handdator

Visa fullständig version : en (dum?) fråga om kroppsfett m.m.


pingula
2010-08-15, 21:41
Hej, jag har precis kommit hit så ber om ursäkt för både min okunskap och om jag skriver på fel ställe! Jag registrerade mig för att jag via google flera gånger har hamnat här när jag har sökt info och det verkar vara ett bra och trevligt forum.

Så här: jag är tjej och ska gå ner minst 15 kg till. Fettet är i huvudsak koncentrerat till mage och byst. Jag har slutat äta uppenbara onyttigheter och jag har nyligen börjat på gym och på så sätt gått ner 15 kg. So far so good! Min tanke är nu att lägga om kosten ytterligare samt varje vecka träna styrketräning 2 ggr, och något pass, typ core, därutöver fortsatta promenader ute eller på löpband.

Det jag nu undrar är: om man (jag) går ner tillräckligt mycket, säg 15 kg, kommer då fettet att försvinna från magen o.s.v. eller kommer min kroppsvikt att minska med 15 kg men inte genom mindre mängd kroppsfett? Antingen förstår ni kanske inte ens vad jag menar eller så är frågan så dum/enkel...!

vicarious
2010-08-15, 21:46
Ja, fettet kommer att försvinna. Det är kroppens reserv. När du gör av med mer energi än du stoppar i dig (viktnedgång/diet/bantning/deff) så måste kroppen ta energi någon annan stans ifrån och då nyttjas reserverna.

Det du kan försöka tänka på är att du ser till att du får i dig bra med protein från kosten samtidigt som du styrketränar så ökar du chanserna att du får behålla dina muskler.

Eddie Vedder
2010-08-15, 21:46
Du kommer tappa fett om du går ner i vikt. Vart fettet primärt försvinner är svårt att själv styra och förefaller mestadels vara genetiskt betingat.

Hur mycket fettfri massa (t.ex. muskler) du förlorar beror mycket på upplägget. Träna i huvudsak styrketräning, ligg på ett högt proteinintag, inget jättelågt fettintag, inte för stort kaloriiunderskott och överdriv inte konditionsträningen så lär det bli bra.

Dessutom är det självklart en fråga om utgångsläget. Du säger ju inget om din nuvarande vikt och längd vilket ju är extremt viktigt att ha koll på om man ska kunna ge svar.

Ristretto
2010-08-15, 21:49
Det beror på hur mycket fett du har runt magen. Det är väldigt personligt var fettet ryker först. Men, generellt brukar kvinnor lagra en större del av sitt kroppsfett på underkroppen och därmed även har de lättare för att få en bra form på överkroppen innan underkroppen håller lika bra form.

bb X
2010-08-15, 21:51
Du kommer tappa fett om du går ner i muskler.

Huh? :D

Eddie Vedder
2010-08-15, 21:53
Huh? :D

oj vikt ska det stå.;)

Ändrat!

pingula
2010-08-15, 21:59
Det var bra svar, tack! i huvudsak styrketräning antar jag att det blir om jag räknar 2 ggr/vecka. vetesjutton vad core klassas som i sammanhanget. konditionsträning tänker jag 1 h promenad per dag, ev 30 min x 2.

kalorimässigt så har jag förstått det som att 1300-1500 kcal per dag är lagom vid denna typ av viktminskning. ett problem för mig kanske blir att jag är vegetarian, äter fisk, typ lax och tonfisk, så en hög andel protein blir lurigt. kosten blir en stor förändring, jag lagar i princip aldrig mat. å andra sidan så får jag ju möjlighet till full koll på vad jag får i mig om jag lagar själv i ställer för att äta ute eller mikromat! alltid något.

utgångsläget är dystert: 80 kg och knappt 160 cm. men det var nästan 95 kg i april så jag är helnöjd hittills.

pingula
2010-08-15, 22:02
det låter ju hyfsat bra! jag har inte den där typiska formen med lår, runda höfter o rumpa.

Eddie Vedder
2010-08-15, 22:04
Äter du fisk eller är du vegetarian? Jag förstår inte riktigt.

Men om du är vegetarian fast kan tänka dig att sluta med det och börja äta fisk är det ju hur lugnt som helst. Mycket ägg, mycket fisk och mycket ost så kommer proteinintaget bli kanon.

pingula
2010-08-15, 22:07
uj vad jag är otydligt! jag äter fisk o skaldjur men tycker bara om lax och tonfisk. (jag var hel-veg tidigare därför säger jag fel emellanåt)

vicarious
2010-08-15, 22:08
kalorimässigt så har jag förstått det som att 1300-1500 kcal per dag är lagom vid denna typ av viktminskning. ett problem för mig kanske blir att jag är vegetarian, äter fisk, typ lax och tonfisk, så en hög andel protein blir lurigt. kosten blir en stor förändring, jag lagar i princip aldrig mat. å andra sidan så får jag ju möjlighet till full koll på vad jag får i mig om jag lagar själv i ställer för att äta ute eller mikromat! alltid något.


Fisk är proteinrikt. Ägg. Mejeriprodukter är också rika på protein, t ex kvarg, keso, ost.

Kanske dags att börja laga mat? ;)

pingula
2010-08-15, 22:13
jag tycker att familjen dafgård har varit väldigt hjälpsamma! allvarligt talat, jag ska skärpa mig. jag går här och tror att jag inte är road av matlagning. å andra sidan så var jag helt övertygad om att jag inte gillade fysisk aktivitet eller träning heller - och tydligen hade jag fel! ska akta sig för att ha förutfattade meningar tydligen.

vicarious
2010-08-15, 22:23
jag tycker att familjen dafgård har varit väldigt hjälpsamma! allvarligt talat, jag ska skärpa mig. jag går här och tror att jag inte är road av matlagning. å andra sidan så var jag helt övertygad om att jag inte gillade fysisk aktivitet eller träning heller - och tydligen hade jag fel! ska akta sig för att ha förutfattade meningar tydligen.

