handdator

Visa fullständig version : Vi som hatar värdelösa hälsotidningar eller tänker börja göra det.


Phille
2010-08-09, 18:25
Med värdelösa hälsotidningar menar jag inte att alla hälsotidningar är värdelösa, jag menar att denna tråden är för oss som hatar de värdelösa!

Här tänkte jag att vi kunde ta ut våran ilska på korkade påståenden och andra irritationsmoment vi hittar i dessa blaskor, allt från aftonbladets hälsodel till renblodiga träningstidningar.

Jag börjar, eftersom jag är trådskapare i egen hög person!

Min käre mor är tyvärr enormt träningsfixerad, eller jag kanske borde kalla det viktfixerad, hon sköter sin kost och träning exemplariskt, dock så tar hon alltför ofta hjälp av korkade tips som står i dessa idiottidningar, "men det funkar ju", säger hon efter att ha gått ner nått kg, ja, svarar jag och förklarar att det är för att hon sköt det andra bra och inte för att hon kramat ett träd i 20 min före powerwalken eller nån annan skit som påstås vara bra.

I alla fall, jag är inget stort fan av frukost för jag har helt enkelt ingen aptit på morgonen och munnen känns torr och allt smakar skit. Dock så kom jag på att jag kunde göra en äggröra och käka varje morgon bestående av 2-4 ägg, ingen megados som ni ser. Första veckorna går bra, men när jag en morgon ska koka lite ägg så ser jag till min fasa att äggpaketet är tomt, jag ringer till min mor och frågar vad det är frågan om, det är hon och min far som ska hålla kylskåpet fullt så länge jag är under 18! Hon svarar att hon har läst i "iForm" att det är dåligt med ägg, jag suckar och frågar vad hon lagt denna värdelösa hög av papper nånstans så jag själv kan ta mig en titt. Och jovisst, när jag öppnar den ser jag (inte ordagrant nu, utan ungefär vad jag kommer ihåg från artikeln. "Max 7 ägg per vecka eller så dör du", och en lång text med "vetenskapliga" tester och vältränade testpersoner som självklart mår mycket bättre när dom fått sin check efter att ha gått med på detta.. eller oj jag menar såklart efter dom slutat äta ägg!

En annan konstant dust hemma är frågan rörande kosttiltskott, för hemma hos mig (och säkert hos fler med oroliga föräldrar) gäller att allt som inte är mat är steroider! För det har hon nämligen läst i flera tidningar, och då måste det vara sant eller hur?

Detta är bara 2 av oändligt många påståenden som hon fått av dessa jävla tidningar, så fyll på egna historier som ni själva läst, eller som folk har använt som källa till korkade påståenden!

Min mamma är för övrigt fullt normal för den som undrar det ;).

ceejay
2010-08-09, 18:26
Vet att jag läst mycket skit men kommerfaktiskt inte på något nu.

Stackars dig som inte fick dina ägg :(

Phille
2010-08-09, 18:32
Vet att jag läst mycket skit men kommerfaktiskt inte på något nu.

Stackars dig som inte fick dina ägg :(
Jag vet, dock är striden inte slut än :cool:!

Nordenator
2010-08-09, 18:32
Vi som uppskattar källkritik eller tänker börja göra det? Det stora problemet är ju inte tidningarna i sig, utan det är att folk köper allt de hör och läser med hull och hår.

Phille
2010-08-09, 18:41
Vi som uppskattar källkritik eller tänker börja göra det? Det stora problemet är ju inte tidningarna i sig, utan det är att folk köper allt de hör och läser med hull och hår.

Jag som kommer fota artikeln när jag hittar den eller som tänker börja göra det!
Utan tidningarna vore problemet ur världen, dock så håller jag med dig. Som det ser ut nu har jag 4 alternativ:

1. Acceptera det
2. Avvänja henne från att synda
3. Köpa alla tidningar i stan, dock så håller inte min budget
4. Föda upp en egen kyckling i garaget och på så sätt skaffa egna ägg som jag kan äta i smyg

To be continued...

MasterChief
2010-08-09, 18:43
Är det så att kolos medlemmar alltid vet bäst och att alla andra är idioter?

