handdator

Visa fullständig version : träna tjejer


soccer
2010-08-10, 00:50
Hej

Tänkte jag behövde lite experthjälp av kunniga människor inom träning

Jag tränar ett fotbollslag (flickor 15) men även här är det ju viktigt att få in lite stryrka.

Att lägga in stryrka efter träning har jag hört inte är någon hit?
Är det bäst att lägga lite lätt i början av träningen?

För att sammanfatta frågan; När under fotbollspasset tycker ni jag ska lägga in stryrkan?

Är då ingen supertung stryrka utan mest fokus på ben, rygg, mage.

Sjoba
2010-08-10, 01:05
Varför inte bara lägga in lite styrka i försäsongsträningen/vinterträningen om ni har någon sådan?
Av egen erfarenhet så vet jag att tjejer (särskilt tonårstjejer) brukar vara väldigt kinkiga med vad för slags fys dom tränar. Tror dom skulle tycka det vore väldigt kul med någon form av riktig styrketräning kanske en gång i veckan om ni har tillgång till utrustning.
Typ benböj, utfall, stabilitetsövningar, m.m. Det formar ju rumpan fint också, något man kan använda som motivation ;)

Det de flesta av mina tränare alltid kört på är det klassiska upplägget: Först springer vi skiten ur oss, sedan gör vi utfall i nedförsbacke och skridskohopp tills vi knappt kan gå, sen springer vi lite till. Och sen gör vi armhävningar och situps. Inte världens roligaste träning kanske, men det är så det ser ut i största delen av fotbollssverige, och visst ger det väll resultat.

(Nej, jag är för övrigt ingen dam.)

soccer
2010-08-10, 01:26
Hehe, problemet är att det i skrivande stund är 10 augusti o vi är mitt i säsongen. Jag tog över laget för 1 vecka sen o känner laget ligger efter i träningen. Sen behöver man nog hålla igång fysträningen hela året.

Kan nog inte lägga in ett renodlat fyspass utan vill få in det i fotbollsträningen då vi har begränsat med tid.

Sen det klassiska sättet tror jag inte är det bästa ;)

Lovisa
2010-08-10, 07:20
Intressant att många verkar tro att idrottstjejer funkar så annorlunda än killar. Är inte huvudmotivet inom idrott att man skall träna funktionellt? Om man är tonårstjej och tränar fotboll, är man nog seriöst intresserad av sport. Annars skulle man troligen syssla med något annat.

Häcken kanske kommer som bonus. Men om det vore jag, skulle jag blivit jättesur om tränaren började snacka om snygga bakdelar. Ärligt talat, skulle jag nog till och med få lite dåliga vibbar mot vederbörande.

Tänk om jag som kvinna skulle träna tonårskillar i fotboll. "Gör den här övningen så får ni en fin och fast hockeyröv."

Varning för snusk-tant, eller hur?

delta_mats
2010-08-10, 07:35
Kanske du ett pass kan fukusera lite mer på styrka och snabbhetsträning och sedan köra fotbollsträningen, och ett annat pass köra lite mer uthållighet + fotboll. Vet ej hur många pass i veckan ni kör, men gissar väl på i alla fall 3 pass plus match på helgen.

ARMSTARK
2010-08-10, 07:52
Vad ni behöver är en muskelatör!

Ondskapelsen
2010-08-10, 07:59
10 utfallssteg, 5 upphopp, kuta fullt 10m. Ställ dig sist i kön. Börja om.
Sen lite rygglyft och planka.

Avsluta med 2 ggr i veckan (om ni tränar dagen innan match känns det dock inte så produktivt)

Vinn!

Baler Evans
2010-08-10, 08:31
Efter det normala löp passet så delar ni in lagen i olika grupper mittfält, backar och forewards. Ge dem olika sysslor. En Foreward måste vara snabb i sprinten så knäböj är jätte bra eller skaffa ankle vikter som de kan sprinta med. Backarna måste vara explosiva som fan så sätt dem på back intervaller upphopp och utfall. Mittfältarna kan träna båda delar beroende på vad tjejen i fråga känner sig svagast i. Vänskaps matcher där alla tjejerna har 5kg extra vikt runt anklarna i vikter borde ju vara brutalt!

z_bumbi
2010-08-10, 08:40
Utfall, håll som vanligt koll på bäckenet och instruera tjejerna att göra det åt varandra.

