handdator

Visa fullständig version : Varför dom med finskt blod i sig är starka!


Xtronal
2010-08-13, 12:09
Suomalainens sisu- ungefär envishet, uthållighet och jävlar anamma detta har de flesta finnar.

Äkta bastu- När jag skriver äkta bastu så menar jag en bastu som man eldar i för att få det varmt, sen kastar man på vatten.

Vasta/björkris- I bastun så använder de flesta finnar Vasta, det är skönt att doppa i vatten och slå på varandras ryggar.

Bastukorv- En tradition i min släkt, man lägger på falu korv på bastuagregatet* inlindat i folie och har på korven där tills man slutar basta, efteråt har man STARK senap, då menar jag inte nått som går att köpa i de vanliga butikerna, denna senap brukar oftast göras själv.

Uthållighet- I finland fiskar många människor, det finns mycket mygg utomhus. detta kräver tålamod.

Om ni vill lägga till något, skriv bara ner det i tråden :)

schröder
2010-08-13, 12:15
bra tråd! :hbang: hyvä suomi!!

Nitrometan
2010-08-13, 12:17
Du säger att det krävs svensk falukorv för att finnar ska bli starka?

Xtronal
2010-08-13, 12:18
Du säger att det krävs svensk falukorv för att finnar ska bli starka?

Funkar med vilken korv som helst, men om man bor i sverige brukar det oftast bli falukorv, :)* det krävs inte svensk korv :)

rooz
2010-08-13, 12:19
PERKELE!!!1111

Något är det med våra grannar i öst. Och jag gillar't:hbang:

L-Sami
2010-08-13, 12:28
Jag tror det har mycket med med den finska disciplinerade uppfostran att göra. Är dock tveksam till att den tillämpas så mycket idag.

Nitrometan
2010-08-13, 12:30
Asch. Alla vet ju att det är kosken och niven. :thumbup:

Osten80
2010-08-13, 12:31
Starka my ass. Går och trycker ner sina känslor med någon slags machoattityd tills de bryter ihop på fyllan och går hem och skjuter skallen av sig i bastun.

Nitrometan
2010-08-13, 12:33
Hoppas att de använder nya fräscha kulor då.

http://failblog.files.wordpress.com/2010/08/cca138fa-dfd7-460c-9e3f-b1567e9fa985.jpg

Tryman
2010-08-13, 12:37
Jag är i så fall ett undantag som bekräftar regeln.

stafh
2010-08-13, 13:04
Varför dom med finskt blod i sig är svaga!

Suomalainens sisu- ungefär envishet, uthållighet och jävlar anamma detta har nästan inga finnar.

Äkta bastu- När jag skriver äkta bastu så menar jag en bastu som man eldar i för att få det varmt, sen kastar man på vatten.

Vasta/björkris- I bastun så använder de flesta finnar Vasta, det är skönt att doppa i vatten och slå på varandras ryggar.

Bastukorv- En tradition i min släkt, man lägger på falu korv på bastuagregatet* inlindat i folie och har på korven där tills man slutar basta, efteråt har man STARK senap, då menar jag inte nått som går att köpa i de vanliga butikerna, denna senap brukar oftast göras själv.

Uthållighet- I finland fiskar många människor, det finns mycket mygg utomhus. detta kräver myggmedel.


*rolleyes*

rolf
2010-08-13, 13:08
Bra PWO.

_P1yufd_-z4

Osten80
2010-08-13, 13:13
http://img802.imageshack.us/img802/2134/meanwhileinfinland.jpg (http://img802.imageshack.us/i/meanwhileinfinland.jpg/)

internethjälten
2010-08-13, 13:32
aldrig sett någon finne som imponerat på mig.

von huff
2010-08-13, 14:32
Finnarna är helt enkelt hårdare.Har aldrig sett en svensk som imponerat på mig.Att alla är starka stämmer ej men envisa och förbannade stämmer bättre.

erks
2010-08-13, 14:47
Tycker det mesta där låter jävligt gay.

filmjölk
2010-08-13, 14:49
Det är enbart för att de har mycket Svenskt blod i sig. Finland var från början ett underutvecklat skitområde, hade det inte vart för Svenskt inflytande hade det vart ett underutvecklat skitområde som räknats till Ryssland.

kelk
2010-08-13, 14:56
Efterblivna brukar vara starka

Verbatim
2010-08-13, 15:05
Finland är ett bra land, faktum är att, Finland är landet där jag vill vara, rida ponnies, kampa eller bara se på tv.


JGWqtwhS2KY


Jättebra nationalsång dessutom.

PixelMiner
2010-08-13, 16:44
0°C - Destillerad vatten fryser.
Vattnet i Vanda ån blir lite tjockare.

-5°C - Folk i Kalifornien håller på att förfrysa.
Finländarna grillar den sista korven före vintern.

-10°C - Engelsmännen sätter på värmen i sina hus.
Finländarna tar på sig en långärmad tröja.

-20°C- Australienarna flyr från Mallorca.
Finländarna slutar fira midsommar, hösten har kommit.

-30°C - Folk i Grekland dör av kyla och försvinner från jordens yta.
Finländarna börjar torka tvätt inomhus.

-40°C - Paris krackelerar sönder i kylan.
Finländarna köar vid korvkiosken.

-50°C - Isbjörnarna börjar evakuera nordpolen.
Finska armén flyttar sin vinteröverlevnadskurs till senare i väntan på riktig vinterväder.

-60°C - Korvatunturi förfryser.
Finländarna hyr video och stannar inne.

-70°C - Den falska jultomten flyttar söderut.
Finländarna blir frustrerade eftersom det inte går att lagra Kossu (Koskenkorva) utomhus. Finska armen drar ut på vinteröverlevnadskurs.

-183°C - Mikroberna i maten överlever inte.
De finska korna klagar över att mjölkarnas händer känns kalla.

-273°C - ALL atombaserad rörelse stannar.
Finländarna börjar säga till varandra ”Perkele, vad kallt det känns ute idag”.

-300°C - Helvetet fryser till is.
Finländarna vinner Melodifestivalen.

Gammalt skämt som tyvärr Lordi gick och sabbade... *gah!*

Huffo the A-LagaRe
2010-08-13, 17:01
Inte konstigt att svenskar är mesiga så som vi uppfostras.

tp_88
2010-08-13, 17:24
Det enda som är bra med Finland är Freddi.

Remote
2010-08-13, 17:32
Jag tänker också spontant att det som var finskt, numera är en blandning av svenskt och finskt, sedan Gustav Vasa härjat runt där på 1500 talet.

Scorpionida
2010-08-13, 17:40
Finnarna är hårdare vad gäller disciplin, i skolor, i fängelser, i armén och i överlag. I Finland är chefen mycket mer chef än i Sverige. En del saker som jag kommer på rak arm. Om man tycker det är bättre eller inte är upp till var och en.

ViktorLarsson
2010-08-13, 17:54
Det enda som är bra med Finland är Freddi.

+1.

Finlands allt i allo. :thumbup:

/Peace.

Bärs
2010-08-13, 19:57
Finland var från början ett underutvecklat skitområde, hade det inte vart för Svenskt inflytande hade det vart ett underutvecklat skitområde som räknats till Ryssland.

Det samma kan man säga om Sverige.

130kg finsk sisu
2010-08-13, 19:58
Hahhahahhahaha! En tråd jag älskar!
Enligt mej så är detta:
Positivare med Finland
- Gemenskap
- En något bättre respekt för polis osv
- Försvarsvilja
- Avslappnad attityd till mode. Man får vara som man är bonde eller hårdrockare :)
- Avslappnad syn på livet
- Arbetsmoral den så kallade lutherska andan (Bubbe har namngivit)
- När man väl fått en vän så har man en vän för livet
Negativt med Finland:
- Många gillar inte Finlandssvenskar än mindre svenskar
- Alkohol är ett problem
- Kriminaliteten på stark frammarch
- Osociala speciellt till en början
- Dåliga på språk
Positivare med Sverige:
- Öppna människor
- Bra service på restauranger osv
- Sociala människor
- Otroligt bra vägnät syftar på E4
- Kung Karl Gustav och Konungen af Lund Stefan Jamroz ;)

nmanradnävna
2010-08-13, 20:01
Avslappnad syn på mode? Man får ju jämt höra att vi svenskar klär oss som bögar

von huff
2010-08-13, 20:04
Mina åsikter är ganska samma som sisus.Svenskarna är mer skenheliga än finnarna tycker jag.Finska vägarna sämre än svenska.Sverige har mycket mera gängkriminalitet än Finland.Sverige modernare än Finland.

130kg finsk sisu
2010-08-13, 20:06
Avslappnad syn på mode? Man får ju jämt höra att vi svenskar klär oss som bögar
Ja, man behöver inte klä sig som en bög för att vara "inne". Det är insidan som räknas. ;)

Annars en sak som vi har bättre än maten på gatukök och bensinstationer och dylikt. Där vinner Finland 100-0.

