handdator

Visa fullständig version : "Tar du protein?"


spoty
2010-08-09, 16:25
Hej! Är det bara jag som finner det lite småkomiskt hur mindre oerfarna tror proteinpulver är något steroidliknande?

Han - Fan va stor du blivit snabbt :O
Jag - Tack :)
Han - Tar du protein?
Jag - Aa
Han - sluta upp med det alltså, sen när du slutar ta proteinpulver kommer alla dina muskler försvinna osv.

Har fått frågan tusentals gånger där folk frågar exakt likadant "Tar du protein". Jag vet inte om det bara är här hos mig, men folk verkar ha för hög tro om proteinpulver :D

Andy.da.wohoo
2010-08-09, 16:27
Jo, hänt mig också.

Fått frågan om jag "tar sådantdär, EAA".

rooz
2010-08-09, 16:31
Som sagt, vanliga personer har ingen riktigt koll på kosttillskott. Fick frågan av en 15-årig grabb vad det var för tabletter jag tog

-Multivitamin
- Säkert?
-Ser inte ut som det...
- Näe, men det är det, har förpackningen i väskan

Hörde senare att han och hans polare trott att det var steroider..

spoty
2010-08-09, 16:32
Haha, här på mitt gym vet dom endast vad gainer och protein är, EAA är fortfarande okänt :)

Chaan
2010-08-09, 16:33
Han - sluta upp med det alltså, sen när du slutar ta proteinpulver kommer alla dina muskler försvinna osv.

Ännu bättre, de förvandlas till fett :D

Mathias Bauer
2010-08-09, 16:35
Har hänt mig med.

Bekant - "Äter du såntdär protein?"
Jag - "Ja?" (antog att han menade proteinPULVER)
Bekant - "Åh, funkar det?"
Jag - "Eeh :D"

hidden
2010-08-09, 16:36
Jag hatar särskilt det där med "dina muskler kommer försvinna! du kommer se ut som Arnold Schwarzenegger sen! HELT HÄNGIG JUE!"

Mental
2010-08-09, 16:46
Faktiskt, fick frågan "måste man äta protein?"
Eh ja?, annars dör man, var mitt svar.

coxie
2010-08-09, 16:53
EAA kan jag faktiskt förstå att oinvigda höjer ögonbrynen för, det är trots allt en kryptisk förkortning i stil med AAS.

Andy.da.wohoo
2010-08-09, 16:57
EAA kan jag faktiskt förstå att oinvigda höjer ögonbrynen för, det är trots allt en kryptisk förkortning i stil med AAS.

Dock vet folk inte heller vad AAS betyder.

Solros
2010-08-09, 17:00
"-Mmm, injicerar 250mg rätt in i skinkan varje kväll, DAGSATTFÅHESTSKOTRICEPS!!" var mitt svar.

hultman
2010-08-09, 17:01
EAA kan jag faktiskt förstå att oinvigda höjer ögonbrynen för, det är trots allt en kryptisk förkortning i stil med AAS.

Tror att de flesta oinvigda har större koll på BOLA än AAS :D

coxie
2010-08-09, 17:06
Tror att de flesta oinvigda har större koll på BOLA än AAS :D

Dock vet folk inte heller vad AAS betyder.

Kanske är sant, jag själv har rätt dålig koll då jag inte käkar några tillskott och således frågar folk aldrig.

mangemani
2010-08-09, 17:31
hänt mej med.
och när man sen säger att man både tar protein och EAA,då håller dom på att gå i taket..uppdukat för ett hånflin och ett "är du på riktig" uttryck och sen gå därifrån.

Pepz
2010-08-09, 17:46
Som sagt, vanliga personer har ingen riktigt koll på kosttillskott. Fick frågan av en 15-årig grabb vad det var för tabletter jag tog

-Multivitamin
- Säkert?
-Ser inte ut som det...
- Näe, men det är det, har förpackningen i väskan

Hörde senare att han och hans polare trott att det var steroider..

tar du vitaminer på gymmet?

Gurra med O
2010-08-09, 18:26
fick frågan idag på jobbet när vi hade frukost.

-protein drink?

-japp

- men varför då?

- för att bygga muskler och för att slippa äta kyckling hela dagen typ.

- men alltså så mycket behöver du ju inte.

- jasså hur vet du det.

