handdator

Visa fullständig version : Rysningar vid hård ansträngning


Jeppann
2010-08-16, 22:48
Senast ikväll när jag spelade fotbollsmatch råkade jag ut för något som hänt allt oftare på sistonde. Jag börjar när jag är helt utpumpad konditionsmässigt rysa. Känns ganska exakt som en rysning av kyla.

Från början hade jag bara problemet vid spel under riktigt varma förhållanden, men ikväll var det småkyligt och likväl började jag känna av problemet runt 85e minuten när jag var nära helt slut.

Jag är 194cm och väger nära 90 kg och har mycket god kondition och sätter således kroppen i kopiöst arbete under lång tid i en sån här match. Jag dricker väldigt mycket vatten normalt och skulle tro jag har ett vätskebehov över det normala, men är väldigt noga med att fylla på ordentligt både innan och under match

Vad jag funderar över är om detta är ett symptom på överhettning och om jag har något att vara orolig för?

Word
2010-08-16, 23:15
Senast ikväll när jag spelade fotbollsmatch råkade jag ut för något som hänt allt oftare på sistonde. Jag börjar när jag är helt utpumpad konditionsmässigt rysa. Känns ganska exakt som en rysning av kyla.

Från början hade jag bara problemet vid spel under riktigt varma förhållanden, men ikväll var det småkyligt och likväl började jag känna av problemet runt 85e minuten när jag var nära helt slut.

Jag är 194cm och väger nära 90 kg och har mycket god kondition och sätter således kroppen i kopiöst arbete under lång tid i en sån här match. Jag dricker väldigt mycket vatten normalt och skulle tro jag har ett vätskebehov över det normala, men är väldigt noga med att fylla på ordentligt både innan och under match

Vad jag funderar över är om detta är ett symptom på överhettning och om jag har något att vara orolig för?

"Problemet"? Jag har alltid sett rysningarna som sker i samband med konditionsträning som en slags belöning och bedövning av mina ömmande lemmar.

JJOHANSSON
2010-08-17, 01:45
Rysningar har jag aldrig vart med om, jag brukar däremot få nån sorts ryck i benen när jag kör latsdrag ;s benen börjar skaka som bara den dom sista repen

På tal om ingenting :)

Bluesparv
2010-08-17, 10:40
Troligen nåt med nervsystemet att göra?

Jeppann
2010-08-17, 11:34
"Problemet"? Jag har alltid sett rysningarna som sker i samband med konditionsträning som en slags belöning och bedövning av mina ömmande lemmar.

Jag tycker det är minst sagt en obehaglig känsla, antagligen mest för att jag inte har en aning av vad som orsakat det och det var något nytt som bara kommit mer och mer det senaste. Särskilt kopplingen till varma dagar som fått mig att tro att något inte är som det ska

Men jag vet inte, det är därför jag frågar :)

Danne2k
2010-08-17, 12:14
Folk som gissar här inne kommer inte göra dig mycket klokare, så kolla upp det med nån bevisat erfaren person (typ läkare), tycker jag!

Kischen
2010-08-17, 12:31
Jag får rysningar av sittups, i slutet när det börjar bli jobbigt :/ Går längs ryggen upp i håret.

andersjaevel
2010-08-17, 14:16
Om jag är ute och springer en riktigt varm sommardag så kan jag få rysningar... har tolkat det som kroppens sätt att "svalka" sig.

ANIKI
2010-08-20, 02:20
För mig har det varit detsamma när jag spelat fotboll/sprungit med högt tempo.

dpurple
2010-08-20, 05:30
Har upplevt samma sak att det bli kyligt när jag varit ute och sprungit hårda lite längre pass. Trots att det varit riktigt varmt ute. Har nog bara varit efter typ en och halv timme så jag gissade på att energin var slut och att det därför kändes kallt. Har bara blivit såhär när jag "gått in i väggen".


Om jag är ute och springer en riktigt varm sommardag så kan jag få rysningar... har tolkat det som kroppens sätt att "svalka" sig.


Hur blir kroppen kall av att man får rysningar?

Word
2010-08-20, 11:07
Jag är övertygad om att mina rysningar är ett resultat av att jag känner mig awesome. Ungefär som om man hör en ruggit bra låt. ;)

Everest
2010-08-20, 12:49
Kände exakt som du beskriver när jag sprang ett pass i sommar, 2mil terräng i 31 graders värme.. Började frysa efter ett tag:D Tror inte det var nåt bra tecken....

andersjaevel
2010-08-20, 16:03
Hur blir kroppen kall av att man får rysningar?

Ingen aning, bara spekulerade. Upplevde det som en svalkande effekt.

Ocker
2010-08-21, 17:47
Jag kan ibland känna av samma sak. Oftast när jag ansträngt som mig som fan och eventuellt käkat dåligt innan, typ om jag kör intervallöpning eller riktigt tung/lång styrketräning.

Jag har alltid tänkt att det bara är för att allt blod/energi (jag har) går till musklerna istället för till att reglera yttemperatur. Om man nu ska prestera som ett arsel är det ju inte konstigt om kroppen prioriterar annat än att det ska vara behagligt.