Jag har bara hängt på kolo i 6 år som medlem (och längre än så totalt) och jag vill nog påstå att det har påståts rätt mycket här med.

Överlag tycker jag nog tidningar med hälsoprofil tjänar ett bra syfte. Det väcker folks intresse och kan det få ett gäng soffpotatisar att rycka sig så ju det toppen. Även om tidningarna inte förspråkar tunga basövningar och protte.

coxie
2010-08-09, 18:45
Jag tycker folk ska få vara idioter om dom mår bra av det.

coxie
2010-08-09, 18:48
Som det ser ut nu har jag 1 alternativ:

1. Acceptera det


Fixade ditt inlägg.

Du är minderårig, du bor hemma och får gratis mat. I gengäld ska du anpassa dig efter dina föräldrar eller skaffa dig en inkomst och handla själv.

Phille
2010-08-09, 18:48
Är det så att kolos medlemmar alltid vet bäst och att alla andra är idioter?

Jag har bara hängt på kolo i 6 år som medlem (och längre än så totalt) och jag vill nog påstå att det har påstås rätt mycket här med.

Överlag tycker jag nog tidningar med hälsoprofil tjänar ett bra syfte. Det väcker folks intresse och kan det få ett gäng soffpotatisar att rycka sig så ju det toppen. Även om tidningarna inte förspråkar tunga basövnignar och protte.

Ha ha, jag vet att jag inte vet bäst, har bara tränat 1 år så har fortfarande väldigt mycket att lära, dock är detta Vi som hatar värdelösa hälsotidningar eller tänker börja göra det. och Inte Vi som stör oss på snorungar med tomteavatarer eller tänker börja göra det.tråden!

Och som jag sa så riktar denna tråden sig bara till de värdelösa tidningarna, det finns självklart bra också!

Denniss
2010-08-09, 18:51
Med värdelösa hälsotidningar menar jag inte att alla hälsotidningar är värdelösa, jag menar att denna tråden är för oss som hatar de värdelösa!

Här tänkte jag att vi kunde ta ut våran ilska på korkade påståenden och andra irritationsmoment vi hittar i dessa blaskor, allt från aftonbladets hälsodel till renblodiga träningstidningar.

Jag börjar, eftersom jag är trådskapare i egen hög person!

Min käre mor är tyvärr enormt träningsfixerad, eller jag kanske borde kalla det viktfixerad, hon sköter sin kost och träning exemplariskt, dock så tar hon alltför ofta hjälp av korkade tips som står i dessa idiottidningar, "men det funkar ju", säger hon efter att ha gått ner nått kg, ja, svarar jag och förklarar att det är för att hon sköt det andra bra och inte för att hon kramat ett träd i 20 min före powerwalken eller nån annan skit som påstås vara bra.

I alla fall, jag är inget stort fan av frukost för jag har helt enkelt ingen aptit på morgonen och munnen känns torr och allt smakar skit. Dock så kom jag på att jag kunde göra en äggröra och käka varje morgon bestående av 2-4 ägg, ingen megados som ni ser. Första veckorna går bra, men när jag en morgon ska koka lite ägg så ser jag till min fasa att äggpaketet är tomt, jag ringer till min mor och frågar vad det är frågan om, det är hon och min far som ska hålla kylskåpet fullt så länge jag är under 18! Hon svarar att hon har läst i "iForm" att det är dåligt med ägg, jag suckar och frågar vad hon lagt denna värdelösa hög av papper nånstans så jag själv kan ta mig en titt. Och jovisst, när jag öppnar den ser jag (inte ordagrant nu, utan ungefär vad jag kommer ihåg från artikeln. "Max 7 ägg per vecka eller så dör du", och en lång text med "vetenskapliga" tester och vältränade testpersoner som självklart mår mycket bättre när dom fått sin check efter att ha gått med på detta.. eller oj jag menar såklart efter dom slutat äta ägg!


