handdator

Visa fullständig version : Löparknä ger sig inte trots vila långvarig period, stretching, vilka alternativ?


Wickedd
2010-08-16, 01:49
Hej!
Jag är så fruktansvärt trött på det här problemet, detta kom först när jag var runt 18 bast (är idag 21)och jag provade i stort sett allt dvs långvarig vila (1 år)
stretching - har varit hos 3 olika sjukgymnaster i göteborg, köpt mig en sån där rulle som man rullar hela höften och sidan av benet på för att ta bort aktuella knutar osv.
jag slutade totallt med att träna när jag var 20, blev så less på skiten
inget fungerade, så jag tog ett års vilande och här är jag nu igen, och tro fan att jag sitter med 2 ispåsar på vardera knä.

Smärtan uppstår när jag springer, jag är långdistans löpare sen tidig ålder (mycket orienterande osv) och även fotbolls spelande.
och har idag fått passionen tillbaka till att börja träna igen, men detta problem hindrar mig helt och hållet.

Jag tror mycket möjligt att jag kan ha förstört mina knän totallt.
vid 16 års ålder fick jag verkligen passion för att löpa och springa långt.
sprang 5 ggr i veckan, inget styrketränande alls.
sprang runt 1-2 mil om dagen och slarvade med stretchningen före och efter själva löpandet vart klart, vilket jag är säker på är den största faktoren varför jag har så ont.

Pratade med min personliga tränare idag lite snabbt som hänvisade mig till ännu en sjukgymnast.
dock sa han att han känner folk som har tagit kortison sprutor för det här, vilket har tagit bort inflammationen helt och hållet men även förstört muskeln eller något?
min fråga är då, vad kan han ha menat med att förstöra musklen? pratar vi om att inte kunna använda musklen igen eller får man bygga upp den igen?
jag förstog inte riktigt.
och går detta att operera bort löparknä mån tro?
jag har aldrig som sagt kört mycket styrketräning, har ordentliga ben och vad muskler sen allt springande i backar och trappor så har aldrig tänkt att det verkligen behövts eftersom jag redan ser ut som en oxe där nere (benen dvs haha)

Lite tips på vad ni snälla människor tycker jag ska ta mig till, jag har aldrig haft passion för något i livet, förutom att springa och träna hårt. det vore verkligen surt om jag aldrig skulle kunna springa igen.

Tack!

Fitnesstjej
2010-08-16, 10:50
Usch vad tråkigt!

Du skriver att du aldrig har styrketränat. Kanske skulle det hjälpa? Är inte alls insatt i detta så det kanske är helt fel.

Håller i alla fall tummarna att det löser sig för dig!

siimon89
2010-08-16, 13:02
Kolla upp stötvågsbehandling. Det tog bort min benhinneinflammation och ska tydligen även fungera effektivt mot löparknä.

Sen kan det vara på tiden att få hjälp med ett styrketräningprogram för att stärka och förebygga framtida problem av någon kunnig naprapat/sjukgymnast.

Johan O
2010-08-27, 23:55
Kasta löparskorna och spring som kroppen är byggd för. Kan ju vara värt att prova iallafall! Gjorde underverk för mina bekymmer med inflammation i höften och hälsporre mm.

Martin Löwgren
2010-08-28, 08:32
Testa korrekt styrketräning (framförallt för säte, lår, bål och rygg) och avlastning från löpning under 6v och återkom.

debbe
2010-09-10, 19:18
Hade problem från och till i 2 år. Besökte läkare och sjukgymnast, inte mycket som hände där.

Besökte sedan en ortopedtekniker som konstaterade benlängdskillnad, och mycket pronation på ena foten och lite på andra. Fick gjutna inlägg efter mina fötter och kan idag springa utan problem.

Martin Löwgren
2010-09-20, 10:31
Hade problem från och till i 2 år. Besökte läkare och sjukgymnast, inte mycket som hände där.

Besökte sedan en ortopedtekniker som konstaterade benlängdskillnad, och mycket pronation på ena foten och lite på andra. Fick gjutna inlägg efter mina fötter och kan idag springa utan problem.

De som ortopedtekniker hittade ska naprapaten/sjg funnit direkt om ordentlig undersökning gjorts.


Med vänlig hälsning

/Leg. Naprapat Martin Löwgren