handdator

Visa fullständig version : Angående deff


shoulder87
2010-08-13, 14:08
Måste fråga, ligger i deff, käkar cirkus 1200-1500 kalorier varje dag,
185cm, 89kg, helt okej muskelmassa. Gått ner bra första två veckorna.
Antar att mycket är vatten å skit men iaf.

När en deff går bra blir man ju jävligt nojjig (iaf jag) gällande vad man stoppar i sig å inte. Så här kommer ett dilemma och exempel på något som inte är alltför ovanligt i mitt fall.

Jag käkar min kvarg till frukost, nåt annat random skit med lite protein å fett till lunch, självklart lite kolhydrater också men försöker ta bort det så mycket som möjligt. Sen drar jag ut och springer 1 timme i högt tempo (80%), räknar lågt att jag spenderar cirkus 1000 kalorier där. Om jag då låg på ett intag på 1000 kalorier fram tills dess den dagen.

Alltså:
1000+ kcal från mat
1000- kcal från träning

Kan jag då trycka i mig 1200 kalorier underbar tacos till middag och ändå känna att dagen slutade på där jag ville kalorimässigt? Eller fuckar man kroppen om man fettar på gärnet ett mål och håller in på resten?
Kan det till och med vara så att det är bättre att jag käkar den där jättemiddagen efter träningen för att kroppen inte skall ställa in sig på supersvältmode och inte förbränna nånting?

hoppas ni fattar vad jag menar, vet att man säger kcal in - kcal ut = resultat
men är det verkligen så enkelt, kan man blint räkna att om jag gör av med 1000kcal på träning så kan jag käka 1000 kcal extra den dagen?

koffein_beroende
2010-08-13, 14:13
kan man blint räkna att om jag gör av med 1000kcal på träning så kan jag käka 1000 kcal extra den dagen?

Ja.

Eddie Vedder
2010-08-13, 14:16
hoppas ni fattar vad jag menar, vet att man säger kcal in - kcal ut = resultat
men är det verkligen så enkelt, kan man blint räkna att om jag gör av med 1000kcal på träning så kan jag käka 1000 kcal extra den dagen?

Så fungerar det sällan i praktiken men vore vi kaloristyrda robotar så vore det helt korrekt.

JohnRick
2010-08-13, 14:57
Helt apropå låter 1500 kcal väldigt lite - även under deff.

Dreas
2010-08-13, 15:35
Så fungerar det sällan i praktiken men vore vi kaloristyrda robotar så vore det helt korrekt.Självklart inte, men det är ju bra att ha något att gå på. Sen får man ju tänka på att felmarginalen vid kcalräkning är ganska stor. Men det ger ju en fingervisning iaf.

Eddie Vedder
2010-08-13, 15:39
Självklart inte, men det är ju bra att ha något att gå på. Sen får man ju tänka på att felmarginalen vid kcalräkning är ganska stor. Men det ger ju en fingervisning iaf.

Ja och då litar man ju inte blint på det.

Dreas
2010-08-13, 15:43
Ja och då litar man ju inte blint på det.Nej, exakt. Men man kan utgå ifrån att kcal in vs kcal ut gäller, sedan ha i baktanke att det finns en felmarginal. Sedan när man ser vart vågen och måtten pekar anpassa kalorierna åt det håll som behövs, om det behövs.

Bara för att hålla det hyffsat simpelt :)

Får jag fram det jag menar på rätt sätt tro? :p

Eddie Vedder
2010-08-13, 15:49
Får jag fram det jag menar på rätt sätt tro? :p

Absolut. Men jag menar även att intaget och utgifterna inte är skilda från varandra i praktiken som de är i teorin. Att träna mer kan göra en tröttare och kanske mindre aktiv i vardagen eller vice versa. Att äta mer kan också en också mer aktiv och vice versa. Hur man äter påverkar hur aktiv man är och hur aktiv man är påverkar aptit.

Så att alldeles för blint lita på det man tror att man förbrukat blir lätt fel.

Dreas
2010-08-13, 16:01
Absolut. Men jag menar även att intaget och utgifterna inte är skilda från varandra i praktiken som de är i teorin. Att träna mer kan göra en tröttare och kanske mindre aktiv i vardagen eller vice versa. Att äta mer kan också en också mer aktiv och vice versa. Hur man äter påverkar hur aktiv man är och hur aktiv man är påverkar aptit.

Så att alldeles för blint lita på det man tror att man förbrukat blir lätt fel.I see I see! Ja, du har så rätt i det du säger :)

Vanish
2010-08-13, 22:05
Om du har en okej muskelmassa, är du verkligen säker på att du ska ligga så lågt med kcal då?

Hur mycket satsar du på att tappa i veckan?

Du vill ju antagligen inte tappa så mycket muskler och på dina 89kg så kan det vara värt att ta en långsam def på ca halvkilot i veckan. Men allt beror ju på vad ditt mål är!

Apos78
2010-08-13, 22:41
Är det verkligen läge för en deff på den vikten till den längden? Jag är aningen längre, väger ett par kg mer och skulle jag någonsin få tanken deffa/bulka så skulle jag då inte sikta nedåt. Högst personligt dock.

shoulder87
2010-08-15, 22:14
egentligen är jag väldigt nöjd med min vikt i förhållande till längd, skulle kunna vara mer rippad såklart men det är absolut inte så att jag vill väga mindre i normala fall.

Nu är det dock så att klassikern skall genomföras och i alla moment där tjänar man en massa tid på att se ut som en kenyan. Efter detta år med tävlingar kommer jag dock gå tillbaka till att väga någonstans runt 86-90kg.

Jag mår verkligen inte dåligt av att ligga så lågt på kalorier som jag gör just nu, tycker faktiskt inte att det är så värst jobbigt, visst man man bli sugen på godis/läsk/chips/pizza men jag går inte runt och är hungrig hela tiden även fast jag tränar.

vicarious
2010-08-15, 22:28
Om du inte bryr dig så mycket om eventuell muskelförlust så kör så det ryker :D Låter som ganska lite energi dock, särskilt på träningsdagar. Tränar du bara löpträning och isåfall hur ofta?