- jo men alltså det är ju bara typ magnus samuelsson som behöver protein tillskott och sånt.

-svara inte på det utan drack mitt protein med litet hånflin bara och lätt han babbla på om hur man ska äta igentligen. kul att få diet tips av en som knappt hittar till gymmet.

Flodhäst
2010-08-09, 18:27
fick frågan idag på jobbet när vi hade frukost.

-protein drink?

-japp

- men varför då?

- för att bygga muskler och för att slippa äta kyckling hela dagen typ.

- men alltså så mycket behöver du ju inte.

- jasså hur vet du det.

- jo men alltså det är ju bara typ magnus samuelsson som behöver protein tillskott och sånt.

-svara inte på det utan drack mitt protein med litet hånflin bara och lätt han babbla på om hur man ska äta igentligen. kul att få diet tips av en som knappt hittar till gymmet.

Du verkar ha stenkoll även du!

EkarN
2010-08-09, 18:32
"Du kommer få proteinöverskott" brukar jag få höra:)

Hampep
2010-08-09, 18:39
Det är egentligen inte så konstigt när många kosttillskott marknadsförs på ett sätt som jag tror ger den mindre pålästa folkmassan en bild av att vanligt vassleprotein snarare är ett preparat som ger dig stora muskler och ökad fettförbräning.

Gurra med O
2010-08-09, 18:42
Du verkar ha stenkoll även du!

inte på allt men svara mest ang kyckling grejen för att få slut på diskutionen.
vet självklart att man inte måste trycka i sig kyckling 24/7 för att bygga muskler

Matsa
2010-08-09, 19:21
På frågan om varför man använder proteintillskott brukar jag bara svara att det är smidigt och bekvämt. Det verkar vara avväpnande av någon anledning, brukar inte bli så mycket mer diskussion efter det.

Pudzianovski
2010-08-09, 19:23
Tog lite nyss. Slog en biceps i spegeln. Sjukt biffig var jag.

Om jag tar lite protein till kommer jag vara lika stor som Arnold snart.

hidden
2010-08-09, 19:31
Tog lite nyss. Slog en biceps i spegeln. Sjukt biffig var jag.

Om jag tar lite protein till kommer jag vara lika stor som Arnold snart.

Ja me....

Bullen!
2010-08-09, 19:48
på tal om sköna citat.

en polare till mig fick frågan varför inte pulvermos skulle vara bra mat (antagligen efter att han gett arbetskamratens tallrik en talande blick). för att slippa diskutera näringsinehåll med någon som inte begriper nåt så sa han bara. "jag tycker inte det är gott". för att han som tävlande fått höra så mycket om sina matlådor genom åren på jobbet.

då fick han svaret "det är bara för att du gör pulvermosen på vatten istället för grädde".

han skrattade så att han höll på att mista livet.

bb X
2010-08-10, 07:46
En kompis fråga mig om jag tar protein.

"Ja"
Hon: Det funkar inte, min pojkvän har typ 10 burkar han växer aldrig.
"lol"

Nitrometan
2010-08-10, 07:52
Jag hatar särskilt det där med "dina muskler kommer försvinna! du kommer se ut som Arnold Schwarzenegger sen! HELT HÄNGIG JUE!"

Ja. När man hör "Arnold" så tänker man ju hängig! direkt. *screwy*

http://img32.imageshack.us/img32/3967/arnolddips.gif

http://img186.imageshack.us/img186/6858/arnold2o.jpg


Kolla bara vad han hänger. ;)

shape
2010-08-10, 09:00
fick frågan idag på jobbet när vi hade frukost.

-protein drink?

-japp

- men varför då?

- för att bygga muskler och för att slippa äta kyckling hela dagen typ.

- men alltså så mycket behöver du ju inte.

- jasså hur vet du det.

- jo men alltså det är ju bara typ magnus samuelsson som behöver protein tillskott och sånt.

-svara inte på det utan drack mitt protein med litet hånflin bara och lätt han babbla på om hur man ska äta igentligen. kul att få diet tips av en som knappt hittar till gymmet.

Gurra med O tar upp typ-exemplet.

Ofta är det människor som inte själva tränar annat än kanske lite kondition sista månaden innan sommaren som vet bäst, eller är snabbast på att kommentera någon annan kostupplägg.

