känner till.

Rimmon
2010-08-17, 13:19
Nej, jag har inte lässvårigheter. När man dessutom läser samma martyrinlägg om de elaka journalisterna gång på gång från SD-sympatisörer kan man ju nästan dra slutsatser utan att ens läsa vad som står. Ungefär som vissa kan göra med kvällens dokumentär.

Haha.

130kg finsk sisu
2010-08-17, 13:25
Jag förväntar mig att dokumentären ger samma bild av SD som i Wallander filmerna. Blonda småfeta 48 åriga kärringar med lik i garderoben och som inte gillar att snutar har svart hår.

BillyButt
2010-08-17, 13:44
En dokumentär om ett politiskt parti och ett politiskt fenomen nu när det snart är val? Ja, det måste vara en konspiration.
Har du läst hennes bok?

Vilken bok? Vad handlar den om?

Nitrometan
2010-08-17, 13:56
Vilken bok? Vad handlar den om?

Världens lyckligaste folk : en bok om Danmark

I Sverige går Sverigedemokraterna stadigt framåt. Kan de komma in i riksdagen 2010? Och vad skulle det i så fall innebära? För att söka efter svaret sade Lena Sundström upp sig från sitt jobb, packade sina väskor och flyttade till Danmark. I flera år har Sverigedemokraternas danska motsvarighet Dansk Folkeparti haft vågmästarrollen i vårt grannland. Partiets politik har satt djupa spår i landets politiska liv. Danmark som alldels nyss stod för frisinne, öl och bacon, förknippas idag med något annat. Vad har det inneburit för danskarna? Hur har det påverkat medierna, de övriga partierna och vardagen för helt vanliga människor? I Världens lyckligaste folk får vi följa med på en resa över sundet. Vi möter halalhippies och landsförrädare, bjuds på grillparty med Dansk Folkepartister, träffar roliganer och dansken på bänken. Kan Danmarks nutid bli vår framtid? Och hur kan en sådan framtid se ut? Följ med på en resa till Danmark och danskarna. Möt Världens lyckligaste folk.

http://www.bokus.com/bok/9789186369460/varldens-lyckligaste-folk-en-bok-om-danmark/



Edit: Google är min vän...

mini
2010-08-17, 13:57
Vilken bok? Vad handlar den om?

Världens lyckligaste folk (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186369466)

Loyndomsriss
2010-08-17, 14:11
Jag tycker att det är dogmatiskt att innan man sett dokumentären bestämma sig för att den är på det ena eller andra viset.
Självklart behandlas inte SD som alla andra partier eftersom det vore att ljuga att säga att de är som alla andra. De har en historia och inriktning som inte är okomplicerad att förhålla sig till som journalist. Journalister hanterar SD på olika sätt. Vissa bra, andra sämre, en del inte alls. Att på förhand sätta på sig martyrmössan är dock oklädsamt.

Jag röstar inte heller på SD och ser det hela från utsidan s.a.s.

Men snälla nån, vi uttalar oss inte om hur dokumentären är utan spekulerar om hur vi tror att den kommer vara.

För övrigt: Ett parti är ett parti är ett parti. I ett demokratiskt samhälle så bör väl alla spela på samma villkor oavsett vad man framför?

Tricce
2010-08-17, 14:15
Jag tycker det vore bra om programmet lyfter fram diverse smånassar i småbyarna som där representerar SD. Då lär dom ju snabbt rensas ut och så småningom kanske deras rykte bättras på när dom har mer rent mjöl i påsen.
Eller vad tror ni?

BillyButt
2010-08-17, 14:21
Världens lyckligaste folk (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186369466)

Den boken har anses ge en felaktig bild av Danmark så varför tar du upp den?

Under mina resor i Sverige har det slagit mig hur unison bilden av Danmark är, och med vilken mani den upprepas. Ett talande exempel är att journalisten Lena Sundströms fuskbygge till bok om Danmark - "Världens lyckligaste folk" - belönades med en Guldspade. Detta trots att den, läst från den danska sidan av Sundet, inte erbjuder annat än en stapel av fördomar.
Herregud, boken kunde lika gärna skrivits i Kiruna.
När svenskar talar om Sverige, talar de ofta också om Danmark.
Med fördömandets moraliska imperativ.

http://www.expressen.se/debatt/1.2066065/kritik-mot-danmark-hyckleri-pa-hog-niva

Nitrometan
2010-08-17, 14:30
Och du tycker att en kvällstidning är ett sanningsvittne?

mini
2010-08-17, 14:30
Den boken har anses ge en felaktig bild av Danmark så varför tar du upp den?

