handdator

Visa fullständig version : Augustiprojektet/lchf


minus
2010-08-10, 09:27
Hallå!

Den här månaden ska jag ge lchf en ärlig chans för att se om den typ av ätande passar mig. Jag är, precis som många andra tjejer, en notorisk jojo-bantare och det vill jag gärna ändra på.
Anledningen till att lchf kan vara intressant för mig är att jag har en tendens att försöka strypa kcal-intaget så mycket jag bara kan vilket helt krasst bara leder till att jag blir hungrig, energilös och sur. Med lchf hoppas jag att kunna hålla hungern under kontroll och slippa den överätning som oftast följer som ett resultat av min kcal-snåla diet.

Tanken är att jag ska fördela 1500-1600 kcal på 3 måltider under dagen, sparka igång träningen igen och jobba bort sockersuget. Startade i söndag och hittills har det gått fint!

Siffror
Vikt: 64,4 vid start
Längd: 163

OskarNorberg
2010-08-10, 10:07
Lycka till! :)

minus
2010-08-10, 21:33
Tack Oskar!

Dag 3

Fett: 122g
Kolhydrater: 24g
Protein: 90g
Totalt antal kcal: 1560

Motion: 33 min jogging och en kort promenad

Frukost: äggröra med majonnäs
kaffe med grädde
Lunch: stekt kycklingfilé och kantareller frästa i smör
Fika: vispad grädde med blåbär
Middag: kokta ägg med majonnäs

So far, so good!

minus
2010-08-11, 09:34
Dag 4

Idag har den ökända tröttheten slagit till. Tydligen drabbas många av det till en början när de slipar ner på kolhydraterna? Jag kan knappt hålla ögonen öppna och däckade i soffan strax efter frukost. En kanna kaffe känns som en mindre bra idé eftersom jag har fruktansvärt ont i magen så vi får se hur produktiv jag kommer vara idag.

Positivt idag; jag väger 63,1 vilket innebär att jag tappat 1,3 kg på 4 dagar. Känns helt ok även att en stor del säkert bara är vatten.

minus
2010-08-11, 19:34
Dag 4

Fett: 104g
Kolhydrater: 27g
Protein: 143g
Totalt antal kcal: 1620

Frukost: Äggröra med majonnäs
Fika: kaffe med grädde
Lunch: vildsvinsfärs fräst med lök och feta. Lite isbergssallad till det.
Kvällsmat: blåbär och vispad grädde

Ingen motion idag, men i morgon blir det jogging igen!

Jennyan
2010-08-11, 19:40
Så kul med med en till Lchf:are :) Ska definitivt följa din resa, bra start du fått! :) Lycka till!

minus
2010-08-13, 11:42
Dag 5

Superstressig dag som gick åt skogen på alla sätt och vis. Idag; gör om, gör rätt!

Jenny: tack! Jag läser i din journal och låter mig imponeras av ditt tålamod och beslutsamheten! Själv är jag fruktansvärt otålig så jag har en lång väg att gå...

Kladdkaka
2010-08-13, 18:16
Jennyan har hjälpt mig en hel del och fick in mig på LCHF, hon är duktig på det hon gör.
Jag har kört det i 12 dagar nu och har tappat 4,2 kg!

Säger bara: Kör hårt, trötthet drabbar många, samma sak med huvudvärk men de brukar släppa efter 14 dagar... Jag har lyckats hålla mig borta från dem dock men blivit yr och svimfärdig. Märkte dock att jag blev bättre av lax.

Prova gärna mitt laxrecept i min journal "Kladdigt till fast", den är supergod, enkel och fortfarande LCHF.

Ska bli spännande att läsa din journal när jag kommer hem igen :)
Lycka till
Kladdkaka

minus
2010-08-16, 08:12
Jennyan har hjälpt mig en hel del och fick in mig på LCHF, hon är duktig på det hon gör.
Jag har kört det i 12 dagar nu och har tappat 4,2 kg!

Säger bara: Kör hårt, trötthet drabbar många, samma sak med huvudvärk men de brukar släppa efter 14 dagar... Jag har lyckats hålla mig borta från dem dock men blivit yr och svimfärdig. Märkte dock att jag blev bättre av lax.

Prova gärna mitt laxrecept i min journal "Kladdigt till fast", den är supergod, enkel och fortfarande LCHF.

Ska bli spännande att läsa din journal när jag kommer hem igen :)
Lycka till
Kladdkaka

4,2 kg är ju hur bra som helst! Ska absolut testa laxreceptet, just nu känns det mest som att jag äter äggröra och grädde...Ska engagera mig och leta goda recept så snart jag får tid och då kan jag tipsa tilllbaka!

Helgen, vad ska man säga om helgen?
Jag har varit sjuk, legat i soffan och inte lyft ett finger, druckit vin, ätit smågodis, firat en kompis födelsedag. Kort sagt; shame on me! Eller?
Naturligtvis hade jag kunnat strunta i dessa sociala aktiviteter, jag hade kunnat skippa vinet och jag hade kunnat säga nej till smågodiset - men det gjorde jag inte så nu får jag börja om från början.
Egentligen borde jag inte se det som ett misslyckande - ett mål med det här projektet är att inte låta mat och bantning styra mitt liv. Jag har sagt nej och kommit med undanflykter till att umgås när mat varit inblandat så många gånger och nu har jag lovat mig själv att aldrig någonsin göra om det så när mina kompisar ville äta ost och dricka vin på balkongen i sommarnatten sa jag "självklart!" istället för "oj oj oj, jag åt nyss massor och får inte ner en bit, men ni får gärna äta om ni vill!" Jag är med andra ord lite kluven till helgens synder. Vågen däremot är inte kluven alls - jag ställde mig på den, tittade och fick min dom. Idag blir det träning och lchf för hela slanten.

minus
2010-08-16, 18:32
Dag 8

Frukost: äggröra med majonnäs, makrill i tomatsås och kaffe med grädde
Lunch: kycklingfilé med broccoli
Fika: hallon och vispad grädde
Middag: äggröra med stekt lök, spenat, creme fraiche och röd stenbitsrom

Fett: 118g
Protein: 88g
Kolhydrater: 22g
Totalt: 1500 kcal

Motion: 47 min jogging (sprang 5 min, gick 2, sprang 5 osv)
Förbrända: 450
Kcal-underskott idag: 750 (om man utgår ifrån att 1800 är mitt dagsbehov)