handdator

Visa fullständig version : Handla hyffsat mycket "billiga" dollars för att använda i USA om 1-2 år... någr tips?


Kaboffastar
2010-08-11, 09:00
Jag ska över till USA om 1-2 år och bränna ca 20-24.000 dollar, det vore ju skönt om jag då slapp köpa dollarn för 9-10 spänn då och 7,11 kr tycker jag låter lite fränare som den kostar i dagsläget.( Är jag dum nu? )

Hur funkar detta?
är det en bra idé?
Vet man något om vad som kommer hända med dollarn det närmsta året?

Tack för hjälpen
/ n00b-kaBOFFaSTAR

Ignatius72
2010-08-11, 09:04
Ingen vet. Vad ska du bränna stålarna på?

Kaboffastar
2010-08-11, 09:06
Ingen vet. Vad ska du bränna stålarna på?

Chevelle '67-projekt och delar. ( bil )

Kaboffastar
2010-08-11, 09:08
Kan även vara så att jag drar dit om ett halvår. i bästa fall 6 månader i sämsta, 2 år kanske

tp_88
2010-08-11, 09:13
Nu är det ju inga jättesummor, men kan man flyga in USA med nästan $25,000 i kontanter hur man vill?

Annars är det väl bara stöldrisk du behöver vara orolig för i princip, bankfack innan avresa kanske?

Nordenator
2010-08-11, 09:16
Nu är det ju inga jättesummor, men kan man flyga in USA med nästan $25,000 i kontanter hur man vill?

Annars är det väl bara stöldrisk du behöver vara orolig för i princip, bankfack innan avresa kanske?

Wat?

LoTiX
2010-08-11, 09:18
Det är ju en chansning det där, USAs ekonomi om 1-2 år är svår att uttala sig om och läget är halvkänsligt.

Börje H
2010-08-11, 09:21
Jag ska över till USA om 1-2 år och bränna ca 20-24.000 dollar

Nu är det ju inga jättesummor.

Wat?

Dagens ungdomar.

Nalfaren
2010-08-11, 09:24
Kanske gäller detta:
http://wiki.answers.com/Q/How_much_cash_can_one_person_bring_into_the_US

Delvis fyllt i en form + bevis att det är dina.
I serier ser man ju ofta "tullen" som beslagtar pengarna annars om man inte
har fyllt i formulären. Det kan ju vara lite surt :>

tp_88
2010-08-11, 09:25
Wat?
Dagens ungdomar.
Alltså, det är mycket pengar. Men inte jämfört med vad jag antar att folk kan flyga med i andra ärenden, om det är tillåtet. Jag tror nog att ni förstår vad jag menade, på ett ungefär.

Men återigen, är det tillåtet att flyga till USA med en större mängd kontanter? Utan att det blir en massa krångel iaf. Finns det någon gräns eller är det olika från fall till fall?

Lance Uppercut
2010-08-11, 09:31
Valutakursanalys är bland det svåraste man kan pyssla med då det är så oerhört svårt att förutspå med tanke på alla faktorer som påverkar. Det är med andra ord nästan omöjligt att säga i dagsläget om du kommer tjäna på detta eller inte.

EDIT: Sedan som andra redan påpekat så kan du få problem i tullen om de ser dina kontanter. De är väldigt misstänksamma när man ska korsa gränsen och stora mängder kontanter kopplas ofta samman med brottslighet, var beredd på att göra en lååång redogörelse.

Kaboffastar
2010-08-11, 09:34
Alltså, det är mycket pengar. Men inte jämfört med vad jag antar att folk kan flyga med i andra ärenden, om det är tillåtet. Jag tror nog att ni förstår vad jag menade, på ett ungefär.

Men återigen, är det tillåtet att flyga till USA med en större mängd kontanter? Utan att det blir en massa krångel iaf. Finns det någon gräns eller är det olika från fall till fall?

Som nalfaren skrev :
http://wiki.answers.com/Q/How_much_c...ng_into_the_US



EDIT: Sedan som andra redan påpekat så kan du få problem i tullen om de ser dina kontanter. De är väldigt misstänksamma när man ska korsa gränsen och stora mängder kontanter kopplas ofta samman med brottslighet, var beredd på att göra en lååång redogörelse.


Kan man skaffa ett amerikanskt bankkonto smidigt? någon som vet?

Nordenator
2010-08-11, 09:44
Dagens ungdomar.

Tänkte mest att det känns lite opraktiskt med kontanter då det finns banköverföringar. Klumpigt uttryckt: Wat?

Lance Uppercut
2010-08-11, 09:54
Kan man skaffa ett amerikanskt bankkonto smidigt? någon som vet?


