handdator

Visa fullständig version : Bukfett kopplat till mindre hjärnstorlek


King Grub
2010-08-10, 13:14
OBJECTIVE: Midlife obesity has been associated with an increased risk of dementia. The underlying mechanisms are poorly understood. Our aim was to examine the cross-sectional association of body mass index (BMI), waist circumference (WC), waist-to-hip ratio (WHR), and computed tomography (CT)-based measurements of subcutaneous (SAT) and visceral (VAT) adipose tissue with various magnetic resonance imaging (MRI) markers of brain aging in middle-aged community adults.

METHODS: Participants from the Framingham Offspring cohort were eligible if in addition to having measurements of BMI, WC, WHR, SAT, and VAT, they had undergone a volumetric brain MRI scan with measurements of total brain volume (TCBV), temporal horn volume (THV), white matter hyperintensity volume (WMHV), and MRI-defined brain infarcts (BI). All analyses were adjusted for age, sex, and time interval between abdominal CT and brain MRI.

RESULTS: In a sample of 733 community participants (mean age, 60 years; 53% women), we observed an inverse association of BMI (estimate by standard deviation unit +/- standard error = -0.27 +/- 0.12; p = 0.02), WC (-0.30 +/- 0.12; p = 0.01), WHR (-0.37 +/- 0.12; p = 0.02), SAT (-0.23 +/- 0.11; p = 0.04), and VAT (-0.36 +/- 0.12; p = 0.002) with TCBV, independent of vascular risk factors. The association between VAT and TCBV was the strongest and most robust, and was also independent of BMI (-0.35 +/- 0.15; p = 0.02) and insulin resistance (-0.32 +/- 0.13; p = 0.01). When adjusting for C-reactive protein levels, the associations were attenuated (-0.17 +/- 0.13; p = 0.17 for VAT). No consistently significant association was observed between the anthropometric or CT-based abdominal fat measurements and THV, WMHV, or BI.

INTERPRETATION: In middle-aged community participants, we observed a significant inverse association of anthropometric and CT-based measurements of abdominal, especially visceral, fat with total brain volume.

Ann Neurol. 2010 Aug;68(2):136-44. Visceral fat is associated with lower brain volume in healthy middle-aged adults.

Scratch89
2010-08-10, 13:20
Aftonbladet: Tjockisar är dummare!

Eddie Vedder
2010-08-13, 06:02
Aftonbladet: Tjockisar är dummare!

Olle Skipper: Vad var det jag sa?

LadyG
2010-08-13, 09:59
Kan man på något sätt anknyta till studien som påvaisade att motion (löpning närmare bestämt) ökade tillväxten av hjärnceller?

"The study, conducted with the US National Institute on Ageing in Maryland, found that a few days of running led to the growth of hundreds of thousands of new brain cells in a region that is linked to the formation and recollection of memories."

http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/7022900/Running-could-help-jog-memory-and-help-brain-grow-says-Cambridge-study.html

Fru_Flisa
2010-08-14, 01:34
Kan man på något sätt anknyta till studien som påvaisade att motion (löpning närmare bestämt) ökade tillväxten av hjärnceller?

"The study, conducted with the US National Institute on Ageing in Maryland, found that a few days of running led to the growth of hundreds of thousands of new brain cells in a region that is linked to the formation and recollection of memories."

http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/7022900/Running-could-help-jog-memory-and-help-brain-grow-says-Cambridge-study.html

Ja, det skulle jag gissa på. Hippokampus ju kan krympa vid hormonella rubbningar främst av kortisol men också återbilda förstörda neuron och öka sin storlek igen.

Anders The Peak
2010-08-14, 07:18
Ann Neurol. 2010 Aug;68(2):136-44. Visceral fat is associated with lower brain volume in healthy middle-aged adults.

Tror att man kan utgå från att det är de hormonella förändringar som sker vid menopaus som skapar det hela. Men visst kan träning säkert återställa det mesta rätt långt fram i livet.

Det kan visst också vara tecken på insulinresistens/metabolisk sjukdom i tidigare år.

Eddie Vedder
2010-08-14, 07:28
Kan man på något sätt anknyta till studien som påvaisade att motion (löpning närmare bestämt) ökade tillväxten av hjärnceller?

"The study, conducted with the US National Institute on Ageing in Maryland, found that a few days of running led to the growth of hundreds of thousands of new brain cells in a region that is linked to the formation and recollection of memories."

http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/7022900/Running-could-help-jog-memory-and-help-brain-grow-says-Cambridge-study.html

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Jag ser det som att konditionsträningen i sig stimulerar hjärnaktiviteten. Oberoende av vad den kan tänkas göra för fettdistribution.

För jag uppfattar dig som att det mer skulle handla om en indirekt effekt av mindre bukfett från löpningen snarare än någon direkt effekt av träningen som sådan?

Anders The Peak
2010-08-14, 07:36
Ja, det skulle jag gissa på. Hippokampus ju kan krympa vid hormonella rubbningar främst av kortisol men också återbilda förstörda neuron och öka sin storlek igen.