Sidoutfall, samma sak med bäckenet här.

Finnen, de blir antagligen negativa så lär ut en bra teknik och så får ni explosiva armhävningar på köpet. Är de stela så vänta med finnen ett tag då den sträcker ut musklerna rejält.

Lårcurl med manuellt motstånd.

Ryggresningar från ett bord/bänk

Armhävningar

Plankan

Situps

Kör styrka i slutet av passet.

Dvs precis som för vilket annat lag i femtonårsåldern som helst.

Vad du än gör så sätt inte på dem några ankelvikter, det är ett väldigt bra sätt att skaffa dem mer knäproblem än vad de statiskt redan har och kommer att få.

Degpekka
2010-08-10, 08:40
Jag tränar tjejer i samma ålder, dock i gymnastik. Jag brukar variera mig ganska kraftigt beroende på hur träningsupplägget ser ut. Är det enklare teknikträning kan man köra styrketräning i början av passet medan om det är koncentrationskrävande/tävlingsförberedande kan det vara vettigare att köra det i slutet eller inte alls.

Sjoba
2010-08-10, 09:49
Intressant att många verkar tro att idrottstjejer funkar så annorlunda än killar. Är inte huvudmotivet inom idrott att man skall träna funktionellt? Om man är tonårstjej och tränar fotboll, är man nog seriöst intresserad av sport. Annars skulle man troligen syssla med något annat.

Häcken kanske kommer som bonus. Men om det vore jag, skulle jag blivit jättesur om tränaren började snacka om snygga bakdelar. Ärligt talat, skulle jag nog till och med få lite dåliga vibbar mot vederbörande.

Tänk om jag som kvinna skulle träna tonårskillar i fotboll. "Gör den här övningen så får ni en fin och fast hockeyröv."

Varning för snusk-tant, eller hur?

Du har helt rätt i tänket, men verkligheten är inte alltid densamma. Killar blir oftast mest sura, men gör inget åt saken (när dom inte gillar träninsupplägget alltså), tjejer blir (återigen, enligt egen erfarenhet) oftast också tjuriga, men löser det genom att klaga och sedan i för många fall sluta.
Dock naturligtvis inte sagt att man ska få exakt som man vill bara för att man är tjej, men ofta är det så, och ofta är 15-åriga tjejer inte lika målinriktade som gemene 15-åring som tror att han ska bli proffs. Med det sagt så är dom mest målinriktade fotbollsspelare jag mött tonårstjejer.

Eh, tror varken en manlig eller kvinnlig 15-åring skulle ta illa vid sig om sin tränare börjar skoja om fina bakdelar om dom har en bra relation med sin tränare (som man bör ha i den åldern och på den nivån). Om den relationen inte finns så kanske man bör undvika ämnet som du säger ;)

Bluesparv
2010-08-10, 09:58
Eh, tror varken en manlig eller kvinnlig 15-åring skulle ta illa vid sig om sin tränare börjar skoja om fina bakdelar om dom har en bra relation med sin tränare (som man bör ha i den åldern och på den nivån). Om den relationen inte finns så kanske man bör undvika ämnet som du säger ;)

Mycket möjligt, men varför riskera något genom att säga en sån sak? Nej, det är bättre att motivera genom att påvisa sportsliga resultat.

Dessutom så tror jag inte att en förälder till nån av tjejerna skulle uppskatta något sådant uttalande.

Onigiri
2010-08-10, 10:26
Eller helt enkelt frontböj istället för 392040932 övningar (menar inte att det är sämre med flera övningar, keep it simple!) :)

joasimo
2010-08-10, 10:34
Jag kan tänka mig att deras säsong inte har så många månader kvar? Typ 1-2? Lika bra att börja lite lätt styrketräning och sedan rejäl uppbyggnad och styrke/fysträning när säsongen är slut!

När vi kör försäsongsträning kör vi tung styrketräning första månaderna, sedan när det är ungefär 2-3månader kvar innan säsongen börjar lägger vi på en extra växel och i princip tränar ner oss, för att sedan vara tillbaka ännu starkare ungefär därvid säsongstarten.

Det fungerar säkert ungefär likadant i fotbollen.

soccer
2010-08-10, 11:33
Tack för alla svar :)

När jag själv spelat så har vi alltid kört styrka i slutet av träningen. Så det jag är nyfiken på är om nån har koll på vad den senaste forskningen säger. Vad jag har hört av vissa är att man inte tar till sig styrketräningen lika bra efter träning.

Som sagt, nån som har koll på senaste forskningen.

Martin Löwgren
2010-08-10, 11:37
Hehe, problemet är att det i skrivande stund är 10 augusti o vi är mitt i säsongen. Jag tog över laget för 1 vecka sen o känner laget ligger efter i träningen. Sen behöver man nog hålla igång fysträningen hela året.

Kan nog inte lägga in ett renodlat fyspass utan vill få in det i fotbollsträningen då vi har begränsat med tid.

Sen det klassiska sättet tror jag inte är det bästa ;)Har ni inte fystränare/sjukgymnast som har hand om detta?

Visst kan man köra lite basicträning (plankan, upphopp ja du vet) men jag upplever att många skador som just fotbollstjejer drabbas av är pågrund av att de är för dåligt grundstarka iochmed att det slarvas med styrketräningen.

Sjoba
2010-08-10, 13:04
Har ni inte fystränare/sjukgymnast som har hand om detta?

Visst kan man köra lite basicträning (plankan, upphopp ja du vet) men jag upplever att många skador som just fotbollstjejer drabbas av är pågrund av att de är för dåligt grundstarka iochmed att det slarvas med styrketräningen.

15-åriga damer brukar inte ha en egen fystränare (sällan heller pojkar för den delen), utan det brukar vara huvudcoachen som håller i fysträningen, ofta även ända upp på damlagsnivå.

Visst kan man få skador av att vara dåligt "grundstark", men dom flesta skador damer drar på sig sitter i knän, fotleder och ben. Ofta t.ex. problem med benhinnorna för att man springer på asfalt med fel skor och byter underlag alldeles för ofta. Om det kan bero på att dom är för svaga vet jag inget om, men att just byta underlag, springa och träna på olika underlag med olika skor är ett magiskt sätt att dra på sig skador som fotbollsspelare.

Martin Löwgren
2010-08-10, 13:16
15-åriga damer brukar inte ha en egen fystränare (sällan heller pojkar för den delen), utan det brukar vara huvudcoachen som håller i fysträningen, ofta även ända upp på damlagsnivå.

Visst kan man få skador av att vara dåligt "grundstark", men dom flesta skador damer drar på sig sitter i knän, fotleder och ben.

I ett relativt nytt nummer av Fysio (sjukgymnast tidning) presenterar de att en stor anledning till just korsbandsskador bland kvinnliga fotbollsspelare är pågrund av svaghet i framförallt quadriceps femoris vilket lätt härleds till att de är för dåligt grundtränande.

Jag pratar inte om överbelastningsskador för de drar till och med Messi och Zlatan på sig utan jag pratar om flera onödiga skador som kan förebyggas om de bara tagit sin grundträning på större allvar.

Som tur är så är det ändring på G nu när damlagen börjar inse att de måste börja styrketräna mera och framförallt styrketräna rätt.

Scratch89
2010-08-10, 13:51
I ett relativt nytt nummer av Fysio (sjukgymnast tidning) presenterar de att en stor anledning till just korsbandsskador bland kvinnliga fotbollsspelare är pågrund av svaghet i framförallt quadriceps femoris vilket lätt härleds till att de är för dåligt grundtränande.

Jag pratar inte om överbelastningsskador för de drar till och med Messi och Zlatan på sig utan jag pratar om flera onödiga skador som kan förebyggas om de bara tagit sin grundträning på större allvar.

Som tur är så är det ändring på G nu när damlagen börjar inse att de måste börja styrketräna mera och framförallt styrketräna rätt.

Inget nytt under solen. Har för mig att slatter och andra liknande skador också beror på för dåligt tränade lår, och för korkade tränare som tror att vissa katastrofala övningar är bra. Jag kommer ihåg en gammal tjej jag hade som spelade handboll på hyfsat hög nivå. Deras tränare tyckte att grodhopp med skivstång på nacken var en bra övning för låren, utan att ha någon som helst "vanlig" styrketräning. Hon, och alla andra i hennes lag, hade alltid knäskydd och ont i ljumskar, fötter och knän. :(

Tolkia
2010-08-10, 15:44
Bra bra bra bra bra inlägg av z_bumbi. Och jag är hårdare än Lovisa och säger att måste du börja fjollskämta om att de skall få fina och fasta rumpor för att få dem att göra något annat än kicka boll så är det du som är skämtet. Undvik, undvik, undvik.