Tyckte denna mening var lite rolig. Håller du ingen koll själv? Om du vill ha ägg så får du väl se till att det finns. Om du ska förlita dig på att andra fixar allt kommer du få det jobbigt när du flyttar hemifrån sen :/

Sen tycker jag det är synd att din mor har sån vriden syn på ägg. Snacka om att gå på vad som helst =P

MasterChief
2010-08-09, 18:52
Ha ha, jag vet att jag inte vet bäst, har bara tränat 1 år så har fortfarande väldigt mycket att lära, dock är detta Vi som hatar värdelösa hälsotidningar eller tänker börja göra det. och Inte Vi som stör oss på snorungar med tomteavatarer eller tänker börja göra det.tråden!

Och som jag sa så riktar denna tråden sig bara till de värdelösa tidningarna, det finns självklart bra också!

Berätta vilka de värdelösa tidingarna är då.

Chaan
2010-08-09, 18:59
Hehe jag provade ett par nummer av en tjejtidning i vintras. Vilken otrolig smörja där stod. Har redan klagat till dem så orkar inte redogöra men det var ungefär som om man kör sanningen baklänges genom en köttkvarn och serverar med sirap och ketchup.

Phille
2010-08-09, 19:04
Tyckte denna mening var lite rolig. Håller du ingen koll själv? Om du vill ha ägg så får du väl se till att det finns. Om du ska förlita dig på att andra fixar allt kommer du få det jobbigt när du flyttar hemifrån sen :/

Sen tycker jag det är synd att din mor har sån vriden syn på ägg. Snacka om att gå på vad som helst =P
Den meningen kom inte ut rätt, jag kan påverka hur mycket jag vill gällande innehållet i kylskåpet (utom äggen nu *cry*), jag jobbar redan men sparar pengar till annat. Det hela är inte en ekonomisk fråga, jag är bara arg för att mina föräldrar fastnat för de elaka tidningarnas propaganda, och jag förlorar på det!

Berätta vilka de värdelösa tidingarna är då.
iForm bland annat

Hehe jag provade ett par nummer av en tjejtidning i vintras. Vilken otrolig smörja där stod. Har redan klagat till dem så orkar inte redogöra men det var ungefär som om man kör sanningen baklänges genom en köttkvarn och serverar med sirap och ketchup.
Tack för att du förstår mig :thumbup:

MasterChief
2010-08-09, 19:19
Hon svarar att hon har läst i "iForm" att det är dåligt med ägg...

Ok, konstigt att iForm skriver så här då:

Ägg ger dig krafter att träna längre. (http://iform.se/traning/kost-och-traning/at-agg-trana-langre)

Eller när det skriver så här:

"Ägg är rika på proteiner, på folacin, B,- och B,-vitamin, D-vitamin, A-vitamin och järn. Äter man ägg med förnuft och inte överdrivet är det både sunt och näringsrikt och kan inte undvaras bland världens tio sundaste råvaror. Kolesterolet i ägg blir inte farligt förrän det intas i en kost med mycket mättat fett från djur med fyra ben, och därför räknas ägg fortfarande som ett mycket sunt näringsmedel."

Phille
2010-08-09, 19:22
Ok, konstigt att iForm skriver så här då:

Ägg ger dig krafter att träna längre. (http://iform.se/traning/kost-och-traning/at-agg-trana-langre)

Eller när det skriver så här:

"Ägg är rika på proteiner, på folacin, B,- och B,-vitamin, D-vitamin, A-vitamin och järn. Äter man ägg med förnuft och inte överdrivet är det både sunt och näringsrikt och kan inte undvaras bland världens tio sundaste råvaror. Kolesterolet i ägg blir inte farligt förrän det intas i en kost med mycket mättat fett från djur med fyra ben, och därför räknas ägg fortfarande som ett mycket sunt näringsmedel."
Ja visst är det? Dom säger emot sig själva!

MasterChief
2010-08-09, 19:33
Ja visst är det? Dom säger emot sig själva!

Skulle gärna vilja se artikeln där de hävdar att man dör om man äter mer än 7 ägg per vecka.

Gå gärna in på iForms hemsida och länka hit alla de andra oändliga mängder av påståenden som är vansinniga.