Jockefoten
2010-08-13, 20:34
På vilket sätt är vägarna sämre i Finland?
För kvalitén på svenska vägar är verkligen skit. Vi är ett u-land om man jämför med Danmark, Tyskland, Polen, etc.

Xtronal
2010-08-13, 20:59
Ja, man behöver inte klä sig som en bög för att vara "inne". Det är insidan som räknas. ;)

Annars en sak som vi har bättre än maten på gatukök och bensinstationer och dylikt. Där vinner Finland 100-0.

:hbang:!

von huff
2010-08-13, 21:22
På vilket sätt är vägarna sämre i Finland?
För kvalitén på svenska vägar är verkligen skit. Vi är ett u-land om man jämför med Danmark, Tyskland, Polen, etc.

Motorvägarna är väldigt ojämna

2FAST4U
2010-08-13, 22:28
kan hålla med om att vägarna är väldigt olika, visst, kanske inte det största problemet i finland men märkbart om man jämför :Virro

Solros
2010-08-13, 22:53
Suomalainens sisu- ungefär envishet, uthållighet och jävlar anamma detta har de flesta finnar.

Äkta bastu- När jag skriver äkta bastu så menar jag en bastu som man eldar i för att få det varmt, sen kastar man på vatten.

Vasta/björkris- I bastun så använder de flesta finnar Vasta, det är skönt att doppa i vatten och slå på varandras ryggar.

Bastukorv- En tradition i min släkt, man lägger på falu korv på bastuagregatet* inlindat i folie och har på korven där tills man slutar basta, efteråt har man STARK senap, då menar jag inte nått som går att köpa i de vanliga butikerna, denna senap brukar oftast göras själv.

Uthållighet- I finland fiskar många människor, det finns mycket mygg utomhus. detta kräver tålamod.

Om ni vill lägga till något, skriv bara ner det i tråden :)

Bastukorv och björkris, vi i övriga världen är oerhört imponerade.

130kg finsk sisu
2010-08-14, 09:17
Själv är jag sjukt intresserad av Sverige och Finland och dess (gemensamma) historia. Dess likheter och olikheter. Som svenskspråkig finländare har man en ypperlig position att förkovra sig inom området, både i nutid och dåtid.
Finland hörde till Svea Rike ända tills det ödesdigra 1809. Då slagen bl.a vid Juthas och Sävar avgjorde vår framtid. Kanske var det bra eftersom 1808-09 års krig gav upphov till hjältesagorna om Fänrik Ståhl m.fl och dessa sporrade finska folket att så småningom kasta av sig både det ryska oket och det röda oket 1918 och bli en självständig demokrati. Samma sagor spårrade en ny generation att i blindsint raseri försvara denna demokrati 1939-1945. Först mot Sovjet sedan emot Nazi-Tyskland.
Vi finlandssvenskar är en levande relik från den svunna tiden. Den svenska tiden. Jag är stolt svenskspråkig och stolt finländare. Vår grundlag är ganska långt densamma som den svenska. Trots att Sverige och svenskar ibland får onödigt spott och spä av finnar så finns respekten där. Även om saker som den uteblivna hjälpen 1939-45 eller ert modemedvetna och öppna framtoning ibland får urfinnarna att fnysa lätt.
Hur ser då rikssvenskar på oss finnar? Många talar med en lätt respekt om den finska sisun osv. Andra tycker om att göra sig roliga över många finländares bondiga beteende eller klädsel. Många av dem tycker det är ok att kritisera Finland men inte något annat "folkslag".
Personligen skulle jag vilja att vi finländare och svenskar insåg mer vår gemensamma historia, som är vår gemensamma framtid. Tillsammans har vi stått och tro mej ännu i någon fråga kommer vi att måsta stå tillsammans. Så snälla finländare och svenskar. Skippa skitsnacket! :)

bubbe
2010-08-14, 09:31
Motorvägarna är väldigt ojämna

En märkbar skillnad var när jag i somras körde från korsnäs till åbo, omgivande trafik höll en genomsnittlig fart som var ca 10km/h lägre än tillåtet. I sverige brukar det vara som tvärt om, även på små riksvägar.

130kg finsk sisu
2010-08-14, 09:34
Ja det har du rätt i Bubbe. I Finland kör alla överhastighet oavsett ålder,kön,ras,utbildning osv. I Sverige håller de flesta hastigheterna.
Tror inte det har med anarki att göra utan mer att det bara är så... :) (Väldigt förnuftig åsikt?)

bubbe
2010-08-14, 09:40
En annan skillnad är synen på styrketräning.

I större omfattning så gymmar man i sverige för att vara snygg, tränar man seriöst så blir man i större grad misstänkliggjord och "udda". Känslan är att i finland är det mer accepterat att vara "kraftkarl" och mindre accepterat att gymma för att ragga bättre på tjejer.

130kg finsk sisu
2010-08-14, 10:31
Det är nog sant Bubbe. Inte för att det finns dem som tränar för snyggheten i Finland men allmänt vedertaget så är träning för råstyrka bra mycket populärare.

Ett annat fenomen som knappast finns i Sverige är att det finns "många" tonåringar som äter sig feta för att vara manliga. Förkastligt och Knappast så vanligt i Sverige.
Ett annat fenomen som skiljer sig är att en stor majoritet(finskspråkiga) har nationella symboler som klädesplagg eller smycken eller tatueringar. Vad jag sett och förstått är detta ovanligt i Sverige?
Finland är även ett av världens vapentätaste länder. Minns inte riktigt men tror det var så att om man splittade upp alla LAGLIGA vapen i Finland så skulle varje 0-100 åring ha 2 vapen vardera. (jag äer inga vapen) Lägg då till att armèn har en 6 miljoner stormgevär vilket betyder att man likaså kan utrusta varje finländsk medborgare vid invasion. tänkt er Timo 4 år och Elli 82 år i samma grop? ;)
Men ännu en gång, det som skiljer mest är nog att de flesta svenskar är sociala och att de flesta finländare är inbudna och blyga.

Slartibartfast
2010-08-14, 10:54
Ett annat fenomen som skiljer sig är att en stor majoritet(finskspråkiga) har nationella symboler som klädesplagg eller smycken eller tatueringar.

Lejonsymboler av diverse slag är ett väldigt effektivt sätt att white trash-förklara sig själv. Går nästan alltid ihop med en oerhört inskränkt världssyn.

130kg finsk sisu
2010-08-14, 10:56
Jag är inskränkt javisst. De flesta andra är tydligen inskränkta.
Tyvärr Slarti. Tycker du är bred och snygg men jag fattar inte varför man måste tracka ner på folk? Folk klär sig hur man vill och måste få göra det.

Slartibartfast
2010-08-14, 11:12
Freddi, enligt mig är lejonsymboler ett politiskt ställningstagande för en (oftast) osund, ogenomtänkt och inskränkt form av VI/DE tänkande.

Att/om du själv använder dig av dessa symboler förvånar mig inte med facit i hand, men då är du också en person som faktiskt kan bära upp dom symbolerna, eftersom det finns tankeverksamhet och resonemang bakom. Men likväl är du säkert medveten om den stigmatisering som symbolerna innebär. Jag är ju knappast ensam om att anse detta.

Bärs
2010-08-14, 11:22
Finland hörde till Svea Rike ända tills det ödesdigra 1809. Då slagen bl.a vid Juthas och Sävar avgjorde vår framtid. Kanske var det bra eftersom 1808-09 års krig gav upphov till hjältesagorna om Fänrik Ståhl m.fl och dessa sporrade finska folket att så småningom kasta av sig både det ryska oket och det röda oket 1918 och bli en självständig demokrati. Samma sagor spårrade en ny generation att i blindsint raseri försvara denna demokrati 1939-1945. Först mot Sovjet sedan emot Nazi-Tyskland.

Fänriken i all ära, men du får nog lägga till första världskriget och den påföljande ryska revolutionen för att hitta orsakerna till att Finland kunde bli kvitt Ryssland.

Om Finland, eller Sverige, skulle delas på mitten i dag och den östra delen skulle försvinna in i den Ryska federationen skulle det betraktas som en katastrof av alla inblandade förutom en liten grupp lismande karriärister som enbart tänker på hur de personligen kan profitera på det skedda. Så var läget 1810 och det är så man måste bedöma krigets utgång - en katastrof. Även med facit i hand kan man gott argumentera för att befolkningen i de svenska län som överläts till Ryssland skulle ha vunnit på att stanna i Sverige där de hörde hemma.

130kg finsk sisu
2010-08-14, 13:10
Slarti: Visst är det så att det finns nazister och annat skräp som bär dessa symboler men man frånkommer inte heller att det är många helt vanliga människor som gör det och sunda och vettiga människor. VI/DE tänkande är aldrig bra, speciellt då det riktas mot enskilda individer.

