handdator

Visa fullständig version : Svett & fettminskning?


Shpendi
2010-08-15, 00:49
Finns det något samband mellan fettminskning och minskad svettande? Känns som om kroppen ha lättare att kyla ner sig sj om man är mindre, eller?

Hreidmar
2010-08-15, 01:00
Jag tycker jag svettas mer nu än innan, 24kg lättare idag men kan mycket väl vara värmen i sig också?

bb X
2010-08-15, 01:40
Mer fett = mer svett :P

tumme
2010-08-15, 02:47
Jag svettas mycket mer när jag äter så ligger du i deff så kanske det är anledningen att du svettas mindre nu än innan.

Eddie Vedder
2010-08-15, 05:43
Även många smala som har svårt för viktuppgång svettas kopiöst vilket sannolikt är en stor orsak till deras viktreglering.

Landström
2010-08-15, 09:32
Själv äter jag så jag svettas och jobbar så jag fryser

Körhårt
2010-08-15, 10:11
Svettas jämt mycket, men värre var det i tonåren. Dock tycker jag att jag svettas mindre nu när jag gått ner i vikt, vet inte om det är inbillning.


Dock så har jag börjat äta nu före läggdags och har iochmed det börjat svettats kopiöst mycket under nätterna.

z_bumbi
2010-08-15, 10:15
Även många smala som har svårt för viktuppgång svettas kopiöst vilket sannolikt är en stor orsak till deras viktreglering.

Inte för att jag tror att det är så himla många som svettas kopiöst men även bortsett från det så är svettningen snarare ett symptom än en orsak. Orsaken är en höjd kroppstemperatur vid ökat intag av energi och det i sin tur orsakar ökad svettning.

Eddie Vedder
2010-08-15, 10:19
Inte för att jag tror att det är så himla många som svettas kopiöst men även bortsett från det så är svettningen snarare ett symptom än en orsak. Orsaken är en höjd kroppstemperatur vid ökat intag av energi och det i sin tur orsakar ökad svettning.

Jag menade inte att svetten är orsaken heller. "Kopiöst" var kanske en överdrift men poängen är den att många som reglerar vikten naturligt blir väldigt varma så fort de äter mer.

Lovisa
2010-08-15, 10:52
Jag menade inte att svetten är orsaken heller. "Kopiöst" var kanske en överdrift men poängen är den att många som reglerar vikten naturligt blir väldigt varma så fort de äter mer.

Har den erfarenheten för egen del. Blir varm av bara tusan om jag äter en kraftig måltid, särskilt om den innehåller mkt kolhydrater. Om jag äter sent på kvällen, vaknar jag på natten av att lakanen är dyblöta, urk-urk.

Blodtrycket verkar stiga ordentligt, eftersom ådrorna plötsligt syns oerhört tydligt. Som vid en pump-pass fast utan träning...

Bästa sättet att förebygga värmeattackerna, är att äta proteinbaserad kost. Fett och kolhydrater - särskilt de senare - ger båda denna rätt jobbiga "skjuts"-effekt...

Sniggel
2010-08-15, 10:59
Ok, det var intressant att du tycker så Lovisa. Protein anses ju annars ofta kunna höja kroppstemperaturen ganska mycket. Fast en proteinrik kost kan ju även innebära ett lägre kaloriintag.

Själv blir jag också varm av att äta mycket mat, men vet inte riktigt vilken makronutrient som inverkar mest.

Apos78
2010-08-15, 13:29
Bästa sättet att förebygga värmeattackerna, är att äta proteinbaserad kost. Fett och kolhydrater - särskilt de senare - ger båda denna rätt jobbiga "skjuts"-effekt...

Inte tvärtom? Tänker på TEF hos proteinet.

Eddie Vedder
2010-08-15, 13:39
Har den erfarenheten för egen del. Blir varm av bara tusan om jag äter en kraftig måltid, särskilt om den innehåller mkt kolhydrater. Om jag äter sent på kvällen, vaknar jag på natten av att lakanen är dyblöta, urk-urk.

