handdator

Visa fullständig version : Är det bra att träna på kvällen.


Anvendarnamn
2010-08-10, 16:34
Har mycket att göra på dagen och hinner verkligen inte klämma in ett träningspass. Det blir bara stress och jag får det inte gjort som jag vill.

Dessutom är jag som mest taggad och känns som jag har mycket energi på kvällen.

Såhär brukar det se ut:

Start ca 22.00 med 10gr EAA.
23.30 Klar med passet och fått i mig 30 gram vassle. Sen är det dusch byta kläder borsta och sova kl 24.00

Hur ser det ut tycker ni?

dt06mj2
2010-08-10, 16:38
Du borde äta lite mer tycker jag nog. Blir du för mätt för att sova eller varför placerar du inte mer mat efter träningen?

Sjoba
2010-08-10, 16:38
Träning är ju bättre än ingen träning, men jag tror absolut det är bättre att få i sig ett ordentligt mål mat efter träningen än bara lite vassle.

Tror Grub skrev någonstans att det är helt okej att träna sent bara man får i sig lite kolhydrater och protein efter passet.

lanzal
2010-08-10, 16:39
Helst ska du ju äta något mer än lite vassle efter en träning, inom 1-3 timmar efter så vitt jag vet. Annars är det helt okej att träna på kvällen

Hreidmar
2010-08-10, 16:40
Ser faktiskt väldigt skönt ut, så gött och få sova efter ett pass på gymmet :P

Sen tror jag inte det spelar någon markant skillnad om man kör styrketräning på morgonen, mitt på dagen eller på kvällen. Sedan om du känner att du är som mest peppad på kvällen energimässigt så kan det väl bara vara till fördel för passet.

young_george
2010-08-10, 17:30
Försök sova efter ett rejält tungt benpass, det är inte det lättaste vill jag lova.

Nu kan jag förvisso inte tala för alla, men jag behöver flera timmar att varva ner efter ett sådant pass.

Crocker
2010-08-10, 17:44
Det är hemskt att sova efter ett styrketräningspass, rekommenderar ej!

Torsk_ole
2010-08-10, 17:45
Min erfarenhet är att det inte är optimalt för utvecklingen att träna varken sent på kvällen eller tidigt på morgonen.

Men det är bättre än ingen träning alls. Du kommer sannolikt att utvecklas hur som helst. Förutsatt att du träning, återhämtning och mat fungerar.

Anvendarnamn
2010-08-10, 18:27
Försök sova efter ett rejält tungt benpass, det är inte det lättaste vill jag lova.

Nu kan jag förvisso inte tala för alla, men jag behöver flera timmar att varva ner efter ett sådant pass.

Det går bra för mig. Har aldrig haft sömnproblem


Träning är ju bättre än ingen träning, men jag tror absolut det är bättre att få i sig ett ordentligt mål mat efter träningen än bara lite vassle.

Tror Grub skrev någonstans att det är helt okej att träna sent bara man får i sig lite kolhydrater och protein efter passet.

Hur mycket handlar det om skulle du tro?

Anvendarnamn
2010-08-10, 21:50
bump, behöver svar tänkte käka lite snart precis klar med passet?

cryx
2010-08-10, 22:04
Bor du hemma hos föräldrarna? Ät middagen? Eller köp typ kycklingklubbor, keso eller vad som helst och bara proppa i dig. Sen ska man väl helst äta minst en timme innan man går och lägger sig annars kan man få svårt att sova pga matsmältningen.

frogmachine
2010-08-10, 22:07
buhu varför skulle man inte kunna träna på kvällen? alla är så oroliga för allt, kvinnor..

tumme
2010-08-10, 22:31
Som sagt äta lite mer efter skulle vara bra. Så länge du inte får svårt att sova som vissa här verkar ha men du kanske är som mig. Kan sova när och hur som helst. Kan även somna av den enkla anledning att jag är uttråkad. Då är det bara köra på. Mina bästa ökning har jag gjort när jag tränade runt 01-03 och åt efter, vet inte varför men kanske var för att det var då jag ville gymma och hade lite extra roligt på gymmet.

fiskebulle
2010-08-10, 23:03
Hört att det är större chans att bli rånbögmördad på vägen hem ifrån gymmet på kvällen.

Fordon
2010-08-10, 23:19
Hört att det är större chans att bli rånbögmördad på vägen hem ifrån gymmet på kvällen.

Hatar när det händer :/

r3mpuh
2010-08-10, 23:46
Hatar när det händer :/
Håller med, så sjukt irriterande!*rolleyes*

Anvendarnamn
2010-08-21, 12:14
Hur är det med detta då:

Efter träning 30gr vassle.

Dusch och efter det: 30gr protein från föda lite pasta/ris och en frukt. Sedan läggdags.

Det har gått 2.5 timmar sedan passet påbörjades.

Crocker
2010-08-21, 12:25
Det är lugnt.

tossefar
2010-08-21, 12:26
Hur du nu ska få 30g protein från "lite pasta/ris och en frukt"...

von huff
2010-08-21, 12:35
Jag tränar alltid runt 21-22.00 och det funkar bra och dåligt.Det negativa är att man ofta börjar vara lite sömnig och det positiva är att man återhämtat sig efter arbetsdagen.Jag försöker alltid äta ett mål mat efter träningen då jag kommer hem.Personligen tycker mer om att ha möjlighet att äta 2 ordentliga mål mat innan träningen och 2 ordentliga mål mat efter

Sheogorath
2010-08-21, 13:01
Försök sova efter ett rejält tungt benpass, det är inte det lättaste vill jag lova.

Nu kan jag förvisso inte tala för alla, men jag behöver flera timmar att varva ner efter ett sådant pass.

Jesus! Jag brukar allt som oftast lägga mig här på köksgolvet efter mina benpass och tänka "ok, bara blunda en stund. så svalt... golvet. mmmm. SKA duscha och äta sen... ska.... sk....*zzzzzzzzz*"

:D

Rusk
2010-08-21, 13:39
Nej det är la inte det mest optimala, det är la ett par timmar efter träningen det gör som mest med mkt mat.