Du frågade vilken bok det var. Jag svarade. Den ger Lena Sundströms bild av en del av Danmark. Hur menar du att den är fel? Hon beskriver vad hon sett.

Osten80
2010-08-17, 14:45
Jag får se om jag tittar i kväll, då Sundström tidigare visat sig oduglig och det finns inget som talar för att just den här gången ska bli annorlunda.
En värdelös journalist med alldeles för många egna bakomliggande åsikter för att det ska bli bra, eller ens det minsta trovärdigt.
Det är helt ok att sända sådant i en privatägd kanal, men man får ta det för vad det är. Det kommer nog att falla Aftonbladet-pöbeln i smaken.
Kul om hon ställer min åsikt om henne i skamvrån, men det är nog ytterst orimligt.

svennebanan
2010-08-17, 15:00
jag ska påminna er ikväll sen när det gafflas om rasister om vad som sas i dom röda och blå,s valstugor när dom filmade i smyg.

Vad sas?

BillyButt
2010-08-17, 15:07
Och du tycker att en kvällstidning är ett sanningsvittne?

Nej, givetvis inte. Är Lena Sundström ett "sanningsvittne"?

Du frågade vilken bok det var. Jag svarade. Den ger Lena Sundströms bild av en del av Danmark. Hur menar du att den är fel? Hon beskriver vad hon sett.

Jag har inte läst den så jag har ingen uppfattning. Vad jag har hört så framställer hon Danmark som ett främlingsfientligt land? Vilket naturligvis är *bs*

ryssen
2010-08-17, 15:11
Vad sas?



http://www.youtube.com/watch?v=SN18vKSsbEg


http://www.youtube.com/watch?v=SNIxArRd3Ro&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=0hV_RqDI81w

http://www.youtube.com/watch?v=yAhB9Jux9co&feature=related

BillyButt
2010-08-17, 16:36
Mer kritik av boken:

Att skärskåda Danmark kräver mer än förutfattade meningar. Tomas Polvall har läst en hemskt dålig bok.
"En bok om Danmark" står det på omslaget till Lena Sundströms Världens lyckligaste folk. Den som köper boken med förhoppningen att lära sig något om Danmark kommer att bli besviken. "Tre månader i en lägenhet på Nørrebro" hade varit en mer passande titel. Författaren avslutar sin bok med att påpeka att "mellan 83 och 89 procent av befolkningen i Danmark röstar INTE på Dansk Folkeparti." Under drygt 300 sidor är det annars den bild hon förmedlar

Lena Sundströms vrångbild av Danmark är så sällsynt innehållslös att den knappast får någon genomslagskraft. Vi är trots allt rätt många som har betydligt djupare kunskaper om Danmark och vet att de flesta danskar är vansinnigt stolta och lyckliga över att bo i ett land som fungerar så väl.

http://www.nt.se/kultur/artikel.aspx?articleid=5486305

Hon tecknar tydligt och målmedvetet upp bilden av ett land bortom all anständighet och värdighet.

Lustigt, det går ju betydligt bättre för Danmark än för Sverige.

Jag tror att Sundström litar för mycket på att en pakt med införstådda svenska läsare uppnås redan i förordet. Då och då gnistrar det fram en skarp iakttagelse, men vad som har hänt i Danmark och varför landet är så rasistiskt som hon gör gällande får jag egentligen aldrig veta.

http://www.expressen.se/kultur/1.1701223/lena-sundstrom-varldens-lyckligaste-folk

Hon menar att danskarna har blivit dödsknarknazister tack vare Dansk folkeparti? Och att vi svenskar kommer bli likadana om SD kommer in i riksdagen?

mini
2010-08-17, 16:48
Hon menar att danskarna har blivit dödsknarknazister tack vare Dansk folkeparti? Och att vi svenskar kommer bli likadana om SD kommer in i riksdagen?

Prova att läsa boken och bilda dig en egen uppfattning. Jag tolkade henne inte så.