Min mor tycker t.ex. inte att jag bör ta proteinpulver, "det känns jävligt suspekt" enligt henne, att det i princip bara är protein i spelar mindre roll :)

shape
2010-08-10, 09:03
Ja. När man hör "Arnold" så tänker man ju hängig! direkt. *screwy*

http://img32.imageshack.us/img32/3967/arnolddips.gif

http://img186.imageshack.us/img186/6858/arnold2o.jpg


Kolla bara vad han hänger. ;)

Wow, vad olika uppfattningar en kan få ifrån en annan.
Det slog aldrig dig att personen du kommenterar och vars inlägg du gör dig ironisk över menar EFTER att arnold slutat toppa? Såhär i efterhand är han jävligt hängig, och genom kort numera kan i vart fall inte jag se att han har tävlat i bodybuilding.
http://mediaserver.adevarul.es/media/adevarul-es/images/2009/10/18/25690-0-parecidos_razonables_arnold_schwarzenegger.jpg

kaer
2010-08-10, 09:07
Tycker sällan jag hör såna dumheter som andra jämt verkar få höra.

Kwon
2010-08-10, 09:10
Jag hatar särskilt det där med "dina muskler kommer försvinna! du kommer se ut som Arnold Schwarzenegger sen! HELT HÄNGIG JUE!"

Inte mig emot!
http://img32.imageshack.us/img32/3967/arnolddips.gif

mikaelj
2010-08-10, 09:44
Så... vid adekvat styrketräning: hur mycket påverkar ett jättehögt proteinintag mot bara att se till att äta tillräckligt med energi och hålla sig till ungefär WHO:s rekommendationer för protein?

Sjoba
2010-08-10, 09:55
Så... vid adekvat styrketräning: hur mycket påverkar ett jättehögt proteinintag mot bara att se till att äta tillräckligt med energi och hålla sig till ungefär WHO:s rekommendationer för protein?

Beror sig väll på vad man menar med adekvat styrketräning.
Tränar man utan att vilja ha resultat, då får man äta vad fan man vill tycker jag, men om man vill åstadkomma något så hade iaf jag sett över min kost.

Annars är ju den klassiska på Kolozzeum: (post 1)

"Hej, jag är 1# år gammal, jag har tränat # månader. Jag tar protein och gainer, någon som har ett bra schema till mig?"


:D

mikaelj
2010-08-10, 10:02
Beror sig väll på vad man menar med adekvat styrketräning.

Basövningar med hög vikt precis på gränsen varje pass, med tillräcklig återhämtning mellan. Till exempel.

Tränar man utan att vilja ha resultat, då får man äta vad fan man vill tycker jag, men om man vill åstadkomma något så hade iaf jag sett över min kost.

På vilket sätt spelar det roll vilken sorts mat du äter, snarare än att du får i dig tillräckligt med


Annars är ju den klassiska på Kolozzeum: (post 1)

"Hej, jag är 1# år gammal, jag har tränat # månader. Jag tar protein och gainer, någon som har ett bra schema till mig?"

Javisst. Förutsätt någon med träningsvana. Tränar hårt. Äter tillräckligt mycket mat. Hur påverkar 1 till 2 till 3 g protein/kg kroppsvikt?

Kwon
2010-08-10, 10:03
Inte mig emot å se ut som en hängig Arnold efter lite protein!
http://img835.imageshack.us/img835/3337/arnolddips2.jpghttp://img808.imageshack.us/img808/741/arnolddips1.jpg

Stoltz
2010-08-10, 10:07
Inte mig emot å se ut som en hängig Arnold efter lite protein!
http://img835.imageshack.us/img835/3337/arnolddips2.jpghttp://img808.imageshack.us/img808/741/arnolddips1.jpg

http://media.giantbomb.com/uploads/1/18169/1166980-facepalm___anime_super.jpg

willis
2010-08-10, 10:41
Arnold hänger på sjukhuset 2007:
http://body.se/img/arnold.png

Arnold hänger vid curlmaskinen 2010:
http://i175.photobucket.com/albums/w142/Flex2000/68909690.jpg

Mental
2010-08-10, 10:44
Med/Utan protein! Så går det när man slutar med protein!!!!!!

http://www.popular-pics.com/PPImages/arnold-Schwarzenegger-before-after.jpg

Ungrim
2010-08-10, 10:54
Med/Utan protein! Så går det när man slutar med protein!!!!!!

http://www.popular-pics.com/PPImages/arnold-Schwarzenegger-before-after.jpg

Var inte högra bilden Shopad!!??

