handdator

Visa fullständig version : Kan man koka saker i mikrovågsugn?


Kräket
2010-08-15, 13:22
Min spis har pajat. Jag äter ju mycket kokta grönsaker, och nu blir det problem med det.

Så kan man koka saker i mikron? Vill gärna försäkra mig om att eventuella bakterier dör så jag slipper Salmonella (muskelförlust! *gah!*)

mjeuuu
2010-08-15, 13:26
Jag kokade alltid ris i micron under en kortare period, det gick bra. :)

Kräket
2010-08-15, 13:28
Hmm okej...På den tiden när jag kokade ris brukade jag hålla koll så vattnet kokat bort. Då ansåg jag riset vara klart.

I mikron, körde du trial-by-error eller hade du någon standardtid?

(Ris lär väl inte vara lika salmonella-smittad som min Eldorado-Broccoli dock)

the Wire
2010-08-18, 10:00
Ångkoka grönsaker i Micron går även utmärkt! Man tager en skål med lock (eller en skål med en tallrik över), täcker botten med vatten och kör på full effekt tills grönsakerna känns klara

Tiden varierar lite från grönsak till grönsak men 500g broccoli brukat ta ca 5 min

Pompere
2010-08-19, 10:22
Ångkoka grönsaker i Micron går även utmärkt! Man tager en skål med lock (eller en skål med en tallrik över), täcker botten med vatten och kör på full effekt tills grönsakerna känns klara

Tiden varierar lite från grönsak till grönsak men 500g broccoli brukat ta ca 5 min

+1

Gör samma sak här.

_Larre_
2010-08-20, 14:37
Ångkoka grönsaker i Micron går även utmärkt! Man tager en skål med lock (eller en skål med en tallrik över), täcker botten med vatten och kör på full effekt tills grönsakerna känns klara

Tiden varierar lite från grönsak till grönsak men 500g broccoli brukat ta ca 5 min

Har precis köpt en ny, dyr samsung till nya lyan och i den funkar detta utmärkt!

Hedin
2010-08-22, 12:58
Brukar koka potatis i mikron när jag har brottom. Funkar utmärkt :)