Khyron_
2010-08-17, 17:08
Blir intressant att se Lenas mockumentary på SDväljare.

Jag undarar bara varför hon ska blanda med Skånepartiets Carl P Herslow i sin mockumentary.

BillyButt
2010-08-17, 17:14
Prova att läsa boken och bilda dig en egen uppfattning. Jag tolkade henne inte så.

Hur tolkade du den då?

Krampus
2010-08-17, 17:18
det verkar i denna tråd som att sverigedemokrater är än mer dogmatiska än genusteoretiker.

:d

mini
2010-08-17, 17:18
Hur tolkade du den då?

Som en reportagebok där Lena försöker ta reda på vad som gör att danskarna har röstat som de har gjort.

BillyButt
2010-08-17, 17:20
Som en reportagebok där Lena försöker ta reda på vad som gör att danskarna har röstat som de har gjort.

Vad kommer hon fram till?

mini
2010-08-17, 17:26
Vad kommer hon fram till?

Läs boken.

Apos78
2010-08-17, 18:09
Hur tolkade du den då?

Vad kommer hon fram till?

Men du skojar? Att slänga sig med omdömen av en bok och sedan föra debatt på det underlaget är fånigt, särskilt om du inte läst boken själv.

Vad gäller dokumentären så kanske den är bra, kanske inte. Oavsett vad så kommer det inte att förändra min åsikt om SD som ett gäng pajaser. Mer än så anser jag mig inte behöva säga, definitivt inte för att rättfärdiga mina åsikter inför forumets Åkesson-groupies.

BillyButt
2010-08-17, 18:27
Men du skojar? Att slänga sig med omdömen av en bok och sedan föra debatt på det underlaget är fånigt, särskilt om du inte läst boken själv.

Jag behöver inte läsa den för att veta att den är kass, Lena har vad jag vet aldrig gjort något av värde.

Vad gäller dokumentären så kanske den är bra, kanske inte. Oavsett vad så kommer det inte att förändra min åsikt om SD som ett gäng pajaser. Mer än så anser jag mig inte behöva säga, definitivt inte för att rättfärdiga mina åsikter inför forumets Åkesson-groupies.

Det brukar låta så ja, endå är det ingen av er SD-kritiker som kan argumentera för mångkultur. Så vilka är clownerna egentligen?

Nelson81
2010-08-17, 19:27
Läs boken.

du vet alltså inte?!

manekin
2010-08-17, 19:34
Den boken har anses ge en felaktig bild av Danmark så varför tar du upp den?



http://www.expressen.se/debatt/1.2066065/kritik-mot-danmark-hyckleri-pa-hog-niva

Jag tycker att du ger en felaktig bild av vackra Sverige, men inte fan stoppar det dig....

-squat-
2010-08-17, 20:01
jag får se om jag tittar i kväll, då sundström tidigare visat sig oduglig och det finns inget som talar för att just den här gången ska bli annorlunda.
En värdelös journalist med alldeles för många egna bakomliggande åsikter för att det ska bli bra, eller ens det minsta trovärdigt.

+1.

CrazyJoeDavola
2010-08-17, 20:15
10min hinner man kolla på den där kanalen innan det är dags för reklam..

Baler Evans
2010-08-17, 20:26
10min hinner man kolla på den där kanalen innan det är dags för reklam..

Yeah helt sjukt eller hur!!!

Degpekka
2010-08-17, 20:36
Hahah! vilka stjärnor! :D

Pudzianovski
2010-08-17, 20:47
Hahah! vilka stjärnor! :D

Var då? Jag har inte sett en enda stjärna, förutom Lena då, hon framstår som superintelligent :thumbup: :)

Tryman
2010-08-17, 20:53
Haha, snabbknapp till bastun på porttelefonen till Finlands ambassad :)

I övrigt inget nytt under solen...

-squat-
2010-08-17, 20:57
Dokumentärens slutsats - Skåningar är korkade!

;)

Baler Evans
2010-08-17, 20:57
Tycker det var en allmänt dålig dokumentär som enligt mig var riktad emot att smutskasta SD. Sen att hon verkade opartisk och tog upp statliga siffror var ju en annan sak. Tjejen gillar henne men det gör inte jag nuff said.

