handdator

Visa fullständig version : Kaffekvarn och bryggare i ett, erfarenheter?


MrBoris
2010-08-12, 18:51
Tänkt köpa mig en kaffekvarn som maler bönorna och brygger supergott kaffe på samma gång, någon som har något tips om någon prisvärd en?

http://www.pricerunner.se/cl/82/Kaffebryggare?attr_760=8258&sort=2

Försökte titta där men det är dåligt med rescensioner på såna här apparater måste jag säga, därför testar jag kolopanelen*popcorn*

ryssen
2010-08-12, 18:58
jag har denna och jag har ingenting och klaga på.

så jävla gott och bara trycka på en knapp och sen är det klart.

http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/kaffe-espresso/TK52001/siemens-espressobryggare

hahavaffan
2010-08-12, 19:08
jag har denna och jag har ingenting och klaga på.

så jävla gott och bara trycka på en knapp och sen är det klart.

http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/kaffe-espresso/TK52001/siemens-espressobryggareGött, den brygger alltså kaffe och espresso på färskmalda bönor? Det vore ju inte helt fel i framtiden.

ryssen
2010-08-12, 19:29
Gött, den brygger alltså kaffe och espresso på färskmalda bönor? Det vore ju inte helt fel i framtiden.


helt rätt. dom brukar köra den på kampanj för 2990.

MrBoris
2010-08-13, 09:21
Grymt ryssen, kanske blir en sån då :) fler tips någon?

GLC
2010-08-13, 09:50
Espresso blir bäst i en riktigt espressomaskin och brygg blir bäst i en riktigt kaffebryggare, men visst, det är ju smidigt att "bara trycka på en knapp".

Dricker du mest bryggkaffe så köp en vanlig bryggare, gärna någon temperaturstabil så som Moccamaster, och köp till en gammal handkvarn från Tradera eller liknande.

Är enkelheten det viktigaste, så visst, kör på en helautomat som ryssen tipsade om.

MrBoris
2010-08-13, 16:54
Espresso blir bäst i en riktigt espressomaskin och brygg blir bäst i en riktigt kaffebryggare, men visst, det är ju smidigt att "bara trycka på en knapp".

Dricker du mest bryggkaffe så köp en vanlig bryggare, gärna någon temperaturstabil så som Moccamaster, och köp till en gammal handkvarn från Tradera eller liknande.

Är enkelheten det viktigaste, så visst, kör på en helautomat som ryssen tipsade om.
Så för smakens skull är inte en sådan ryssen tipsade om något att ha? För mig är t.ex. en kaffe från något ställe t.ex. Statoil där bönor mals och sen bryggs bland det bästa kaffe jag smakat, men deras maskin kanske är så mycket dyrare???

GLC
2010-08-13, 16:57
Ja, då duger säkert den maskinen också!

ryssen
2010-08-13, 17:44
Så för smakens skull är inte en sådan ryssen tipsade om något att ha? För mig är t.ex. en kaffe från något ställe t.ex. Statoil där bönor mals och sen bryggs bland det bästa kaffe jag smakat, men deras maskin kanske är så mycket dyrare???


det smakar minst lika bra som dom dyrare maskinerna så det behöver du inte bekymra dig om. det handlar om tryck och förmågan om att hetta upp vattnet tex. och denna klarar saken bra.

kompisen har en för 8000kr och är betydligt sämre.

Baan
2010-08-13, 17:46
Så för smakens skull är inte en sådan ryssen tipsade om något att ha? För mig är t.ex. en kaffe från något ställe t.ex. Statoil där bönor mals och sen bryggs bland det bästa kaffe jag smakat, men deras maskin kanske är så mycket dyrare???

Det är mer att handmalet ska vara bättre än maskinmalet. Kanske är skitsamma om det är en bra maskin. Exakt varför kan jag bara gissa, det är mest något jag hört av "kaffekännare". Kanske blir varmt när kvarnen åker så fort som den gör? Lite svårt uppnå samma RPM med en manuell kvarn.

En annan dålig idé med att ha kaffe "länge" i maskinen är just att kaffe relativt fort tappar sin färskhet och därmed smak. Med vanlig bryggapparat kan man kanske ha smart förvaring i alla fall. Kylskåp kanske är bra för kaffet? Kanske lite väl optimerat nu ;)

GLC
2010-08-13, 20:19
Kaffet värms upp av kvarnar, desto mer desto sämre för smaken.

