handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater efter träning


Endorah
2010-08-13, 12:16
Tjena, jag håller på att bygga med ett väldigt lätt överskott, ibland kcalbalans och undrar över en sak. Varför ska man ta kolhydrater efter träning? Läser överallt att man gör det för återhämtningen, men vad menar man med det? Att det bygger upp musklerna mer/snabbare, att man kan belasta muskeln man just tränat igen inom kortare period?...
Just nu ser mitt matschema ut ungefär såhär,
kl 15:00 - lunch med lätt kolhydratsladdning
kl 16:00 - ragex2 + 15g vassle
kl 16:30 träning'
kl 17:30 15g vassle direkt efter träning.
kl 19:30 ordentlig portion mat.

Det är alltså oftast 1,5-2h mellan avslutad träning och stort kolhydratsintag, men är det sämre för att bygga muskler? Bygger jag mer om jag tar en eller två bananer efter träningen tsm med vassle?

Apos78
2010-08-13, 12:26
Kolhydrater efter träningen har främst sin plats om planen är att ganska snart träna eller tävla igen (ex ytterligare pass samma dygn eller väldigt tidigt dagen efter). Detta gäller då i första hand uthållighetsidrotter. Tränar du styrketräning är de av mindre betydelse. Gällande muskeltillväxt är proteinet helt nödvändigt, kolhydraterna är det inte.

Äter du enligt PF förresten? Tänkte på dina mattider...

Endorah
2010-08-13, 12:47
Kolhydrater efter träningen har främst sin plats om planen är att ganska snart träna eller tävla igen (ex ytterligare pass samma dygn eller väldigt tidigt dagen efter). Detta gäller då i första hand uthållighetsidrotter. Tränar du styrketräning är de av mindre betydelse. Gällande muskeltillväxt är proteinet helt nödvändigt, kolhydraterna är det inte.

Äter du enligt PF förresten? Tänkte på dina mattider...

Ah halvt, tycker det är extremt bekvämt nu när jag är ledig, brukar bli ett kvällsmål vid 23-tiden om jag ätit för lite protein / ligger på kcal underskott.
När skolan börjar igen blir det oftast 4-5 måltider.
Men jag är extremt bekväm i mitt mat och träningsschema, och jag upplever aldrig att jag fått för lite vila eller liknande, så är det bara köra på som jag gör?

Apos78
2010-08-13, 12:59
Javisst. Tycker du att det passar så är det bra. Det är inte så krångligt egentligen. Träna, vila, ät, håll proteinet lite högre, snåla inte med fettet.

Det kan gott vara bekvämt och givande. Bekvämt och kontraproduktivt är sämre.

KalleTeodor
2010-08-15, 12:04
Kolhydrater efter träningen har främst sin plats om planen är att ganska snart träna eller tävla igen (ex ytterligare pass samma dygn eller väldigt tidigt dagen efter). Detta gäller då i första hand uthållighetsidrotter. Tränar du styrketräning är de av mindre betydelse. Gällande muskeltillväxt är proteinet helt nödvändigt, kolhydraterna är det inte.



Jag spelar bandy (is, en uthållighetsidrott) jag gymmar också 2 ggr i veckan. Bör jag ha fokus på snabba kolhydrater direkt efter bandypassen som just nu är fysträning av olika slag och mindre fokus på protein. Och efter gympassen mer fokus på protein och lite mindre snabba kolhydrater?

Scratch89
2010-08-15, 12:16
Det låter vettigt. Du får själv känna efter hur det fungerar för dig. Om du blir alldeles för slö och har svårt att återhämta dig kan (mer) kolhydrater vara lämpligt.

Apos78
2010-08-15, 13:24
Jag spelar bandy (is, en uthållighetsidrott) jag gymmar också 2 ggr i veckan. Bör jag ha fokus på snabba kolhydrater direkt efter bandypassen som just nu är fysträning av olika slag och mindre fokus på protein. Och efter gympassen mer fokus på protein och lite mindre snabba kolhydrater?

En gissning är att ni tränar 3-4 ggr i veckan samt en match. Jag tror att du relativt väl hinner fylla på förråden av glykogen utan att vräka i dig KH efter träningen. Förutsatt att du äter ordentligt med mat såklart. Spelar ni någon gång cuper med flera matcher samma dag så blir det en annan sak. Jag skulle då satsa på ett ökat intag av KH efter varje pass, då tiden för återhämtning är så pass kort.

Ligg på ett lite högre proteinintag överlag och fundera inte så mycket på att anpassa intaget för varje enskilt pass. Det Scratch89 säger är inte tokigt.

KalleTeodor
2010-08-15, 16:55
En gissning är att ni tränar 3-4 ggr i veckan samt en match. Jag tror att du relativt väl hinner fylla på förråden av glykogen utan att vräka i dig KH efter träningen. Förutsatt att du äter ordentligt med mat såklart. Spelar ni någon gång cuper med flera matcher samma dag så blir det en annan sak. Jag skulle då satsa på ett ökat intag av KH efter varje pass, då tiden för återhämtning är så pass kort.

Ligg på ett lite högre proteinintag överlag och fundera inte så mycket på att anpassa intaget för varje enskilt pass. Det Scratch89 säger är inte tokigt.

Nu är det försäsong så inga matcher för än i November. Men då fortsätter jag att ta min proteindrink efter varje pass oavsett om det är gym eller bandyträning. Sen mat på det.

The Ross Sisters
2010-08-16, 20:30
Gällande muskeltillväxt är proteinet helt nödvändigt, kolhydraterna är det inte.

Har för mig att jag läste en studie som visade att laddade glykogendepåer vid träning främjar proteinsyntesen, kommer dock inte riktigt ihåg....

King Grub
2010-08-16, 20:57
Ja, proteinbalansen kan bli sämre vid träning med låg glykogentillgänglighet, men det är inte samma sak som att kolhydratintag akut är kopplat till muskeluppbyggnad eller att man behöver tillföra kolhydrat omedelbart efter styrketräning för muskeluppbyggnad.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148784&highlight=glycogen+protein+synthesis

Anders The Peak
2010-08-17, 09:15
Muskeltillväxt är ett komplicerat samspel med många kända och många okända komponenter. En av de kända är fulla glykogenlager eller överlagrade då trycket i cellen ökar, glykogen binder 2.7 gr vatten per gr glykogen, vilket i sig är en signal till muskeltillväxt.

Go_to_heaven
2010-08-19, 15:21
Som allt annat har väl detta mycket med förutsättningar samt mål att göra.

Ex, har du låga glykogendepåer när du började träna, pga. dålig kosthållning, diet eller vad det nu kan vara, är det väl ett väldigt bra tillfälle att fylla på glykogenet då du har en lite snabbare påfyllningshastighet efter fysisk aktivitet än vid övrig tidpunkt.

Kommer du inte att äta relativt snart efter passet, har du ytterligare en fördel med kolhydrater direkt efter.

Så min uppfattning av detta är: Beroende på din "status" vid aktivitetens början, dina planer efter aktiviteten samt vad det är du vill uppnå med att inta kolhydrater/inte inta kolhydrater efter aktiviteten, så finns det inte bara ett enkelt svar på frågan.

Rätta mig gärna om jag har fel.
(Man lär sig något nytt varje dag) :)