Bärs: De praktiska händelserna som gjorde Finland självständigt är dessa som du nämner. Men man frånkommer inte den nationella väckelse man gjorde från och med 1850-talet och framåt där Sägnerna spelade en stor roll för andan bland befolkningen. Men givetvis var det mer storpolitiska händelser som satte stenen i rullning.

von huff
2010-08-14, 13:30
Lejonsymbolen finns överallt, många får halsband ringar osv när de lir konfirmerade eller liknande.Whitetrashigt kanske men fosterländksheten är ocså väldigt stor och respekten för krigsveteranerna stor även bland unga

Floddan
2010-08-14, 13:38
Detta måste vara något trådskaparen har fantiserat ihop.

130kg finsk sisu
2010-08-14, 13:50
Slarti. Nu menar jag ingenting illa och jag anser att alla människor har rätt till sina åsikter. Men jag anser vidare att dina åsikter passar in i tråden då vi diskuterar finland och Sverige. Det du säger kan mycket väl vara sant men det är väldigt svenskt att tänka så. De som bär lejonsymbolerna eller krigsveteranbilderna finns i alla samhällskikt,språk och hudfärg. De har ingen tanke på stigmatisering,rasim eller VI/DE tänkande. De kanske tycker det är snyggt. Vill visa att de är finländare . De är stolta över att vara finländare. De är tacksamma över krigsveteranernas insatser. Orsakerna är många.
Personligen bär jag lejonsymbolen eller Okänd Soldat bilder ibland. För att:
- Det är snyggt
- För mej representerar de personlig frihet,demokrati och jämnlikhet. Saker som Finland i hela sin självständighets tid haft som grunder i samhället.
- Jag är stolt över Finlands historia.
- Jag är uppväxt med veterangenerationen. Att pissa på dessa symboler som avspeglar deras kamp är inte min grej. De stred för Finlands frihet och dess grundlag. Där ovannämnda frihet,demokrati och jämnlikhet är grundvalar.

Sen får du och många andra tycka man borde släppa saker och gå vidare. Men detta är min övertygelse och har ingenting att göra med varken VI/DE tänkande eller nåt annat.

Bärs
2010-08-14, 13:57
Bärs: De praktiska händelserna som gjorde Finland självständigt är dessa som du nämner. Men man frånkommer inte den nationella väckelse man gjorde från och med 1850-talet och framåt där Sägnerna spelade en stor roll för andan bland befolkningen. Men givetvis var det mer storpolitiska händelser som satte stenen i rullning.

Eller kankse främst för andan bland en del av befolkningen? En stor del önskade ju uppenbarligen se ett icke-självständigt Finland med tanke på att det krävdes ett inbördeskrig för självständighetsivrarna att få sin vilja igenom.

kelk
2010-08-14, 13:59
Jag har alltid undrat varför finländaren ofta försöker hävda sig mot svensken och framhäva sitt eget lands befolknings förträfflighet, har mina finländska kolobröder någon tes?

Är det någon form av bekräftelse ni söker hos storebror Sverige?

130kg finsk sisu
2010-08-14, 14:00
Jo, eller det var ju de röda som ivrade för självständigheten starkare till en början men ryska revulotionen gjorde att dess ledare ville höra till Sovjet. De flesta röda stred för bättre levnadsvillkor inte för att bli en del av Sovjetunionen. Och trots att röda fick råsmisk i kriget och man avrättade många efter kriget valde vita sidan att direkt införa demokrati där röda fick ställa upp. Det får vi tacka mittenkrafterna för att man verkligen ville införa demokrati trots förnedringen av de röda.

130kg finsk sisu
2010-08-14, 14:02
Jag har alltid undrat varför finländaren ofta försöker hävda sig mot svensken och framhäva sitt eget lands befolknings förträfflighet, har mina finländska kolobröder någon tes?

Är det någon form av bekräftelse ni söker hos storebror Sverige?
Man vill ju ha nån att tävla mot. Så enkelt är det tror jag.
Men att man vill framhäva sig själva så gör väl de flesta folk? Ser inte nåt konstigt med det?

kelk
2010-08-14, 14:08
Man vill ju ha nån att tävla mot. Så enkelt är det tror jag.
Men att man vill framhäva sig själva så gör väl de flesta folk? Ser inte nåt konstigt med det?

Jag har aldrig sett detta fenomen hos norrmän eller danskarna. Du som individ är ju mycket duktig på bänkpress och tävlar mot andra individer som är duktiga på bänkpress. Det har väl ingenting med din/er nationalitet att göra?
Annat än att det finns traditioner inom vissa länder som gör att de är mer prominenta inom sin gren. Jänkare är bra på baseball liksom. Resten av världen skiter i det.

T.ex. så har Sveriges hockeylandslag fler guld än ert och det gör väl inte att vi går runt och kallar er för punanis? De har ingenting med mig att göra liksom.

130kg finsk sisu
2010-08-14, 14:09
Sen måste jag ju säga att det finns mycket som är dåligt med Finland och finländare och historiskt finns det skamliga punkter. Men detta frångår inte det FAKTUM att Finland är ett bra land och jag skulle inte vilja bo någon annanstans.

130kg finsk sisu
2010-08-14, 14:12
Jag har alltid undrat varför finländaren ofta försöker hävda sig mot svensken och framhäva sitt eget lands befolknings förträfflighet, har mina finländska kolobröder någon tes?

Är det någon form av bekräftelse ni söker hos storebror Sverige?

Jag har aldrig sett detta fenomen hos norrmän eller danskarna. Du som individ är ju mycket duktig på bänkpress och tävlar mot andra individer som är duktiga på bänkpress. Det har väl ingenting med din/er nationalitet att göra?
Annat än att det finns traditioner inom vissa länder som gör att de är mer prominenta inom sin gren. Jänkare är bra på baseball liksom. Resten av världen skiter i det.

T.ex. så har Sveriges hockeylandslag fler guld än ert och det gör väl inte att vi går runt och kallar er för punanis? De har ingenting med mig att göra liksom.
Sen vet jag faktiskt inte om denna lillebros mentalitet finns i annat än ishockey? Det är väl bara det faktum att vi länge var så dåliga och då vi kom upp jämnsides så blev det plötsligt roligt.
Det är väl vanlig rivalitet? Samma som Tyskland-England i Fotboll osv.

Själv umgås jag på tävlingar lika mycket med svenskarna som finnarna. I min strävan att förstå Sverige och svenskarna.

Osten80
2010-08-14, 14:14
De har ingenting med mig att göra liksom.

Det där är den springande punkten i alla märkliga och felaktiga stolthetsresonemang.

xDgmjL6z2jY

130kg finsk sisu
2010-08-14, 14:20
Personligen skiter jag i idrott som nån form av stolthetsfaktor och patriotism. Idrott är individer men oftast så hejar man på nån från eget land trots allt.
För mej är patriotism ett bra land att leva i. Det land jag är född i. Precis som att man älskar sin familj så repsekterar man lagar och sitt samhälle.

kelk
2010-08-14, 14:23
Sen vet jag faktiskt inte om denna lillebros mentalitet finns i annat än ishockey? Det är väl bara det faktum att vi länge var så dåliga och då vi kom upp jämnsides så blev det plötsligt roligt.
Det är väl vanlig rivalitet? Samma som Tyskland-England i Fotboll osv.

Själv umgås jag på tävlingar lika mycket med svenskarna som finnarna. I min strävan att förstå Sverige och svenskarna.

Englands och Tysklands rivalitet går väl att härleda rätt långt bak i.o.f.s. den äldre generationen i England sjöng ju om hur RAF sköt ner tyska bombplan i småskolan. Detta är väl på en lite annat nivå?

Storebrorsmentalitet var väl kanske fel ord att använda, det gjorde jag mest för att få en reaktion skall erkännas. ;)

Är det bara hockey? Denna tråd tycks ju hylla den finska manligheten och styrkan som uppenbarligen är den svenska överlägsen.

rolf
2010-08-14, 14:29
Englands och Tysklands rivalitet går väl att härleda rätt långt bak i.o.f.s. den äldre generationen i England sjöng ju om hur RAF sköt ner tyska bombplan i småskolan. Detta är väl på en lite annat nivå?

Storebrorsmentalitet var väl kanske fel ord att använda, det gjorde jag mest för att få en reaktion skall erkännas. ;)

Är det bara hockey? Denna tråd tycks ju hylla den finska manligheten och styrkan som uppenbarligen är den svenska överlägsen.

