handdator

Visa fullständig version : Push, Pull


Rawsteel
2010-08-12, 18:42
Hejsan, jag ska nu gå in på ett pull, push, ben och mage program men har en fråga om mellersta deltoids. Såhär kommer upplägget se ut ->

Dag 1 - Pull, Övre/nedre rygg, biceps, vader samt baksida axlar med framåtlutande hantellyft
Dag 2 - Push, Bröst, Axlar främre/mellersta, triceps och traps
Dag 3 - Vila
Dag 4 - Ben, Mage

Min fråga är, skulle ni lagt sidolyft på dag 1 eller 2? Mellersta delts arbetar ju mer i tex ovanför huvudet pressar än vad den gör i framåtlutande hantellyft och det är ju dock en pull övning. Sen undrar jag om det är någon fara när det kommer till återhämtningen att köra såhär? Varje muskel kommer köras var 5e dag och dom stora kommer få en veckovolym runt 18-20 set uppdelat på 2 pass och mindre mellan 8-15 Set.
Ha en fortsatt trevlig kväll!

Ondskapelsen
2010-08-12, 18:48
Pushpasset imo då jag tycker det känns mer naturligt tillsammans med militärpress/bänk. Inte fullt så naturligt med chins o roddar. Men samtidigt, kör du upprät rodd på pull pass så kopplar du ju in mellersta.

Mellersta är ju en muskel som inte träffas så mycket utan isolering. Så egentligen kan du väl välja själv :).

Zaqwer
2010-08-12, 18:53
Ganska likt mitt schema om du med var 5:e dag menar att det upprepas så att dag 1 kommer dagen efter dag 4.

Jag kör mellersta axlar på pressdagen och baksida på pull dagen precis som du säger och tycker det funkar bra.

En skillnad mot dig är att jag sätter min vilodag mellan ben och pull eftersom jag vill ha benen piggare till marklyften, men det kan ju finnas fördelar med båda varianterna kanske.

Tycker i alla fall det funkar bra, kört så här i 1,5 månad nu och inga problem att orka med så länge jag äter/sover ordentligt.

Rawsteel
2010-08-12, 18:54
Pushpasset imo då jag tycker det känns mer naturligt tillsammans med militärpress/bänk. Inte fullt så naturligt med chins o roddar. Men samtidigt, kör du upprät rodd på pull pass så kopplar du ju in mellersta.

Mellersta är ju en muskel som inte träffas så mycket utan isolering. Så egentligen kan du väl välja själv :).

Pull passet ser ut ungefär såhär under volym veckorna ->

Chins / Brett Latsdrag 5 Set
Stångrodd 5 Set
Framåtlutande hantellyft åt sidan 3 Set
Stångcurl 4 Set
Hantel / Hammercurl 3 Set
Marklyft / Ryggresningar 3-4 Set
Stående Vadpress 5-6 Set, 30s Vila

Och Push dagen ser ut såhär ->

Bänk / Hantelpress 5 Set
Lutande Bänk / Hantelpress 5 Set
Axelpress (Hantel/Stång) 5 Set
Sidolyft 4 Set
Dips / Skullcrushers 4 Set
Pushdown 3-4 Set
Hantelshrugs 4 Set

Rawsteel
2010-08-12, 18:56
Ganska likt mitt schema om du med var 5:e dag menar att det upprepas så att dag 1 kommer dagen efter dag 4.

Jag kör mellersta axlar på pressdagen och baksida på pull dagen precis som du säger och tycker det funkar bra.

En skillnad mot dig är att jag sätter min vilodag mellan ben och pull eftersom jag vill ha benen piggare till marklyften, men det kan ju finnas fördelar med båda varianterna kanske.

Tycker i alla fall det funkar bra, kört så här i 1,5 månad nu och inga problem att orka med så länge jag äter/sover ordentligt.

Mitt upplägg är följande ->

Dag 1 - Pull
Dag 2 - Push
Dag 3 - Vila
Dag 4 - Ben, Mage
Dag 5- Vila
Dag 6 - Pull
Dag 7 - Push

Har vanligtvis kört varje muskel 1 gång i veckan tidigare med ett vanligt 4 split men eftersom jag bulkar nu så tänkte jag att jag lika gärna kan öka frekvensen och veckovolymen en aning.

Zaqwer
2010-08-12, 19:11
Mitt upplägg är följande ->

Dag 1 - Pull
Dag 2 - Push
Dag 3 - Vila
Dag 4 - Ben, Mage
Dag 5- Vila
Dag 6 - Pull
Dag 7 - Push



Nu blev jag bara förvirrad :) sorry om jag går off-topic istället för att hjälpa med det du frågade men blev nyfiken eftersom det liknade mitt schema.

Men menar du att du börjar om på dag 1 efter dag 7? I så fall blir det ju bara 1 dags vila för rygg/biceps och inte var 5:e dag som du skrev först. Och borde du inte ha ett till ben/magpass nånstans där? :P

Som jag kör:

Dag 1: Pull
Dag 2: Press
Dag 3: Ben/mage
Dag 4: Vila

Efter dag 4 kommer dag 1 igen, simple as that :)

Rawsteel
2010-08-12, 19:27
Nu blev jag bara förvirrad :) sorry om jag går off-topic istället för att hjälpa med det du frågade men blev nyfiken eftersom det liknade mitt schema.

Men menar du att du börjar om på dag 1 efter dag 7? I så fall blir det ju bara 1 dags vila för rygg/biceps och inte var 5:e dag som du skrev först. Och borde du inte ha ett till ben/magpass nånstans där? :P

Som jag kör:

Dag 1: Pull
Dag 2: Press
Dag 3: Ben/mage
Dag 4: Vila

Efter dag 4 kommer dag 1 igen, simple as that :)

Jag förstår hur du tänker men kolla noga igen inom loppet av 10 dagar ->

Dag 1 - Pull
Dag 2 - Push
Dag 3 - Vila
Dag 4 - Ben, Mage
Dag 5 - Vila
Dag 6 - Pull
Dag 7 - Push
Dag 8 - Vila
Dag 9 - Ben, Mage
Dag 10 - Vila

Jag har 118 timmars vila mellan varje pull pass, ca 5 dagar (120h).

Zaqwer
2010-08-12, 19:35
Jag förstår hur du tänker men kolla noga igen inom loppet av 10 dagar ->

Dag 1 - Pull
Dag 2 - Push
Dag 3 - Vila
Dag 4 - Ben, Mage
Dag 5 - Vila
Dag 6 - Pull
Dag 7 - Push
Dag 8 - Vila
Dag 9 - Ben, Mage
Dag 10 - Vila

Jag har 118 timmars vila mellan varje pull pass, ca 5 dagar (120h).

Ok, då förstår jag precis. Hade till och med räckt att skriva ut 5 dagar eftersom det är efter där det börjar om. Istället för 4 eller 7 dagar som bara krånglade till det ;)

Men som sagt, tror inte det ska vara några problem med återhämtningen alls, eftersom jag kör lika minus 1 vilodag utan problem.