handdator

Visa fullständig version : Viktuppgång efter medicin.


Alwek
2010-08-10, 00:31
Jag led av en njurinflammation i början av Mars och blev tvungen att använda kortison tills juni för att bli frisk. Kortisonet gjorde mig hungrig så jag gick upp i vikt och gjorde så att jag förlorade kraft och form.

Jag vet inte hur jag ska gå ner i vikt. Jag är 15 år och är 180cm och väger 80kg. Förr vägde jag cirka 72.

Skulle bli tacksam om ni kunde komma med några tips som gör att jag kan få tillbaka min gamla form och hjälpa mig med att gå ner i vikt :/

tumme
2010-08-10, 00:50
Börja med att läsa deffguiden. Finns högst upp. Grunderna för viktminskning finns i den.

Shpendi
2010-08-10, 08:59
Gör inget drastiskt bara, din kropp behöver extra mycket energi just vid den åldern.

Icefire
2010-08-10, 12:43
+1 på ovan, du behöver knappast göra några drastiska förändringar.
Dra ner på godis, snacks, läsk och sånt som brukar klassas som onyttigt. Ät dig mätt på riktig mat och rör lite mer på dig. Tränar du något?

Tolkia
2010-08-10, 14:50
Rimligen kommer du att bli mindre hungrig nu när du slutat med kortison. Antagligen är du nu och framåt också piggare och kan röra på dig mer än när du var sjuk. Se tips här ovan och låt det ta den tid som behövs. Det går ofta snabbare och lättare att gå upp än att gå ned.