handdator

Visa fullständig version : Sötningsmedel påverkar blodsockret/insulinnivåerna?


Tvärarg
2010-08-16, 18:40
Haloj, jag undrar bara ifall sötningsmedlet i tex Fun Light påverkar blodsockret och insulinnivåerna :O? Förlåt ifall jag är ute och cyklar är inte helt påläst inom kost och sånt men upplys mig gärna :)

King Grub
2010-08-16, 18:47
Aspartam påverkar inte insulinnivåerna.

Acesulfam-k gör det, lika mycket som samma kalorimängd druvsocker. Eftersom acesulfam-k är så mycket sötare än socker, kan en mycket mindre mängd användas för samma sötma, och kalorimängden (och därmed insulinfrisättningen) blir därför försumbar.

Tvärarg
2010-08-16, 19:00
Tack som vanligt för bra svar King!

the1one
2010-08-18, 16:46
min läkare påstog att alla sötningsmedel som slutar på bokstäverna OL ska man undiva dom påverkar blodosockret. t.ex manitol, xylitol osv
kan ju lägga till acesulfam nu då med tack Grub :)

Tvärarg
2010-08-18, 17:07
min läkare påstog att alla sötningsmedel som slutar på bokstäverna OL ska man undiva dom påverkar blodosockret. t.ex manitol, xylitol osv
kan ju lägga till acesulfam nu då med tack Grub :)

Enligt Grub var ju effekten försumbar så det spelar ingen roll :)

Crocker
2010-08-18, 17:09
min läkare påstog att alla sötningsmedel som slutar på bokstäverna OL ska man undiva dom påverkar blodosockret. t.ex manitol, xylitol osv
kan ju lägga till acesulfam nu då med tack Grub :)
Lär krävas en massa sötningsmedel för att ex. xylitol ska höja blodsockret.

Sniggel
2010-08-18, 17:16
Enligt Grub var ju effekten försumbar så det spelar ingen roll :)

Det gällde acesulfam-k.

Sötningsmedel som slutar på -ol är sockeralkoholer och används i mycket större mängder när de används. De är även kalorigivande, har för mig 2.5 kcal per gram.
De är dessutom laxerande och den effekten är nog mer påtaglig än den insulinhöjande.

Varför tyckte läkaren att man skulle undvika sötningsmedel som kan höja insulinutsöndringen (påverka blodsockret)?

Sverker
2010-08-18, 17:19
min läkare påstog att alla sötningsmedel som slutar på bokstäverna OL ska man undiva dom påverkar blodosockret. t.ex manitol, xylitol osv
kan ju lägga till acesulfam nu då med tack Grub :)

Missförstod du inte nu:confused:
Acesulfam K har en försumbar effekt på blodsocker och insulinnivåer.
Fast var det inte aspartamet som hade den effekten. Dvs att bara ha den effekten som kalorierna i aminosyrorna har. Acesulfam K ger inga kalorier.

Tvärarg
2010-08-18, 17:21
Missförstod du inte nu:confused:
Acesulfam K har en försumbar effekt på blodsocker och insulinnivåer.

Exakt, så man behöver inte undvika det

Tvärarg
2010-08-18, 17:22
Det gällde acesulfam-k.

Sötningsmedel som slutar på -ol är sockeralkoholer och används i mycket större mängder när de används. De är även kalorigivande, har för mig 2.5 kcal per gram.
De är dessutom laxerande och den effekten är nog mer påtaglig än den insulinhöjande.

Varför tyckte läkaren att man skulle undvika sötningsmedel som kan höja insulinutsöndringen (påverka blodsockret)?

Syftade på acesulfam-k och inte dom andra ;)

Sniggel
2010-08-18, 17:25
Syftade på acesulfam-k och inte dom andra ;)

Ah, jag quotade nog fel, var nog mer riktat mot the1one1one

King Grub
2010-08-18, 18:01
Och varför skall man undvika saker som ger insulinfrisättning? Då får man sluta äta. Insulin är livsnödvändigt.

Även om acesulfam-k ger lika stor insulinfrisättning som glukos, används så lite i lightsaft att man får större insulinfrisättning av en ärta än ett glas saft.

Sniggel
2010-08-18, 18:05
Och varför skall man undvika saker som ger insulinfrisättning? Då får man sluta äta. Insulin är livsnödvändigt.

Även om acesulfam-k ger lika stor insulinfrisättning som glukos, används så lite i lightsaft att man får större insulinfrisättning av en ärta än ett glas saft.

Och på din avatar ser man varför man inte ska äta "ärtor". Man får så stor insulinfrisättning att blodsockret sjunker så lågt att man börjar hallucinera.

Tvärarg
2010-08-18, 20:35
Och varför skall man undvika saker som ger insulinfrisättning? Då får man sluta äta. Insulin är livsnödvändigt.

Även om acesulfam-k ger lika stor insulinfrisättning som glukos, används så lite i lightsaft att man får större insulinfrisättning av en ärta än ett glas saft.

Jag syftade på att gå och ta sig en fun light eller annan dricka med sötningsmedel lite då och då, enligt alla guider ska man undvika att höjja insulinet förutom när man har sin mellanmål och måltider eftersom det försämrar fettförbränning osv osv... :)

Psyla
2010-08-19, 00:01
Jag syftade på att gå och ta sig en fun light eller annan dricka med sötningsmedel lite då och då, enligt alla guider ska man undvika att höjja insulinet förutom när man har sin mellanmål och måltider eftersom det försämrar fettförbränning osv osv... :)

lol orka lyssna på lchf fanatiker :Virro

King Grub
2010-08-19, 05:55
Man går upp eller ned i vikt och fettmassa via kaloribalansen i alla fall, akut insulinfrisättning eller inte. Akut insulinfrisättning är inte skadlig för en frisk människa. Det är kroniskt förhöjda cirkulerande insulinnivåer som är det, och det är ett resultat av ett allmänt dåligt leverne, stress, rökning, dålig kost i allmänhet, stillasittande och övervikt. Inte ett glas saft.

johan_jazz
2010-08-19, 07:06
lol orka lyssna på lchf fanatiker :Virro


Vart någonstans framgår det att Tvärarg är LCHF:are? Och varför måste det kommenteras i sarkastiska ordalag? Har du inget vettigt att tillföra diskursen kan du lika gärna låta bli, tror ingen är särskillt road av att läsa ditt inlägg.

Tvärarg
2010-08-19, 10:08
lol orka lyssna på lchf fanatiker :Virro

Fyfan vad jag är trött på folk som du, det finns alltid någon som verkligen MÅSTE slänga in onödiga kommentarer eller liknande... Och nej jag är inte LCHF fanatiker.