handdator

Visa fullständig version : Vad anser ni vara "tung styrketräning"?


Taffalito
2010-08-09, 20:14
Ofta ser man att nybörjare (och andra) får svaret att "tung styrketräning" är den enda och rätta vägen att gå för att få bra resultat på gymmet.

Hur ska det då tolkas?
Vad läser ni in i termen "tung styrketräning"?

Själv skulle jag ställa följande minimikrav i de fyra stora övningarna:

Bänk: 1RM på 1,5xkroppsvikt eller 10 reps på kroppsvikt
Knäböj: 1RM på 2xkroppsvikt eller 10 reps på 1,5xkroppsvikt
Marklyft: samma som böj
Militärpress: 1RM på 70-100% av kroppsvikt (för tyngre individer kanske 50%)

Ska dock tillägga att jag - ännu! - ligger en bit under dessa "krav", haha

Matsa
2010-08-09, 20:26
Tung styrketräning är relativt. När de flesta talar om tung träning så tror jag inte att de menar några speciella styrkestats som man skall klara utan de talar om träning som bedrivs inom ett visst repsomfång eller med ett visst % av 1RM. Träning som görs med 1-5 repetitioner skulle kunna sägas vara tung, träning med vikter på 85% av 1RM och högre skulle kunna sägas vara tung.

Pjotor
2010-08-09, 20:34
Träning som görs med 1-5 repetitioner skulle kunna sägas vara tung, träning med vikter på 85% av 1RM och högre skulle kunna sägas vara tung.

+1 på båda postulaten. Man kan träna tungt även om man inte är stark.

LindaS
2010-08-09, 20:38
Håller med Matsa, helt och hållet relativt.
Vikter där man klarar 1-3 reps kan också vara en specificering.

Vad skulle det ligga på för tjejer, enligt dig T?

Floddan
2010-08-09, 20:40
När man får ta i från början till slut

ceejay
2010-08-09, 20:53
1-5 reps där 5an är jävligt tung

Matsa
2010-08-09, 20:56
När man får ta i från början till slut

Hah, så enkel definition, det får du fan stilpoäng för. ;)

smeander
2010-08-09, 21:07
Styrketräning.. Klassas det som ett samlat begrepp för t ex Styrkelyft, kroppsbyggning, fitness five, Strongman, Fitness osv?

Räknas bara träning med hantlar och skivstänger in eller passar t ex barmarksträning (t ex inom Hockey) och gruppträning (typ F&S)också in under namnet "Styrketräning"?

Isf är begreppet "tung styrketräning" ett löst och väldigt brett ämne som innefattar flera olika sorters styrketräning...

Därför anser jag att det är fel att ens använda begreppet "Tung styrketräning" iochmed att tung skiljer sig från varje gren man väljer att utöva. Målen med olika sorters styrketräning skiljer sig också samt så beror det helt på utövaren också, t ex en Styrkelyftare som försöker göra en tung vikt lätt gentemot en kroppbyggare som försöker göra en lätt vikt tung.

Styrkelyftare lyfter ju mycket tyngre vikt men kroppsbyggaren lyfter ju mer vikt med avsedd muskel (förutsatt att han tränar rätt) så vem är det som tränar tungt egentligen?

Bara en tanke...

Pjotor
2010-08-09, 21:19
Styrketräning.. Klassas det som ett samlat begrepp för t ex Styrkelyft, kroppsbyggning, fitness five, Strongman, Fitness osv?

Räknas bara träning med hantlar och skivstänger in eller passar t ex barmarksträning (t ex inom Hockey) och gruppträning (typ F&S)också in under namnet "Styrketräning"?

Isf är begreppet "tung styrketräning" ett löst och väldigt brett ämne som innefattar flera olika sorters styrketräning...

Därför anser jag att det är fel att ens använda begreppet "Tung styrketräning" iochmed att tung skiljer sig från varje gren man väljer att utöva. Målen med olika sorters styrketräning skiljer sig också samt så beror det helt på utövaren också, t ex en Styrkelyftare som försöker göra en tung vikt lätt gentemot en kroppbyggare som försöker göra en lätt vikt tung.

Styrkelyftare lyfter ju mycket tyngre vikt men kroppsbyggaren lyfter ju mer vikt med avsedd muskel (förutsatt att han tränar rätt) så vem är det som tränar tungt egentligen?

Bara en tanke...
Intressant fråga.

