handdator

Visa fullständig version : dax att periodisera!


fibre
2003-10-22, 22:27
okej, jag brukar lyssna på min kropp mest när det gäller träningsupplägg, men nu skulle det kännas skönt med lite seriösa synpunkter, jag är en bra lyssnare=)

jag befinner mig fortfarande i "nybörjarstadiet" enligt allans definition, for your information:thumbup:

i alla fall så har jag hunnit med två träningscykler, innan dess körde jag inget direkt program, utan försökte få in tekniken, denna period tog ganska lång tid men det var värt det.

perioden maj-juli innehöll högreps träning, dvs jag körde ca 10-16 rep (!) på i princip alla övningar, med fokus på utförande.
till detta tillkom löpning, ca 2*5km per vecka.

det senaste upplägget (aug-sept)varade ca 8 veckor och har sett ut ungefär så här:

dag 1: bröst+triceps
dag 2: vila
dag 3: rygg+biceps
dag 4: ben+mage+axlar
dag 5: vila

lågrep (4-8 rep)

knappt ingen mängd aerobisk träning denna period, detta gjorde en del bra massaökningar, men misstänker att aningen för lite vila var en flaskhals.

när det gäller kosten så slarvar jag inget, äter var 3:e timma, dricker alkohol sällan.


nu står jag i ett vägval, jag ligger efter med bröst och biceps och vill prioritera dessa, ryggen är det jag är nöjd med. (om man nu kan bli det?)

båda dessa alternativ ska bli tunga med mycket basövningar och innehålla max 1 pass aerobisk träning per vecka.

alternativ 1: (detta kör jag på nu tillsvidare) egentligen inget dåligt schema, men jag kan inte köra mycket dips då detta tar på både triceps o brösten

dag 1: bröst+biceps
dag 2: vila
dag 3: rygg+triceps
dag 4: vila
dag 5: axlar+ben+mage
dag 6: vila


alternativ 2:

dag 1: armar
dag 2: vila
dag 3: bröst+rygg
dag 4: vila
dag 5: vila
dag 6: ben+axlar+mage
dag 7: vila

vad skulle ni råda mig till? kanske bör jag lägga bröst separat en dag ?

stats: 20 år, 185 cm lång 79 kilo....(ökat 10 kilo sen maj:eating: )
kanske slänger upp lite jämförelsebilder senare!

mvh

shirunai
2003-10-22, 22:40
Jag skulle inte rekomendera någon av dem

sista alternativt är bra på ett sätt du har 4spliten utspritt på 7dagar vilket är ok.

mina funderingar:
Bröst + Rygg tycker du det är ett bra upplägg ?
Biceps och triceps hinner inte vila tills dag3

Dag1: Bröst och Axlar
Dag2: Rygg + Baksida axlar + Vader
Dag3:
Dag4:
Dag5: Ben + Mage
Dag6: Armar
Dag7:

Detta schema har funkat bra för mig, superbra 4split på en vecka,

Bröst + Axlar funkar skitbra om man inte prioriterar framsida axlar allt för mycket, de växer men inte lika bra, utsidan växer bra.
Detta upplägg prioriterar Rygg och armar väldigt bra tycker jag. Då vader inte stör ryggträningen ett dugg.

som sagt framsida axlar körs inte lika slut på som vanligt, du kan ju köra såhär ett tag för att sedan prioritera framsida axeln.

pettan85
2003-10-23, 12:09
Originally posted by shirunai
Jag skulle inte rekomendera någon av dem

sista alternativt är bra på ett sätt du har 4spliten utspritt på 7dagar vilket är ok.

mina funderingar:
Bröst + Rygg tycker du det är ett bra upplägg ?
Biceps och triceps hinner inte vila tills dag3

Dag1: Bröst och Axlar
Dag2: Rygg + Baksida axlar + Vader
Dag3:
Dag4:
Dag5: Ben + Mage
Dag6: Armar
Dag7:

Detta schema har funkat bra för mig, superbra 4split på en vecka,

Bröst + Axlar funkar skitbra om man inte prioriterar framsida axlar allt för mycket, de växer men inte lika bra, utsidan växer bra.
Detta upplägg prioriterar Rygg och armar väldigt bra tycker jag. Då vader inte stör ryggträningen ett dugg.

som sagt framsida axlar körs inte lika slut på som vanligt, du kan ju köra såhär ett tag för att sedan prioritera framsida axeln.

Det är väl samma sak i ditt schema att armarna inte heller får vila isåfall, du har ju också bara en vilodag mellan armar(Triceps) och bröst, alltså dag 7. Eller hur ?

Capricorn
2003-10-23, 13:57
Skulle rekommendera att träna bröst och triceps vid samma tillfälle eftersom triceps ändå belastas vid tex bänkpress.