handdator

Visa fullständig version : Näringsinnehåll


Rusk
2010-08-16, 16:15
Hejsan! Jag har en fråga när det kommer till näringsinnehållet i vissa produkter.
I detta fallet handlar det om Axas osötade musli (kanel och frukt), på förpackningen står det 330Kcal, 11P, 58K, 6,5F per 100g och det jag undrar är hur i sjutton detta kan stämma? Om jag häller upp 100g i en skål dag 1 och får med mig låt oss säga 10 russin och dag 2 8 russin då ändras ju näringsvärdet per 100g.
Så kortfattat, hur kan dom skriva ett näringsinnehåll när det är så mkt mixat i en påse? Det kan ju omöjligt stämma?
Jag har länge funderat på detta och skulle gärna uppskatta ett svar, Mvh Rusk.

bb X
2010-08-16, 16:19
Det är meningen att du ska ta 9 russin om dagen ;)

Eddie Vedder
2010-08-16, 16:20
Det är genomsnittssiffror såklart. Men faktum är att de där blandningarna är mer korrekta än man kan tro. Jag trodde själv att det var ganska hafsigt komponerat men en kompis till mig jobbade på ICA's lab och det var rena millimiternoggrannheten för hur mycket av det och det som skulle i.

Rusk
2010-08-16, 16:24
Det är genomsnittssiffror såklart. Men faktum är att de där blandningarna är mer korrekta än man kan tro. Jag trodde själv att det var ganska hafsigt komponerat men en kompis till mig jobbade på ICA's lab och det var rena millimiternoggrannheten för hur mycket av det och det som skulle i.

Okej, Tack för svaret:)