Jag skulle vilja påstå att om det finns en ohanterligt stor ovilja mot fysträning i ett ungdomslag, så ör tränaren/tränarna inte utan skuld. Det finns inte bara en ungdomstränare som skapar svårigheter åt sig genom att själv ha attityden att fysträning är något astråkigt och asträligt som man måste pina sig igenom. Gissa vilken attityd spelarna får ...?

Martin Löwgren
2010-08-10, 16:58
Inget nytt under solen. Har för mig att slatter och andra liknande skador också beror på för dåligt tränade lår, och för korkade tränare som tror att vissa katastrofala övningar är bra. Jag kommer ihåg en gammal tjej jag hade som spelade handboll på hyfsat hög nivå. Deras tränare tyckte att grodhopp med skivstång på nacken var en bra övning för låren, utan att ha någon som helst "vanlig" styrketräning. Hon, och alla andra i hennes lag, hade alltid knäskydd och ont i ljumskar, fötter och knän. :(
Skrämmande.

Tyvärr är ju bilden du beskriver snarare regel än undantag när de kommer till ungdomsidrott.

Tränare är grymma på det de gör men de ska inte ge medicinska eller träningsråd utan då finns det bättre personer för de ändamålet.

Morrris
2010-08-10, 17:19
Bra bra bra bra bra inlägg av z_bumbi. Och jag är hårdare än Lovisa och säger att måste du börja fjollskämta om att de skall få fina och fasta rumpor för att få dem att göra något annat än kicka boll så är det du som är skämtet. Undvik, undvik, undvik.

Jag skulle vilja påstå att om det finns en ohanterligt stor ovilja mot fysträning i ett ungdomslag, så ör tränaren/tränarna inte utan skuld. Det finns inte bara en ungdomstränare som skapar svårigheter åt sig genom att själv ha attityden att fysträning är något astråkigt och asträligt som man måste pina sig igenom. Gissa vilken attityd spelarna får ...?

+1

Inställningen från tränares sida är oerhört viktig.

joasimo
2010-08-10, 18:18
+1

Inställningen från tränares sida är oerhört viktig.

Precis, du ska inte behöva locka dom att träna hårt. Du sätter reglerna och bestämmer hur hårt dom ska träna, passar det inte får dom inte spela matcherna eller sluta.

Bluesparv
2010-08-10, 18:45
Precis, du ska inte behöva locka dom att träna hårt.


Det är ju just det man ska göra med ungdomar... skapa en förståelse för varför man tränar på ett visst sätt så att de vill göra det frivilligt. Få personer kan prestera utan motivation...

soccer
2010-08-10, 19:55
Okej, vi har nu slagit fast att styrketräning är bra för damidrott och det har även FIFA nu insett och de har skickat ut en stor manuel för just styrketräning för damfotbollsspelare som är mycket bra.

Jag har bra koll på vilka övningar som är bra att köra och jag kommer få spelarna att vilja köra då min största styrka är ju motivera dem och för att motivera damspelare måste man säga VARFÖR man gör vissa saker.

Men som sagt, det jag behöver veta är om jag ska köra styrken i början eller slutet av varje pass :)

soccer
2010-08-10, 19:56
En idé kanske är att maila runt till olika fystränare i de allsvenska klubbarna.

Ame
2010-08-10, 20:05
Har tränat en hel del ungdomar i friidrott, kör alltid styrketräning i slutet av passen om vi kör någon form av teknikträning också. Är det ett rent fyspass så beror det ju helt på hur upplägget för just det passet ser ut men då kan det vara blandat löpning/styrka.
Undantagen är explosiva övningar som vi ibland lägger in direkt efter uppvärmning, men då handlar det om kanske 10-20 medicinbollskast med en lätt boll, är det lite tyngre styrka vi kör så är det alltid i slutet.
För mig har det alltid varit naturligt att ha styrketräningen sist i passet så att de är pigga i kroppen när man gör mer tekniskt krävande moment.
Om det finns någon forskning som inriktat sig på just detta vet jag inte men ärligt talat skulle jag inte bry mig om vad den sa ändå, min erfarenhet säger att slutet av passet fungerar utmärkt.