Dock är det och bryggare hit och bryggare dit bara detaljer, det viktigaste är färskrostat kaffe och färskmalet kaffe. Allt annat kommer liksom på andra plats.

Nordenator
2010-08-13, 21:48
Jag hade aldrig handlat någon ska producera espresso i den prisklassen. En dålig espresso är inte ens värd att drickas. Gott bryggkaffe däremot krävs det inte speciellt mycket för att lyckas med. Det finns manuella kvarnar, men det är jobbigt att mala större volymer. Jag hade satsat på en kvarn för runt 500-1000 kr och köpt en vettig kaffebryggare (eller presskanna!) istället för att fundera på espresso. Det är inte speciellt besvärligt att ta det malda kaffet och hälla ned det i bryggaren. Dessutom krävs det olika mycket bönor för olika kaffesorter för att få samma för bryggningen. Om det bara är en timer för kvarnen i automatvarianten får man nog dessutom alltid fel dosering. Jag är inte det minsta besviken med att jag hostade upp lite extra då jag köpte min espressoanläggning, för man känner verkligen skillnad mellan en shot som blev bra och en som bara är sådär.

Annars finns aeropress. Jag hävdar bestämt att den ser ut som en leksak, men många verkar vara nöjda med den produkten. Ett billigt alternativ på "espresso"-fronten

ryssen
2010-08-13, 22:55
Jag hade aldrig handlat någon ska producera espresso i den prisklassen. En dålig espresso är inte ens värd att drickas. Gott bryggkaffe däremot krävs det inte speciellt mycket för att lyckas med. Det finns manuella kvarnar, men det är jobbigt att mala större volymer. Jag hade satsat på en kvarn för runt 500-1000 kr och köpt en vettig kaffebryggare (eller presskanna!) istället för att fundera på espresso. Det är inte speciellt besvärligt att ta det malda kaffet och hälla ned det i bryggaren. Dessutom krävs det olika mycket bönor för olika kaffesorter för att få samma för bryggningen. Om det bara är en timer för kvarnen i automatvarianten får man nog dessutom alltid fel dosering. Jag är inte det minsta besviken med att jag hostade upp lite extra då jag köpte min espressoanläggning, för man känner verkligen skillnad mellan en shot som blev bra och en som bara är sådär.

Annars finns aeropress. Jag hävdar bestämt att den ser ut som en leksak, men många verkar vara nöjda med den produkten. Ett billigt alternativ på "espresso"-fronten

det bästa är om kan prova det man är intresserad av.men priset är inte en garanti för och få godare kaffe då kompisens kostade 8 loppor och smakar skit jämförelse.jag valde min för 1 priset 2 för känt stort märke om nått skulle krabba.

Nordenator
2010-08-13, 23:05
det bästa är om kan prova det man är intresserad av.men priset är inte en garanti för och få godare kaffe då kompisens kostade 8 loppor och smakar skit jämförelse.jag valde min för 1 priset 2 för känt stort märke om nått skulle krabba.

Är det en automat? Hur färska bönor har han? Det finns så mycket som spelar roll. Priset säger som sagt inte allt, det håller jag med om. Har man en manuell maskin behöver man dessutom viss färdighet och kunskap för att få vettigt resultat. Det är inte så dyrt att få gott bryggkaffe, men jag hade aldrig snålat på en espressomaskin eftersom det är betydligt svårare att få bra resultat.

Jag har vaskat rätt många koppar espresso sen jag började leka med min anläggning. Alla som blir sådär matar jag avloppet med.

ryssen
2010-08-14, 08:12
Är det en automat? Hur färska bönor har han? Det finns så mycket som spelar roll. Priset säger som sagt inte allt, det håller jag med om. Har man en manuell maskin behöver man dessutom viss färdighet och kunskap för att få vettigt resultat. Det är inte så dyrt att få gott bryggkaffe, men jag hade aldrig snålat på en espressomaskin eftersom det är betydligt svårare att få bra resultat.

Jag har vaskat rätt många koppar espresso sen jag började leka med min anläggning. Alla som blir sådär matar jag avloppet med.


japp det är en automat.vet inte vad han har för bönor men det blir nån konstig hinna typ skinn uppe på kaffet.sen får han förvärma i mickron om man ska ha en skvätt mjölk i annars blir det inte varmt nog.