Det där är väl ändå något som du lagt till själv. Ingenstans i första posten nämns något om att diskussionen gäller att Finland skulle vara bättre än Sverige. Ingen annan har heller direkt skrivit det (jag kan dock ha missat nåt). Och det är ju lite intressant att det ska blandas in jämförelse länderna emellan trots att det inte var det tråden handlade om. :)

Edit; det enda jag hittade var von huffs bedömning av snabbmaten (:D) och freddis plus/minus-lista.

kelk
2010-08-14, 14:42
Det där är väl ändå något som du lagt till själv. Ingenstans i första posten nämns något om att diskussionen gäller att Finland skulle vara bättre än Sverige. Ingen annan har heller direkt skrivit det (jag kan dock ha missat nåt). Och det är ju lite intressant att det ska blandas in jämförelse länderna emellan trots att det inte var det tråden handlade om. :)

Edit; det enda jag hittade var von huffs bedömning av snabbmaten (:D) och freddis plus/minus-lista.

Går man in på ett svenskt styrketräningsforum och skapar en tråd om att folk med finskt blod i sig är starka så är det väl ganska uppenbart?

Annars kanske denna duger:

Finnarna är helt enkelt hårdare.Har aldrig sett en svensk som imponerat på mig.Att alla är starka stämmer ej men envisa och förbannade stämmer bättre.

Det är bara äckligt att onanera över sitt eget lands förträfflighet. Jag orkar inte mer så jag väljer att avsluta med att det finns bra fiske i Finland. Hyvää!

rolf
2010-08-14, 14:49
Går man in på ett svenskt styrketräningsforum och skapar en tråd om att folk med finskt blod i sig är starka så är det väl ganska uppenbart?

Annars kanske denna duger:



Det är bara äckligt att onanera över sitt eget lands förträfflighet. Jag orkar inte mer så jag väljer att avsluta med att det finns bra fiske i Finland. Hyvää!

Jo, det är ju sant. Sannolikheten att svaren i tråden ska se ut som "ja, finnar är faktiskt starka." är ju ganska liten. Alla tycks känna sig tvingade att försvara sig med antingen "svenskar är lika starka/starkare!" eller "nej, finnar är alkoholister!". Men nåja, jag förstår din poäng.

Jag tror von huffs svar var riktat till Internethjälten.

aldrig sett någon finne som imponerat på mig.

Huuursomhelst ogillar jag självglorifiering lika mycket som dissa-ett-land-av-principsak. Men vafan, människor är ju inte kloka. Inte i något land. :D

Bärs
2010-08-14, 15:06
Jo, eller det var ju de röda som ivrade för självständigheten starkare till en början men ryska revulotionen gjorde att dess ledare ville höra till Sovjet. De flesta röda stred för bättre levnadsvillkor inte för att bli en del av Sovjetunionen

Jag vill inte vara jobbig men hur går det där ihop?

Pepparkakssmurfen
2010-08-14, 19:45
Motorvägarna är väldigt ojämna

...men det finns inte så mycket motorväg i Finland? Lite runt de största städerna och sen mellan Turku-Helsinki.

TimId
2010-08-14, 19:49
Bondebakgrund = styrka. Samma med Norrland.
Eller med smed- och hyttbakgrunden folk har i Bergslagen.

Pepparkakssmurfen
2010-08-14, 20:01
Bondebakgrund = styrka. Samma med Norrland.
Eller med smed- och hyttbakgrunden folk har i Bergslagen.


Hyttbakgrund?

http://users.tkk.fi/u/lkytomaa/kuvia/020213d.jpg

L-Sami
2010-08-14, 20:11
Ett annat fenomen som skiljer sig är att en stor majoritet(finskspråkiga) har nationella symboler som klädesplagg eller smycken eller tatueringar. Vad jag sett och förstått är detta ovanligt i Sverige?


Torshammaresmycken och vikingtatueringar är lika vanliga som finska lejon i Finland. Antagligen samma folktyp som bär dessa patriotiskasymboler i båda länderna. Nationalisterna. För övrigt har flera sverigefinnar som är födda i Sverige lejontatueringar och smycken. Finnarna här är oftast stolta att vara finländare och att ha finskt blod i sig.

Miss
2010-08-14, 20:18
...men det finns inte så mycket motorväg i Finland? Lite runt de största städerna och sen mellan Turku-Helsinki

Snälla. Åbo-Helsingfors. (vi är väl på ett svenskspråkigt forum ändå?) :)

von huff
2010-08-14, 21:50
Går man in på ett svenskt styrketräningsforum och skapar en tråd om att folk med finskt blod i sig är starka så är det väl ganska uppenbart?

Annars kanske denna duger:



Det är bara äckligt att onanera över sitt eget lands förträfflighet. Jag orkar inte mer så jag väljer att avsluta med att det finns bra fiske i Finland. Hyvää!

Jag skämtade.Ärligt sagt så blir jag lätt sur när folk börjar jämföra Sverige och Finland.Att vara född i Sverige eller Finland är en lottovinst.Hur många har bott eller har tillräckligt erfarenhet av att kunna uttala sig över vilket land som är bättre?Det mesta grundar sig på fördomar och antagelser:)

von huff
2010-08-14, 21:51
...men det finns inte så mycket motorväg i Finland? Lite runt de största städerna och sen mellan Turku-Helsinki.

Sa jag motorväg?Menade förståss våra skogsstigar:)

EkarN
2010-08-14, 23:55
Jag vill inte vara jobbig men hur går det där ihop?

Har du läst Upp Trälar?

Xtronal
2010-08-15, 00:01
[QUOTE=kelk;4531668]Går man in på ett svenskt styrketräningsforum och skapar en tråd om att folk med finskt blod i sig är starka så är det väl ganska uppenbart?

haha, jag gjorde tråden för att se vad folk skulle svara, du kanske inte läste igenom posten som startade tråden tillräckligt bra, var inte seriös :P jag tror inte att finnarna är starkare än svenskarna osv,

dom ända som är riktigt starka är bönder tycker jag :) (då menar jag att bönder är starka, inte att man är en bonde om man är stark)

von huff
2010-08-15, 07:57
Det är rätt kul när man talar om styrka.Visst så vet man många som är ok i armbrytning eller brottning eller att lyfta dra tunga saker men i gymet är de mycket svaga.Att bönder och andra kroppsarbetare skulle vara så starka är nog en stor överdrift.Visst om man väger 100kg och har lyft höbalar och brottats med svin halva sitt liv så har man säkert lite styrka i sig men att jämföra et med folk som tränar på gym så är det inte mycket

tsp
2010-08-15, 08:17
Vad var den finska treenigheten nu igen..? Kosken, niven, och?

Remote
2010-08-15, 10:59
en fäblesse till ord där bokstaven s är vanligt förekommande? Som många skrev ovan, Sverige och Finland har en lång gemensam historia och bättre att lyfta fram likheter än olikheter.

Tricce
2010-08-15, 11:11
När jag körde mycket simracing förut stötte jag på många finnar och rent generellt fanns det alltid ett visst "hat" mot Sverige vet itne om det var för att dom/ni är eller var tvungna att läsa Svenska i skolan mot er vilja.
Mycket att svenskar är bögar och klena osv.

Denna var ju allid lika poppis

leRsWGF3mSc

2FAST4U
2010-08-15, 11:31
visst kan jag hålla med om att det finns en viss rivalitet (heter det så?) mellan finnar och svenskar, och det går nog åt båda hållen. har märkt när jag spelar badminton, när jag kommit till final och ska möta en annan så hejar folk aldrig på mig, bara pågrund av att jag har ett finskt efternamn :P

Det blir helt plötsligt mer som en landskamp mellan finland och sverige, än en match mellan 2 personer

hörde till och med från kompisar att det pratades skit om mig i de andra klubbarna, japp, på grund av mitt efternamn:)

men sen när man vunnit finalen så känns det bra :thumbup:

kan tänka mig att detta händer även i finland för det som har ett svenskt efternamn:confused:

von huff
2010-08-15, 12:20
Jag tycker inte om att heta Fredrik i Finland=/

Pepparkakssmurfen
2010-08-15, 12:42
Nu när vi ändå pratar om namn så heter Mr Gay Finland 2010: Kenneth :D

Verbatim
2010-08-15, 19:43
Denna tråd tycks ju hylla den finska manligheten och styrkan som uppenbarligen är den svenska överlägsen.

Så reagerade jag också, hur ska jag annars tolka tråden? Självklart måste ju detta vara i förhållande till andra män, annars tappar det väll lite betydelse?

Grotesk
2010-08-17, 00:03
hej min svärfar är finsk kommer jag bli stark ?

mvh killen som vill bli baddybillder

Bärs
2010-08-17, 08:02
Har du läst Upp Trälar?

Nej, hur så?

130kg finsk sisu
2010-08-17, 09:13
Har läst mycket litteratur som kan klassas som vit och även en del som kan klassas som röd. Bl.a "Vägen till Tammerfors" och "upp trälar" och "söner av ett folk".
Lätt generaliserat så:
Ville vita ledare hindra boljevismen. Vita fotfolket ville kasta ut ryssarna och bli självständiga. Att de hamnade i krig med egna landsmän var tungt för många.
Röda ledarna ville förena Finland med det nya Sovjetunionen. Röda fotfolket ville skapa bättre levnadsvillkor.
Att röda massan inte vara proryska visade man senare på ett föredömligt sätt i vinterkriget då antalet dessertörer av 0,07 promille. Vilket är är straxt över 1000 personer. Även i fortsättningskriget höll sig desertörnivån på promillenivå. Skulle denna prosovjetiska stämning bland gemeneman bland finska vänsterfolk rått under den tiden skulle knappast Finland varit självständigt.