Även av höga nivåer av blodsocker (http://www.medicalnewstoday.com/articles/134306.php)

The findings suggest that exercising to improve blood sugar levels could be a way for some people to stave off the normal cognitive decline that comes with age.

RassK
2010-08-14, 10:03
Eller.. dumma människor blir feta i större utsträckning?
För att de inte kan lika mycket om kost, näring och hälsa som intelligenta personer?

Anders The Peak
2010-08-14, 11:39
Eller.. dumma människor blir feta i större utsträckning?
För att de inte kan lika mycket om kost, näring och hälsa som intelligenta personer?
Det är till att förenkla en ganska komplex bakgrund till problemen. Men det kan vara en bra förklaring till en själv för att kunna bekräfta att man själv är en smart jävel. Men tyvärr är många av de här som är dumma sådana som tjänar bra mycket mer pengar och är betydligt smartare än de flesta av oss.

Eddie Vedder
2010-08-14, 11:41
Eller.. dumma människor blir feta i större utsträckning?
För att de inte kan lika mycket om kost, näring och hälsa som intelligenta personer?

Nej så är det inte. Att kunna mycket om kost har inget med att vara smart att göra. Se bara på mig, jag kan mycket om kost men är rätt korkad.

LadyG
2010-08-14, 11:54
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Jag ser det som att konditionsträningen i sig stimulerar hjärnaktiviteten. Oberoende av vad den kan tänkas göra för fettdistribution.

För jag uppfattar dig som att det mer skulle handla om en indirekt effekt av mindre bukfett från löpningen snarare än någon direkt effekt av träningen som sådan?

Jag vet inte riktigt, det känns som att om man inte rör sig tillräckligt i vardagen riskerar man ganska mycket. Så det kändes som att de här båda hade med varandra att göra, att vid en viss nivå inaktivitet blir man dels fetare och dels börjar hjärnan krympa eller hur man ska uttrycka det, eller tvärt om att vid en viss nivå motion börjar man aktivera och stimulera hjärncellerna vilket i sin tur leder till att nya hjärnceller börjar tillverkas (vilket ju var det som var det överraskande i studien för jag trodde inte man kunde nytillverka små grå?).

Fru_Flisa
2010-08-14, 12:04
jag trodde inte man kunde nytillverka små grå?).

Nej det stämmer men just i hippokampus kan man det av nån anledning, det ligger lite avskilt men jag vet i övrigt inte exakt varför.

Eddie Vedder
2010-08-14, 12:23
Jag vet inte riktigt, det känns som att om man inte rör sig tillräckligt i vardagen riskerar man ganska mycket. Så det kändes som att de här båda hade med varandra att göra, att vid en viss nivå inaktivitet blir man dels fetare och dels börjar hjärnan krympa eller hur man ska uttrycka det, eller tvärt om att vid en viss nivå motion börjar man aktivera och stimulera hjärncellerna vilket i sin tur leder till att nya hjärnceller börjar tillverkas (vilket ju var det som var det överraskande i studien för jag trodde inte man kunde nytillverka små grå?).

Frågan är ju om det är två oberoende faktorer. Och det tror i alla fall jag. Låt säga att en person börjar träna men samtidigt lägger på sig mer fett. Då tror inte jag att hjärnans stimulans från löpningen upphör vilket ju borde ske om det är en fråga om indirekt verkan från mindre bukfett.

Anders The Peak
2010-08-14, 13:46
Frågan är ju om det är två oberoende faktorer. Och det tror i alla fall jag. Låt säga att en person börjar träna men samtidigt lägger på sig mer fett. Då tror inte jag att hjärnans stimulans från löpningen upphör vilket ju borde ske om det är en fråga om indirekt verkan från mindre bukfett.
Bukfett då är något fel oftast låga nivåer av testosteron/östrogen i kombination med insulinresistans och det syns tydligast i menopaus...

Eddie Vedder
2010-08-14, 13:46
Bukfett då är något fel oftast låga nivåer av testosteron/östrogen i kombination med insulinresistans och det syns tydligast i menopaus...

Ja det vet jag. Vad menar du?

Anders The Peak
2010-08-14, 13:50
Ja det vet jag. Vad menar du?

Din förklaringsmodell brister menar jag pga faktumet.

Eddie Vedder
2010-08-14, 13:51
Din förklaringsmodell brister menar jag pga faktumet.

Nej inte om bukfett och hjärnstimulans från löpning är två oberoende faktorer. Och det är ju det vi diskuterar.

Fru_Flisa
2010-08-14, 19:59
Även av höga nivåer av blodsocker (http://www.medicalnewstoday.com/articles/134306.php)
Jo, tack. Så som jag lärt mig är att glukokortikoiderna ger indirekt skada då de försämrar glukosupptaget i neuron hos hippokampus och det i sin tur leder till att de lättare tar emot (andra) ämnen som kan ge den direkta skadan.
Och de aktuella neuronen är de som är betydande för feedback-mekanismen.