handdator

Visa fullständig version : Ont i handled vid knäböj


delta_mats
2010-08-16, 14:49
Hallå. Jag får ont i min högra handled vid knäböj, det är på ovansidan och mot tummen till. Det är ett tag sedan jag tränade knäböj regelbundet sist, kan det bara vara stelhet?

siimon89
2010-08-16, 17:04
Låter som att du är stel. Kan såklart inte garantera något, men se till att axlarna stabiliserar vikten och att händerna bara balanserar den på plats.

Testa jobba upp rörligheten och se vart det leder först och främst.

delta_mats
2010-08-17, 13:49
Jag känner mig dock inte stel, sätter stången där jag alltid haft den. Har aldrig haft problem tidigare. Skulle kunna vara stel i bröst/axelpartiet så att trycket på handlederna blir stora, men känner mig som sagt inte stel. Det är enbart i knäböj jag känner smärta, och en ganska påtaglig sådan.

Modux
2012-11-17, 16:14
Jag fick också liknande smärta som du beskriver som gick ut emot tummen lite, är relativ ny med knäböj någon som kan komma med några vanliga "nybörjar" misstag jag kanske gör ??

Sokrates696
2012-11-18, 15:21
Jag upplever också stelhet/dålig rörlighet i axelpariet vid knäböj. Har skaffat mig ett kvastskaft som jag övar rörlighet o smidighet med diverse övningar upp över och bakom huvudet innan knäböjen.

/Tommy.

Donkey Kong
2012-11-28, 15:32
Det kan ju vara lite dålig rörlighet, eller en skadad handled?

Det finns en knäböjarsskola som säger att du inte bör hålla fingrarna kring stången, utan knutna och enbart låsa stången på plats på ovansidan. Detta för att du vill inte ha kraft från stången genom handleden, handleden klarar inte den belastningen (vid högre vikter då, men det kan vara värt redan innan).

För rörlighet i detta område - kvastskaft dislocations, vrid med kvastskaft, "axelhävningar" (som armhävningar, men bara med axlarnas rörelse), axelpress i kabelmaskin (samma som föregående, men stående och vikten kan ändras). Rotatorcuffar uppies and downies i så stort ROM som möjligt.

andeem
2012-11-28, 15:54
http://startingstrength.com/index.php/site/video/platform_the_squat_bar_position

Pepz
2012-11-28, 16:06
kör med handledslindor