130kg finsk sisu
2010-08-17, 20:58
Väldigt dålig dokumentär. Han 08an med backslick som åkte till Gotland verkade vara lite politiskt intelligent iaf. Resten var nog bara nybörjare som inte gillar att bilar brinner i Rosengård och inte vet så mycket mer.
Annars tycker jag att dokumentären gav nån ny info. Som jag väntade mej...

Denstillasittande
2010-08-17, 20:58
Hade väl lite högre förhoppningar på detta. Var ju ganska bortkastad tid. Roligaste var tiden på Gotland kändes inte relevant för fem öre.

spange
2010-08-17, 21:00
haha, ja hon ska nog hålla sig till tv-sporten eller var det nu är jag har sett henne förr. exakt vad kom hon fram till i dokumentären? jag uppfattade inte ens att hon ställde några egentliga frågor..förutom att hon frågade en skånsk imbecill två gånger om han hade läst sd:s agenda. och han mest stockade sig. Fan det lär vara det mest ointressanta jag sett på åratal.

mini
2010-08-17, 21:01
Ni som tyckte den var dålig: hur skulle ni velat ha den för att den skulle vara bra?

Jag gillade att hon träffade de personer som skrivit till henne, och jag tycker att det var en bra ansats att faktiskt försöka besvara deras frågor. I övrigt blev dokumentären lite vattning.

Baler Evans
2010-08-17, 21:06
Såg någon mer än jag nyheterna innan när de promotade dokumentären? Där riktade de in sig på att kort diskutera hur o organiserade SD verkade genom att göra denna gottlands resa samt hur desperata de verkade vara då han följde med hem till mannens fru..

Min personliga åsikt är att denna dokumentär var vinklad. Sen vet jag inte om detta är av intresse men lite drygt 20% av TV4 ägs av Bonnier som är en familj av Judisk härkomst, vilka jag tror skulle göra det mesta för att försäkra sig om att SD hamnar utanför riksdagen. Det sistnämnda är bara privata spekulationer.

Bärs
2010-08-17, 21:10
Sen vet jag inte om detta är av intresse men lite drygt 20% av TV4 ägs av Bonnier som är en familj av Judisk härkomst.

:laugh:

BillyButt
2010-08-17, 21:11
Jag tycker att du ger en felaktig bild av vackra Sverige, men inte fan stoppar det dig....

Grattis till ännu en meningslös oneliner. Jag väntar fortfarande på svar i tråden "vad röstar ni på".

Bärs
2010-08-17, 21:12
Hon är egentligen ganska sexig.

Baler Evans
2010-08-17, 21:16
Ni som tyckte den var dålig: hur skulle ni velat ha den för att den skulle vara bra?

Jag gillade att hon träffade de personer som skrivit till henne, och jag tycker att det var en bra ansats att faktiskt försöka besvara deras frågor. I övrigt blev dokumentären lite vattning.

Jag tycker inte att den fick något riktigt djup.., satt hela tiden och väntade på att den skulle börja och sen var den lixom bara slut :S
Visst var det bra att hon kontaktade de människor som skrev till henne, men jag tycker inte riktigt att hon lyssnade till vad människorna pratade om. Statliga siffror är en sak och visst är det bra att hon tar fram dem. Men jag och min sambo bodde ca 200 meter ifrån en plats som var listad som topp 10 av de farligaste platserna att bo i Sverige (dalbo centrum i Växjö) denna plats lugnade sig efter att de öppnade en extra polis station där nere, men det var fan det som krävdes. Där nere känner jag mig inte trygg och jag kan garantera att det finns mycket bråkiga invandrare som hatar Sverige och "svennar" där nere. Jag har dock invandrar polare som älskar Sverige och skäller ut deras släktingar och andra vänner för att hata Sverige och ber dem sticka hem. Kontentan är väl att det finns äckliga rövhål överallt och att Svenskar i allmänhet är rädda och beskyller andra för deras missöden.
(Men problem områden finns där invandrar majoritet har påverkat)

Huffo the A-LagaRe
2010-08-17, 21:19
Min personliga åsikt är att denna dokumentär var vinklad. Sen vet jag inte om detta är av intresse men lite drygt 20% av TV4 ägs av Bonnier som är en familj av Judisk härkomst, vilka jag tror skulle göra det mesta för att försäkra sig om att SD hamnar utanför riksdagen. Det sistnämnda är bara privata spekulationer.

SD gillar judar, många nazister i Sverige hatar SD för det.

Skaegge
2010-08-17, 21:20
Haha, har dalbocentrum varit med i top10?

Baler Evans
2010-08-17, 21:23
Haha, har dalbocentrum varit med i top10?

Japp under tiden då bankomat rån var något som var väldigt populärt där. Tror det var samma år eller året då en man blev ihjälstucken och många misshandlar skedde. Tror inte vi ligger där längre dock. Och knivmordet drev upp siffran antar jag.

Baler Evans
2010-08-17, 21:24
SD gillar judar, många nazister i Sverige hatar SD för det.


Då vet jag det :) Har aldrig något emot att bli konstruktivt rättad.

Deceiver85
2010-08-17, 21:30
Sen vet jag inte om detta är av intresse men lite drygt 20% av TV4 ägs av Bonnier som är en familj av Judisk härkomst, vilka jag tror skulle göra det mesta för att försäkra sig om att SD hamnar utanför riksdagen. Det sistnämnda är bara privata spekulationer.

1) Bonnier-familjen har visserligen judiskt ursprung, men har inte varit praktiserade judar i många generationer. Själva namnet Bonnier är franskt och eftersom judiskhet ärvs genom modern så har Bonniers inte varit judisk sedan man flyttade till Sverige på 1800-talet.

2) SD kan vara det mest pro-israeliska partiet i Sverige just nu, så om Bonnier hade tagit sitt judiska ursprung på största allvar så hade dem antagligen stöttat SD.

Baler Evans
2010-08-17, 21:32
1) Bonnier-familjen har visserligen judiskt ursprung, men har inte varit praktiserade judar i många generationer. Själva namnet Bonnier är franskt och eftersom judiskhet ärvs genom modern så har Bonniers inte varit judisk sedan man flyttade till Sverige på 1800-talet.

2) SD kan vara det mest pro-israeliska partiet i Sverige just nu, så om Bonnier hade tagit sitt judiska ursprung på största allvar så hade dem antagligen stöttat SD.


Tack jag har blivit tillrättavisad redan och tackar för mer ingående fakta. Så inga fler behöver citera de dåligt valda orden av mig.

ryssen
2010-08-17, 21:48
asså denna dokumentär är självklart ute efter och smutskasta sd men jag tycker den var neutralt sätt helt kass.

att gotlands inslaget inte var så lysande ur sd,s vinkel var ju inte så konstigt och det framgick ju tydligt att dom var helt färska på detta.

har själv varit på partimöte i kväll med folk från parti toppen och jag kan säja att dom är inga outbildade blåbär utan grymt kompetenta och välinformerade i sammhället.

hur dom än försökte dumförklara sd och deras väljare så tror jag inte dom lyckades med genom detta programet.

mojoo
2010-08-17, 21:58
Hann inte se hela men de lilla jag såg sa mig väl inte så mycket. Hajade inte riktigt de där med att folk skottade(?) i finland. Tjejen de intervjuade i skolan ruskade till mig lite. Hennes kompis som hade dött sa hon som ingenting.

Lite OT:

Undvika att ekerö blir ett mångkulturellt samhälle

LXVXzmXIqn8


Bor själv på ekerö men har inte den bilden mot invandrare. Dock så har mina platsbrorsor en väldigt stark bild som dock pumpas ner rejält av min far som säger att dumma outbildade personer är rasister :hbang: Dock på mina 2 år här har jag ärligt talat knappt sett någon invandrare här.

Sagzy
2010-08-17, 23:12
*"3 av Sveriges farligaste gator ligger i Kristianstad"

Ironi, då ska jag inte behöva oro mig ifall jag flyttar att det stället skulle vara "farligare"

tp_88
2010-08-17, 23:35
Helt meningslös dokumentär, precis som väntat.

Småroligt hur rekryteringsprocessen gick till på Gotland dock, inte konstigt att dom flesta SD-representanter man har sett har framstått som fån. Jimmy Åkesson är duktig, och sen... ptja, det är nog bara han.

Jag sympatiserar med SD i några frågor, men skulle aldrig kunna tänka mig att rösta på dom som det ser ut idag.

