handdator

Visa fullständig version : Deffa + träna + rätt mat, hjälp tack!


Phillehh
2010-08-11, 15:49
Vill inleda med att säga att jag är ny och är verkligen sugen och motiverad till att börja träna fullt seriöst.
Jag visste inte om den skulle ligga i kost/träning eller deff sektionen då det är lite av varje som involverar det jag skriver.

Jag har bestämt mig för att börja träna och denna gången seriöst!
Ska gå upp klockan 9 varje morgon och åka till gymmet.

Nu undrar jag om jag ska deffa under tiden som jag tränar? Jag vill extremt gärna har rutor och en välbyggd kropp tils december.
Jag är 21år, 190cm lång och 80kg. Jag är typ rätt spinkig jag.

Hur ska jag börja morgonen?
Jag tänkte mig: Havregrynsgröt + 1ägg
Lunch: Kycklingfilé och potatis
Kvällsmat: (Är rätt osäker på vad man ska äta för att bygga muskler + deffa så kom gärna med förslag)

Som sagt så är jag spinkig men vill ändå bli välbyggd och vara deffad (rutor) tills slutet av november/mitten av december så det är i princip 3½ månad. Det vitkiga är att veta, går detta?

Skulle ni som är kunniga säga till mig hur jag ska träna, vad jag ska fokusera mig på? Ska jag träna varannan dag (Styrketräning) och springa/jogga varannan dag?

Skulle få en orgasm så tacksam jag blir om ni kunniga hjälper mig och ger alternativ kritik hur jag ska göra. Jag är villig till allt förutom anabola.


Tack på förhand

rooz
2010-08-11, 15:50
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Varför är det INGEN som läser klistrade trådar?

Varför deffa fram någonting som inte finns? Du kommer bara se ännu tunnare och klenare ut om du går ned i vikt? Pröva att bulka med måtta. Slipper du panik-deffa vecka 29 2011..

Phillehh
2010-08-11, 16:30
Du måste ha överseende, jag är ny på forumet och jag skulle vilja ha lite individuell hjälp som engagerar sig specifikt på mig.

Nu har jag varit och handlat 2paket fullkorn pasta (Bra eller dåligt?) och 2 paket havregrynsgröt (bra?).

Jag undrar, vad kan jag äta till min pasta för att det ska vara nyttigt och sunt?
Har ni några tips om kvällsmåltiderna?

rooz
2010-08-11, 16:33
Du måste ha överseende, jag är ny på forumet och jag skulle vilja ha lite individuell hjälp som engagerar sig specifikt på mig.

Nu har jag varit och handlat 2paket fullkorn pasta (Bra eller dåligt?) och 2 paket havregrynsgröt (bra?).

Jag undrar, vad kan jag äta till min pasta för att det ska vara nyttigt och sunt?
Har ni några tips om kvällsmåltiderna?
Och du MÅSTE LÄSA REGLERNA.

Beethoven
2010-08-11, 16:40
Jag har bestämt mig för att börja träna och denna gången seriöst!


Ska gå upp klockan 9 varje morgon och åka till gymmet.


Som sagt så är jag spinkig men vill ändå bli välbyggd och vara deffad (rutor) tills slutet av november/mitten av december så det är i princip 3½ månad. Det vitkiga är att veta, går detta?


Din text indikerar att du:

1) Har tränat förut men sedan slutat.
2) Tänker träna varje dag. Vid en fast tidpunkt som du ev. upplever jobbig.
3) Hoppas på orimligt snabba resultat

Det låter som ett bra upplägg om ditt mål är att du sluta träna igen.

Det kan hända mycket på 3 månader. Beroende på vilket håll man tittar från. Om du tittar från idag och visionerar din fysik om 3½ månader, välbyggd med rutor. Så kommer det med största sannolikhet sluta med en motivationsdödande besvikelse i december.
Om du istället tränar på i 3½ månader och sedan blickar tillbaka så finns det en god chans att dina resultat ger dig motivationen som behövs för att fortsätta.


Att deffa¹ när man beskriver sig själv som spinkig verkar dumt.



¹ banta

Beethoven
2010-08-11, 16:49
Du måste ha överseende, jag är ny på forumet och jag skulle vilja ha lite individuell hjälp som engagerar sig specifikt på mig.


Hyr en coach då.


Om du inte vill spendera några pengar så är forumet fullt av gratis information. Eftersom jag är snäll så ska jag ändå ge dig några användbara länkar:

http://traningslara.se/
http://exrx.net/
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=19
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php

Fredrik_S
2010-08-11, 17:12
Nu undrar jag om jag ska deffa under tiden som jag tränar? Jag vill extremt gärna har rutor och en välbyggd kropp tils december.
Jag är 21år, 190cm lång och 80kg. Jag är typ rätt spinkig jag.


Rutor och välbyggd på en längd av 190 cm skulle jag gissa att det krävs absolut minst att man väger 90 kg och har hyfsat lite fett eller kanske 85 med extremt lite fett.
Är kravet endast rutor så kan man välja att bli oerhört mager, men rutorna är väl endast till för att helheten ska vara snygg och det är den inte om man är väldigt mager trots rutor.
Kanske behövs det 15-20 kg muskler till om du är hyfsat otränad och väger 80 kilo idag.
Det kan du få på 2-4 år om du är nybörjar/nystartad från längre uppehåll samt har bra förutsättningar att lägga på dig massa.

bb X
2010-08-11, 18:54
Älskar när folk inte har en susning om vad "deffa" betyder/innebär. :D

JoeyP
2010-08-11, 18:57
Äsch killen är ny jag var likadan.
Men läs lite klistrade trådar det missar man alltid.
Jag startade alltid nya trådar för orkade inte söka kommer jag ihåg :D Nu orkar jag inte starta nya trådar utan söker upp gamla och ställer min fråga där istället haha.

kakkan
2010-08-13, 13:38
men ät fettblockerare, kolhydratsblockerare... alli... tonfisk, ägg, kyckling. Low carb helt enkelt! Köper mina produkter från weightworld.se... och maten från Ica ;) haha. Thaiboxning och BJJ är bästa viktminskningsträningen ;)

kämpa på!

fdanell
2010-08-13, 14:43
Jag är villig till allt förutom anabola.

Du är villig att göra allt men du orkar inte läsa ens läsa igenom trådarna här på forumet?

Varför skulle någon göra ett skräddarsytt kost och träningsschema till dig gratis?
Även om någon skulle kunna tänka sig att göra det så tror jag att det kan bli ganska svårt med den begränsade information du ger dem.

Du vill bygga muskler och bli deffad låter som ungefär alla här förutom att du vill bli det väldigt snabbt.

JJOHANSSON
2010-08-13, 23:15
du är villig att göra allt men du orkar inte läsa ens läsa igenom trådarna här på forumet?

Varför skulle någon göra ett skräddarsytt kost och träningsschema till dig gratis?
Även om någon skulle kunna tänka sig att göra det så tror jag att det kan bli ganska svårt med den begränsade information du ger dem.

Du vill bygga muskler och bli deffad låter som ungefär alla här förutom att du vill bli det väldigt snabbt.

+1

x824
2010-08-14, 14:43
Jag är själv 1.90 och är i princip lika mycket nybörjare som du. Jag har tränat i åtta månader. Om du är ute efter att bli 'snygg' så skulle jag rekommendera att du styrketränar hårt och ligger på ett kaloriunderskott. Att sikta på rutor vid en högre vikt än din nuvarande tror jag inte är realistiskt innan jul.

Lycka till.

Sniggel
2010-08-14, 17:52
men ät fettblockerare, kolhydratsblockerare... alli... tonfisk, ägg, kyckling. Low carb helt enkelt! Köper mina produkter från weightworld.se... och maten från Ica ;) haha. Thaiboxning och BJJ är bästa viktminskningsträningen ;)

kämpa på!

Givande inlägg...

Philleh: Det är vanligt att folk ställer frågor om maten är "bra", vilket ofta är omöjligt att svara på. Individuella livsmedel kan oftast inte delas in i bra eller dåligt. Det är HELA kosten som räknas. Det förslag du har gett i första inlägget förklarar nog varför du tycker du är spinkig, det där är tokigt lite mat, om det nu inte är enorma protioner du äter förstås.
Du har även valt kalorisnåla (läs deffguiden om du inte förstår begreppet) och mättande ingredienser, något som med allra största säkerhet kommer vara kontraproduktivt om du vill bygga muskler.
Du frågar även efter sund mat, försök rikta in ditt tänk mer på "mat som åstadkommer det du är ute efter". Sund mat kan vara osund i för stora mängder och "onyttig mat" kan vara nyttig i rätt mängder i rätt kostupplägg.