MrBoris
2010-08-14, 08:51
jag har denna och jag har ingenting och klaga på.

så jävla gott och bara trycka på en knapp och sen är det klart.

http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/kaffe-espresso/TK52001/siemens-espressobryggare

Ska nog köra på den där faktiskt :)

Nordenator
2010-08-14, 09:18
japp det är en automat.vet inte vad han har för bönor men det blir nån konstig hinna typ skinn uppe på kaffet.sen får han förvärma i mickron om man ska ha en skvätt mjölk i annars blir det inte varmt nog.

Alltså på espresson eller det normala kaffet? Hinnan är inte creman då?
http://www.cafeosher.com/Images/espresso.jpg

ryssen
2010-08-14, 09:28
Alltså på espresson eller det normala kaffet? Hinnan är inte creman då?
http://www.cafeosher.com/Images/espresso.jpg

det som är i skeden på bilden av vanligt nymalet kaffe blir som skinn.
han kanske har några konstiga bönsorter men man klöks fan när det slinker ner.

Nordenator
2010-08-14, 09:39
det som är i skeden på bilden av vanligt nymalet kaffe blir som skinn.
han kanske har några konstiga bönsorter men man klöks fan när det slinker ner.

Ja, det lät ju inte jättesmarrigt direkt.

MrBoris
2010-08-14, 10:27
Ryssen, i den där Siemens TK52001, hur många bönor kan man ha i den? Så att det räcker till 2-3koppar i en vecka eller bara någon kopp? Samt finns det "timer" på den? Och förutom vanligt kaffe har jag förstått att man kan göra både cappucino och espresso, resultatet av dessa? Många frågor men delge gärna så mycket information du kan :) Väldigt intresserad av den

ryssen
2010-08-14, 13:39
Ryssen, i den där Siemens TK52001, hur många bönor kan man ha i den? Så att det räcker till 2-3koppar i en vecka eller bara någon kopp? Samt finns det "timer" på den? Och förutom vanligt kaffe har jag förstått att man kan göra både cappucino och espresso, resultatet av dessa? Många frågor men delge gärna så mycket information du kan :) Väldigt intresserad av den
jag skulle säja 5-6 koppar om dagen i en v räcker bön förådet.

timer nej.

jag har bara kört kaffe än så länge och inte provat det andra.

varmt vatten till te kör du ut i skummkranen oxå.

MrBoris
2010-08-14, 13:59
jag skulle säja 5-6 koppar om dagen i en v räcker bön förådet.

timer nej.

jag har bara kört kaffe än så länge och inte provat det andra.

varmt vatten till te kör du ut i skummkranen oxå.

Låter grymt, tar nog första bästa bussen till Valbo köpcentrum imorgon o köper en :) fått bra kritik också såg jag

GLC
2010-08-15, 19:07
Mjölkskummaren brukar alltid vara kass på helautomater, dock jämför jag enbart med riktiga espressomaskiner så det är kanske inte helt rättvist. Nordenator, vad har du för prylar på kaffefronten?

Nordenator
2010-08-15, 19:14
Mjölkskummaren brukar alltid vara kass på helautomater, dock jämför jag enbart med riktiga espressomaskiner så det är kanske inte helt rättvist. Nordenator, vad har du för prylar på kaffefronten?

Rocky/Silvia, en Brikka samt en Philipsbryggare med termoskanna för vanligt dräggkaffe. Ska dra tummen ur och beställa en presskanna också så jag slipper brygga fyra koppar som minimum :)

Nordenator
2010-08-15, 19:21
Ehh.. för att undvika missförstånd menar jag inte att det är drägg som dricker bryggkaffe, bara att vi som sätter i oss det här i min lägga storkonsumerar det, och är allmänt dräggiga ^^

MrBoris
2010-08-16, 10:10
det blev den här för mig

http://www.pricerunner.se/pi/82-1129000/Kaffebryggare/Siemens-TK58001-produktinformation

mycket nöjd än så länge, grymt gott :)

ryssen
2010-08-16, 13:29
det blev den här för mig

http://www.pricerunner.se/pi/82-1129000/Kaffebryggare/Siemens-TK58001-produktinformation

mycket nöjd än så länge, grymt gott :)

välkommen i kaffe klubben:thumbup:

MrBoris
2010-08-16, 20:16
välkommen i kaffe klubben:thumbup:

Tack :) det är ju så grymt slappt också förutom att smaken är god:thumbup: