handdator

Visa fullständig version : Kan man gå upp i vikt vid minuskalorier?


mangs
2010-08-17, 00:15
Intressant iaktagelse som jag har gjort vid några tillfällen är att om jag äter väldigt lite mat en´dag så väger jag oftast mer än kvällen före, hur fungerar detta? Binder kroppen vätska för jag känner mig även väldigt pluffsig.

För att ta senaste exemplet, igår kväll vägde jag 100.3 innan läggdags och idag åt jag ingenting alls förrän 17.30 och då åt jag en normal portion mat (ris+kasslergratäng) och sedan har jag tagit två mackor med makrill på och ett glas mjölk. Jag skulle uppskatta att totala kalori-innehållet i dagens mat ligger mellan 1000-1500kcal. Jag har druckt runt 3l vatten och en kopp kaffe. Min förbränning brukar ligga på runt 2500-3000kcal per dygn vilket gör att jag idag legat på minus.
Är det bara vätska som spökar?

Minns för något år sedan när jag under en vecka knappt åt något för att sedan i veckans slut se att jag gått upp nästan ett kilo jämfört med föregående vecka, verkar lite konstigt...

King Grub
2010-08-17, 05:57
Vätska och glykogen kan påverka så mycket att man på kort sikt kan öka i vikt, visst. Varje gram glykogen binder 2.7 gram vätska och varje gram salt binder mycket mer än så.

mangs
2010-08-17, 07:42
Det var det jag misstänkte. Glömde nämna att jag på gårdagens kost gick upp 0.3kg. Av ren experimentlusta tänker jag ta en vecka där jag halverar födointaget för att se vad som händer med vikten.

Jag vet inte hur mycket detta varierar per individ men jag har så gott som alltid under deff haft en period i början när jag stått stilla i vikt (3-4 veckor eller så) innan viktnedgången börjar komma igång. Även om jag kostmässigt legat stadigt på minus 500-1000kcal om dagen. Verkar som om min kropp ogärna vill förändra vikten vid kortsiktiga förändringar som ju ändå en månads deff är.