Du pratar bara om effekten från en enskild måltid nu. Hur är det under längre perioder av försök till överätning. Är du konstant varmare och svettig och misslyckas med viktuppgång trots att du "borde" gå upp i vikt (enligt teoretiska beräkningar).

Benjila
2010-08-15, 15:15
Lite off topic men för er med svett problem :)

Absolut Torr for the win! :hbang: Har haft mycket problem under armarna men när man sätter på det här en gång i veckan blir det mycket mindre svettningar. Finns på Apotek.

Står här hur det ska användas för bästa effekt. http://huden.nu/produkter/absolut-torr/absolut-torr-bipacksedel/

A.Steinbach
2010-08-15, 15:19
Finns det något samband mellan fettminskning och minskad svettande? Känns som om kroppen ha lättare att kyla ner sig sj om man är mindre, eller?

Mindre isolering på kroppen betyder att mindre värme kan stråla bort från och därmed får kroppen istället avlägsna värme på annat sätt och då genom att svettas mer istället.

koffein_beroende
2010-08-15, 15:43
Jag tycker jag svettas mer nu än innan, 24kg lättare idag men kan mycket väl vara värmen i sig också?

Jag känner igen mig i det här, svettades aldrig på 102kg nu på 77 svettas jag som en gris, kan även vara mitt ökade protein intag iofs:D

Hreidmar
2010-08-15, 16:18
Jag känner igen mig i det här, svettades aldrig på 102kg nu på 77 svettas jag som en gris, kan även vara mitt ökade protein intag iofs:DDet tänkte jag inte på. Är mycket mer noga nu att få i mig rätt mängd protein än när jag åt utan att tänka mig för, vilket även resulterade i övervikt *rolleyes*

Lovisa
2010-08-16, 07:34
Du pratar bara om effekten från en enskild måltid nu. Hur är det under längre perioder av försök till överätning. Är du konstant varmare och svettig och misslyckas med viktuppgång trots att du "borde" gå upp i vikt (enligt teoretiska beräkningar).

Jag trodde det var just den omedelbara effekten av en kraftig måltid som åsyftades?

Långsiktig överätning är i mitt fall lite klurigt att bedöma. Jag har aldrig testat en regelrätt bulk, t ex. Och för dem som sett dokumentären "Why thin people are not fat", så tillhör jag den kategori som har svårt att överäta. Mår illa om jag äter betydligt mer än vad som är normalt för mig. En enstaka måltid kan funka, men om jag äter mer än jag behöver under 2-3 dagar (på en konferens, vid jul eller nåt), svarar kroppen med aptitlöshet och illamående.

Sedan jag började styrketräna har jag ändrat kosten, så att jag äter mer protein och mindre kolhydrat, relativt sett. Totala energiintaget är högre än innan jag började gå på gym. Jag är viktstabil, trots att styrketräningen rimligen borde kosta mindre energi än löpning, som jag ägnade mig åt förut.

Någon skillnad i svettning / värmekänsla över längre tid har jag inte märkt, trots kostomlägget. Den ökade proteinmängden borde alltså innebära mer svettning?

Denna sommar har det ju blivit en hel del "blöta nätter" - men det är ju knappast kosten som är boven i dramat. Vem svettas inte i trettio graders värme och tropisk luftfuktighet... ?

Tolkia
2010-08-16, 14:13
Mindre isolering på kroppen betyder att mindre värme kan stråla bort från och därmed får kroppen istället avlägsna värme på annat sätt och då genom att svettas mer istället.
Jag hade plusettat här om det stått "mer" isolering (som i tjockare lager underhudsfett -> mindre värme ut). Skrivfel, eller har jag missat något?

En annan anledning till att man ofta svettas mycket om man är tjock är ju att det är jobbigt att bära runt på en tung kropp. Lägg tio mjölkpaket i en ryggsäck och bär omkring på den ett tag, ta sedan av och jämför.

A.Steinbach
2010-08-16, 20:21
Jag hade plusettat här om det stått "mer" isolering (som i tjockare lager underhudsfett -> mindre värme ut). Skrivfel, eller har jag missat något?