Efter en snabb sökning på google verkar det vara många som erbjuder den tjänsten för icke-amerikaner men jag vågar inte länka något då jag inte vet vad som är scam och inte. Kan nog vara en extrakostnad i sig det där.

jakke
2010-08-11, 09:54
Obs, varning för grov förenkling:
Usa går dåligt, Sverige går hyggligt.
Det som ändå kan tala för ett köp är om resten av världen kommer gå dåligt, investerare brukar "fly" till dollar om det blir stormigt.

Börje H
2010-08-11, 09:57
Alltså, det är mycket pengar.

Då är jag nöjd :D

Tänkte mest att det känns lite opraktiskt med kontanter då det finns banköverföringar.

Synnerligen.

mojoo
2010-08-11, 10:38
Ja vet att man måste fylla i något formulär om du tar med dig över 8000 dollar typ. Skatt skit grejsimojs. Fast du kan ju försöka gömma de så slipper du de. Men ta med sig så mycket cash låter ju rätt flådigt.

pragmatist
2010-08-11, 10:46
Vad finns det egentligen för skäl att tro att dollarn kommer stiga i värde på två års sikt?

Edit: denna graf kan möjligen avskräcka:

http://www.internetional.se/images/dnusdsek500.jpg

coxie
2010-08-11, 10:57
Valutaspekulation på den tidsnivån är totalt omöjligt att spå i, vill du säkra kursen finns det derivat att handla i men när det rör sig om i sammanhanget struntsummor är det inget klokt val.

Singla en slant och välj det alternativet.

Nelson81
2010-08-11, 12:26
man behöver inte ha pengarna i handen när man flyger över, tror nog amerika är modernt nog för att ha andra alternativ så man kan ta ut på plats.

Torwald
2010-08-11, 13:33
Om du vill slippa derivat går det som sagt att öppna ett dollarkonto i en bank och helt enkelt växla pengarna nu. Om det går upp eller ner över två år går inte att säga, som många redan har påpekat.

Om du vill få en hint om vad marknaden tror kan du ju kolla på FX futures. Data om US-handlade futures finns på CME.

http://www.cmegroup.com/trading/fx/g10/swedish-krona.html

Längsta kontraktet som finns nu är Dec 2011, men det handlas inte särskilt frekvent så ta kursen med en rejält skopa salt. Idag står SEK/USD i cirka 0.1381, och Dec11 är nästan detsamma.

jakke, tror jag det var, skrev att Sverige går bra och USA går dåligt, och även om det såklart är en grov förenkling ser man ju att det reflekteras något i futurekursen på något kortare sikt, då September10-kontraktet står i cirka 0.1398 (det vill säga dollarn går ner till cirka 7.15 från 7.24 per SEK).

Och glöm inte: Detta säger egentligen ingenting om vad kursen faktiskt kommer att vara.

Vastrix
2010-08-11, 14:42
En kommentar bara till att öppna bankkonto, värt att tänka på är om den statliga insättningsgarantin gäller för det kontot. Är det en sv bank bör det vara lugnt men lite jobbigt annars om banken går omkull.

Torwald
2010-08-11, 14:47
En kommentar bara till att öppna bankkonto, värt att tänka på är om den statliga insättningsgarantin gäller för det kontot. Är det en sv bank bör det vara lugnt men lite jobbigt annars om banken går omkull.

Man kan öppna valutakonton i svenska banker, och sådana konton omfattas av insättningsgarantin.

Kaboffastar
2010-08-11, 19:01
Får tacka alla så mycket för all feedback, tackar och bockar :)

tomccc
2010-08-11, 21:12
Om du vill säkra din investering ska du köpa dollars lite då och då, inte allting på en gång, på så sätt har du minimerat risken. Och ta för guds skull inte ut dem i kontanter på forex utan använd bankkonto, that's what they are for.

Kaboffastar
2010-08-11, 21:33
Om du vill säkra din investering ska du köpa dollars lite då och då, inte allting på en gång, på så sätt har du minimerat risken. Och ta för guds skull inte ut dem i kontanter på forex utan använd bankkonto, that's what they are for.

Det är i så fall tanken. Har inte alla pengarna nu, därav tidsramen. Skulle kunna handla dollar för ca en tredjedel av totala beloppet nu.

agazza
2010-08-11, 21:49
Tror inte dollarn kommer ha gått upp tills då. Men som sagt det är nog bara en gissning. Tror dollarn kommer gå riktigt lågt, men förhoppningsvis gått tillbaka till den här nivån tills om 2-3 år. Men skaffa nordnet konto eller nåt och handla lite med valutan hela tiden, det kan du ju hålla koll på bara