Visst är det lite av "sensationsjournalistik" men överlag tycker jag tidningen verkar stå för en sund klassisk livsstil. Att hata dessa känns helt enkelt lite töntigt. Alla vill inte köra mark och ha en burk tonfisk i prottedrinken.

Phille
2010-08-09, 19:41
Skulle gärna vilja se artikeln där de hävdar att man dör om man äter mer än 7 ägg per vecka.

Gå gärna in på iForms hemsida och länka hit alla de andra oändliga mängder av påståenden som är vansinniga.

Visst är det lite av "sensationsjournalistik" men överlag tycker jag tidningen verkar stå för en sund klassisk livsstil. Att hata dessa känns helt enkelt lite töntigt. Alla vill inte köra mark och ha en burk tonfisk i prottedrinken.

Du tror inte själv att jag överdrev när jag skrev så? Den mer korrekta titeln var "Max 7 ägg per vecka, mer är skadligt". Jag tror för övrigt du är en iFormprenumerant. Själv tycker jag inte det är så sunt att skriva massa skit bara för att sälja lösnummer...

bubbe
2010-08-09, 19:45
Brukar finnas lite hälsotidningar att läsa på toa, bla fick jag nyligen bläddra lite i en Blossom. Meddelade min fru att det verkade ju vara en rätt vettig tidning, hade då sett en kostartikel med Anki sundin.

Nästa gång jag bläddrade i den så tog jag dock tillbaka mitt uttalande, då hade jag fått upp tidningens astrologavdelning samt tips om att använda iphonen som dildo.....

_slipknot1_
2010-08-09, 19:56
Brukar finnas lite hälsotidningar att läsa på toa, bla fick jag nyligen bläddra lite i en Blossom. Meddelade min fru att det verkade ju vara en rätt vettig tidning, hade då sett en kostartikel med Anki sundin.

Nästa gång jag bläddrade i den så tog jag dock tillbaka mitt uttalande, då hade jag fått upp tidningens astrologavdelning samt tips om att använda iphonen som dildo.....

Detta ska testas

MasterChief
2010-08-09, 19:59
Du tror inte själv att jag överdrev när jag skrev så? Den mer korrekta titeln var "Max 7 ägg per vecka, mer är skadligt". Jag tror för övrigt du är en iFormprenumerant. Själv tycker jag inte det är så sunt att skriva massa skit bara för att sälja lösnummer...

Så du överdrev alltså när du skrev? Man kanske kan säga att du väljer att vinkla ditt inlägg såpass mycket för att få lite mer "krydda" på dina inlägg?

Nej, jag prenumererar inte. Däremot vill jag gärna att du länkar in några av de oändliga dumheterna som de skriver.

MasterChief
2010-08-09, 20:03
Brukar finnas lite hälsotidningar att läsa på toa, bla fick jag nyligen bläddra lite i en Blossom. Meddelade min fru att det verkade ju vara en rätt vettig tidning, hade då sett en kostartikel med Anki sundin.

Nästa gång jag bläddrade i den så tog jag dock tillbaka mitt uttalande, då hade jag fått upp tidningens astrologavdelning samt tips om att använda iphonen som dildo.....

Så, vad får dig att läsa kolos allmänna del?


:D

bubbe
2010-08-09, 20:12
Så, vad får dig att läsa kolos allmänna del?


:D

Jag läser, men väldigt lite som man kan anse vara användbart....

Yes
2010-08-09, 20:13
Brukar finnas lite hälsotidningar att läsa på toa, bla fick jag nyligen bläddra lite i en Blossom. Meddelade min fru att det verkade ju vara en rätt vettig tidning, hade då sett en kostartikel med Anki sundin.

Nästa gång jag bläddrade i den så tog jag dock tillbaka mitt uttalande, då hade jag fått upp tidningens astrologavdelning samt tips om att använda iphonen som dildo.....
Ah, jag har alltid undrat varför alla tjejer har en iPhone...

snej
2010-08-09, 20:40
Jag läser, men väldigt lite som man kan anse vara användbart....

Allmänt är extremt användbart. Tidsfördriv skall ej underskattas :thumbup: