handdator

Visa fullständig version : Äta grönsaker med maten, eller separat?


cero
2010-08-11, 16:40
Undrar om det finns några fördelar med att äta grönsaker till maten om man jämför med att äta dom separat. Själv brukar jag äta det separat eftersom att det bara tar upp en massa plats i magen när man vill få i sig mycket energi, och en sallad kan man alltid kasta ihop på något minut. Tänker på att det kanske finns vitaminer/mineraler som kompletterar varandra när man äter det i en komplett måltid tex. Vad säger ni?

capron
2010-08-11, 17:12
Enligt Ori ( warrior diet ) börjar man med med fördel med grönskar och kolhydraterna för att starta igång magen. Vet att det finns en kost som bara byggde på det där med hur man skulle komplimentera maten inget jag tro på direkt.

Fredrik_S
2010-08-11, 17:20
Kvittar i det stora hela.
Men vad är en sallad för något?

Vilket dröm att få ha det så att man tycker det tar upp onödig plats. Är motsatt anledning som jag äter grönsaker till maten. För att det ska ta plats så man kanske ska få känna någon lite mättnadskänsla efter maten, även om det bara är kortvarig :(

Sverker
2010-08-11, 17:30
Beta-karoten och många andra antioxidanter i grönsakerna behöver fett för att absorberas. Antingen tar du en fet dressing till grönsakerna eller så tar du grönsakerna till maten.

Det är upp till dig.

cero
2010-08-11, 20:08
Sallad är lite av varje grönsak jag hittar i kylskåpet.

Är fettet allt man behöver tänka på, Sverker?

Sverker
2010-08-12, 05:43
För at komma åt antioxidanterna från grönsakerna ska de vara kokta.

Att komma åt lykopen i tomat är nästan omöjligt medan den ligger lättillgänglig i tomatpurén. Beta-karotenet från råa morötter når vi inte men kokta eller blancherade morötter går bra.


Finns massor med djupfrysta grönsaker som passar utmärkt i en sallad med dressing.