handdator

Visa fullständig version : Psmf


Torkelll
2010-08-14, 12:33
Spelar det någon roll i fall man äter all mat i en måltid i stället för tex tre på en PSMF diet?

Ett exempel: OM man skulle äta 60 g kolhydrater, och 200 g protein under en dag på en sådan diet( vet att det helst inte ska ätas kolhydrater, men OM nu:D), skulle det kunna tänkas bli anorlunda resultat i fall du i det ena fallet äter: Tre måltider, frukost, lunch, middag, 20 g kolhydrater, samt 65 g protein i vardera måltid, jämfört med en enda stor måltid med 60 g kolhydrater och hela proteinkvoten?

vmax500
2010-08-14, 12:45
Spelar det någon roll i fall man äter all mat i en måltid i stället för tex tre på en PSMF diet?

Ett exempel: OM man skulle äta 60 g kolhydrater, och 200 g protein under en dag på en sådan diet( vet att det helst inte ska ätas kolhydrater, men OM nu:D), skulle det kunna tänkas bli anorlunda resultat i fall du i det ena fallet äter: Tre måltider, frukost, lunch, middag, 20 g kolhydrater, samt 65 g protein i vardera måltid, jämfört med en enda stor måltid med 60 g kolhydrater och hela proteinkvoten?

Spelar ingen roll för resultatet. Jag skulle nog äta allt i en enda måltid, pga få slippa sparvportioner.

Sverker
2010-08-14, 13:23
Vad betyder Psmf:confused:

King Grub
2010-08-14, 13:25
Protein sparing modified fast.

Eddie Vedder
2010-08-14, 13:25
Vad betyder Psmf:confused:

Protein sparing modified fast

OneManArmy
2010-08-14, 13:27
Vad betyder Psmf:confused:

http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Sparing_Modified_Fast

Så vitt jag kan se är det typ käka endast lite protein om dagen och dunka dit fettsyror från kosttillskott.
Verkar ju.. bra.....

Sverker
2010-08-14, 13:41
Det är alltså i princip en extrem lågkaloridiet. 500 kcal per dag kan inte göra någon glad:(

Torkelll
2010-08-14, 13:44
http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Sparing_Modified_Fast

Så vitt jag kan se är det typ käka endast lite protein om dagen och dunka dit fettsyror från kosttillskott.
Verkar ju.. bra.....

Man är bekväm av sig vetu:D
Jag gör det fort och får det överstökat på 10 dagar istället för flera veckor.

Sverker
2010-08-14, 13:55
Jaha...vad lär du dig på det så att du slipper svälta dig varje sommar ?


Är det inte bättre att hitta en livsstil du kan leva med.
Ditt skolarbete/arbete/fritid lär gå åt h-e med 500 kcal/dag.

King Grub
2010-08-14, 14:05
Det gick fint för mig när jag gick i högstadiet och var fet. Orka ligga på -500 i ett halvår.

Shpendi
2010-08-14, 14:10
Så att varje kg fett kan utlösa max ca 70kcal/dag räknas inte med här? Borde inte muskelförlusten vara ganska stor?:S

bb X
2010-08-14, 14:35
Det gick fint för mig när jag gick i högstadiet och var fet. Orka ligga på -500 i ett halvår.

King Grub har varit fet? No way!

"Orka ligga på -500 i ett halvår."
+1

OneManArmy
2010-08-14, 14:35
Så att varje kg fett kan utlösa max ca 70kcal/dag räknas inte med här? Borde inte muskelförlusten vara ganska stor?:S

Är väl som att gå på en "vanlig" vlcd typ... kanske skonsammare pga proteinet??

haa
2010-08-14, 14:37
Så att varje kg fett kan utlösa max ca 70kcal/dag räknas inte med här? Borde inte muskelförlusten vara ganska stor?:S

Tror inte man tänker på muskler vid en sån diet.

Rickard
2010-08-14, 14:49
King Grub har varit fet? No way!


Det är ju inte helt ovanligt att någon som är expert inom ett område har haft problem inom det området.

Sniggel
2010-08-14, 15:02
Ju större underskott, desto mer muskelmassa kan man räkna med att förlora, ju mer protein, desto större är chansen att man får behålla muskelmassa.
psmf är en kompromiss mellan jättesnabb viktnedgång och en muskelbevarande diet. Därför är det mestadels protein som bidrar med kalorierna.

Sverker
2010-08-14, 15:35
Det spelar nog ingen roll ifall det är 500 kcal från protein, fett eller kolhydrater. Underskottet är så stort att kroppen snabbt går in i ketios och då kommer den proteinbesparande effekten automatiskt.

Efter några dygns svält så sjunker proteinförlusten i kroppen ned mot noll. Helt enkelt beroende på att energin kommer från fettsyror och ketonkroppar istället.


Nu är King Grub ett geni som vi säkert kan låsa in i en garderob, så kommer han ut med en doktorshatt.
Men jag skulle inte vilja vara lärare till några elever som lever på 500 kcal. Hur ska man få dem till att deltaga i ett aktivt lärande. Jag tror de blir hjärndöda.

Torkelll
2010-08-14, 15:42
Jaha...vad lär du dig på det så att du slipper svälta dig varje sommar ?


Är det inte bättre att hitta en livsstil du kan leva med.
Ditt skolarbete/arbete/fritid lär gå åt h-e med 500 kcal/dag.

Vad jag lär mig? Jag är inte fet, men vill bara bättra på formen lite, och jag tycker inte det är kul att deffa länge. Visst att jag kan undvika att lägga på mig extra kilon, men tycker om mat helt enkelt. Sen så är 10 dagar inte jobbigt. Äter en gång om dagen och får gå och lägga mig mätt, inte speciellt jobbigt faktiskt. Jag ställde bara en fråga, för att höra vad andra hade att säga, och jag fick svar.