handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig att sätta mål och delmål med träningen


Ganymedes
2010-08-16, 20:54
Alla seriösa säger att det är viktigt att ha mätbara mål med sin träning. Jag har bara luddiga mål. "Bli större, starkare och snyggare" känns liksom inte direkt mätbart. Men det är vad jag vill iaf. Jag har väl några halvdana mål i stil med "ta 180 kg i bänk innan 35-årsdagen (fyra år kvar och tar idag 140kg). Men vad ska man ha mer konkret som mål? :MrT:

Vad har ni för mål? Magiska gränser för vikter och reps? Mått runt armar och ben? Kunna krossa en burk mellan pecsen? Annat? Giv mig inspiration! *gah!*

tdaman
2010-08-16, 21:29
ett mål sen jag startade är att få 40 cm armar. Sen är mitt mål uppfyllt!

ceejay
2010-08-16, 21:34
sysslar du med något förutom styrketräning där du kan ha mål?

mini
2010-08-16, 21:36
Styrkemål är konkreta och bra. Likaså tidsmål tex om du springer eller pysslar med annan konditionsträning. Kanske hitta en tävling du kan ha som mål?
Viktigt är att mål är konkreta, uppnåeliga och inte alltför långt fram i tiden. Om du ska ta 180 om fyra år kan det ju vara lämpligt att dela upp resan i tio kilo per år. Du kan också sätta ett mål baserat på kroppsvikt och mått.

Vi andra kan dock inte sätta dina mål. Det måste du göra själv. Du måste hitta mål rimliga för din utgångspunkt, insats och situation.

Ganymedes
2010-08-17, 08:05
ett mål sen jag startade är att få 40 cm armar. Sen är mitt mål uppfyllt!

Jag kan ju inte ha som mål att krympa... ;) Nädå, jag fattar idén.

sysslar du med något förutom styrketräning där du kan ha mål?

Inte idrottsmässigt, längre. Så målsättningen måste röra gymmet och de resultat jag vill ha därifrån.

Styrkemål är konkreta och bra. Likaså tidsmål tex om du springer eller pysslar med annan konditionsträning. Kanske hitta en tävling du kan ha som mål?
Viktigt är att mål är konkreta, uppnåeliga och inte alltför långt fram i tiden. Om du ska ta 180 om fyra år kan det ju vara lämpligt att dela upp resan i tio kilo per år. Du kan också sätta ett mål baserat på kroppsvikt och mått.

Vi andra kan dock inte sätta dina mål. Det måste du göra själv. Du måste hitta mål rimliga för din utgångspunkt, insats och situation.

Merci! Jo, det klart jag måste sätta målen själv, detta var mer en jakt på inspiration - det kan ju finnas de som har mål jag själv skulle taggas av men inte tänkt på (och som jag givetvis måste individanpassa för mig själv då).

espeto
2010-08-17, 08:23
http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.htm