handdator

Visa fullständig version : Värk i vänster axel


X-Change
2003-10-22, 19:55
Körde Triceps och Tricepspress idag (en övning som alltid gått bra, tills på sistonne) Iaf så fick jag RIKTIGT ont i yttersidan på vänster axel på tillbakavägen (ungefär precis då stången passerar öronen). Är det nån här som vet vad det kan vara?
I övrigt har jag inte ont där, men just under den övingen sprängde det som bara den!

(tacksam för svar)

Big_Vik
2003-10-22, 20:25
Originally posted by X-Change
Körde Triceps och Tricepspress idag (en övning som alltid gått bra, tills på sistonne) Iaf så fick jag RIKTIGT ont i yttersidan på vänster axel på tillbakavägen (ungefär precis då stången passerar öronen). Är det nån här som vet vad det kan vara?
I övrigt har jag inte ont där, men just under den övingen sprängde det som bara den!

(tacksam för svar)
tråkigtt....men fint PB i bänk! kändes det inget då?
först: yttre:är det främre eller mitten av axlen?
troligtvis måste det va främre...fick lite ont jag också en gång...
Men skit i tricepspressen eller gå ner i vikter, träna runt problemet.
Hoppas Arne ser tråden, han om någon kan tricepspressar :)

edit: blir det inte bättre så måste du söka hjälp!!!

dimmer
2003-10-22, 21:26
har oxå det problemet fast i båda...undrar oxå vad det är...men ja har oxå ont annars i andra övningar än tricepspress vilken övning kan man lägga i stället för den? tror ni.....vet inte vad det är...hoppas vi/du får hjälp.

det är på utsidan av axlarna mitt problem sitter.

X-Change
2003-10-22, 21:38
Originally posted by dimmor
har oxå det problemet fast i båda...undrar oxå vad det är...men ja har oxå ont annars i andra övningar än tricepspress vilken övning kan man lägga i stället för den? tror ni.....vet inte vad det är...hoppas vi/du får hjälp.

det är på utsidan av axlarna mitt problem sitter.



Tråkigt att höra dimmor :( ..jag har haft turen att slippa det förut..tills det här passet:

Jag kör 3 muskelgrupper/pass (tränar 3 ggr i veckan) och det brukar bli ganska tight med tid på slutet (en muskelgrupp blir alltid drabbad! :confused: )

Iaf så brukar jag köra 3 övningar på triceps * 3 set i varje övning
(listar övningarna här)

Pushdowns
Tricepspress
Smalbänk (Nåt som jag nyligen börjat med)

Är inte så insatt just vilka delar av triceps dessa övningar tar på, utan försöker bara köra olika övningar istället för att maxköra t ex 10 set psuhdowns!

Men vilka övningar kör du då, dimmor?

Tack för råden Viktor, jodå PB i bänk va gött värre! :hbang: hehe
(PS: Skulle ha kommit till gården, men blev tvungen att ställa upp som barnvakt! :furious:)

X-Change
2003-10-22, 21:40
Originally posted by Big_Vik

tråkigtt....men fint PB i bänk! kändes det inget då?
först: yttre:är det främre eller mitten av axlen?
troligtvis måste det va främre...fick lite ont jag också en gång...
Men skit i tricepspressen eller gå ner i vikter, träna runt problemet.
Hoppas Arne ser tråden, han om någon kan tricepspressar :)

edit: blir det inte bättre så måste du söka hjälp!!!

Glömde din fråga Big Vik

Det är på sidan av Axeln, främre delen av axeln som är längst bort från huvudet (om man nu kan säga så)

shirunai
2003-10-22, 21:43
så det är framsida axel ? eller har jag fel och du menar utsida ?

iaf man kan få ont i axeln om man vikter du armarna/armbågen för långt ut åt sidorna detta är inte bra och är en risk för kroppen.

ha därför alltid dorsalflexerad hand, alltså ha handryggen uppåt hela tiden

dimmer
2003-10-22, 21:55
Originally posted by X-Change



Men vilka övningar kör du då, dimmor?



eh...det e bara i tricepspressen ja får ont..visst kan ja undvika den men den e juh så skönt annars...första 4 repsen går hur bra som helst..vilken annan kan man köra?

eh..får ont ibland annars oxå i knäböj när ja ska vrida axlarna...kan det va routercuffen (stavning)?

shirunai
2003-10-22, 22:41
ja det kan vara cuffen.

Prova värma upp cuffen lite innan varje pass, med betoning på VÄRMA UPP, gör du cuffen slut då skiter sig hela passet.

Träna cuffen vid nåt tillfälle också, kör dem extremt lätt!

X-Change
2003-10-23, 21:33
Originally posted by shirunai
så det är framsida axel ? eller har jag fel och du menar utsida ?

iaf man kan få ont i axeln om man vikter du armarna/armbågen för långt ut åt sidorna detta är inte bra och är en risk för kroppen.

ha därför alltid dorsalflexerad hand, alltså ha handryggen uppåt hela tiden

vänster axel, yttersidan, precis där det går över till framsidan...ganska träffande beskrivning shirunai..ska nog ta det lite lugnt i den övningen då och gå mer på teknik, men tackar iaf!