handdator

Visa fullständig version : fotboll flickor 2000


ddanielsson
2010-08-11, 17:00
hej vi är två flickor på 15 år, som precis startat ett lag för flickor födda 2000, och behöver nu hjälp/tips på träningar med mera.
väldigt tacksamma för svar :)

young_george
2010-08-11, 17:16
Svenskafotbollsförbundets övningsbank

http://ovningsbanken.svenskfotboll.se/login.aspx?ReturnUrl=%2fdefault.aspx

Men när man är så unga, nybörjare och tillika tjejer (med det menar jag att färre tjejer, generellt, vill "satsa" på fotbollen), så handlar det väl mer om att ha roligt.
Mycket tvåmålsspel och olika enklare passningsövningar.

Ett tips kan väl vara att göra sådant som ni tyckte/tycker var roliga träningar när ni var nybörjare.


Edit: Och se för guds skull till att inte göra något riktigt dumt, som att träna nickar under en lägre tid (eller med blöt boll).

Neco
2010-08-11, 17:32
hej vi är två flickor på 15 år, som precis startat ett lag för flickor födda 2000, och behöver nu hjälp/tips på träningar med mera.
väldigt tacksamma för svar :)

vad kan ni?
har tjejerna spelat fotboll förut?
vad ska ni satsa på? vill ni ha tjejer som bara ska ha roligt, eller som faktiskt gillar fotboll!? i en mindre stad kan man inte satsa lika hårt (färre tjejer att ta ifrån)
se till att ha möten med föräldrarna, så att attityden från deras sida inte bara är att det "är kul att tjejerna gör något".
När jag spelade fotboll fanns det föräldrar som satte på sina döttrar stövlar till träningarna för att det var regnade ute!?!?! :Virro

Ni bör ställa in er på att gå en tränarkurs.

Undervärdera inte teknikträning, man kanske inte blir bästa laget i början men man skapar förutsättningar för alla spelare längre fram.

Men skaffa lite böcker, läs på internet, finns massor av hämta.
Har ni lite mer specifika frågor får ni gärna skicka privata meddelanden till mig :D

salmiak
2010-08-11, 17:32
Nu har väl inte dessa tjejer börjat utvecklats så mycket än men till sen kan ni kolla upp lite sjysta övningar för att stärka knäpartien också. Tjejer har breda höfter och får en lite annan vinkel till knät så lätt åstadkommer problem i ligamenten.

"Fotboll för tjejer är mer eller mindre en skademekanism.." - Föreläsare på läkarlinjen.