handdator

Visa fullständig version : Kostfrågor


Seriouscat
2010-08-16, 18:20
Tja!

Har deffat nu i 8 veckor och gått ner 8 kilo och nu inför dem sista veckorna tänkte jag byta diet. Tidigare åt jag bara som vanligt fast mindre och jag har alltid räknat kcal men nu har jag tänkt att prova en diet med lite kolhydrater men det har varit svårare än jag trott.

Så här åter jag nu

Frukost:
Star nutrition Whey-80: 28g
Färskost fett 1 % Lätt Kesella: 250g

Totalt: 303,6kcal, 53g P, 10,7g K, 4,7g F

Mellanmål:
Star nutrition Whey-80: 28g

Totalt: 114,8kcal, 21,3g P, 1,4g K, 2,2g F

Middag:
kronfåfel kyckling: 464g
Avokado: 115g
Paprika gul: 90g
Tomat: 170g
Färskost fett 1 % Lätt Kesella : 250g

Totalt: 1172kcal, 143g P, 24,6g K, 34,4g F

Kvällsmål:
Ägg rått el kokt: 280g
Star nutrition Whey-80: 28g
Ost hårdost 28% fett: 100g

Totalt: 83,7kcal, 83,7g P, 6,7g K, 58g F

Totalt över hela dagen: 2289kcal, 301,2g Protein, 43,4g Kolhydrater, 99,9g Fett

Främst behöver jag hjälp med att hitta mat som kan öka mitt kcal intag men endå hålla kolhydraterna nere, för just nu hamnar jag på för stort minus (vet redan om nötter). Jag undrar också om detta är en godkänd low-carb diet, där är 9,7% kolhydrater. Tips på frukt som innehåller lite kolhydrater? Och så undrar jag om det ser ut som ett almännt bra kostschema? Äter omega 3tabetter för att kompletera.

Eddie Vedder
2010-08-16, 19:40
Välj 10%ig kesella om du vill göra det enkelt för dig. Mer prisvärd och godare.

Seriouscat
2010-08-16, 20:02
Välj 10%ig kesella om du vill göra det enkelt för dig. Mer prisvärd och godare.

Ok, tack för tipset! Räknade på det nyss och såg att det innehåller nästan dubbelt så mycket. Mycket bra :)

Hur är det med att äta 100-150g ost om dagen då? Är det dåligt för hälsan på någon sätt? Har alltid haft intrycket av att ost är onyttigt, men det passar fint in i dieten.

Eddie Vedder
2010-08-16, 20:04
Ok, tack för tipset! Räknade på det nyss och såg att det innehåller nästan dubbelt så mycket. Mycket bra :)

Hur är det med att äta 100-150g ost om dagen då? Är det dåligt för hälsan på någon sätt? Har alltid haft intrycket av att ost är onyttigt, men det passar fint in i dieten.

Blir väldiga mängder salt och kasein med så mycket ost och kvarg. Klciummängden är också väldigt hög.

Jag sitter just nu och äter skärgårdssill, det rekommenderas!:thumbup: Tyckre du kan byta kyckling mot något fetare kött också om du vill. Typ blandfärs.

Seriouscat
2010-08-16, 21:11
Allright

Är inte sill inlagd i massor av socker? Köper man på burk eller?

Blandfärs för att det innehåller mer kcal?

Eddie Vedder
2010-08-16, 21:16
Allright

Är inte sill inlagd i massor av socker? Köper man på burk eller?

Blandfärs för att det innehåller mer kcal?

Ja och dessutom billigare än kycklingfiléer. Nötfärs är dyrare och fläskfärs ännu billigare (i alla fall där jag handlar). Men välj själv, jag är själv en köttfärsälskare så ja delger bara mina egna förslag. ;) Kycklingfilé är ju magert och vill man ha mer energi är ju köttfärs av olika slag ett bra byte. Mer järn också. :)

Skärsgårdssillen innehåller socker ja. Men inga jättemängder direkt, och tillräckligt gott för att vara värt det. Tycker du att det är ett problem finns ju inläggningssill och steksill också. Då är det fisken enbart.

Denniss
2010-08-16, 21:30
Tja!

Har deffat nu i 8 veckor och gått ner 8 kilo och nu inför dem sista veckorna tänkte jag byta diet. Tidigare åt jag bara som vanligt fast mindre och jag har alltid räknat kcal men nu har jag tänkt att prova en diet med lite kolhydrater men det har varit svårare än jag trott.

Så här åter jag nu

Frukost:
Star nutrition Whey-80: 28g
Färskost fett 1 % Lätt Kesella: 250g

Totalt: 303,6kcal, 53g P, 10,7g K, 4,7g F

Mellanmål:
Star nutrition Whey-80: 28g

Totalt: 114,8kcal, 21,3g P, 1,4g K, 2,2g F

Middag:
kronfåfel kyckling: 464g
Avokado: 115g
Paprika gul: 90g
Tomat: 170g
Färskost fett 1 % Lätt Kesella : 250g

Totalt: 1172kcal, 143g P, 24,6g K, 34,4g F

Kvällsmål:
Ägg rått el kokt: 280g
Star nutrition Whey-80: 28g
Ost hårdost 28% fett: 100g

Totalt: 83,7kcal, 83,7g P, 6,7g K, 58g F

Totalt över hela dagen: 2289kcal, 301,2g Protein, 43,4g Kolhydrater, 99,9g Fett

Främst behöver jag hjälp med att hitta mat som kan öka mitt kcal intag men endå hålla kolhydraterna nere, för just nu hamnar jag på för stort minus (vet redan om nötter). Jag undrar också om detta är en godkänd low-carb diet, där är 9,7% kolhydrater. Tips på frukt som innehåller lite kolhydrater? Och så undrar jag om det ser ut som ett almännt bra kostschema? Äter omega 3tabetter för att kompletera.

Tror du måste fråga dig själv varför du vill minska ned på kolhydraterna? Jag dietar också och minskade på kolhydraterna radikalt, men eftersom jag har ett fysiskt jobb och tränar på fritiden så var det omöjligt att hålla kolhydraterna nere och samtidigt orka med båda och hålla humöret uppe.

Känns det inte rätt ska man inte tvinga sig.

Seriouscat
2010-08-16, 21:40
Ja och dessutom billigare än kycklingfiléer. Nötfärs är dyrare och fläskfärs ännu billigare (i alla fall där jag handlar). Men välj själv, jag är själv en köttfärsälskare så ja delger bara mina egna förslag. Kycklingfilé är ju magert och vill man ha mer energi är ju köttfärs av olika slag ett bra byte. Mer järn också.

Skärsgårdssillen innehåller socker ja. Men inga jättemängder direkt, och tillräckligt gott för att vara värt det. Tycker du att det är ett problem finns ju inläggningssill och steksill också. Då är det fisken enbart.

Tack för tipsen! Blir till att byta till blandfärs då. Gott med omväxling. :) Abbas steksill verkar inte helt fel heller, ska provas.

Tror du måste fråga dig själv varför du vill minska ned på kolhydraterna? Jag dietar också och minskade på kolhydraterna radikalt, men eftersom jag har ett fysiskt jobb och tränar på fritiden så var det omöjligt att hålla kolhydraterna nere och samtidigt orka med båda och hålla humöret uppe.

Känns det inte rätt ska man inte tvinga sig.

Ingen fara med det vill bara öka kcal intaget för att inte ligga på för stort minus under deffen. Kolhydraterna sänker jag för att jag är sugen på att prova low-carb diet, inget jag lider av.