Bärs
2010-08-17, 10:06
Sovjets historia var inte så långt skriven våren 1918. Ur ett socialistiskt perspektiv så var det Revolutionen som skedde i Ryssland, och man skall inte förminska den dåtida tron på socialismen inom arbetarrörelsen. Nationens och folkets enhet har inom socialismen betraktats som underordnade klassperspektivet.

Ur ett nordiskt perspektiv exponerar frihetskriget i Finland ett anmärkningsvärt splittrat land/folk.

130kg finsk sisu
2010-08-17, 14:32
Enligt jänkarna är Finland och Sverige 1a respektive 3a i världen att leva i.
Leve Norden!

Baler Evans
2010-08-17, 14:57
Finländare får ett stort +100 av mig för att de är rakryggade och säger vad de menar och menar de dem säger. Iallfall går det för de Finländare jag träffat ni pratar svenska så sött också :)

EkarN
2010-08-17, 15:30
Nej, hur så?

Den förklarar väldigt bra det Sisu säger om att den vanliga röda soldaten eller vad man ska säga slogs för bättre levnadsvillkor, inte att man skulle anslutas till Sovjet.

Läs hela den trilogin. Väldigt bra böcker.

Sovjets historia var inte så långt skriven våren 1918. Ur ett socialistiskt perspektiv så var det Revolutionen som skedde i Ryssland, och man skall inte förminska den dåtida tron på socialismen inom arbetarrörelsen. Nationens och folkets enhet har inom socialismen betraktats som underordnade klassperspektivet.

Ur ett nordiskt perspektiv exponerar frihetskriget i Finland ett anmärkningsvärt splittrat land/folk.

Som jag förstått det fanns väldigt mycket inbördes hat i Finland på den tiden. Men som röd upprorsman behöver man inte vara prorysk för det.

Pepparkakssmurfen
2010-08-17, 16:46
hej min svärfar är finsk kommer jag bli stark ?

mvh killen som vill bli baddybillder


Om du har finskt i dig så blir du stark.


:D

130kg finsk sisu
2010-08-17, 19:09
Källa på mitt senaste inlägg: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sverige-ett-av-varldens-basta-lander_5147679.svd

Baler Evans
2010-08-17, 19:12
Herr 130 jag diggar dig verkligen, lade in en vän förfrågan på youtube med.. men vad betyder sisu?

130kg finsk sisu
2010-08-17, 19:18
wikipedia: Sisu är ett ord som på finska betyder kampvilja, envis uthållighet, ilska, att aldrig ge upp. Sisu sägs ibland vara typiskt för det finska folklynnet. Ordet "Sisu" fick internationell spridning under finska vinterkriget där Finland kämpade mot Sovjetunionen.

När jag valde namn på kolo så funderade jag kring vad rikssvenskar förknippar med Finland. Sisu talas det sällan om i Finland. Men på svensk TV desto mera. Därav namnvalet. Ville göra lite narr över det hela.

Jockefoten
2010-08-17, 19:19
pucktvåa.

Baler Evans
2010-08-17, 19:21
Sweet tack för historia lektionen :) och fortsätt vara så äckligt brutal som du är med din träning!

Baler Evans
2010-08-17, 19:22
pucktvåa.

Pucktvåa?

Vart tränar du i Växjö :) ? kul att ha sett 2 andra Växjö bor här på 2 dagar!

TimId
2010-08-18, 13:26
Hyttbakgrund?

http://users.tkk.fi/u/lkytomaa/kuvia/020213d.jpg

hytte- då *gah!*

Nitrometan
2010-08-18, 14:00
Lena Sundström besökte Finska Ambassaden i sin dokumentär "De kallas rasister" som sändes på TV4 igår. De hade två knappar på porttelefonen. Reception/Kirjoituspöytä och Bastu/Sauna stod det på dem. De tar sitt bastande seriöst.

Scorpionida
2010-08-18, 17:39
Nu är Finland officiellt världens bästa land att leva i också. Förvånad att inte någon startat en egen tråd om det redan.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-tredje-bast-i-varlden-1.1155095

Pepparkakssmurfen
2010-08-18, 21:30
Nu är Finland officiellt världens bästa land att leva i också. Förvånad att inte någon startat en egen tråd om det redan.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-tredje-bast-i-varlden-1.1155095

Kan det bero på att Sverige kom 3a?


:D

ARMSTARK
2010-08-19, 07:39
Traditionellt när man bygger en villa i finland bygger man först bastun, sen bygger man huset. Då har man någonstans att bo under byggtiden samtidigt som man kan tvätta sig och tom laga mat.

Allstå en till sak om finnar, de är smarta också! ;)

Nitrometan
2010-08-19, 07:46
Allstå en till sak om finnar, de är smarta också! ;)
Jag som trodde de var fulla? :confused:

ARMSTARK
2010-08-19, 07:51
Jag som trodde de var fulla? :confused:

Nej det är svenskarna.

Nitrometan
2010-08-19, 07:58
Traditionellt när man bygger en villa i finland bygger man först bastun, sen bygger man huset. Då har man någonstans att bo under byggtiden samtidigt som man kan tvätta sig och tom laga mat.
Några finska byggjobbare tar igen sig under bastubygget.

http://img94.imageshack.us/img94/8285/finsk20yoga.jpg

YTS
2010-08-19, 14:26
Nu ska jag avslöja varför Finländarna ofta blir sånna Fysiska praktexemplar!



Det är för att dom äter Memma!


MEMMA



Memma är en finsk påskefterrätt, som görs efter samma principer som när man brygger öl. Detta recept räcker till 4 rejäla portioner Memma. Memma är mineral och fiberrikt, samtidigt som det innehåller minimalt med fett. Du behöver en ugnsform, som har ett vattendjup på ca 3,5 cm om man häller i 2,5 l vatten + att man bör ha lite marginal ovanför ytan, så det inte skvimpar över. 2 dl (90g) orökt krossad pilsnermalt, vilket kan köpas i 1 kg´s förpackning, kostar ca 20 kr + frakt. I övrigt görs memma på 8 dl (knappt 1/2 kg) fint rågmjöl, 1 dl mörk sirap, 1/2 msk malda pomeransskal och 1/2 tsk salt.

Sätt ugnen så att temperaturen håller sig på ca 65 grader, (ca 50 grader på vredet). Värm upp 2 l vatten i en 3 l gryta, till 65 grader och lyft av den från plattan. Vispa ner 2 dl pilsnermalt och 8 dl fint rågmjöl. Lägg på locket och ställ in grytan på ett galler i ugnen. Om du har en elektronisk temperatur mätare, så stoppa ner givaren i memmablandningen. Låt stå i ugnen under 12 timmar, temperaturen får inte sjunka under 60 grader och har den en gång gått över 65 grader får den inte sjunka under 65 grader eller överstiga 70 grader. Detta är mycket viktigt, för följer man inte detta, blir det ingen memma.

Efter 12 timmar tar man ut memman, som skall ha gått från gröt till välling med söt smak. Höj värmen på ugnen till 175 grader. Nu kokar man upp memmablandningen på spisen och låter sjuda mellan 5 och 10 minuter. Under tiden skummar man av, för att därefter röra ner salt, sirap och malda pomeransskal. Häll därefter ner memman i en ugnsform, som är dimensionerad som tidigare beskrivits. Grädda ca 3,5 timmar och rör om var 15:e minut tills memmasmeten blivit lagom geléaktig efter ca 2 timmar. Grädda färdigt tills memmasmeten blivit grötliknande. Ta ut ur ugnen och täck med aluminium folie och låt svalna.

Serveras med mellan eller standardmjölk. De få skalbitar som finns i memman kommer från malten och spottas lämpligen ut. Memman går bra att frysa.

Ett recept ur kompendiet Bröd & Bönor.

Energigivare/portion

Energi 2054 kJ
Energi 491 kcal
Protein 16,8g (13,7 E%)
Fett 5,6g (10,3 E%)
Kolhydrat 92g (76 E%)
Fibrer 17g (8,3 g/MJ)


Pris

2:94 kr/portion (1:43kr/MJ)

ARMSTARK
2010-08-19, 14:34
Några finska byggjobbare tar igen sig under bastubygget.

http://img94.imageshack.us/img94/8285/finsk20yoga.jpg

Stretching! Roplem me rycken vetty!

