handdator

Visa fullständig version : många reps med lägre vikter.


BigDwarf
2010-08-11, 20:20
Har en rätt smal benstomme men börjat få lite "övervikt" på magpartiet och lite över bröst....Mitt mål med träningen är att bli väldigt slim, stor muskulatur är alltså inget jag bryr mig om överhuvudtaget. Jag vill bara vara smal(mkt lite underhudsfett), lite rutor och kanske lite konturer kring armar bröst, ben osv.

Undrar nu om många reps med lägre vikter är att föredra för att nå mina mål? Jag kör även kondition/fettförbränning före varje pass(40 min jogg).

cero
2010-08-11, 20:43
Högrepsträning kommer inte göra att din kropp blir mer slimmad. Vad den kommer göra är att bidra till förbrända kalorier vilket är ett steg närmare kaloriunderskottet som du vill uppnå för att gå ner i vikt och minska på underhudsfettet. Jag skulle rekommendera att du istället höjer vikterna och kör relativt tung styrketräning för att behålla musklerna när du går ner i vikt. Tänk på en sak: en muskel kan bara bli mindre och större. Fick intrycket att du försökte skaffa "långa och slanka" muskler eller något liknande så ville klargöra detta.

BigDwarf
2010-08-11, 20:46
Högrepsträning kommer inte göra att din kropp blir mer slimmad. Vad den kommer göra är att bidra till förbrända kalorier vilket är ett steg närmare kaloriunderskottet som du vill uppnå för att gå ner i vikt och minska på underhudsfettet. Jag skulle rekommendera att du istället höjer vikterna och kör relativt tung styrketräning för att behålla musklerna när du går ner i vikt. Tänk på en sak: en muskel kan bara bli mindre och större. Fick intrycket att du försökte skaffa "långa och slanka" muskler eller något liknande så ville klargöra detta.

långa slanka är precis vad jag är ute efter :) så då är tyngre träning att föredra alltså.

Sjoba
2010-08-11, 20:46
Ta en enkiloshantel i varje hand, dragremmar kan vara att föredra: spring runt i gymmet som en galning i ½-1 timma och vifta så mycket med sagda hantlar du kan.
Hantelviftning kan även kombineras med löpning eller motionscykling/spinning.
Satan vad mycket kalorier du kommer bränna på mitt hantelviftpass! (Får ej tas som bodypump.)

Skämt åsido, om du satsar på att behålla så mycket muskelmassa du kan när du går ner i vikt så satsa på tung styrketräning. Runt 80% av 1RM.
Spelar ingen roll hur du tränar för fettförbränning, du bränner kalorier, du kan inte bränna av fett från kroppen genom någon specifik träning. Läs gärna igenom King Grubs "Deff - en guide".

Långa slanka muskler finns inte. Det folk tror är "långa slanka muskler" är oftast små muskler.

fiskebulle
2010-08-11, 20:50
Det folk tror är "långa slanka muskler" är oftast små muskler.

Ahaha! Klockrents (http://www.klockren.nu/)

944RS
2010-08-11, 20:50
Att jogga 40min innan styrketräningen kommer inte hjälpa dina "muskel-mål" utan förbränna kcal och eventuellt förbättra din kondition.

BigDwarf
2010-08-11, 20:55
Att jogga 40min innan styrketräningen kommer inte hjälpa dina "muskel-mål" utan förbränna kcal och eventuellt förbättra din kondition.

Muskelmålet är inte prio1 utan det är att få bort underhudsfettet egentligen. Jag springer för förbränning + att det alltid är bra med en bättre kondis :)

Men ska köra tyngre vikter, kanske 3 x 10reps?

När jag springer 40 minuter står det att jag bränt ungefär 350kcal, hört att man bränner unfegär det dubbla under sömnen när man kört ett sånt pass så det alltså inte bara är dom 350...stämmer det?

Tiz
2010-08-11, 21:04
Skulle jag vara du skulle jag skiftat lite. Kör ditt vanliga styrkepass och flytta istället kondition/fettförbränningen till efter passet. Då har du redan förbrukat mestadels av din energi genom att lyfta vikter och har då större chans att träffa på fettet på direkten (din kropp använder då fettet som energi, beroende såklart på hur hårt du körde ditt styrkepass).

P.S du vill se ut lite som på din profilbild menar du :)?

Doctor Snuggles
2010-08-11, 21:13
Högrepsträning kommer inte göra att din kropp blir mer slimmad. Vad den kommer göra är att bidra till förbrända kalorier vilket är ett steg närmare kaloriunderskottet som du vill uppnå för att gå ner i vikt och minska på underhudsfettet. Jag skulle rekommendera att du istället höjer vikterna och kör relativt tung styrketräning för att behålla musklerna när du går ner i vikt. Tänk på en sak: en muskel kan bara bli mindre och större. Fick intrycket att du försökte skaffa "långa och slanka" muskler eller något liknande så ville klargöra detta.

