handdator

Visa fullständig version : Fysiskt nattjobb + styrketräning?


-Isidor-
2010-08-11, 20:02
Har sedan ett år tillbaks inte tränat något alls och har nu bestämt mig för att börja igen. Jag är i smalfet fysisk form och inte särskilt stark. I skrivande stund så har jag framgångsrikt lyckats genomföra två stycken styrkepass på 4 dagar.

Jag jobbar för tillfället natt på ett lager vilket gör att jag gymmar på eftermiddagen och sedan jobbar hela natten. Frågan jag ställer mig är hur det påverkar min träning att träna på eftermiddagen och sedan inte vila alls på natten. Är det någon som har erfarenhet av detta? hur funkar det att gymma på eftermiddagen och sedan jobba hela natten? Är det något speciellt man ska tänka på för att få det att funka?

cero
2010-08-11, 20:06
Hur många timmar sover du per dygn?

-Isidor-
2010-08-11, 20:19
Sover oftast från ca 08 - 16 ge och ta en timme.

mpersson
2010-08-11, 20:22
Skulle inte se någon anledning att kroppen återhämtar sig annorlunda (om man går och lägger sig vid 6 på monnen, går upp vid 13.00 - 14.00 och äter, sen kör ett pass vid 5 tiden, äter, går och jobbar, går och lägger sig osv osv. ) än att göra samma procedur 8 timmar tidigare på dygnet.

Ean
2010-08-11, 20:22
Finns ju många som tränar morgonpass och sedan jobbar dag, det är samma sak.

mixedskills
2010-08-11, 23:23
Sök på "nattarbete", finns många trådar som tar upp lite olika aspekter angående det.

Tobbeh
2010-08-12, 14:28
Googla mindre, träna mer - Arne Persson.

Om man hela tiden oroar sig för att man inte är opti, kan ha negativ inverkan på din träningn då oro inte är något kroppen mår bra utav, när kroppen mår bra då växer du!

mpersson
2010-08-12, 14:46
Googla mindre, träna mer - Arne Persson.

Om man hela tiden oroar sig för att man inte är opti, kan ha negativ inverkan på din träningn då oro inte är något kroppen mår bra utav, när kroppen mår bra då växer du!

+1, skulle kunna tänka mej att oro ger hyfsat samma signaler och hormon utsöndringar som stress. Vilket inte är OPTI för bygge.

Scratch89
2010-08-12, 15:29
Som sagt. Man har sett tendenser att nattarbete generellt är sämre för kroppen än att jobba och leva dagtid, men att inte träna kommer bara försämra det ytterligare. Se till att du äter och vilar precis som du skulle gjort om du jobbat vanliga tider.