handdator

Visa fullständig version : powerwalk


Zibb
2010-08-15, 19:13
tjenna

om man powerwalkar någon gång under dagen är det bättre än att köra 2 gånger fast långsammare tempo? Tiden är ca 60-80 min.

MVH

Shpendi
2010-08-15, 19:26
Räkna i sträcka istället för tid. Att gå 5km snabbt skiljer sig väldigt lite från att gå 5km sakta.

Dreas
2010-08-15, 19:30
Räkna sträcka och hastighet. Vilket kräver mest kcal?

Det som leder till störst kcalförbrukning är bäst för fettförlusten.

Apos78
2010-08-15, 19:41
Bättre för vad? Är planen att öka konditionen är det bättre att köra i ett högre tempo. Är det enbart för ren energiförbrukning (läs AB=fettförbränning) så är tiden avgörande. Orkar du gå en timme i raskt tempo så kräver det mer energi än en timme i segt tempo.

Shpendi
2010-08-15, 19:48
Bättre för vad? Är planen att öka konditionen är det bättre att köra i ett högre tempo. Är det enbart för ren energiförbrukning (läs AB=fettförbränning) så är tiden avgörande. Orkar du gå en timme i raskt tempo så kräver det mer energi än en timme i segt tempo.

Jo men han hinner längre med ett raskt tempo. Räknade lite på sånt när jag skulle räkna på mitt TEE, 2,5km/h i 1h var ungefär samma som 5km i 30min. Så ur kcal synvinkel(vilket är den som betyder något om målet är att gå ner i vikt) så är sträckan avgörande.

happy75smile
2010-08-16, 05:48
det hänger på hur lång tid du gör powerwalken?
Det framstod inte nedan.

Powerwalk ger bättre resultat än prommenad men man måste ändå gå typ 1hr powerwalk för det skall vara märkbart tycker jag. sedan framstod det inte hur snabbt du går på powerwalk...


tjenna

om man powerwalkar någon gång under dagen är det bättre än att köra 2 gånger fast långsammare tempo? Tiden är ca 60-80 min.

MVH

Langster
2010-08-16, 08:21
tjenna

om man powerwalkar någon gång under dagen är det bättre än att köra 2 gånger fast långsammare tempo? Tiden är ca 60-80 min.

MVH

Nej, du får inte bättre effekt av att gå 2 ggr om dagen, oavsett tempo. Det är den totala förbrukningen som räknas och oavsett hur du uppnår samma förbrukning så blir resultatet detsamma.
Att gå 2 ggr om dagen i långsammare tempo för att uppnå samma mål kommer bara att ta mer av din fritid... Vilket iofs inte spelar någon roll om du inte har annat för dig.

Eddie Vedder
2010-08-16, 08:27
Bättre för vad? Är planen att öka konditionen är det bättre att köra i ett högre tempo. Är det enbart för ren energiförbrukning (läs AB=fettförbränning) så är tiden avgörande. Orkar du gå en timme i raskt tempo så kräver det mer energi än en timme i segt tempo.

Jo men han hinner längre med ett raskt tempo. Räknade lite på sånt när jag skulle räkna på mitt TEE, 2,5km/h i 1h var ungefär samma som 5km i 30min. Så ur kcal synvinkel(vilket är den som betyder något om målet är att gå ner i vikt) så är sträckan avgörande.

Jag tror jag har läst era två inlägg 10 gånger nu, säger ni inte samma sak? Dvs att ju fortare man går desto längre distans hinner man komma och ju mer energi hinner man förbruka inom en given mätperiod?

Hursomhelst bör jag tillägga att distansen inte är det enda avgörande, samma distans men olika intensiteter kostar olika mycket energi. 5 km tuff löpning som tar 18 minuter kostar mer energi än att promenera 5 km på en timme.

Shpendi
2010-08-17, 14:28
Jag tror jag har läst era två inlägg 10 gånger nu, säger ni inte samma sak? Dvs att ju fortare man går desto längre distans hinner man komma och ju mer energi hinner man förbruka inom en given mätperiod?

Hursomhelst bör jag tillägga att distansen inte är det enda avgörande, samma distans men olika intensiteter kostar olika mycket energi. 5 km tuff löpning som tar 18 minuter kostar mer energi än att promenera 5 km på en timme.

Jo vi säger visst samma sak typ ^^.

Jo 5 km löpning kontra promenad är kcal skillnanden ganska stor. Men "powerwalk" kontra gå i långsam takt skiljer sig väligt lite vid samma längd, iaf enligt kaloriesperhour.

Eddie Vedder
2010-08-17, 14:32
Men "powerwalk" kontra gå i långsam takt skiljer sig väligt lite vid samma längd, iaf enligt kaloriesperhour.

Absolut, tekniken skiljer sig ju mindre. Men min poäng var den att intensiteten är mer avgörande än enbart distans eftersom avverkad distans kan kosta olika trots att distansen är identisk (beroende på intensitet).

Apos78
2010-08-17, 17:42
Jag tror jag har läst era två inlägg 10 gånger nu, säger ni inte samma sak? Dvs att ju fortare man går desto längre distans hinner man komma och ju mer energi hinner man förbruka inom en given mätperiod?

Hursomhelst bör jag tillägga att distansen inte är det enda avgörande, samma distans men olika intensiteter kostar olika mycket energi. 5 km tuff löpning som tar 18 minuter kostar mer energi än att promenera 5 km på en timme.

Jo det menar vi ;). Bara med lite olika ord.

Och håller med om intensiteten. Men då frågan behandlade olika typer av just powerwalk så antog jag att TS då menade i samma miljö för båda varianterna. Och där är det såklart effektivare att gå raskt en timme ELLER gå längre på den timmen :Virro.

Men va fan. Mitt pulsbälte hänger på en stol bredvid datorn och min pulsklocka envisas med att pulsen ligger under zon. Startade en tidtagning och därmed söker den bältet. Stolen håller för lågt tempo!

Tvärarg
2010-08-18, 17:13
Kroppen funkar väl som en bilmotor? Kör en mil på höga varvtal så förbrukar man mer soppa än om man kör en mil på låga ;)

Lifeless
2010-08-18, 17:59
Bättre för vad?


Troligen inte konditionen när man skriver i:
"Diskussioner rörande allt som har med fettförbränning att göra."


Mvh // Gringubben.