handdator

Visa fullständig version : Riskokare


Snobbe
2010-08-10, 15:38
Tänkte höra om det är någon här som har koll på riskokare? Känns som något väldigt bra och skulle vilja veta om det är något speciellt man ska tänka på eller om någon tom kan länka en modell som funkar bra för privat bruk såklart. Har fått höra från många att man slipper jobb plus att riset ska smaka bättre.

LadyG
2010-08-10, 15:42
Jag älskar min riskokare så pass att jag nästan nöter ut den!

http://www.obhnordica.se/Default.aspx?ID=43&ProductID=2188

Minns tyvärr inte vart vi köpte den, men OBH Nordica är ju inte helt ovanligt märke :)

Sjoba
2010-08-10, 16:14
Hur är det egentligen att koka mindre mängder ris i en riskokare? Då tänker jag på ris till bara en person och måltid.

LadyG
2010-08-10, 23:30
Inga problem, man pytsar i ris och vatten och trycker på On. När den är klar slår den över till varmhållning, om den har den funktionen men det har väl de flesta, och där kan den stå ganska länge utan att det gör så mycket.

corbendallas
2010-08-12, 14:21
Inga problem, man pytsar i ris och vatten och trycker på On. När den är klar slår den över till varmhållning, om den har den funktionen men det har väl de flesta, och där kan den stå ganska länge utan att det gör så mycket.

O det blir perfekt varje gång?
Jag har en riskokare modell billig noname som ser exakt likadan ut som OBH Nordicas billiga pryl OBH Nordica 6321 Rice Cooker (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=98918) och hur jag än gör så bränner riset fast i botten. Förutom det så blir riset bra o så, men det var ju lite det jag ville slippa med en riskokare.

Så jag letar med ljus o lykta efter en modell som faktiskt funkar.

ankarstrom
2010-08-12, 21:04
Så jag letar med ljus o lykta efter en modell som faktiskt funkar.

Du kan prova smörja in din riskokare med lite fett och låta det gå in i materialet, det kan hjälpa. Jag köpte en på lidl för en billig peng och den funkar bra, används flera gånger i veckan.

Dock från Lidl är ju inget som är i ordinarie sortiment, utan en sak som kan kanske komma tillbaka.

jonas12345
2010-08-12, 21:08
kolla upp nån thai butik dem brukar ha olika storlekar

LadyG
2010-08-12, 21:58
I den modellen jag använder bränner det bara fast om jag låter den stå på varmhållning för länge. De 5 timmar som bruksanvisningen hävdar håller jag inte riktigt med om, efter 2 timmar är det inte riktigt lika fint längre, men det kan gott och väl stå i både en halvtimma och en timma utan problem.

Non-stickmaterial blir nog utnötta med tiden, i synnerhet om man kör dem i diskmaskinen. Tycker mig ha märkt att den stekpanna som fått åka diskmaskin är sämre än den jag handdiskar (Ja jag har flera, 4 tror jag. Jag älskar dem alla.)

jimmyboy
2010-08-12, 22:30
Jag har nästan samma typ av riskokare som LadyG.

Obh Riskokare (http://www.obhnordica.se/Default.aspx?ID=43&ProductID=1752)

Den är en billigare modell och fungerar felfritt hittills. Jag har aldrig haft problem med att riset bränner fast eller någonting. Om det nu skulle råka bli lite segare i botten så brukar det åka av lika lätt som det var att hälla i riset från början. Men är man bara noga med att tvätta på en gång så har man ännu mindre problem med det. Sjukt lätt att använda och det blir gott ris med. Billig är den med, fast vet inte om den finns kvar i butik, var ett tag sedan vi köpte den. Kolla Elgiganten eller annan större kedja, de brukar ha dem.

Prankie
2010-08-13, 00:06
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152367425

Den har jag eftersom jag föredrar tätförslutande lock istället för glaslock.

Snobbe
2010-09-03, 00:36
vad e fördelen/nackdelen me glaslock/tätförslutande.

Kafka
2012-07-29, 11:38
Jag väcker liv i denna tråd igen då jag är ute efter en riskokare. Efter att ha läst några recensioner på nätet har jag förstått att teflonet börjar lossna i en del riskokare efter ett tags använding, samt att vissa modeller har problem med att laga ett mindre antal portioner (i mitt fall en portion åt gången). Har ni några tips på riskokare som inte har dessa egenskaper?

sp0941
2012-07-29, 13:05
Jag väcker liv i denna tråd igen då jag är ute efter en riskokare. Efter att ha läst några recensioner på nätet har jag förstått att teflonet börjar lossna i en del riskokare efter ett tags använding, samt att vissa modeller har problem med att laga ett mindre antal portioner (i mitt fall en portion åt gången). Har ni några tips på riskokare som inte har dessa egenskaper?

Jag lagar alltid minst 4 port åt gången i min riskokare. Matlåda'r med överblivet ris, alternativt fryser in. Men det är ju jag, sällan jag står och lagar en enda portion. Men det är ju för jag varken har tid eller lust att stå vid spisen 3 gånger om dagen. :)

Kafka
2012-07-29, 14:02
Jag lagar alltid minst 4 port åt gången i min riskokare. Matlåda'r med överblivet ris, alternativt fryser in. Men det är ju jag, sällan jag står och lagar en enda portion. Men det är ju för jag varken har tid eller lust att stå vid spisen 3 gånger om dagen. :)

Ok. Vad har du för riskokare då? Hur länge har du haft den? Några problem med den?

sp0941
2012-07-29, 14:38
OBH Nordica Rice Cooker 1800, 2 år, inga problem - jag har gett bort 2 st i present för dom är så jävla grymma. Den är som, proteinpulver i min träning, en fakking självklarhet! :)

Bara måtta upp ris med en skopa, och fylla med vatten enligt anvisningar, trycka på en knapp och så sköter den allt själv, riset klart på typ 10 minuter. Perfekt, inget krångel - precis som det ska vara!

Jag skulle vilja sträcka mig så långt så att säga att den är enklare att sköta och göra ris med, än vad en Billys Pizza är i micro. Helt seriöst! :)

Kafka
2012-07-29, 17:14
Tack! Väldigt prisvärd om den är så bra som du säger. Inga problem med att vatten rinner ut heller? Sett en del sånt på andras riskokare.

sp0941
2012-07-29, 17:35
Aldrig runnit ut en enda fakking droppe för mig, aldrig bränt fast ett enda riskorn i botten, alltid perfekt. asså den riskokaren är näst bästa uppfinningen efter hjulet, hands down! :)

Mental
2012-07-29, 18:58
Jag kör en sånhär i micron, perfekt ris på 10 min. Perfekt när man bara vill göra en eller två portioner.

http://www.smartasaker.se/riskokare-for-mikron.html

http://www.smartasaker.se/media/catalog/product/cache/1/image/265x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/i/riskokare_645-0d.jpg

Wiizra
2012-07-29, 19:58
Boil in bag! :D