En annan anledning till att man ofta svettas mycket om man är tjock är ju att det är jobbigt att bära runt på en tung kropp. Lägg tio mjölkpaket i en ryggsäck och bär omkring på den ett tag, ta sedan av och jämför.

Just det :)

hidden
2010-08-16, 21:59
Jag tycker att jag svettas mest från röven och ryggen... Vad beror det på? Irriterande att få dyblöta kallingar efter att man har promenerat lite kort...

Lovisa
2010-08-17, 07:38
Måste fråga en sak: ni som bulkat, svettas ni mera då?

Och vad upplever ni för övrigt för symtom, eller snarare reaktioner? (Det är förvisso ingen sjukdom att ligga i bulk!)

Om jag överäter blir jag däven, seg och trött. Jag mår illa och känner mig allmänt svullen och obekväm. Knappast taggad för ett tungt styrkpass med andra ord. Möjligen cardio, dock med lite tur och mycket vilja.

Meningen med bulk är väl att man skall överäta OCH styrketräna tungt. Annars är det ju ingen bulk utan bara en gödningskur... För mig känns det som en väldigt svår kombination.

Eddie Vedder
2010-08-17, 07:50
Måste fråga en sak: ni som bulkat, svettas ni mera då?

Och vad upplever ni för övrigt för symtom, eller snarare reaktioner? (Det är förvisso ingen sjukdom att ligga i bulk!)

Om jag överäter blir jag däven, seg och trött. Jag mår illa och känner mig allmänt svullen och obekväm. Knappast taggad för ett tungt styrkpass med andra ord. Möjligen cardio, dock med lite tur och mycket vilja.

Meningen med bulk är väl att man skall överäta OCH styrketräna tungt. Annars är det ju ingen bulk utan bara en gödningskur... För mig känns det som en väldigt svår kombination.

Du verkar övertolka ordet "bulk" ganska kraftigt. Att käka lite extra varje dag för att kontinuerligt öka i vikt kommer inte ge de där symptomen. Bulk är ju inte en enda stor ätarfrossa.

Anton Fräs
2010-08-17, 11:25
Svettades oerhört mycket mer när jag var tyngre. Lägre vikt -> mindre svettningar för mig rent generellt.

Extrema proteinintag och jag svettas ännu mer, överätning likaså.

Saber
2010-08-19, 13:52
Jag måste säga att under deffsäsongen så svettas jag betydligt mer. Troligtvis beror detta, tror jag, på att kroppen befinner sig i s.k. "förbrännigsläge" (genom det ökade protein- fettintag, minskade kolhydrater, ökad cardio m.m.) som höjer kroppens termogenes men också p.g.a att kroppen tömmer på vatten då man inte har så mycket kolhydrater i kroppen som binder vattnet.

En tredje faktor finns ju också, och det är faktumet att man dricker oerhört stora mängder vatten under deff, vilket stimulerar kroppens "dräneringssytem" (- kissar och svettas mer).

*EDIT* Kanske bör man ta in väderförhållandena i ekvationen(?), vi vet ju t.ex. att nu under sommarperioden med varma temperaturer plus hög luftfuktighet också ökar svettningarna!

Eddie Vedder
2010-08-19, 20:22
*EDIT* Kanske bör man ta in väderförhållandena i ekvationen(?), vi vet ju t.ex. att nu under sommarperioden med varma temperaturer plus hög luftfuktighet också ökar svettningarna!

Ja det kan ju spela in marginell roll. ;)

Det där "förbränningsläget" du pratar om borde ju vara lägre ju mindre man äter och vice versa så det resonemanget förstår jag inte. Ju mer mat att förbränna desto högre förbränning och ju tyngre kropp att transportera desto mer energikrävande. Inte tvärtom.

karlingen
2010-08-23, 10:47
Men hur funkar det om man tar på sig en massa kläder och springer på löpbandet. Ökar kaloriförbränningen mer än om man hade sprungit utan dessa kläder?
Avgör svettet om man har förbränt mer eller mindre kcal?
Hade nämligen en snubbe på gymmet som hade lindat plastfolie runt överkroppen bara för att svettas ordentligt. Påstår att det förbränner mer fett.
Är det nån sanning i det hela?

