handdator

Visa fullständig version : Få bättre kontroll på kroppen


nmanradnävna
2010-08-13, 19:09
Jag saknar den allsidiga träningen jag fick genom sport förr i tiden. Nu när jag bara kör mark,böj,bänk,rodd,chins etc på gymmet så tycker jag att jag inte har någon bra kontroll alls på kroppen längre.

Har ni några tips på hur man kan träna upp detta (om ni nu förstår vad jag menar) samtidigt som man bygger på gymmet?

Jag pratar om bra kontroll så som stå på händer, kip up, balans, gå upp i brygga, kunna explodera i någon rörelse.. lite svårt att förklara vad jag menar. Jag förstår att om man vill bra på de övningarna som jag skrev så ska man självklart träna de övningarna men de var bara några exempel

hidden
2010-08-13, 19:12
Menar du att du vill få bättre motorik ?

nmanradnävna
2010-08-13, 19:15
Menar du att du vill få bättre motorik ?

Nä, det var inte så jag tänkte. Även om bättre motorik alltid borde vara något att eftersträva.
Ska fundera hur jag kan förklara det bättre, står still i huvudet just nu

hidden
2010-08-13, 19:20
Du kanske kan länka någon video på ungefär vad du menar? :)

nmanradnävna
2010-08-13, 19:24
Alltså det är inga specifika grejer egentligen. Jag vill bli mer rörlig, hantera min kropp(svikt) på ett stabilt sätt. Om jag när jag sportade flera gånger i veckan skulle för första gången testa stå på händer så skulle det antagligen gå vägen efter några försök. Men om jag nu efter styrketräning flera gånger i veckan så känns det mycket längre bort. Vet fasen inte vad jag ska säga mer

hidden
2010-08-13, 19:33
Ja, alltså om du vill bli mer "rörlig" och kunna stå på händer osv så kanske stretching är en bra idé? Har också märkt själv att efter jag har slutat sporta och bara gymmat så har till ex stå på händer varit mycket jobbigare. Tror att om man blir vigare och mindre stel så går det nog bättre.

Andra metoder är väl att träna frogstands osv och utgå från det.
http://www.youtube.com/watch?v=Vp86vFUlV84
Där ser du hur man gör en. Annars kan det vara en idé att köra mer uttålighetsträning, dvs att du kör med lägre vikter och mer reps och sets om du vill kunna kontrollera din kroppsvikt bättre.

nmanradnävna
2010-08-13, 19:56
Ja, alltså om du vill bli mer "rörlig" och kunna stå på händer osv så kanske stretching är en bra idé? Har också märkt själv att efter jag har slutat sporta och bara gymmat så har till ex stå på händer varit mycket jobbigare. Tror att om man blir vigare och mindre stel så går det nog bättre.

Andra metoder är väl att träna frogstands osv och utgå från det.
http://www.youtube.com/watch?v=Vp86vFUlV84
Där ser du hur man gör en. Annars kan det vara en idé att köra mer uttålighetsträning, dvs att du kör med lägre vikter och mer reps och sets om du vill kunna kontrollera din kroppsvikt bättre.

Fan vad tufft! Måste helt klart testas. Jag får nog göra så att jag utgår från lite olika övningar som jag tycker ser kul ut och så tränar jag på dom emellan gympassen sålänge det inte stör styrketräningen

Tack för ditt engagemang :)

mattilainen
2010-08-13, 20:14
man blir bra på det man gör. Testa att träna det du vill bli bra på vet jag!

nmanradnävna
2010-08-13, 20:22
man blir bra på det man gör. Testa att träna det du vill bli bra på vet jag!

Det får bli så! Ser fram emot det väldigt mycket nu. Perfekt att träna handstående, olika kullerbyttor, balansövningar etc på vilodagarna sålänge det inte sliter ut mig för mycket till nästa dag

Offt: mattilainen ser sjukt bra ut på visningsbilden *kissass*

Hidden tack igen för länken, har kollat igenom massvis med klipp från den kanalen nu och har fått mycket tips och hjälp

joasimo
2010-08-13, 20:49
Motorik och kroppskontroll är något fler på gymmet borde träna. :D Och gärna löpteknik, låter som löpbanden alltid ska gå sönder när någon springer!

Hopprep kanske fungerar också? I olika tempon, på ett ben, varannat ben? Jag kör mycket hopprep, väldigt bra träningsform!

young_george
2010-08-13, 20:50
www.beastskills.com

nmanradnävna
2010-08-13, 20:56
Motorik och kroppskontroll är något fler på gymmet borde träna. :D Och gärna löpteknik, låter som löpbanden alltid ska gå sönder när någon springer!

Hopprep kanske fungerar också? I olika tempon, på ett ben, varannat ben? Jag kör mycket hopprep, väldigt bra träningsform!

Jo, hopprep kan vara kul att testa igen. Bli lätt på fötterna, nu känner jag mig som bly.


www.beastskills.com

Ett tillskott bland bokmärkena :thumbup:

nmanradnävna
2010-08-13, 21:10
He he, har testat lite frogstands. Första försöket resulterade i att jag nästan dunkade in huvudet i den stationära datorn. *Byter rum*

Det känns ganska enkelt men helt plötsligt så kan jag dunka ner i golvet men med lite mer träning så sitter det snart. Success!

Förvånande hur hårt man kan dunka i bland annat knän i golvet från den positionen. Samt hur konstigt armarna kan hamna när man landar haha

andersjaevel
2010-08-14, 00:21
Kanske yoga vore något för Herrn?
Jag kör lite yoga till och från för att bli rörligare och smidigare i kroppen.

hidden
2010-08-14, 00:42
Det får bli så! Ser fram emot det väldigt mycket nu. Perfekt att träna handstående, olika kullerbyttor, balansövningar etc på vilodagarna sålänge det inte sliter ut mig för mycket till nästa dag

Offt: mattilainen ser sjukt bra ut på visningsbilden *kissass*

Hidden tack igen för länken, har kollat igenom massvis med klipp från den kanalen nu och har fått mycket tips och hjälp

Så lite så! :)

nmanradnävna
2010-08-14, 14:48
Kanske yoga vore något för Herrn?
Jag kör lite yoga till och från för att bli rörligare och smidigare i kroppen.

Yoga kan säkert vara nyttigt för mig. Men jag vill tyvärr inte gå så långt att jag deltar i Yoga-kurser. Skulle vara om jag hittar lite yogaövningar som man kan köra hemma isåfall

don ramon
2010-08-14, 16:14
Googla "full planche" och "planche pushup". Så har du ett högt uppsatt mål att sikta mot.

nmanradnävna
2010-08-14, 16:29
Googla "full planche" och "planche pushup". Så har du ett högt uppsatt mål att sikta mot.

Har redan satt det som långsiktiga mål faktiskt!
Planche pushup blir väl om några år dock...

Men att få till en planche med knäna under bröstkorg eller liknande känns inte omöjligt! Börjar lätt och ökar successivt till en full!

Human flag står också på långsiktiga mål :)