Hejmannen
2010-08-18, 00:16
Lena säger att brotten minskar samtidigt som hon säger att invandrare är överrepresenterade 2.5 gånger. Betyder inte det att det är svenskar som slutat begå brott? Hur lite brott hade det då inte varit om vi inte hade haft invandrarna?

mangs
2010-08-18, 07:41
När man ser på en dokumentär eller läser statistik skall man vara oerhört försiktig med att dra för snabba slutsatser.

Jag tyckte dokumentären började bra men var alldeles för långsam och det kändes som redan nämnts at tden aldrig riktigt kom igång. Själva upplägget gjorde ju dessutom att personerna hon träffade inte gav någon rättvis bild av hur det egentligen ser ut. Jag som skåning tycker dock att det är olustigt att det väldigt ofta läggs en rasiststämpel över skåningar. Visst finns det en del nötter här nere men dra inte alla över en kam.

I dokumentären var det med en ung kille som lärde sig svenska som sade det rätt bra att de flesta som bor här är snälla men det finns de som är elaka också, men dessa elaka människor fanns även där han kom ifrån och så är det. Att bunta ihop folk pga bakgrund, ålder, kön, etnisitet, yrke etc är farligt och ganska korkat då alla är individer.

Om man ser till statistiken med brott vs härkomst, utbildningsnivå så fick man väl mer än hint om att det var utbildningsnivå och yrke som påverkade mängden kriminalitet. Jag ser det mer som ett problem att folk i vissa invandrartäta område får sämre undervisning i skolan vilket gör det svårare att läsa vidare etc.

Sedan är det nog svårt att säga att den och den personen är kriminell pga av denna anledningen. Om jag går ut och misshandlar en person på gatan idag. gör jag det i egenskap av 32-åring, svensk, man, kroppsbyggare, akademiker, pappa, projektledare, skåning, forumanvändare?

Man måste se det till sin helhet och på samma sätt är det fel att dömma alla SD-anhängare till mindre begåvade bara för dokumentären presenterade dem som det. Man bör få in information från många olika källor och sedan bilda sig en egen uppfattning och inte bara se vad som sägs i media/internet som en absolut sanning.

manekin
2010-08-18, 08:40
Grattis till ännu en meningslös oneliner. Jag väntar fortfarande på svar i tråden "vad röstar ni på".

Menar du verkligen att innehållet i mina "oneliners" verkligen skiljer sig från innehållet i dina inlägg?
Jag har redan skrivit i tråden "vad röstar ni på" och förklarat min ståndpunkt ang mentala kalhyggen som du och dina jämlika företräder....

130kg finsk sisu
2010-08-18, 09:27
Mini jag skulle gärna sett 60 minuter med interjuver av Sverigedemokrater,riksdagspolitiker och förortsungar. Sen kanske alla 3 grupper skulle fått träffas och prata ut.

Baler Evans
2010-08-18, 10:19
Mini jag skulle gärna sett 60 minuter med interjuver av Sverigedemokrater,riksdagspolitiker och förortsungar. Sen kanske alla 3 grupper skulle fått träffas och prata ut.

Lägg till innerstads bratsen som är allra räddast så kan vi hysa en battle royale? Nej skämt åtsido, det hade varit intressant att se!

Potatiskillen
2010-08-18, 10:32
Det här måste vara det första forumet jag läser där folk inte pajkastar varandra då det gäller dessa frågor.

Baler Evans
2010-08-18, 10:35
Folk är i allmänhet ganska reko och mogna här.. Man kan med de flesta föra en aktiv diskussion utan att det dras ner på en barnslig omogen nivå.

hugok
2010-08-18, 11:47
Jag tycker att dokumentären var extremt vinklad. De tog bara med idioter i stort sett. Sedan all statistik som var med för att "bevisa" att det är ekonomiskt bra för Sverige och att det inte begås fler brott av invandrare än svenskfödda. Annars tycker jag oftast att denna sortens program inte brukar vara så extremt vinklade som detta. Såg t ex en dokumentär om Vellinge förut som var relativt neutral.

Nitrometan
2010-08-18, 14:12
Jag tycker att dokumentären var extremt vinklad. De tog bara med idioter i stort sett.
Hon tog med dem som hade skrivit hatmejl till henne. Klart det var idioter.