Hreidmar
2010-08-23, 11:34
Mycket tveksamt, men man lär ju göra av med en djävulskt massa vätska. Pysslar inte folk med sånt om dom missar invägningar till vissa tävlingar, eller för att vara säker på att komma in i rätt viktklass? Jag skulle tro att man går upp dessa "kilo" så fort man får i sig ny föda och vatten.

Någon ökning av kaloriförbränningen sker säkerligen, låter ju inte jätte kul om ens hälsosamt :)

FLP
2010-08-23, 20:35
Kul att läsa denna tråd då jag senast idag insåg att jag börja svettas kopiöst mycket mer nu när jag gått upp 10 kg vid bulkandet.

Fungerar inte fettet lite som isolering?
Tänker på de kraftigare byggda i plugget som kunde ligga timtals i kallt vatten när en annan på den tiden 64 kg smal började darra efter några minuter.

Shpendi
2010-08-23, 23:15
Jag hoppas att jag kommer att sluta svettas när jag har deffat klart. Svettast galet mycket just nu, är skitjobbigt.

Eddie Vedder
2010-08-24, 05:13
Men hur funkar det om man tar på sig en massa kläder och springer på löpbandet. Ökar kaloriförbränningen mer än om man hade sprungit utan dessa kläder?
Avgör svettet om man har förbränt mer eller mindre kcal?
Hade nämligen en snubbe på gymmet som hade lindat plastfolie runt överkroppen bara för att svettas ordentligt. Påstår att det förbränner mer fett.
Är det nån sanning i det hela?

Svetten lär inte kosta ens nämnbara mängder energi men du lär ju springa med en tyngre kropp som kostar mer. Särskilt om den blir dyblöt av svett.

Erkserks
2010-08-25, 08:51
En tredje faktor finns ju också, och det är faktumet att man dricker oerhört stora mängder vatten under deff, vilket stimulerar kroppens "dräneringssytem" (- kissar och svettas mer).

Där tänkte du nog inte igenom riktigt ordentligt. Möjligtvis kan det stämma om man får i sig alldeles för lite vatten (t.ex. bor i ett U-land utan ordentlig tillgång).

Men skulle du svettas mer bara av anledningen att du dricker mer så skulle ju din kroppstemperatur sjunka, under det normala, vilket inte är bra. Kroppen reglerar sin temperatur otroligt väl i normalfallet och bara för att du dricker mer så betyder inte det att du svettas mer per automatik.

Erkserks
2010-08-25, 08:53
Svetten lär inte kosta ens nämnbara mängder energi men du lär ju springa med en tyngre kropp som kostar mer. Särskilt om den blir dyblöt av svett.

Svetten har ju kommit innifrån kroppen så svettet lär inte väga mer utanpå kroppen än inuti, om man nu inte dricker en massa samtidigt som man springer.

Erkserks
2010-08-25, 08:59
Någon som upplever samma sak som mig när det gäller periodisk fasta, känns som att under fastan måste kroppen bibehålla värmen (särskilt om man sitter i kallingar framför datorn) möjligtvis genom en uppreglering av UCP-1, när man sedan är på gymmet och tränar har man då mer UCP-1 än om man inte fastat och när det adderas till muskelaktiveringen under passet så svettas man extra mycket.

Så har iaf jag upplevt det, men är ju svårt att ta ut en enskild orsak när man bara har sig själv att gå efter.

Kanske någon som vet mer om UCP-1 vet om det blir en +/- 0 balans över dagen av detta scenariot eller om nedregleringen inte kan ske så fort under den tiden man äter?

Eller så har man helt enkelt en extremt hög UCP-1 (ectomorph)...

Eddie Vedder
2010-08-25, 09:00
Svetten har ju kommit innifrån kroppen så svettet lär inte väga mer utanpå kroppen än inuti, om man nu inte dricker en massa samtidigt som man springer.

