handdator

Visa fullständig version : Periodisering åsikter


pcw
2010-08-13, 10:23
Vill få lite variation i min träning och har hört mycket bra om periodisering så jag vill prova detta.

Tänkte köra med 3 veckors intervaller. Först börja på mellantungt (8 reps) sedan tungt (4 reps) och slutligen lätt (16 reps) och sedan börja om.

Detta är mitt enkla lekmanna upplägg. Ser ni några konstigheter i det?

mpersson
2010-08-13, 10:49
Jag skulle nog rekommendera längre perioder, iaf på 8 och 4 reps perioderna, och något kortare eller ha det du har på 16 reps perioden. Anledningen till det är för att få ut maximalt av varje period skulle jag inte kört mindre än 4 veckor iaf (MINST!). Sen på högreps perioden skulle jag nog bara kört 1-2 veckor, då jag inte ser någon annan anledning att köra så höga reps i små perioder än för återhämtning och förhöjd produktion av mitokondrier.

pcw
2010-08-13, 11:01
Ah tack för din åsikt. Det låter vettigt!

mpersson
2010-08-13, 11:09
Your welcome :)

Fredrik_S
2010-08-13, 11:25
Och jag tycker att du kan köra högreps från 2 månader upp till 50 år, 12-20 reps. För att utnyttja den styrka du fått av lågrepsperioden till maximal volymtillväxt under högrepspreioden.

pcw
2010-08-13, 16:43
Då har vi 2 olika bud här på 1-2 veckor och 2 månader-50år :P

En annan tanke som slog mig efter att ha tränat tungt idag med 4-5 reps. Det är svårt att känna någon pump i musklerna när man kör så få reps.

Är det "tillåtet" att smyga in i sitt träningspass att man kör en högreppare på en muskelgrupp bara för att få den här pumpen och må bra?

En annan fråga, det är svårt att köra riktigt tungt med maskiner än vad det är med fria vikter. Är det okej att köra sin basövningar som ex. bänkpress och hantelpress så tungt man kan för att sedan köra lite maskin lite lättare (känns dock som att man fuskar då eftersom man ska köra lågreps och tungt).

Ex. tycker jag det är rätt svårt att lassa på ordentligt mycket på cablecrossen när man kör bröst. Det kanske är mitt utförande som är fel men det är svårt att men en arm först pressa ner ena cablecrossen handtaget för att sedan pressa ner andra om ni förstår vad jag menar.

eequal
2010-08-13, 17:03
Jag kör oftast 8 veckor 4-6reps, 6 veckor 10-12 reps, och 2 veckor 15 reps. Tycker att detta är perfekt för mig där balansen mellan volym och styrka blir bra samtidigt som kroppen får 2 återhämtnings veckor där jag planerar in för nästa omgång.

Lundberg
2010-08-13, 17:24
Det som funkar väldigt bra för mig är att köra 1 vecka 5reps följt av 1 vecka 8or och 1 vecka 12or, visst man kanske inte ska kalla det periodisering men man får bra ökningar utav det :D Men visst som du skriver 3 veckor utav varje är ju inget fel det heller :)

JohnRick
2010-08-13, 17:24
Allt ovanstående är ju linjär periodisering. Finns även konjugerad och undulerande (böljande). Undulerad sådan är annars smidig tycker jag - 1-2 tunga pass, följt av ett lätt etc (även om det egentligen är lite mer raffinerat).

Rusk
2010-08-13, 17:24
Då har vi 2 olika bud här på 1-2 veckor och 2 månader-50år :P

En annan tanke som slog mig efter att ha tränat tungt idag med 4-5 reps. Det är svårt att känna någon pump i musklerna när man kör så få reps.

Är det "tillåtet" att smyga in i sitt träningspass att man kör en högreppare på en muskelgrupp bara för att få den här pumpen och må bra?

En annan fråga, det är svårt att köra riktigt tungt med maskiner än vad det är med fria vikter. Är det okej att köra sin basövningar som ex. bänkpress och hantelpress så tungt man kan för att sedan köra lite maskin lite lättare (känns dock som att man fuskar då eftersom man ska köra lågreps och tungt).

Ex. tycker jag det är rätt svårt att lassa på ordentligt mycket på cablecrossen när man kör bröst. Det kanske är mitt utförande som är fel men det är svårt att men en arm först pressa ner ena cablecrossen handtaget för att sedan pressa ner andra om ni förstår vad jag menar.

Lågreps suger, plain and simple.
Jag kör själv i mitt nuvarande upplägg 2 veckor volym (6-12 Reps) och 1 Vecka styrka med 4-6 reps där jag endast fokuserar på bas, blir väll 1 eller 2 iso övningar för lår och mellersta deltoid. Mitt mål är visserligen endast volym, därför jag kör så lite styrka.

mpersson
2010-08-13, 18:20
Då har vi 2 olika bud här på 1-2 veckor och 2 månader-50år :P

En annan tanke som slog mig efter att ha tränat tungt idag med 4-5 reps. Det är svårt att känna någon pump i musklerna när man kör så få reps.

Är det "tillåtet" att smyga in i sitt träningspass att man kör en högreppare på en muskelgrupp bara för att få den här pumpen och må bra?

En annan fråga, det är svårt att köra riktigt tungt med maskiner än vad det är med fria vikter. Är det okej att köra sin basövningar som ex. bänkpress och hantelpress så tungt man kan för att sedan köra lite maskin lite lättare (känns dock som att man fuskar då eftersom man ska köra lågreps och tungt).

Ex. tycker jag det är rätt svårt att lassa på ordentligt mycket på cablecrossen när man kör bröst. Det kanske är mitt utförande som är fel men det är svårt att men en arm först pressa ner ena cablecrossen handtaget för att sedan pressa ner andra om ni förstår vad jag menar.

Men när du kör lågreps får man anpassa övningarna lite. Enligt min åsikt iaf ;)

fdanell
2010-08-13, 23:00
Men när du kör lågreps får man anpassa övningarna lite. Enligt min åsikt iaf ;)

+1 eller lägg på några reps på de assistans övningar som inte är lämpade för att köra tungt.

Fredrik_S
2010-08-14, 01:32
Då har vi 2 olika bud här på 1-2 veckor och 2 månader-50år :P

En annan tanke som slog mig efter att ha tränat tungt idag med 4-5 reps. Det är svårt att känna någon pump i musklerna när man kör så få reps.

Är det "tillåtet" att smyga in i sitt träningspass att man kör en högreppare på en muskelgrupp bara för att få den här pumpen och må bra?

En annan fråga, det är svårt att köra riktigt tungt med maskiner än vad det är med fria vikter. Är det okej att köra sin basövningar som ex. bänkpress och hantelpress så tungt man kan för att sedan köra lite maskin lite lättare (känns dock som att man fuskar då eftersom man ska köra lågreps och tungt).

Ex. tycker jag det är rätt svårt att lassa på ordentligt mycket på cablecrossen när man kör bröst. Det kanske är mitt utförande som är fel men det är svårt att men en arm först pressa ner ena cablecrossen handtaget för att sedan pressa ner andra om ni förstår vad jag menar.

Det är nog en av de mest optimala uppläggen av ett pass som du beskriver för tillväxt.

Dvs börja passen med någon/några riktigt kraftövningar i lågreps 5-8 reps 4-8 set lite längre setvila 1-2 min.
För att sedan gå vidare att köra (12-20 reps 10-15 set)per muskelgrupp 30-45sek vila i diverse maskiner kabeltrissor eller isoltationsövningar.