handdator

Visa fullständig version : Mjuka eller Hårda muskler.


MrMuskel
2010-08-14, 21:11
Min biceps och underarm är ganska mjuka fast jag är stark i båda, känns också att båda är som inte färdigt blåsta ballonger, typ att där finns mycket kvar plats typ.
Oftast så har ju dom som tränar ganska hård biceps och underarm om vi nu bortser andra muskler som ben, rygg, osv.

Så vad är egentligen skillnaden mellan en hård och en mjuk?

1911
2010-08-14, 21:15
En muskel som är explosivt tränad blir hårdare än en muskel som är tränad för uthållighet. Du kanske behöver köra lägre reps explosivare om du vill bli hårdare?

Men antagligen har det med fettnivån att göra.

MrMuskel
2010-08-14, 21:16
det har du säkert rätt i , för jag brukar oftast köra 12 reps om inte mer beror på vad för muskel grupp

Sniggel
2010-08-14, 21:19
En muskel som är explosivt tränad blir hårdare än en muskel som är tränad för uthållighet. Du kanske behöver köra lägre reps explosivare om du vill bli hårdare?

Men antagligen har det med fettnivån att göra.

Är du säker på detta?
Har jag aldrig hört förut.

Jag skulle vilja säga att skillnaden mellan en hård och en mjuk muskel är om den är spänd/kontraherad eller inte (eller blodfylld pga träning)

Sen kan man förstås tro att man har mjuka muskler för att man har ett fettlager ovanpå (vilket tillhör det vanliga). Det tror jag också på.

MrMuskel
2010-08-14, 21:21
har faktisk inget fett alls, det enda som är konstigt att muskeln är stark fast den är inte så jätte hård som andras

Mr.Sarkastisk
2010-08-14, 21:28
har faktisk inget fett alls, det enda som är konstigt att muskeln är stark fast den är inte så jätte hård som andras

Inget konstigt med det.

Sniggel
2010-08-14, 21:32
har faktisk inget fett alls, det enda som är konstigt att muskeln är stark fast den är inte så jätte hård som andras

Nog har du fett. Det har vi alla.
En "idealisk" manskropp kan bestå av allt från 12-15% fett, där mycket är underhudsfett. En "vältränad" person kan ha lägre, 8-12% och i extremfall som t ex maratonlöpare, ner mot 3%. Många ligger dock över 15% och över 20% kan man väl nästan börja kalla sig för tjock.

Knip tag i skinnet på din handrygg och känn på tjockleken. Knip sen tag i huden på din arm och känn tjockleken. Var det inte tjockare på armen? Att det är tjockare beror på att du har ett fettlager där. Det har du visserligen på handryggen också men det är ofta väldigt litet, nästan försumbart.

edit: och ja, Även Ronnie Coleman har säkert mjuka muskler om du känner på dem när han sitter i soffan o käkar sina "grits". Du jämför säkert med när kände på någon kompis och han spände sig.

MrMuskel
2010-08-14, 22:13
ligger runt 13-14% kroppsfett

Kischen
2010-08-14, 22:34
Hårda muskler när dom är avslappnade? Hur är dom isf spända?

Bluesparv
2010-08-14, 22:41
Jag har nån teori om att det kan ha med nervceller att göra. Jag får iaf ondare om jag trycker på biceps jämfört med triceps och då slappnar man av lite, vilket gör att den blir slappare (mjukare).

Jag har bara empiriska "bevis" för detta på mig själv, och har aldrig hört nån säga nåt som får mig att ha rätt dock.

Kischen
2010-08-14, 22:46
Jag har nån teori om att det kan ha med nervceller att göra. Jag får iaf ondare om jag trycker på biceps jämfört med triceps och då slappnar man av lite, vilket gör att den blir slappare (mjukare).

Jag har bara empiriska "bevis" för detta på mig själv, och har aldrig hört nån säga nåt som får mig att ha rätt dock.

Va? Nervceller och hårda muskler? Måste vara för sent på kvällen för jag får inte ihop att en kille med uppskattningsvis 13-14% kroppsfett inte tycker att sina avslappnade muskler är hårda och att det har något med nervceller och att man får ont av att man trycker på biceps men inte triceps att göra :Virro

Bluesparv
2010-08-14, 22:53
Va? Nervceller och hårda muskler? Måste vara för sent på kvällen för jag får inte ihop att en kille med uppskattningsvis 13-14% kroppsfett inte tycker att sina avslappnade muskler är hårda och att det har något med nervceller och att man får ont av att man trycker på biceps men inte triceps att göra :Virro

Jag svarade mer på frågan varför man generellt kan tycka musklerna känns mjuka, och jag förutsatte att det gällde spända muskler. Att jag skriver osammanhängande (kanske gör det, orkar inte just nu) beror som du säger på att det är sent på kvällen :D

Rahf
2010-08-15, 00:02
Jag vill veta ifall TS menar en fullt spänd muskel eller en avslappnad sådan.