Laga mat är skoj. Oftast blir det mycket godare också. Även nånting man "bör" kunna göra, iaf hjälpligt ;) Hälsosammare, roligare men även billigare än att käka färdigprocessad mat.

cherokee
2010-08-16, 15:44
jag tycker att familjen dafgård har varit väldigt hjälpsamma! allvarligt talat, jag ska skärpa mig. jag går här och tror att jag inte är road av matlagning. å andra sidan så var jag helt övertygad om att jag inte gillade fysisk aktivitet eller träning heller - och tydligen hade jag fel! ska akta sig för att ha förutfattade meningar tydligen.

Tänk såhär; Du kommer behöva äta 3 mål mat om dagen i resten av ditt liv. Lika bra att ta tag i det, för du kommer inte undan! O matlagning behöver inte vara svårt eller ta tid. Steka en bit lax o koka grönsaker till tar typ ingen tid alls! Om du ska ligga på kaloriunderskott så satsa på mättande livsmedel med mycket protein, bra fett och lite mindre kolhydrater. Min uppfattning av denna typ av mat är att den går väldigt snabbt att laga! Tycker du det är tråkigt att koka grönsaker, göra sallad hela tiden kan du göra en större mängd o ha i kylen och värma.

Tips:

* Asgod frukost är kesella blandat med funlight wild berries och lite bär. Ha 1-2 kokta ägg till och kanske lite nötter på. (men tänk på att nötter är energirikt).

* Omelett innehåller massa protein och är enkelt att göra. Blanda lite mjölk (typ 1 msk) med 2 ägg + lite salt o peppar. Vispa ihop, stek o häll på det du vill ha i. T ex ost, grönsaker ovs. Servera med keso och en sallad!

* Tonfiskröra kan man göra på keso eller kvarg + rödlök, dill, vitlök mm. Gott och proteinrikt tillbehör till omelett, middagen ovs.

Om du bara gillar lax o tonfisk så kommer du långt på det men tips är att våga prova nytt, du kanske hittar något som du fastnar för. Torsk med äggsås är t ex grymt gott och tiill det kan du ha brocolli och en sallad. Våga prova nytt! Hitta sånt du gillar och tvinga dig ej till att äta saker du upplever som äckligt, risk att tröttna då.

Och alla dessa saker går typ lika snabbt att laga som att gå fram o tillbaka till pizzerian alternativt värma en färdigrätt i micron ;-)

Du är duktig o kommer klara detta, kämpa på :-D

Bubban
2010-08-16, 16:08
Om du med Familjen Dafgård menar de där avskyvärda halvfabrikatsrätterna man hittar i frysdiskarna så tycker du borde försöka att öva dig på att laga själv istället. Halvfabrikat är aldrig bra och så är det ju såklart mycket godare när man lagar det själv med fina råvaror. :)

pingula
2010-08-16, 20:57
men vad trevligt med massa bra tips! (ska undersöka om det går att skriva snabbsvar till flera personer samtidigt förresten.)

hur stor skvätt outspädd fun light tänker man sig? typ? och "ägg på sidan om" menar du bokstavligt antar jag (hoppas jag!) men bär och ev nöt i "geggan"?

ojoj, jag är tacksam för alla kosttips! det här gör mig mer inspirerad att försöka och mer övertygad om att jag aldrig kan avslöja min ålder! men jag kan säga att hemkunskapsboken förblev oläst och är sedan länge out of print!

Briljanton
2010-08-16, 21:21
Någon matsked funlight på 250g (en burk) kesella funkar perfekt. Inga kalorier i funlight så häll på så mycket du vill ha :) Är ganska säker på att han menar ägg på sidan ja, och nöt/bär i geggan :)

pingula
2010-08-16, 22:46
låter supergott! några på jobbet äter kesella + kvarg (ska googla!) + bär o frön till frukost dag ut o dag in så det måste vara gott! det här kanske också är beroendeframkallande!

cherokee
2010-08-18, 17:31
hur stor skvätt outspädd fun light tänker man sig? typ? och "ägg på sidan om" menar du bokstavligt antar jag (hoppas jag!) men bär och ev nöt i "geggan"?



Till 125 g kesella (vilket är ett halvt paket) brukar jag ta i en liten skvätt, typ samma som till ett normalstort glas saft. Gillar smaken wild berries! Bären värmer jag i mikron o häller på detta o geggar ihop o sedan lite hackade nötter på, ca 20 gram!

Ägget har jag bredvid, kokt i en äggkopp typ :-)

cherokee
2010-08-18, 17:36
låter supergott! några på jobbet äter kesella + kvarg (ska googla!) + bär o frön till frukost dag ut o dag in så det måste vara gott! det här kanske också är beroendeframkallande!

Grejen är att det är SVINGOTT verkligen! Älskar när man upptäcker sådan saker, som liksom är typ löjligt nyttiga och jättegoda på samma gång :-D

Ett mål med kesella lätt 125 g (en halv burk), 30 g hallon och 20 g cashewnötter + ett ägg till ger ca 28 g protein, 17 g fett och 12 g kolhydrater. Kaloriinnehåll lite över 300 kcal. Vill man ha ett energirikare mål är det bara att lägga till ett ägg till, öka mängden kesella ovs...

pingula
2010-08-19, 00:04
tackalackar! ser framemot att prova!