handdator

Visa fullständig version : Trött hela tiden :/


kattakräk
2010-08-16, 12:20
Ska berätta lite kort, ca för 2 veckor sen så kom jag hem 4 dagar i sträck 6 på morgonen och vaknade runt 13.00-14.00

Efter det så började jag att återställa mig genom att börja lägga mig först 02.00 och andra dagar 00.00.

Nu till problemet: Om jag nu lägger mig tillexempel 01.00 och vaknar 12.00 så är jag ändo sjukt trött, innan nån måndad sen så om jag skulle lägga mig 01.00 så skulle jag utan problem vakna runt 10.00 och utan någon jävla väckarklocka, men nu har jag svårt att ens vakna med en väckarklocka + att om jag sover 8 timmar eller 12timmar så har jag samma trötthets tillstånd hela tiden.

Några dagar sen gick jag till vårdcentralen där testade dom hjärtat lyssna på den, blodtryck 120/75 vilken sa hon var perfekt, sedan gjorde jag urin prov och stick i fingret och även där fanns inga konstigheter.

Detta trötthets tillståndet har gjort att jag inte har kunnat träna alls under dessa veckor som jag har varit trött :/. hoppas detta är bara tillfälligt.
har ingen rytm alls räcker med att jag tränar i 10 minuter så blir jag trött :cryout:

Nu till er läsare,om ni har några tips eller ni har kännt er likadant någongång, skriv gärna vad ni gjorde för att komma ur detta.

Apos78
2010-08-16, 13:34
Måste du lägga dig så sent? Prova med 22.30 under en vecka och se om du kommer tillbaka till gamla gängor. Det handlar inte bara om antalet timmar du sover. Kroppen vill sova på natten.

kattakräk
2010-08-16, 13:41
kan självklart testa lägga mig 22.30, men innan behövde jag inte lägga mig den tiden för att vara pigg nästa dag, :confused:

Richthofen
2010-08-16, 13:42
skaffa dig ett jobb så ska du se att du kommer kunna sova, eller ja du kommer inte ha något val.

Eddie Vedder
2010-08-16, 13:44
Handlar den här tråden om dina sömntimmar eller är den på något sätt kostrelaterad?

Matintaget kan absolut ha en enormt stor roll men det verkar ju inte vara det du vill diskutera riktigt.

Numse
2010-08-16, 13:47
Vad är det för typ av trötthet? Endast "sovtrött"? Eller är du även trött i kroppen?

kattakräk
2010-08-16, 13:49
just nu ser min livstil likadan som innan vilket innäber att jag ska även vara pigg fast det e jag inte vilket även gör att jag inte kan träna som jag gjorde innan. det enda jag gjorde 2 veckor sen var att jag la mig några dagar i sträck runt 6 på morgonen vilket ska egentligen inte vara konstigt alls

kattakräk
2010-08-16, 13:51
Vad är det för typ av trötthet? Endast "sovtrött"? Eller är du även trött i kroppen?

känns som lite både och

Numse
2010-08-16, 13:54
Har du testat att träna under den här perioden?

Du har inga andra besvär? Yrsel, illamående, halsont, snuva e.t.c?

kattakräk
2010-08-16, 14:01
Har du testat att träna under den här perioden?

Du har inga andra besvär? Yrsel, illamående, halsont, snuva e.t.c?


Har inte ont någonstans alls. Brukar alltid börja träningen med chins, när jag gjorde 5 set blev jag så trött att jag gick hem och la mig. (orkade inte göra lika många reps under dessa set.)

Får väl hoppas att det är något tillfälligt som beror på järn brist

King Grub
2010-08-16, 14:03
Järnbrist är inte tillfälligt om det är din nuvarande livsstil som orsakat den och du inte gör några förändringar.

kattakräk
2010-08-16, 14:10
vet inte ens om det kana vara järnbrist, bara för att jag la mig några dagar riktigt sent. eller vem vet

Numse
2010-08-16, 14:16
:) järnbrist (anemi) kan du nog avfärda. Låter som att du är sjuk helt enkelt. Gå till VC, förklara dina besvär och be dem kolla din blodstatus. Träna inte då träning med infektion kan försvåra problemet avsevärt, samt att du inte vill riskera myokardit (hjärtmuskelinflammation eller hjärtsäcksinflammation).

Snabbsänka, som du gjorde när du var på VC, behöver inte visa att du har en infektion. Om testet visar att du har en infektion så har du det, om det inte visare att du har en infektion så kan du mycket väl ha en infektion iaf.

Multidebba
2010-08-16, 18:08
Tycker det låter som att du har väldigt dålig dygnsrytm.. jag blev sådär när jag var arbetslös 1,5 månad och inte brydde mig om dygnsrytmen, gick och la mig när jag blev trött och gick upp när jag vaknade av mig själv. Man mådde fan inte bra efter en vecka eller två.
Lösningen för mig var att ställa klockan runt 8-9 varje morgon och då kunna lägga sig i skaplig tid för att sedan vara pigg och fräsch hela dagen efter. Funkade för mig iaf.

Seb74
2010-08-16, 18:41
Sova för länge är väl annars ett väldigt bra sätt att bli seg och dåsig på dagarna?
Funkar för mig iallafall...och stel och jäklig i kroppen blir man av det med.
Nä sängen ska man inte va för länge i helt enkelt :D

Tvärarg
2010-08-16, 18:44
Testa sov MAX 8 timmar, jag brukar bli övertrött på helger när jag sover upp emot 12 timmar :)