1. Vad som gör en kost sund är att den uppfyller dina näringsbehov och får dig att må bra.
2. Vad som gör en kost till en bra byggarkost är att den är proteinrik och tillräckligt kaloririk, samt får dig att prestera när du tränar

Vad jag förstår så vill du att din kost ska uppfylla båda dessa krav. 1an är lätt, ät varierat är väl det enklaste tipset.
2an är nog det som du kommer att ha mest problem med i praktiken. Proteinrik gör du kosten genom att t ex äta kött fisk fågel, ägg och mjölkprodukter.
Kaloririk gör du kosten genom att ha tillbehör till maten som gör att den smakar gott, t ex feta såser och livsmedelsval som inte är fettsnåla (hellre köttfärs än kyckling om man har problem att gå upp i vikt t ex). Du kan även äta nötter för att hyfsat lätt öka kaloriintaget.
för att prestera behöver du säkert en del kolhydrater också, vilket även ökar kaloriintaget. Kolhydrater hittar du mycket av i pasta, potatis, havre, ris osv...
Basmat helt enkelt.
Försök inte undvika saker du tycker om bara för att du tror att maten är dålig för byggning, några exempel kan vara ketchup, leverpastej, oboy, fet ost, bearnaise-sås som ganska ofta tros göra ens resultat sämre.
I ditt fall om du har svårt att gå upp i vikt ska du inte undvika några speciella livsmedel om de inte är direkt onyttiga i större mängder, t ex sockerrika drycker (juice och läsk med måtta).
Annars är det nog bara att följa en see-food-diet (if you see food, eat it).

Observera att råden jag gett dig är vad jag gissar att du behöver för att få bra resultat (du nämner dig som spinkig och har svårt för att gå upp i vikt).
Skulle det visa sig att du går upp för snabbt av mina råd kanske jag hade velat ge dig någorlunda annorlunda råd, och jag kan itne se in i framtiden ;)


edit: och sluta fråga om livsmedel "X" är "bra" eller ej. Det är aldrig något man kan svara på. Frågan behöver sättas i ett större sammanhang.

Projectone
2010-08-15, 16:34
Ursprungligen postat av Phillehh
Jag är villig till allt förutom anabola.

Menar du då precis allt? :naughty::naughty:

cherokee
2010-08-16, 15:54
Vill inleda med att säga att jag är ny och är verkligen sugen och motiverad till att börja träna fullt seriöst.
Jag visste inte om den skulle ligga i kost/träning eller deff sektionen då det är lite av varje som involverar det jag skriver.

Jag har bestämt mig för att börja träna och denna gången seriöst!
Ska gå upp klockan 9 varje morgon och åka till gymmet.

Nu undrar jag om jag ska deffa under tiden som jag tränar? Jag vill extremt gärna har rutor och en välbyggd kropp tils december.
Jag är 21år, 190cm lång och 80kg. Jag är typ rätt spinkig jag.

Hur ska jag börja morgonen?
Jag tänkte mig: Havregrynsgröt + 1ägg
Lunch: Kycklingfilé och potatis
Kvällsmat: (Är rätt osäker på vad man ska äta för att bygga muskler + deffa så kom gärna med förslag)

Som sagt så är jag spinkig men vill ändå bli välbyggd och vara deffad (rutor) tills slutet av november/mitten av december så det är i princip 3½ månad. Det vitkiga är att veta, går detta?

Skulle ni som är kunniga säga till mig hur jag ska träna, vad jag ska fokusera mig på? Ska jag träna varannan dag (Styrketräning) och springa/jogga varannan dag?

Skulle få en orgasm så tacksam jag blir om ni kunniga hjälper mig och ger alternativ kritik hur jag ska göra. Jag är villig till allt förutom anabola.


Tack på förhand

Hej på dig :-)

Dom som bygger muskler brukar lägga upp det genom att först träna mycket och äta mycket för att ligga på energiöverskott och där med öka i muskelmassa. Detta kallas att bulka, sök på detta i forumet så kommer det komma upp massa! Målet när man bulkar är att öka i muskelmassa, alltså att gå upp i vikt. Men om du är smal i utgångsläget (vilket du verkar vara) kommer antagligen denna bulk att göra att du ser mer vältränad och större ut. Kanske inte rutmage, men mer muskulös.

När man bulkat klart (vilket tar lång tid, vet dock ej hur lång) så är det dax att deffa. Då ska man ligga på energiunderskott men fortsätta med styrketräningen. Detta för att behålla muskler men bränna underhudsfett vilket leder till att muskelmassa behålls och musklerna blir synliga.

Så du får fundera på vad du vill göra. Vill du bygga muskler o bli "biffig" är det bulka först o deffa sen som gäller, och det tar mer än 3 månader. Sök i sökfunktionen så kommer massa grejer upp! Vill du där emot bränna fett så är det deff som gäller. Du kan gå ner en hel del i vikt tills december men kommer nog inte se muskulös ut av det eller få rutmage eftersom det inte går att bygga stora muskler och bränna fett på samma gång. Så fundera på vad du vill göra och sätt rimliga mål som du klarar av! Att gå upp kl 9 varje morgon och gymma varje dag är inte rimligt om man är otränad. Boka istället tid med en gyminstruktör, lägg upp ett program och gymma 3-4 dagar i veckan. + läs på här i forumet om kost och eventuella tillskott.