handdator

Visa fullständig version : Motivation som bortblåst


Fis
2010-08-13, 18:25
Tja, kanske årets töntigaste tråd men skitsamma.
Innan hade jag sån grym motivation med träningen och det var verkligen en stor del av mitt liv just då, nu har dock sommaren gjort så att jag gått ner 3-4kg, har tappat en jävla massa för jag inte kan äta när det varit så satans varmt.
Sedan har jag börjat träna med en polare så det är kul att han hänger med mig, men jag jämför oss hela tiden och trots det att jag är starkare och större så ser jag honom som ett hot - och träningen är inte alls lika kul längre.

Är ingen snorvalp (även om jag kanske beter mig som en) men jag undrar hur ni tacklar att era träningspolare kanske är större än er eller är ett "hot" mot erat ego.

wo0ord
2010-08-13, 18:31
Bortblåst som en fis? skämt åsido, testa byta gym och sluta jämföra dig med andra och koncentrera dig på dina resultat.

gangstapuppy
2010-08-13, 18:33
Jag slår ner dom.

Eller ja. Jag kör ju iofs mest thaiboxning... :P

cero
2010-08-13, 18:33
Känner igen det där med konkuransen mellan polarna. Var mest i början och försvann efter ett tag.

Adama
2010-08-13, 18:35
Låter som ett "case of" omogenhet. På vilket sätt hotar han dig, ska han roffa åt sig alla småtjejer sen eller vadå?

Va glad att du har en träningspolare, e ju najs som fan sen vad de lyfter e väl skit samma?

Matsa
2010-08-13, 18:42
Om en träningspolare är större och starkare än mig så ser jag det som inspiration, kan han bli så stark så kan även jag det. Om en träningspolare är mindre än mig men utvecklas fort och är på väg ikapp så ser jag det som motivation, det är ju ännu en anledning till att ta i lite mera så att man inte hamnar på efterkälken.

Man får helt enkelt försöka lära sig att se saker på rätt sätt.

Ondskapelsen
2010-08-13, 18:53
Om den psykiska pressen är så stor. Skaffa en Mp3 spelare och sen är de bara "skygglappar på" o mind your own business.
Annars byta gym brukar ge en nytändning?

Karatekid
2010-08-13, 21:15
Det är ju hur grymt somhelst med en träningspolare som är bättre än en själv. Då har man ju alltid något att jaga. Är du säker på att det inte är något annat som är problemet?

Gurra med O
2010-08-13, 22:28
nr 1. sluta jämföra dig med din polare även om du är större än honom

2. som sagt va glad att du har en polare att träna med själv kör jag solo träning inte kul i alla lägen.

3. är du rädd omedvetet eller medvetet att han kanske kommer gå om dig i storlek och styrka? man ska ej se träning som sandlådans min pappa är starkare än din mentaliteten om han går om vad glad för hans skull och få moroten att pusha dig själv till en ny nivå.


finns flera på mitt gym som är större än mig. det är sånt som får mig att gå till gymmet att träna så man blir lika stor och stark :)

John M
2010-08-13, 22:36
När det gäller maten - börja käka sådant gott och ökar din aptit.

Vet själv hur det här. Käkat ris och kyckling 3 gånger om dagen i ett halvår så är det inte lika lätt att få ner skiten längre. Då drar man till McDonalds, eller varför inte käka pizza, jordnötssmör/wathever.

Du måste få i dig näringen och energin. Snabbmat/skräpmat är i alla fall bättre än inget alls.

Se till att träna mera och oftar, då ökar aptiten.

John M
2010-08-13, 22:37
Angående träningsmotivation - Skippa träningen en vecka eller två. Se på massa träningsfilmer med coleman å dylikt. Kommer motivationen nog tillbaka.

Tiz
2010-08-13, 22:48
Funderat på att skapa en träningsjournal? I och med en journal kommer du få en struktur över din träning, då kommer du enkelt kunna följa den också. Du kommer märka hur du avancerar i styrka osv. Dessutom, fixar du en tillräckligt bra och intressant journal så kan det leda till att fler blir intresserade till att följa den, och när du har folk som följer den så blir du nästan "piskad" till att ta dig till gymmet och träna, för du har ju folk som "väntar" på att få läsa hur det går för dig osv.

Vet inte, kanske nån grej som skulle öka din motivation.

\MVH

HulkH
2010-08-13, 22:48
Jag tävlar mot mig själv, ingen annan.