Bluesparv
2010-08-15, 08:27
Jag vill veta ifall TS menar en fullt spänd muskel eller en avslappnad sådan.

En fullt spänd avslappnad? ;)

Skämt åsido; ganska relevant fråga.

Sniggel
2010-08-15, 10:14
Om nervcellerna är på "hyperdrive" och man har onormalt stor muskeltonus (t ex i fallet skogsturken och hans lats och axlar) så kan musklerna vara hårda.

Skämt åsido. Som jag sagt innan så det enda som gör en muskel hård som jag kan komma på är att den antingen är blodfylld pga att den har arbetat eller att den är spänd.

Muskler är mjuka i normalfallet.

1911
2010-08-15, 10:14
Är du säker på detta?
Har jag aldrig hört förut.

Jag skulle vilja säga att skillnaden mellan en hård och en mjuk muskel är om den är spänd/kontraherad eller inte (eller blodfylld pga träning)

Sen kan man förstås tro att man har mjuka muskler för att man har ett fettlager ovanpå (vilket tillhör det vanliga). Det tror jag också på.

Ja jo jag är tämligen säker på att jag läst artiklar om detta.

Phille
2010-08-15, 11:00
En muskel som är explosivt tränad blir hårdare än en muskel som är tränad för uthållighet. Du kanske behöver köra lägre reps explosivare om du vill bli hårdare?

Men antagligen har det med fettnivån att göra.

Nja, jag kör alltid 12-20 repa och mina muskler är stenhårda med undantag för vaderna.

Rahf
2010-08-16, 00:23
Har folk prövat att inte träna på en vecka och jämföra om deras muskler är lika 'stenhårda' då också? Har man tappat muskeltonus så brukar de vara rätt mjuka, precis som Sniggel säger. Skillnaden är väl att man inte kan nypa en liten del av en muskel, på samma sätt som man kan med fett.

burtan
2010-08-16, 01:13
Jag har upplevt att en "otränad" person har mjukare muskler när dem spänner än vad en "tränad" person har (en liten muskel borde kunna bli lika hård som en stor). Jag har antagit att det har att göra med nervtrådar/nervimpulser=en "tränad" person kan spänna fler muskelfibrerna än en otränad.

Nu får jag säkert massa skit för vad jag skrev för jag har inga källor men jag tycker det verkar logiskt.

Mvh Andreas.

smeander
2010-08-17, 20:24
Nog har du fett. Det har vi alla.
En "idealisk" manskropp kan bestå av allt från 12-15% fett, där mycket är underhudsfett. En "vältränad" person kan ha lägre, 8-12% och i extremfall som t ex maratonlöpare, ner mot 3%. Många ligger dock över 15% och över 20% kan man väl nästan börja kalla sig för tjock.

Skev bild du har ;)

Du får höja procenten om du vill ge en ganska sann bild...

Mellan 20-25% En normal Man
Mellan 15-20% En vältränad Man
Mellan 10-15% Här ligger världseliten kring
Runt 10% hamnar maratonlöparen om kvinna och runt 8% hamnar en maratonlöpare om man
3% är det bara bodybuilders på scen som har, stenhårda... Då snackar vi Topp eliten Mr O inte SM där det ligger lite högre...

Förvräng inte allas världsbild :)

powderdog
2010-08-17, 21:16
Skev bild du har ;)

Du får höja procenten om du vill ge en ganska sann bild...

Mellan 20-25% En normal Man
Mellan 15-20% En vältränad Man
Mellan 10-15% Här ligger världseliten kring
Runt 10% hamnar maratonlöparen om kvinna och runt 8% hamnar en maratonlöpare om man
3% är det bara bodybuilders på scen som har, stenhårda... Då snackar vi Topp eliten Mr O inte SM där det ligger lite högre...

Förvräng inte allas världsbild :)

Har läst någon studie som visade på att Marathon löpare (manliga) i värdsklass låg mellan 1,8-3% i BF om jag minns rätt.

Förövrigt så tycker jag att en man som ligger i 20-25%BF är överviktig. Och vilken värdselit är det du har i tankarna som ligger mellan 10-15%???