handdator

Visa fullständig version : Hur vätskedrivande är alkohol?


Billy
2010-08-11, 17:42
Går man minus i vätskebalans av att dricka, säg, 50cl 5% öl? Om svaret på den frågan är ja, vart går du gränsen för hur mycket alkohol en dryck får innehålla innan den resulterar i att man går back?

Frågan uppkom vid en diskussion och är bara hypotetisk ;)

Apos78
2010-08-11, 18:03
Alkohol hindrar sekretionen av ADH. Till hur stor del vågar jag inte säga. Utan ADH (som reglerar urinmängden gällande vatten) skulle den förlorade volymen vatten vara tio ggr så stor som vanligt, runt 20 liter per dag.

Säger vi då att alkohol helt och hållet stoppar upp ADH så blir effekten därefter - en tio ggr så stor urinmängd över den tid alkoholen påverkar ADH.

Jag skulle gissa att en sådan öl inte leder till minus i vätskebalansen. Starkvin eller liknande lär dock göra det. Sprit särskilt.

Billy
2010-08-11, 18:30
Intressant, kul att lära sig något nytt.

Jag tror inte heller att 5% öl leder till negativ vätskebalans, dock enbart på egen erfarenhet. Min misstanke är att om du dricker en liter 5% öl, så kommer den givetvis vara vätskedrivande, men jag har svårt att tro att man kommer kissa ut mer än en liter (med reservation för svettning och andra källor till vätskeförlust). En liten vinst kommer alltid att uppnås. Anledningen till att man är uttorkad efter en utekväll kanske är att den lilla vinsten varje öl ger ändå inte är i närheten av en vanlig kvälls vätskeintag (säg en liter vatten), plus att man kanske har dansat och hoppat omkring och svettats en hel del utöver det.

Jag kanske är helt ute och cyklar nu :)

JoeyP
2010-08-11, 19:10
Sprit ger en jävla form dagen efter :D

Apos78
2010-08-11, 19:52
Jag kanske är helt ute och cyklar nu :)

Tror jag inte.

Sprit ger en jävla form dagen efter :D

Som gjort för en invägning :cool:.

wo0ord
2010-08-13, 21:07
This sounds familiar *jorgen*

Pepz
2010-08-13, 21:10
fast jag är sjukt mycket mer uttorkad på en kväll med öl än en kväll med ren sprit.

vätska är ju också vätskedrivande till en viss gräns.

Onigiri
2010-08-13, 21:10
En av fördelarna med att dricka hemkört (istället för annan alkoholdryck) är att man känner sig riktigt tight dagen efter :) Enda gången någonsin.... :(

wo0ord
2010-08-13, 21:13
Om man ändå kunde få ett svar av King Grub nu

Kischen
2010-08-13, 21:22
Om man ändå kunde få ett svar av King Grub nu

Han sitter och krökar, playan i morgon :naughty:

Apos78
2010-08-13, 22:36
Om man ändå kunde få ett svar av King Grub nu

Vad är frågan?

Billy
2010-08-15, 22:00
Jag antar att frågan är densamma som i min ursprungspost; hur mycket alkohol får en dryck innehålla innan man går minus i vätskenivå på den?

Om man har promenerat i öknen ett bra tag utan vätska och håller på att kollapsa, är det då en bra grej att dricka en 5% öl? I vätskenivåsyfte då, så man får bortse från t.ex. en eventuell kylande effekt.

vicarious
2010-08-15, 22:03
Jag antar att frågan är densamma som i min ursprungspost; hur mycket alkohol får en dryck innehålla innan man går minus i vätskenivå på den?

Om man har promenerat i öknen ett bra tag utan vätska och håller på att kollapsa, är det då en bra grej att dricka en 5% öl? I vätskenivåsyfte då, så man får bortse från t.ex. en eventuell kylande effekt.

Ja det tror jag absolut, 5% är inte särskilt mycket. Det är mycket vatten i öl.

Anton Fräs
2010-08-15, 23:09
Aldrig så hårt som efter en kväll med rejält med shots