Eftersom styrketräning ingår i frasen så tycker jag att det ska vara aktiviteter som har som mål att öka muskelstyrkan. Kroppsbyggning är ett gränsfall, eftersom huvudmålet är att bygga muskelmassa, men en vanlig följd av det är ju att man blir starkare...

Jag tycker att belastningsgränsen på 5RM eller högre fortfarande är relevant, även om man kan diskutera exakta RM-gränser länge. Det är dock inte det enda relevanta villkoret. Tuff intervallträning, 20RM knäböj och liknande saker är ju helt klart tunga som attan.

F&S tycker jag inte är styrketräning. Även om det förstås är jobbigt så blandar man styrkeövningar och konditionsövningar på ett sätt som gör att jag inte tycker att det kan klassas som tung styrketräning.

Matsa
2010-08-09, 21:48
Styrketräning.. Klassas det som ett samlat begrepp för t ex Styrkelyft, kroppsbyggning, fitness five, Strongman, Fitness osv?

Räknas bara träning med hantlar och skivstänger in eller passar t ex barmarksträning (t ex inom Hockey) och gruppträning (typ F&S)också in under namnet "Styrketräning"?

Isf är begreppet "tung styrketräning" ett löst och väldigt brett ämne som innefattar flera olika sorters styrketräning...

Därför anser jag att det är fel att ens använda begreppet "Tung styrketräning" iochmed att tung skiljer sig från varje gren man väljer att utöva. Målen med olika sorters styrketräning skiljer sig också samt så beror det helt på utövaren också, t ex en Styrkelyftare som försöker göra en tung vikt lätt gentemot en kroppbyggare som försöker göra en lätt vikt tung.

När det gäller styrketräning tror jag att det är bäst att begränsa diskussionen till träning vars huvudsyfte är att förbättra styrka eller muskelmassa. Jag ser ingen mening att blanda in t.ex gruppgympa då det har ett annat syfte och om man blandar in för mycket ovidkommande blir det bara rörigt.

Styrkelyftare lyfter ju mycket tyngre vikt men kroppsbyggaren lyfter ju mer vikt med avsedd muskel (förutsatt att han tränar rätt) så vem är det som tränar tungt egentligen?

Bara en tanke...

Detta känns inte helt relevant för diskussionen. Låt oss säga att 200kg är 1RM i en viss övning med styrkelyftarens utförande och 100kg är 1RM i samma övning med kroppsbyggarens utförande. Om styrkelyftaren tränar på 170kg och kroppsbyggaren tränar på 85kg så tränar båda tungt.

Dessutom tränar även styrkelyftare ibland med samma syfte som byggaren i ditt exempel.

L-Sami
2010-08-09, 22:00
90-120% av 1RM är relativt tungt.

Anders The Peak
2010-08-10, 08:40
Det här med tung träning verkar vara subjektivt men det behöver det inte vara utan variationen som upplevs subjektiv är mer den genetiska sammansättningen av fibertyper som gör att vissa är mycket repsstarka i förhållande till sin maxstyrka eller viceversa.

Men det som är bra att veta det är hur musklerna reagerar på olika stimulin och här är de här bilderna bra illustrationer på hur man kan anpassa sin träning till sin målsättning med styrketräningen.

elo_
2010-08-10, 08:48
Tung styrketräning är relativt förstås, som tidigare nämnts.

Dock hade jag en liten uppenbarelse tidigare denna månad. Trodde väl jag tränade relativt tungt med uppemot 40-60 ton totalvolym och ca 10h träning i veckan.

Men sen kollade jag hur idrottsmännen tränar, och man får ju konstatera att det man gör är en bråkdel av vad de gör. Speciellt tyngdlyftarna. 13 st 2-3 h långa aptunga träningspass i veckan.. jepp jepp.

ceejay
2010-08-10, 09:27
tyngdlyftarna är i en klass för sig elo :)

PepzAdept
2010-08-10, 13:10
Ofta ser man att nybörjare (och andra) får svaret att "tung styrketräning" är den enda och rätta vägen att gå för att få bra resultat på gymmet.

Hur ska det då tolkas?
Vad läser ni in i termen "tung styrketräning"?

Själv skulle jag ställa följande minimikrav i de fyra stora övningarna:

Bänk: 1RM på 1,5xkroppsvikt eller 10 reps på kroppsvikt
Knäböj: 1RM på 2xkroppsvikt eller 10 reps på 1,5xkroppsvikt
Marklyft: samma som böj
Militärpress: 1RM på 70-100% av kroppsvikt (för tyngre individer kanske 50%)

Ska dock tillägga att jag - ännu! - ligger en bit under dessa "krav", haha
Jag personligan skulle klassa dina krav som uppvärmning. kanske inte militärpressen på 100% iofs. Det är tungt. Vill mest säga att det inte går att sätta upp några generella gränser för vad som är tungt på sånt sätt. Det där hade varit svintung träning för ett par år sen, men ju starkare man blir desto högre pressar man ju den gränsen.