Sant. :D

Men kläderna väger ju i alla fall mer och de blöta kläderna i sig blir nog mer otympliga än jämfört med vätskan inne i kroppen. Men just vätskevikten som sådan blir ju helt riktigt oförändrad. :)

Erkserks
2010-08-25, 11:52
Sant. :D

Men kläderna väger ju i alla fall mer och de blöta kläderna i sig blir nog mer otympliga än jämfört med vätskan inne i kroppen. Men just vätskevikten som sådan blir ju helt riktigt oförändrad. :)

Precis, sant med kläderna också :D

Apos78
2010-08-25, 13:21
Någon som upplever samma sak som mig när det gäller periodisk fasta, känns som att under fastan måste kroppen bibehålla värmen (särskilt om man sitter i kallingar framför datorn) möjligtvis genom en uppreglering av UCP-1, när man sedan är på gymmet och tränar har man då mer UCP-1 än om man inte fastat och när det adderas till muskelaktiveringen under passet så svettas man extra mycket.

Så har iaf jag upplevt det, men är ju svårt att ta ut en enskild orsak när man bara har sig själv att gå efter.

Kanske någon som vet mer om UCP-1 vet om det blir en +/- 0 balans över dagen av detta scenariot eller om nedregleringen inte kan ske så fort under den tiden man äter?

Eller så har man helt enkelt en extremt hög UCP-1 (ectomorph)...

UCP-1 aktiveras väl av fria fettsyror så det kanske inte låter helt galet. Med tanke på PF. Nedregleringen drar väl igång direkt då fria fettsyror saknas och jag kan inte tänka mig att det är en reglering som är jätteseg. Äter du innan passet?

Erkserks
2010-08-26, 09:04
UCP-1 aktiveras väl av fria fettsyror så det kanske inte låter helt galet. Med tanke på PF. Nedregleringen drar väl igång direkt då fria fettsyror saknas och jag kan inte tänka mig att det är en reglering som är jätteseg. Äter du innan passet?

Nej, det gör jag inte, att de uppregleras av just FFA var nytt för mig, men det är ju väldigt logiskt, att jag inte tänkt på det innan.

Vad jag funderar lite över är hur snabbt regleringen kan ske. Om det nu inte kan ske en stor förändring på ett par timmar till ett halvt dygn så finns det ju ingen idé för kroppen att nedreglera förrens den har nått en nivå då den kan hålla kroppen varm under fasteperioden av dagen.

riggen
2010-09-03, 22:03
Lånar tråden lite:),..
efter en idrottslektion i skolan så diskutereades det (skämtsamt) om vem av oss inblandade som var mest svettig, varav min kompis bland annat tvärbestämt säger "man svettas mer ju bättre kondition man har". Jag har hört det flera gånger förut där vissa säger att det är sant och andra tvärtom, så väldigt tacksam för svar! :)

Bendermannen
2010-09-04, 06:44
Blodtrycket verkar stiga ordentligt, eftersom ådrorna plötsligt syns oerhört tydligt. Som vid en pump-pass fast utan träning...


Skumt, precis sådär känner jag det också, men det jag äter sent innehåller knappt några kolhydrater.

Undrar dock lite varför kroppen känns/ser ut precis som efter ett ordentligt träningspass när jag går upp mitt i natten för att kissa. :confused:

Saber
2010-09-04, 07:34
Där tänkte du nog inte igenom riktigt ordentligt. Möjligtvis kan det stämma om man får i sig alldeles för lite vatten (t.ex. bor i ett U-land utan ordentlig tillgång).

Men skulle du svettas mer bara av anledningen att du dricker mer så skulle ju din kroppstemperatur sjunka, under det normala, vilket inte är bra. Kroppen reglerar sin temperatur otroligt väl i normalfallet och bara för att du dricker mer så betyder inte det att du svettas mer per automatik.

Helt rätt, Erkserks (och Eddie Vedder), visst är det så!
Nog minsann fick jag det om bakfoten... ;)