Angående att motivera tjejerna till att vilja styrketräna så tror jag det viktigaste är att få dem att känna att träningen känns meningsfull. Gör man något där de inte förstår varför så finns risken att de tycker att det känns meningslöst att göra övningarna och då lär de inte utvecklas så bra som de skulle kunna. Så att förklara varför man gör det på ett bra sätt är oerhört viktigt.

joasimo
2010-08-10, 23:06
Det är ju just det man ska göra med ungdomar... skapa en förståelse för varför man tränar på ett visst sätt så att de vill göra det frivilligt. Få personer kan prestera utan motivation...

Du läste nog inte vad jag skrev innan. Visst ska man motivera, det är så jag har utvecklats till en helt ny nivå med min hockey när vi fick en ny tränar från ryssland. :) Man ska motivera, och berätta varför. Men man ska inte locka dom med träningen med det han tänkte, att dom får snygga rumpor?

Och till frågan, vi brukar också köra styrketräning efter våra pass. Ibland korta intervaller innan passet.

EkarN
2010-08-11, 00:24
Just det här med att träningen ska ha en mening och inte vara skittråkig är nog väldigt viktigt. Flera vänner till mig skiter i princip i all fysträning som de har pga att det är så tråkigt och att de inte riktigt ser behovet.

Bluesparv
2010-08-11, 00:31
Man ska motivera, och berätta varför. Men man ska inte locka dom med träningen med det han tänkte, att dom får snygga rumpor?



Då är vi helt överens :) såg lite konstigt ut i det inlägget jag citerade bara, men nu hänger jag med!

joasimo
2010-08-11, 00:32
Just det här med att träningen ska ha en mening och inte vara skittråkig är nog väldigt viktigt. Flera vänner till mig skiter i princip i all fysträning som de har pga att det är så tråkigt och att de inte riktigt ser behovet.

Då gillar dom/brinner inte tillräckligt för idrotten med andra ord? Då kan man pyssla med korpen, där slipper man fysträning. Men jag håller med om att man måste motivera och det ska vara kul att träna!

Martin Löwgren
2010-08-11, 07:43
Okej, vi har nu slagit fast att styrketräning är bra för damidrott och det har även FIFA nu insett och de har skickat ut en stor manuel för just styrketräning för damfotbollsspelare som är mycket bra.



Det var fanimej på tiden :Virro

soccer
2010-08-13, 01:33
Många bra inlägg i tråden :)

Ska köra fys i slutet av passen är min tanke.

De kommer nog allt bli vältränade, hehe

Fultjack
2010-08-13, 08:39
Jag har skrivit en c-uppsats om snabbhetsträning för fotbollsspelande tjejer (13-17 år gamla). Tanken var att få dom snabbare på 30m sprint och ökad vertikal hopphöjd. Jag använde mig av olika hoppövningar, sprintövningar och styrkeövningar med kroppen som motstånd bara. Träningsmängden var 1 pass/v i 12 veckor.

Hela uppsatsen finns att hämta här: http://hh.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:327285

soccer
2010-08-16, 23:33
Fultjack: Tack, ska läsa igenom det :)


Kan härmed säga att motivera unga tjejer att styrketräna nog är det enklaste som finns. Vi körde styrka efter träningen men de tyckte de va kul o de fortsatte köra efter träningen plus att de tjatade tills sig ytterligare en träning under veckan. hehe

JoeyP
2010-08-17, 10:01
Mycket möjligt, men varför riskera något genom att säga en sån sak? Nej, det är bättre att motivera genom att påvisa sportsliga resultat.
Dessutom så tror jag inte att en förälder till nån av tjejerna skulle uppskatta något sådant uttalande.

Varför inte bara säga typ,

-Den här övningen är jättebra för hela kroppen tjejer!
-Den stärker framförallt ben och rumpa och ger en riktigt vältränad underkropp!
Istället för att
-Den här övningen tjejer! Den ger en riktigt vältränad rumpa! Tänk på det när ni kör den!
Vem vill inte ha en snygg fin sexig rumpa?!?! WOHOOO *flex*