Angående motivationen kan jag inte säga så mkt, då jag bara blir mer och mer sugen efter varje pass =)


Men tänk inte alls på att jämnföra dig med din polare, många gör det i början, brukar försvinna med tiden.

Sjoba
2010-08-13, 23:07
Det finns alltid någon som är större, starkare, snyggare och bättre än vad man själv är. Det är bara att acceptera det och fokusera på sig själv och vara stolt över vad man själv gör och kan.

Om du ser din träningspartner som ett hot, ja då kanske ni inte borde träna ihop. Är man träningspartners så ska man kunna sporra varandra till att bli bättre.

Ta några dagars vila, tänk igenom vad du har för mål med träningen, kolla kanske igenom lite videor och ladda mp3n med lite nya låtar och gå tillbaka till gymmet (alternativt byta gym, tycker alltid det sporrar) med eyes on the price och göra så bra man bara kan.

xarizma
2010-08-14, 18:26
Det jag märkte och insåg ALLDELES för sent var att, ju mindre man tänker på träning när man inte tränar, desto MER blir man motiverad. Så sluta tänk på träning och gym när du är hemma, när du är med dina vänner.. Prioritera ofta ditt sociala liv först, sedan går du och tränar.

OBS ; Alla prioriterar ju självklart olika saker. Det jag menade var att, du kan inte bara gymma och inte göra/tänka på något annat. Då blir det lätt så att du känner dig omotiverad.

Briljanton
2010-08-14, 20:17
Jag har en gympolare som tränat något år mer än mig själv, och han är lika insatt som jag, strävar efter full opti :) ETT av mina mål är att bli lika stark/starkare än honom och få samma volym/mer volym än honom. Det hjälper mig att sköta min kost till 100% och likaså träningspassen. En motivationspush helt enkelt.

Se det hela som en utmaning, då blir det bara en positiv, kul grej.

Karatekid
2010-08-14, 22:10
Om du hellre vill jaga än att bli jagad kan du ju sikta på att alltid ta 10% mer än din gympolare eller liknande. Funkar inte de får du ju helt enkelt ta o bestämma dig för att motivationen finns där o skita i att tänka så mycket på det.

Körhårt
2010-08-15, 10:26
När jag var runt 15-16 så brydde jag mig om hur stark andra var, hur dom såg ut, osv. Tränade alltid i tjocktröja för att se större ut. Haha vilken tid det var, visste ingenting och grymt osäker på sig själv.

Det försvann dock ett par år senare, som tur var. Nu kör jag bara mitt eget race och har insett och kommit underfunn med att jag tränar för min egen del, min egen hälsa och skiter fullständigt i vad andra tycker och tänker. Hur jag var förr återspeglas än idag på gymmet när "snorungar" i 15-års åldern sitter och blänger på en när man tränar.

Tränar nu med en vän/kollega som är i 50-års åldern. Han har mycket bättre fysik än mig. Han har tränat i hela sitt liv och ser jävligt bra ut i kroppen. Älskar att tävla mot honom. Vi är rätt jämnstarka ändå och det är lämpligt att man slipper plocka av/på så mycket vikter. Och gör han fem reps i en övning så gör jag allt för att orka 6 eller fler, och vice versa. Är jag starkare i något så skyller han på sin ålder, och är han starkare än mig i någon övning så skyller jag på att jag är fet. Det är SKITKUL!

Så SKIT I ANDRA.
Ett tips som skrev tidigare i tråden är att använda mp3spelare, det funkar grymt. Stänga in sig helt i sig själv bara och kööör.

Motivationstips som jag använder mig utav: Handlade en massa kosttillskott, proteinpulver, vitaminer, omega-3, kreatin, osv osv. La upp ett kostprogram, började föra träningsdagbok, handlade lite schyssta träningskläder, läser så mycket jag hinner på detta forum. Funkar för mig! Iochmed resultat = mer motivation

GO GO GO

Scratch89
2010-08-15, 12:11
Det händer inte andra saker i ditt liv som är jobbiga? Just nu har jag ingen aning om vad som händer med jobb, studier eller lägenhet, och det är tillräckligt för att jag inte ska tycka att träning eller något annat är roligt.

vicarious
2010-08-15, 15:50
Om en träningspolare är större och starkare än mig så ser jag det som inspiration, kan han bli så stark så kan även jag det.



Håller med här! Det är motiverande.


Det finns alltid någon som är större, starkare, snyggare och bättre än vad man själv är. Det är bara att acceptera det och fokusera på sig själv och vara stolt över vad man själv gör och kan.


(Förutom om man heter Jay Cutler förstås :D)

Mycket bra! +1.