Aimbert
2010-08-18, 14:20
Jag tycker att dokumentären var extremt vinklad. De tog bara med idioter i stort sett. Sedan all statistik som var med för att "bevisa" /../ att det inte begås fler brott av invandrare än svenskfödda.

Vad hade hon för källor på det? Jag menar, SCBs statistik säger ju helt tvärtom.

hugok
2010-08-18, 14:23
Vad hade hon för källor på det? Jag menar, SCBs statistik säger ju helt tvärtom.

Precis, statistik är den näst största lögnen efter religion. Man kan utforma den hur man vill för att få fram sitt budskap.

Eddie Vedder
2010-08-18, 15:07
Det här måste vara det första forumet jag läser där folk inte pajkastar varandra då det gäller dessa frågor.

Finns moderatorer vet du. ;)

Men i just den här tråden finns ännu inget personangrepp värt att moderera. Och det är glädjande.

On topic: Jag kan inte sätta fingret på exakt vad som gjorde dokumentären lite trist och intetsägande men det kände lite som en transportsträcka. Jag hade en ganska god aning om vad den ville kolla på, precis så blev det och vips var den slut. Ska nog se reprisen eller på TV4 Play igen om den finns där. Ska erkänna att jag bara tittade lite slött samtidigt som jag satt vid datorn.

Men jag tyckte den var lite trist men inte dålig, typ som jag tycker om hennes mans musik. :)

BillyButt
2010-08-19, 16:24
Menar du verkligen att innehållet i mina "oneliners" verkligen skiljer sig från innehållet i dina inlägg?
Jag har redan skrivit i tråden "vad röstar ni på" och förklarat min ståndpunkt ang mentala kalhyggen som du och dina jämlika företräder....

Ja det gjorde du, du kunde dock inte förklara varför du tycker som du gör, är det begåvat att ha en åsikt utan att veta varför man har den?

Jag tycker att dokumentären var extremt vinklad. De tog bara med idioter i stort sett. Sedan all statistik som var med för att "bevisa" att det är ekonomiskt bra för Sverige och att det inte begås fler brott av invandrare än svenskfödda. Annars tycker jag oftast att denna sortens program inte brukar vara så extremt vinklade som detta. Såg t ex en dokumentär om Vellinge förut som var relativt neutral.

Svenskfödda? Det inkluderar även andra generationens invandrare som också är överrepresenterade i brottsstatistiken, lägger man ihop de båda grupperna får man upp siffrorna för "svenskarna". För att sänka siffrorna i invandrargruppen räknar man in arbetskraftsinvandrarna, typ tyska ingenjörer, polska läkare och liknande som naturligtvis är underrepresenterade i brottsstatistiken. Sedan när man jämför blir skillnaden inte lika tydlig.
BRÅ är ett skämt.

sascha
2010-08-19, 16:35
Det som är ett skämt är att man (!) i alla dessa diskussioner vägrar säga vad man (!) menar med invandrare. Allt som oftast verkar det handla om flyktingar, men det vill man (!) inte vara ärlig med.

mini
2010-08-19, 16:46
Vad hade hon för källor på det? Jag menar, SCBs statistik säger ju helt tvärtom.

Fast hon försökte inte bevisa att det inte begås fler brott av utlandsfödda än svenskar. Hon var rätt tydlig med att statistiken pekar ut invandrare. Hon tog iofs med andra överrepresenterade grupper också, men hon sa ju inget som var osant eller försökte dölja något.

hanushans
2010-08-22, 20:53
Har sett den på TV4 Play nu.
Jag tycker hon är duktig. Hon är lika trevlig vilket ägg hon än talar med, det måste vara svårt :o)

hugok
2010-08-22, 21:43
Hon är lika trevlig vilket ägg hon än talar med, det måste vara svårt :o)

Där har du faktiskt en poäng, hon kommer väldigt bra överens med personerna.

Wintermute
2010-08-22, 21:47
Har sett den på TV4 Play nu.
Jag tycker hon är duktig. Hon är lika trevlig vilket ägg hon än talar med, det måste vara svårt :o)
Tyvärr säger ditt påstående mer om dig än om henne.

men för att kommentera innehållet håller jag med Eddie "trist och intetsägande".