Det stämmer inte riktigt. Tränar man högreps 30+ så kommer främst de långsamma muskelfibrerna tränas och man kommer konvertera snabbare muskelfibrer till långsamma. Långsamma muskelfibrer har mycket mindre tillväxtpotential så "långa" muskler genom många reps är inte bara en myt, det är bara inte hela sanningen.

Är man inte intresserad av muskeltillväxt så spelar det nog mindre roll hur man kör, bara att man kör något. Det räcker med jävligt lite träning för att behålla en liten (typ Brad Pitt fightclub) muskelmassa.
Armhävningar, mage och chins 2-3 ggr i veckan typ. Och knappt äta något, med tillräckligt protein. Sen är man (inte) biff.

cero
2010-08-11, 21:16
Det stämmer inte riktigt. Tränar man högreps 30+ så kommer främst de långsamma muskelfibrerna tränas och man kommer konvertera snabbare muskelfibrer till långsamma. Långsamma muskelfibrer har mycket mindre tillväxtpotential så "långa" muskler genom många reps är inte bara en myt.

Mindre tillväxtpotential. Dina muskler förblir relativt små (dvs "långa & slanka") - är det så du menar? I sånna fall, vad är det då som inte stämmer i mitt inlägg?

Doctor Snuggles
2010-08-11, 21:19
Mindre tillväxtpotential. Dina muskler förblir relativt små (dvs "långa & slanka") - är det så du menar?

Mer eller mindre. Långsamma muskelfibrer är täta på mitokondrier, men har liten tvärsnittsyta. Eller ngt åt det hållet.
En muskel kan mer än att bli mindre och större. Den kan byta fibertyp osv.

fiskebulle
2010-08-11, 21:24
Någon borde skriva en guide om hur man tränar för att se ut som en filmstjärna...

cero
2010-08-11, 21:29
Mer eller mindre. Långsamma muskelfibrer är täta på mitokondrier, men har liten tvärsnittsyta. Eller ngt åt det hållet.
En muskel kan mer än att bli mindre och större. Den kan byta fibertyp osv.

Den kan byta fibertyp så den har sämre tillväxtpotential. Fortfarande kan ju muskeln bara bli mindre och större, ellerhur?

Doctor Snuggles
2010-08-11, 21:30
Någon borde skriva en guide om hur man tränar för att se ut som en filmstjärna...

Som sagt:
Armhävningar, mage och chins, så många reps man kan, 2-3 ggr i veckan. Deffa.
Eventuellt spring 2-3 ggr i veckan.

fiskebulle
2010-08-11, 21:32
Som sagt:
Armhävningar, mage och chins, så många reps man kan, 2-3 ggr i veckan. Deffa.
Eventuellt spring 2-3 ggr i veckan.

Äsch, den måste vara längre, och heta något jävligt coolt också, dessutom några shoopade bilder på Brad Pitt och hans tolvpack sen börjar vi närma oss..

Doctor Snuggles
2010-08-11, 21:35
Den kan byta fibertyp så den har sämre tillväxtpotential. Fortfarande kan ju muskeln bara bli mindre och större, ellerhur?

Nej. Långsamma muskelfibrer kan också öka i antalet mitokondrier och kapillärer, d.v.s. öka sin uthållighet. Vilket är ganska logiskt, annars skulle alla med samma antal långsamma muskelfibrer vara lika uthålliga.

Doctor Snuggles
2010-08-11, 21:36
Äsch, den måste vara längre, och heta något jävligt coolt också, dessutom några shoopade bilder på Brad Pitt och hans tolvpack sen börjar vi närma oss..

Do it!

cero
2010-08-11, 21:36
Visst kan uthålligheten öka. Men jag snackar om det visuella.

Fredrik_S
2010-08-11, 22:32
Någon borde skriva en guide om hur man tränar för att se ut som en filmstjärna...

Någon borde lägga upp bilder på mindre attraktiva män i ickeperfekt ljus utan cigg i munen och sexigt smutsig och svettig, med samma kroppsfett och lika lite muskler så att man förstår hur ospeciellt det egentligen ser ut.

Fredrik_S
2010-08-11, 22:39
långa slanka är precis vad jag är ute efter :) så då är tyngre träning att föredra alltså.

Nej nu läst du inte tillräckligt noga.
Dina muskler kommer se ut som dom gör hur du än tränar.
Dom växer snabbare ju "bättre" du tränar. Men är du inte ute efter så mycket tillväxt spelar det i princip ingen roll hur du tränar bara du gör det regelbundet och inte skadar dig.
Ligg mellan 5 och 20 reps träna med en vikt som känns hyfsat tung och rolig som du kan lyfta på ett snyggt och bra sätt. 2-6 övningar per muskelgrupp och dela in kroppen på 1-3 olika/lika pass i veckan och träna 2-6 gånger i veckan. Ju mer träning desto mer och snabbare växer musklerna

BigDwarf
2010-08-11, 23:09
tack för era svar, nu har jag fått mig ett litet humm om hur jag ska gå tillväga. Och ja det är väl ungefär som brad pitt ser ut i fightclub som är mitt mål :D kanske lite mindre.