Xtronal
2010-08-20, 19:26
http://img94.imageshack.us/img94/8285/finsk20yoga.jpg[/QUOTE]

haha, nice bild :D

von huff
2010-08-20, 20:08
Jo det är hemskt vad alla super i Finland=/

Baha
2010-08-21, 18:59
http://www.youtube.com/user/jarmo051260#p/u/10/6jAwS0_LtKQ

kanske varit uppe förr dock, kom tänka på den här tråden då jag såg klippet

Kebab-Arne
2010-08-24, 20:45
Tycker detta blogginlägg av Robert Pettersson på Hockeysverige passar här:

Den finska psykopatslumpen
Undrar lite grann hur det gick till den gången som Matti Nykänen (Finland har sköna nationalidoler) knivhögg en granne i ett gräl om vem som var bäst på armbrytning för ett gäng år sedan.

Hur funkar den?

"Jak e pettre på armprytning!!"
"Ne... jak e pettre!"
"Ja sa först!!"
"Jamen sist e först i Finland pronsi rulez!"

Och sen körde man på.

Och istället för att helt enkelt bryta arm om vem som var bäst på att pryta arm, så drog han kniv istället för att bevisa att han var bäst?

Det finska finnarpsyket är ingen bra grej.

Men ja... det är dom bra på. Finnarna. Sitta naken med andra män inne i ett varmt rum, köra bil fort som fan, kasta järnspett och hoppa med skidor ut för ett stup.

Psykopatsporter rakt igenom. Känns inte direkt som en slump

http://hockeysverige.se/blogg_show_den-finska-psykopatslumpen.html?id=10483856

daks
2010-08-24, 21:53
Finlands sak är vår. Så är det.

filmjölk
2010-08-24, 23:27
Jag har en "fördom" om finska kvinnor, att de åldras dåligt. Både Svenska och Finska kvinnor kan se bra ut när de är unga, men bara Svenska kvinnor kan se bra ut när de passerat 40.

Sedan efter att ha sett alldeles för mycket Finsk film, får jag intrycket av att finnarna är ännu mer deprimerade än vad vi är.

Nitrometan
2010-08-25, 08:54
Sedan efter att ha sett alldeles för mycket Finsk film, får jag intrycket av att finnarna är ännu mer deprimerade än vad vi är.

http://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/den-nakna-mannen-1.1156324




Kebab-Arne: Psykopatsporterna ovan var ju lysande.

2FAST4U
2010-08-25, 12:47
http://www.youtube.com/user/jarmo051260#p/u/10/6jAwS0_LtKQ

kanske varit uppe förr dock, kom tänka på den här tråden då jag såg klippet

hahaha den var inte dålig:hbang:

:thumbup:

130kg finsk sisu
2010-08-29, 11:18
Annars slog det mej en sak. Rikssvenskar brukar beskylla Finland och finländare för att vara intoleranta, homofoba och konservativa.
Jag började fundera på detta, och kom fram till att det måste vara helt fel.
Republikens President är kvinna och som dessutom varit en stark stödare av HBT-rörelsen. Samma president har popularitets siffror mellan 75-95%.
Statsministern är kvinna.
Utrikesministern som i princip kommer 4e i rang efter president,statsminister, är likaså en stark förespråkare av HBT-personer.
I färska opinions undersökningar får homoäktenskap majoritetens stöd
osv
osv

supercharge
2010-08-29, 12:36
visst kan jag hålla med om att det finns en viss rivalitet (heter det så?) mellan finnar och svenskar, och det går nog åt båda hållen. har märkt när jag spelar badminton, när jag kommit till final och ska möta en annan så hejar folk aldrig på mig, bara pågrund av att jag har ett finskt efternamn :P


Jag tycker snarare det är så att finländarna har en rivalitet specifikt mot Sverige medan svenskarna mest rycker på axlarna och lika gärna kan stångas med norrbaggar och danskar.

I synnerhet gäller det när det i sporten hockey som ju är en av få sporter där det är relativt likvärdigt. Finnarna spelar ju exempelvis inte fotboll på någon högre nivå eller med nåt större intresse. Det speciella ligger ju iaf i att man blir uppriktigt och genuint glad när Sverige förlorar oavsett mot vem det är och i synnerhet om Finland går längre i turneringen, medan svenskar mest inte verkar bry sig i någon större utsträckning om vad finnarna hittar på bortsett från om man specifikt möter dem i match.

I övrigt

Sedan är det ju lustigt att det bor finnar i Finland som i princip bara pratar svenska. Träffade en sån för ett tag sen som tydligen pratade urusel finska och bodde i de här svenska delarna. Märklig företeelse måste man säga eftersom de ju har en väldig dialekt på svenskan också.

130kg finsk sisu
2010-08-29, 13:09
Vad är det som är konstigt med oss finlandssvenskar?
Vi är kvarlevan från de 700 år Finland och Sverige var 1. Vi känner oss dock som finländare och inte som svenskar men de flesta av oss ser sig som svenskspråkiga finländare eller finlandssvenskar. Vi går i skola på svenska, armèn på svenska, vi får vård på svenska, vi skrattar,drömmer,tänker på svenska. Vad är det som är så svårt att förstå? Det finns många länder i europa som är 2-språkiga. Finland är i grundlagen 2 språkigt.

2FAST4U
2010-08-29, 16:06
Jag tycker snarare det är så att finländarna har en rivalitet specifikt mot Sverige medan svenskarna mest rycker på axlarna och lika gärna kan stångas med norrbaggar och danskar.

visst kan det vara så, men dom jag menar är ju dessa "sport-Föräldrar" som blirt jätte irriterade på att en med utländsk påbrå vinner mot deras söner osv :P (det flesta gånger iallafall :D) och sen blir det inte lättare när man är halv kurd (och halv finsk) också.
det jag menar är att jag inte ens ser ut att vara från norden.^^

Scorpionida
2010-08-29, 16:40
Annars slog det mej en sak. Rikssvenskar brukar beskylla Finland och finländare för att vara intoleranta, homofoba och konservativa.
Jag började fundera på detta, och kom fram till att det måste vara helt fel.
Republikens President är kvinna och som dessutom varit en stark stödare av HBT-rörelsen. Samma president har popularitets siffror mellan 75-95%.
Statsministern är kvinna.
Utrikesministern som i princip kommer 4e i rang efter president,statsminister, är likaså en stark förespråkare av HBT-personer.
I färska opinions undersökningar får homoäktenskap majoritetens stöd
osv
osv

KAN givetvis vara en tillfällighet. Men tror också att jämställdheten i Finland fick en skjuts tack vare andra världskriget, då befolkningen decimerades på män och kvinnor fick istället chansen att visa upp sig.

Nattljus
2010-08-29, 17:25
http://fc08.deviantart.net/fs70/f/2010/241/b/c/sports_in_finland_by_humon-d2xjglq.jpg

130kg finsk sisu
2010-08-29, 18:05
KAN givetvis vara en tillfällighet. Men tror också att jämställdheten i Finland fick en skjuts tack vare andra världskriget, då befolkningen decimerades på män och kvinnor fick istället chansen att visa upp sig.
Nja vi var ju tillsammans med Nya Zeeland först av alla med kvinnlig rösträtt 1905. Första ministern kom samma år som Sverige fick kvinnlig rösträtt. Vad jag fått mig berättat av den äldre generationen f.1900-1925 så har kvinnan alltid haft en stark ställning i Finland speciellt på landsbygden. Vi har i största delen av Finland (norr om tammerfors) aldrig haft riktiga storgods utan alla har varit mindre självförsörjande småbrukare. Detta gjorde att för att klara sig drog alla sitt strå till stacken att binda kvinnan vid barnafödande och matlagning var inte opti. Detta med småbrukare gjorde att Finland aldrig blev så rött som vad Sverige varit. Man har haft en personlig frihet redan före det blev aktuellt med marxism. Dock var situationen en helt annan i de industraliserade södra landsdelarna.
Sen har du rätt i att den slutgiltiga brytningen kom då Finlands kvinnor ställde sig vid plogen och fabriksbandet ensamma då männen drog ut i strid för fosterlandet 1939-45.
Men kvinnor hade gjort mansgöra redan långt före det.

Scorpionida
2010-08-29, 19:08
Massa bra text.

Så rätt du har Freddi, Finlands kvinnor har alltid varit starka:)

2zgqG208nEA

130kg finsk sisu
2010-08-29, 19:22
Det är sådant är som får ens patriotiska hjärta att klappa! Finns inget bättre än en finska från östkarelen som har 2 stor mjölkhinkar ovanför magen, 2 flätor, väger 110kg, 10 i kolesterol och svär och super och våldtar män! Länge leve repbuliken Finland! Världens bästa land!

Jockefoten
2010-08-29, 19:28
En sak jag funderat på rätt mycket sen jag började besöka "stora" svenska forum på internet (då jag kom i kontakt med finlandssvenskar) är hur lite vi (svenskar) har fått lära oss om finlandssvenskar. Man tycker ju att det borde uppmärksammas mer i grundskolan?

130kg finsk sisu
2010-08-29, 19:51
ja det är sjukt hur lite ni vet egentligen. Den legendariska händelsen som de flesta finlandssvenskar har råkat ut för är att när en finlandssvensk med sin dialket/uttal talar med en rikssvensk så kommer det förlösande ur rikssvensken "fan det är inte så svårt att förstå finska!. hahahahahahahahhahahaha! Det är legendariskt! :)

lite mera info: http://sv.wikipedia.org/wiki/Finlandssvensk

Verbatim
2010-08-29, 20:15
ja det är sjukt hur lite ni vet egentligen. Den legendariska händelsen som de flesta finlandssvenskar har råkat ut för är att när en finlandssvensk med sin dialket/uttal talar med en rikssvensk så kommer det förlösande ur rikssvensken "fan det är inte så svårt att förstå finska!. hahahahahahahahhahahaha! Det är legendariskt! :)

lite mera info: http://sv.wikipedia.org/wiki/Finlandssvensk

Det där måste vara en myt.

Pojo
2010-08-29, 22:45
ja det är sjukt hur lite ni vet egentligen. Den legendariska händelsen som de flesta finlandssvenskar har råkat ut för är att när en finlandssvensk med sin dialket/uttal talar med en rikssvensk så kommer det förlösande ur rikssvensken "fan det är inte så svårt att förstå finska!. hahahahahahahahhahahaha! Det är legendariskt! :)

Va?

"svensk" pratar du svenska? (Man pratar alltid finska om man är från finland.)
"finlandsvenskt" Jåååååå!!! (Ja på svenska)
"svensk" så du pratar lite svenska?

Har du en svår dialekt så tror dom man pratar finska fast man pratar svenska.

supercharge
2010-08-30, 01:34
Vad är det som är konstigt med oss finlandssvenskar?
Vi är kvarlevan från de 700 år Finland och Sverige var 1. Vi känner oss dock som finländare och inte som svenskar men de flesta av oss ser sig som svenskspråkiga finländare eller finlandssvenskar. Vi går i skola på svenska, armèn på svenska, vi får vård på svenska, vi skrattar,drömmer,tänker på svenska. Vad är det som är så svårt att förstå? Det finns många länder i europa som är 2-språkiga. Finland är i grundlagen 2 språkigt.

Ja det är officiellt tvåspråkigt men du blir ju handikappad, mer eller mindre om du bor i Finland och inte kan finska.

Annars förväntar man sig att man ska hitta jobb i det här svenskspråkiga minoritetsområdet, man kan inte åka till Helsingfors och studera på en finskspråkig utbildning osv osv.. Du måste ju inse att det blir väldigt begränsande, förutsatt att man inte helt byter land, vilket är en smula drastiskt.

Jag skulle iaf inte kunna bo i ett land utan att lära mig språket anständigt, och då pratar vi huvudspråket. Jag tycker det är rimligt att förvänta sig, dels av invandrare som kommer hit och naturligtvis även för svenskminoriteter i Finland, oavsett hur tvåspråkigt det nu officiellt än är.

supercharge
2010-08-30, 02:01
En sak jag funderat på rätt mycket sen jag började besöka "stora" svenska forum på internet (då jag kom i kontakt med finlandssvenskar) är hur lite vi (svenskar) har fått lära oss om finlandssvenskar. Man tycker ju att det borde uppmärksammas mer i grundskolan?

Det är ju en gammal rest från stormaktstiden vilket ju inte varit så populärt att ta upp överhuvudtaget i utbildningen. Eller hur mycket läste du om när exempelvis militärgeniet Gustav II Adolf var nere och härjade, förnyade i grunden hur krig utförs och fullständigt skrämde slag på varenda katolik i hela Europa, eller om Kalle dussins bravader för den delen.

Det var ju populärt att romantisera om för hundra någonting år sedan och sedan kovände som man som en slags motreaktion och nu verkar det inte tas upp alls, så nu förknippas svensk historia mest med skinnskallar och diverse främlingsfientligt dravel tycks det. Något som är synd naturligtvis.

130kg finsk sisu
2010-08-30, 10:10
Ja det är officiellt tvåspråkigt men du blir ju handikappad, mer eller mindre om du bor i Finland och inte kan finska.

Annars förväntar man sig att man ska hitta jobb i det här svenskspråkiga minoritetsområdet, man kan inte åka till Helsingfors och studera på en finskspråkig utbildning osv osv.. Du måste ju inse att det blir väldigt begränsande, förutsatt att man inte helt byter land, vilket är en smula drastiskt.

Jag skulle iaf inte kunna bo i ett land utan att lära mig språket anständigt, och då pratar vi huvudspråket. Jag tycker det är rimligt att förvänta sig, dels av invandrare som kommer hit och naturligtvis även för svenskminoriteter i Finland, oavsett hur tvåspråkigt det nu officiellt än är.

vilket dravel. Givetvis är det bra att kunna finska, jag jobbar själv 80% på finska. Men att se det som något negativt att vara enspråkigt svensk i Finland är fel infallsvinkel. Dessutom är de finlandssvenska universiteten lika bra om inte bättre än de finskspråkiga dito. Kom ihåg att finlandssvenskarna har skapat fonder som skall garantera svenskspråkig utbildning i decennier även om staten slutade kasta in pengar. Skall snart få besök av en rikssvensk från kolo, han skall få skriva in mening om svenskfinland efter besöket.
Huvudspråk? Finska och svenska är Finlands huvudspråk. Den störste finländaren genom tiderna Marsalken av Finland Carl Gustav Mannerheim kunde taskig finska. Ändå toppar han alla mätningar som görs om "störste finländaren".
Dina åsikter ger bara vatten på kvarn åt alla finska språknationalister.
Låt svenskfinland leva!

130kg finsk sisu
2010-08-30, 10:12
Det är ju en gammal rest från stormaktstiden vilket ju inte varit så populärt att ta upp överhuvudtaget i utbildningen. Eller hur mycket läste du om när exempelvis militärgeniet Gustav II Adolf var nere och härjade, förnyade i grunden hur krig utförs och fullständigt skrämde slag på varenda katolik i hela Europa, eller om Kalle dussins bravader för den delen.

Det var ju populärt att romantisera om för hundra någonting år sedan och sedan kovände som man som en slags motreaktion och nu verkar det inte tas upp alls, så nu förknippas svensk historia mest med skinnskallar och diverse främlingsfientligt dravel tycks det. Något som är synd naturligtvis.

Står det inte på er 1 krona nåt typ "drömmet om landet i öster" eller var det väster? :)

Nitrometan
2010-08-30, 10:21
Dina åsikter ger bara vatten på kvarn åt alla finska språknationalister.
Låt svenskfinland leva!
Ja! Låt Svenskfinland leva!

Står det inte på er 1 krona nåt typ "drömmet om landet i öster" eller var det väster? :)
Det var bara "jubileumskronan" som gjordes 2009.

http://www.sr.se/Diverse/AppData/isidor/files/201/5749.jpg

130kg finsk sisu
2010-08-30, 10:24
Torkar mina tårar, ställer mig i stram givakt och hälsar konungen och tackar för en ett vackert jubileumsmynt. 201 år har gått sen vi skildes. 1939-1941 var vi rätt nära en återförening i form av statsförbund. Kanske dagen kommer då Finland och Sverige än en gång går hand i hand?

Nitrometan
2010-08-30, 12:43
Konungen av de södra ändarna av landet ska avlägga en visit hos hertigen av den östra botten. Kanske kan de förhandla fram en vänskaplig lösning?

EkarN
2010-08-30, 12:48
Torkar mina tårar, ställer mig i stram givakt och hälsar konungen och tackar för en ett vackert jubileumsmynt. 201 år har gått sen vi skildes. 1939-1941 var vi rätt nära en återförening i form av statsförbund. Kanske dagen kommer då Finland och Sverige än en gång går hand i hand?

Det vore riktigt trevligt om så vore:)

Nitrometan
2010-08-30, 12:51
Det vore riktigt trevligt om så vore:)

Fast vad tråkig Finnkampen skulle bli... ;)

130kg finsk sisu
2010-08-30, 12:57
Tror frågan om statsförbund auktualiseras först då världen står i brand och man vill ha ett neutralt block i norden. Samma scenario som 1939-1941. Då avstod Sverige, och Finland vände sig till Tyskland. Men nästa gång kanske det är Finland som har taktpinnen, då kanske Sverige är den som behöver utbildade soldater och Finland har trots allt en potentiell reserv på 700-800k.

bulldozer
2010-08-30, 13:20
Tror finnar är som humlor, de vet inte om att de inte ska kunna flyga..
(eller lyfta)
:D :D :em:

(är av finsk börd själv)

Slartibartfast
2010-08-30, 15:06
vilket dravel. Givetvis är det bra att kunna finska, jag jobbar själv 80% på finska. Men att se det som något negativt att vara enspråkigt svensk i Finland är fel infallsvinkel. Dessutom är de finlandssvenska universiteten lika bra om inte bättre än de finskspråkiga dito.

Håller med om att dom svenskspråkiga högskolorna och universiteten generellt håller högre standard än dom finskspråkiga, men kan man inte prata finska obehindrat och bor i Finland, så är man nog körd. Jag skulle t.ex. inte kunna jobba helt på finska, vilket är enormt begränsande.

von huff
2010-08-30, 15:07
vilket dravel. Givetvis är det bra att kunna finska, jag jobbar själv 80% på finska. Men att se det som något negativt att vara enspråkigt svensk i Finland är fel infallsvinkel. Dessutom är de finlandssvenska universiteten lika bra om inte bättre än de finskspråkiga dito. Kom ihåg att finlandssvenskarna har skapat fonder som skall garantera svenskspråkig utbildning i decennier även om staten slutade kasta in pengar. Skall snart få besök av en rikssvensk från kolo, han skall få skriva in mening om svenskfinland efter besöket.
Huvudspråk? Finska och svenska är Finlands huvudspråk. Den störste finländaren genom tiderna Marsalken av Finland Carl Gustav Mannerheim kunde taskig finska. Ändå toppar han alla mätningar som görs om "störste finländaren".
Dina åsikter ger bara vatten på kvarn åt alla finska språknationalister.
Låt svenskfinland leva!

Saken är den att man är väldigt handikappad om man inte kan finska, särskilt i arbetslivet.I Malax,Kors(näs/holm?) och dit kan man klara sig rätt bra med svenska har jag förstått.Även här nere i Borgå kan man klara sig ifall man jobbar som hantverkare nånstans där det talas svenska.Eller vi kan väl säga som så att man klarar sig men livet blir bra mycket svårare.Finlandssvenskarna är doch ganska kända i Finland t.ex Sean Bergenheim.Oskar Osala,Niklas Bäclkström är alla kända hockeyspelare som är finlandssvenskar.

130kg finsk sisu
2010-08-30, 15:49
Jag förnekar inte att det är bra mycket enklare om an kan finska men man klarar sig ypperligt med knacklig finska om man bor i Österbotten eller andra delar av Nyland. På de stora arbetsplatserna ABB och Wärtsilä är engelska viktigare än svenska/finska vad jag förstått.

Matsa
2010-08-30, 16:00
Fast vad tråkig Finnkampen skulle bli... ;)

Men vilket jävla hockeylag vi skulle få! :D

130kg finsk sisu
2010-08-30, 16:02
Skulle bli för mycket lirare och för lite tuffhet då alla skall ha plats... :(
Iofs har Finland inte så många som skulle platsa.
Tuomo Ruutu
Mikko Koivu
Kimmo Timmonen
Sami Salo
+ 3 målvakter.

Xtronal
2010-08-30, 20:07
Roligt att tråden fortfarande är vid Liv :),

Någon som vet en bra bastu-termometer förresten? :p

Scorpionida
2010-08-30, 22:11
Roligt att tråden fortfarande är vid Liv :),

Någon som vet en bra bastu-termometer förresten? :p

Må. Den. Här. Tråden. Aldrig. Dö.

http://img294.imageshack.us/img294/9530/saunamittari.jpg

supercharge
2010-08-31, 02:06
vilket dravel. Givetvis är det bra att kunna finska, jag jobbar själv 80% på finska. Men att se det som något negativt att vara enspråkigt svensk i Finland är fel infallsvinkel. Dessutom är de finlandssvenska universiteten lika bra om inte bättre än de finskspråkiga dito. Kom ihåg att finlandssvenskarna har skapat fonder som skall garantera svenskspråkig utbildning i decennier även om staten slutade kasta in pengar. Skall snart få besök av en rikssvensk från kolo, han skall få skriva in mening om svenskfinland efter besöket.
Huvudspråk? Finska och svenska är Finlands huvudspråk. Den störste finländaren genom tiderna Marsalken av Finland Carl Gustav Mannerheim kunde taskig finska. Ändå toppar han alla mätningar som görs om "störste finländaren".
Dina åsikter ger bara vatten på kvarn åt alla finska språknationalister.
Låt svenskfinland leva!

Självklart är det negativt i bemärkelsen att man blir begränsad när man inte kan huvudspråket i landet man bor i.

Att Mannerheim talade medioker finska, att det finns universitet på svenska eller det ena med det andra har ju ingenting med sakfrågan att göra. Det är rimligt att förväntas kunna tala finska i Finland när det är en så överväldigande majoritet i landet som pratar det som huvudspråk.

Så mina åsikter är fel och bör såldes inte yttras eftersom det kan gynna tredje part. Låter ungefär som argumentationen mot SD.

130kg finsk sisu
2010-08-31, 07:13
Du som bor i det ni kallar världens friaste länder och så vill i bästa hitler anda "ett folk ett språk". Finland är i grundlagen tvåspråkigt. Man skall få service av staten i Finland på svenska så enkelt är det. Finlands svenskaspråkiga historia är 1000 årig. Punkt. Otroligt att man 2010 måste föra en sådan här diskussion.

jens__E
2010-08-31, 07:21
Avslappnad syn på mode? Man får ju jämt höra att vi svenskar klär oss som bögar

Jag har arbetat med ett antal finnar nu, och alla säger samma sak. I Finland tror dom att alla svenska killar är gay. Homo Håkan kallar dom oss.

Deras förklaring till varför det är så är att svenska killar bryr sig mer på vad dom har på sig, vi följer trender och det är inte acceptabelt(på vissa ställen iaf) att gå runt i skinnväst, t-shirt som det står SUOMI på, skinnkeps, mjukisar och foppatofflor.
Jag var tidigare tillsammans med en tjej från Finland och vi diskuterade det här ibland, hon sa även att en anledning var att svenska killar är mer öppna med sina känslor, de kan visa när de t.ex. är glada eller ledsna.

Jag har under min tid som guide arbetat med två finska killar. Och båda utav dom är GAY. En utmärker sig inte så mycket men den andra... Han är definitionen utav gay. Han är som en jätteliten flicka instängd i en jätteliten pojkkropp. Han har försökt sagt att han är bi-sexuell men då började alla bara att skratta åt honom för det finns inte en chans i världen att han kan gilla nått annat än snopp.

130kg finsk sisu
2010-08-31, 07:25
Finska klädstilen är oftast mjukisar och foppatoflor men skinnväst använder nog endast nån promille.
I övrigt har du dina egna upplevelser, men läs gärna det jag skrev om jämställdhet och öppenhet i Finland.

Nitrometan
2010-08-31, 07:31
Någon som vet en bra bastu-termometer förresten? :p
Termometer?

När kosken dunstar fortare än du kan dricka är det för varmt.

130kg finsk sisu
2010-08-31, 07:34
Annars det där bastu VM man anordnar. 110 grader och sen en hink vatten på var 30e sekund.
Jag gillar inte bastu men var i bastun i helgen. Hade 60 grader och tyckte att det var riktigt skönt. De flesta vana badare här kör med 80-90 grader. Men tänk er 110 grader! Dumma människor. I finalen i bastu-VM dog ryssen och finnen fick allvarliga brännskador. Snacka om att ge allt. :)

Nitrometan
2010-08-31, 07:51
I finalen i bastu-VM dog ryssen och finnen fick allvarliga brännskador. Snacka om att ge allt. :)
Som ett vinterkrig. Ryssen dog och finnen blev skadad.

Kan ju inte låta ryssen vinna.

elo_
2010-08-31, 07:54
Som ett vinterkrig. Ryssen dog och finnen blev skadad.

Kan ju inte låta ryssen vinna.

Det är frågan om nationalstoltheten. Periksi EI ANNETA PERKELE!"¤#

Pepparkakssmurfen
2010-08-31, 08:37
...
Jag har under min tid som guide arbetat med två finska killar. Och båda utav dom är GAY...

Beror ju på vad du arbetar med,är du flygvärdinna så är det klart att alla killar är ghey ,finländare eller inte.

Jockefoten
2010-08-31, 18:58
Som ett vinterkrig. Ryssen dog och finnen blev skadad.

Kan ju inte låta ryssen vinna.

Talvisota, sauna version!

Jockefoten
2010-09-01, 19:01
Jobbat med en finlandssvensk denna veckan. Han var lite tystlåten i början men idag har han pratat om kriget och hur en Parjala 69'a går till! :D

von huff
2010-09-10, 19:07
wvxihqDstSo

haha finsk reklam

L-Sami
2010-09-10, 20:58
wvxihqDstSo

haha finsk reklam

Lol :laugh:

Bara i Finland.

joko
2010-09-10, 21:04
'Varför de med finskt blod i sig är starka?' låter som en klockren fråga för 'Aha sa Mark', synd att de slutat sända det.