Fattigt och tragiskt sätt att ge sig på ett parti som PK-eliten inte gillar genom att ge sig på dess anhängare.

hanushans
2010-08-22, 21:52
Tyvärr säger ditt påstående mer om dig än om henne.

men för att kommentera innehållet håller jag med Eddie "trist och intetsägande".

Fattigt och tragiskt sätt att ge sig på ett parti som PK-eliten inte gillar genom att ge sig på dess anhängare.

Ja, det var ju inget speciellt som kom fram.

Hur menar du att hon "gav sig på" partiets anhägare?

Herr Oberst
2010-08-22, 22:05
Hur menar du att hon "gav sig på" partiets anhägare?

Du sa ju att du sett "dokumentären"

Status Quo
2010-08-23, 05:21
Helt meningslös dokumentär, precis som väntat.

Småroligt hur rekryteringsprocessen gick till på Gotland dock, inte konstigt att dom flesta SD-representanter man har sett har framstått som fån. Jimmy Åkesson är duktig, och sen... ptja, det är nog bara han.

Jag sympatiserar med SD i några frågor, men skulle aldrig kunna tänka mig att rösta på dom som det ser ut idag.

Håller med om att bortsett från den absoluta partitoppen så saknar SD duktiga politiker. Men å andra sidan spelar det ingen större roll. Oavsett om SD kommer in eller inte så är det inte de som kommer utforma svensk politik. Ett högt valresultat för SD ger en signal till övriga partier att minska på invandringen. Där slutar deras möjligheter till makt, iaf vid den kommande mandatperioden.

Jämför med miljöpartiet. Det partiet är fyllt med fullkomliga nötter helt utan förankring i verkligheten. Men dom har råd med det eftersom dom i praktiken kommer vara ett slavparti till sossarna.

De enda som egentligen behöver ta ansvar för vad de säger är S och M.

130kg finsk sisu
2010-08-23, 07:07
Vill inte starta en ny tråd om detta så jag frågar det här? Hur mycket muslimer finns det i Sverige? I Finland fanns det enligt lokaltidningen 40-50k vilket snart börjar bli 1% av befolkningen. Det tycker jag låter väldigt mycket med tanke på den ringa invandring vi haft. Eller? Hur är det i Sverige och andra europeiska länder?

Tricce
2010-08-23, 07:11
Vill inte starta en ny tråd om detta så jag frågar det här? Hur mycket muslimer finns det i Sverige? I Finland fanns det enligt lokaltidningen 40-50k vilket snart börjar bli 1% av befolkningen. Det tycker jag låter väldigt mycket med tanke på den ringa invandring vi haft. Eller? Hur är det i Sverige och andra europeiska länder?

Hittade detta http://www.zaramis.nu/blog/2009/12/26/hur-manga-muslimer-finns-det-i-sverige/

Nitrometan
2010-08-23, 07:21
Enligt BBC och islamguiden.se (kanske har de samma källa till sina siffror?) finns det omkring 300000 muslimer i Sverige. Men de siffrorna baserar sig på vilka länder folk kommer från. I Sverige registreras inte vilken religion folk bekänner sig till.

Så det är väl den bästa siffra jag hittade.

Nitrometan
2010-08-23, 07:31
Hittade detta http://www.zaramis.nu/blog/2009/12/26/hur-manga-muslimer-finns-det-i-sverige/
Mycket bra Tricce!

Hittade detta där:
Det betyder att vi kanske snarare borde räkna med mellan 120 000 och 150 000 muslimer i Sverige. Det är inte speciellt många, utan faktiskt färre personer än i de två största fria kristna samfunden, Svenska Missionskyrkan och Pingströrelsen, ihop.

Många gånger nämns att vi skulle ha uppemot 500 000 muslimer i Sverige. Men det är en totalt osann siffra. Den siffran anger hur många människor med ursprung i länder som i huvudsak är muslimska som finns i Sverige. Det är alltså antalet människor som flytt eller invandrat från länder som Irak, Iran, Turkiet, Bosnien, Syrien, Libanon, Somalia, Algeriet, Eritrea, Egypten, Pakistan, Marocko, Tunisien, Indonesien osv som finns med i den siffran.

Hittade också att siffran 300000 från BBC kom från US State Department (CIA World Fact Book) och baserar sig på ursprungsländer precis som nämns ovan.

Alla som kommer från ett visst land är inte bekännande muslimer.