När man får ta i från början till slut

Den formuleringen gillar jag :thumbup:


Jag skulle nog ändå säga att jag syftade till lågreps om jag sa tung styrketräning till någon.

Balke
2010-08-10, 13:19
Tung styrketräning enligt mig är att gå nära fail i tunga övningar.

Nybörjare gör ofta tvärt om, de kör 3x10 på en vikt de klarar 30 reps på och en massa isolationsövningar.

elo_
2010-08-12, 08:03
tyngdlyftarna är i en klass för sig elo :)

Jo, de är elit. :)

Anders The Peak
2010-08-12, 08:18
Undrar om någon blev mycket klokare på vad som är tung styrketräning?

Elo gör du bara 215 i böj och och hela 195 i bänk det kallar jag byggarfasoner..

elo_
2010-08-12, 08:34
Undrar om någon blev mycket klokare på vad som är tung styrketräning?

Elo gör du bara 215 i böj och och hela 195 i bänk det kallar jag byggarfasoner..

Jepp. Böjen är min svagaste gren. Tanken är att få upp den mot 250 raw i framtiden. Har gjort 275 med utrustning. Byggarfasoner? Kanske det, jag har böjt lite under min karriär och tränat SL-inriktat ca 1,5 år. De första 4-5 åren var det mest byggarfasoner i min träning. Läsa BB-artiklar och följa idiotiska program. Mitt mål har alltid varit att bli så stark som möjligt, speciellt i bänk, men efterhand har också andra mål kommit fram. Man lär sig. Årsmålet 700 raw. Långtidsmål är uppemot 255-200-300 / 755 raw.

Mina tidigare påståenden om tung styrketräning är att det är väldigt relativt, men säker kan man vara på att det alltid finns någon som jobbar hårdare än en själv.

bertbert
2010-08-12, 08:56
Undrar om någon blev mycket klokare på vad som är tung styrketräning?

Kan man fråga sig ja. Tungt för mig betyder hög intensitet, alltså hög % av 1RM. Att bara dela in träningen i tung/lätt blir lite för endimensionellt för att det ska vara intressant att diskutera.

Vad är tyngst, en 5:a på 5RM eller 5 superset med mycket kort vila?

Svar: 'Tungt' är inte en relevant parameter eftersom den inte är entydigt definierbar.

Elo gör du bara 215 i böj och och hela 195 i bänk det kallar jag byggarfasoner..

I lolled :D

Anders The Peak
2010-08-12, 09:02
Kan man fråga sig ja. Tungt för mig betyder hög intensitet, alltså hög % av 1RM. Att bara dela in träningen i tung/lätt blir lite för endimensionellt för att det ska vara intressant att diskutera.

Vad är tyngst, en 5:a på 5RM eller 5 superset med mycket kort vila?

Svar: 'Tungt' är inte en relevant parameter eftersom den inte är entydigt definierbar.

I lolled :D
Vad är tyngst, en 5:a på 5RM eller 5 superset med mycket kort vila?

Skilj på upplevd känsla och intensitet. Tyngst är fortfarande en 5:a på 5RM. om inte superset utförs med 4RM + 6RM för då blir det?

Floddan
2010-08-12, 09:06
Undrar om någon blev mycket klokare på vad som är tung styrketräning?

Elo gör du bara 215 i böj och och hela 195 i bänk det kallar jag byggarfasoner..

Bänkarefasoner kanske?

MackeJuve
2010-08-12, 09:22
För mig personligen är tung styrketräning lågreps på en vikt där du kör nära failure!

bertbert
2010-08-12, 17:43
Skilj på upplevd känsla och intensitet. Tyngst är fortfarande en 5:a på 5RM. om inte superset utförs med 4RM + 6RM för då blir det?

Precis, vad blir det då? Ingen aning.

Intensitet är ett bra begrepp, superset är ett annat bra. "Tungt" är ett ganska värdelöst begrepp, eftersom personen som körde många set kanske tyckte att "passet var tungt".

Och jag personligen kallar tungt = hög intensitet, men det finns nog rätt många definitioner på tungt.