Sen kan man ju hur som helst jämföra den kroppen med vilken random gubbe som helst i samma ålder, tror inte det är så stor skillnad.

Ungrim
2010-08-10, 10:55
Arnold hänger på sjukhuset 2007:


Arnold hänger vid curlmaskinen 2010:


:laugh:

Flonkz
2010-08-10, 13:00
Min polare:

Han: Tar du protein?
Jag: Ja.. EAA
Han: Är inte det fusk?

En annan säger att man blir av med musklerna direkt om man slutar med det.. Men pallar inte säga emot en massa, de tror att de vet allt när de själva knappt rört ett gym :Virro

Kischen
2010-08-10, 13:09
Mötte en arbetskollega på gymmet.

Kollega: "tar du proteinshäjkar"

Jag: japp..

Kollega: "jag tror inte på protein"

Jag: ok..

oTure
2010-08-10, 13:11
Mötte en arbetskollega på gymmet.

Kollega: "tar du proteinshäjkar"

Jag: japp..

Kollega: "jag tror inte på protein"

Jag: ok..

Den där är fin, en kvinna på mitt jobb kör den med,

"nej jag tror inte på sånt"

kaer
2010-08-10, 13:11
När folk häver ur sig dumheter så har jag börjat svara med: 'Jag orkar inte bråka'. De som känner mig vet vad jag menar med det =)

Sjoba
2010-08-10, 13:42
På vilket sätt spelar det roll vilken sorts mat du äter, snarare än att du får i dig tillräckligt med

Det vet du nog själv.


Javisst. Förutsätt någon med träningsvana. Tränar hårt. Äter tillräckligt mycket mat. Hur påverkar 1 till 2 till 3 g protein/kg kroppsvikt?

Mer protein = mer muskler. Man kan väll välja att tro att det inte spelar så stor roll om man äter en köttbit efter träning och det duger med det, eller så kan man veta att man får bättre resultat om man äter mer protein än så.
Men det vet du det också.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3934077&postcount=3
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4160170&postcount=79

Varför har vi för övrigt en diskussion på samma nivå som Cola och Wienerbrödsdieten och konstaterar självklara saker? :D

OnT:
Alltid roligt med folk som "inte tror" på pulver och piller :D Nästan lika roligt som folk som tror att alla bodybuilders bara har luft eller vatten i sina muskler och påstår att dom inte är starka alls utan bara pumpar upp sina muskler med vikterna.

Kids say the darnest things!

mikaelj
2010-08-10, 13:56
Jag pratar inte för att trolla, och ja, det är väldigt mycket cola-och-wienerbrödstråden över det hela. :-)

Poängen är att proteinintag och muskelbygge har ett tag, och att det kan vara viktigare att överäta än att äta jättemycket protein hela tiden. Kroppen anpassar ju sig till ett högt proteinintag och utnyttjar det sämre (som jag förstått en diskussion Anders TP länkade till).

(proteinintag som jag tänker mig vara tillräckligt är 1,5-2g/kg)

Sjoba
2010-08-10, 13:59
Jag pratar inte för att trolla, och ja, det är väldigt mycket cola-och-wienerbrödstråden över det hela. :-)

Poängen är att proteinintag och muskelbygge har ett tag, och att det kan vara viktigare att överäta än att äta jättemycket protein hela tiden. Kroppen anpassar ju sig till ett högt proteinintag och utnyttjar det sämre (som jag förstått en diskussion Anders TP länkade till).

(proteinintag som jag tänker mig vara tillräckligt är 1,5-2g/kg)

Ohja. Frågan är bara hur snabbt kroppen anpassar sig och i hur långa perioder det kan vara effektivt med ett högt proteinintag. Jag dubblerade mitt (från 2 till 4), och ****** vilken effekt jag fick av det.

Fast det är en annan diskussion.

koffein_beroende
2010-08-10, 14:04
jag dubblerade mitt (från 2 till 4), och ****** vilken effekt jag fick av det.


+10000

WHITEFOLKS
2010-08-10, 14:05
Med samma antal kalorier och matvaror?

Jag tror det lätt blir att man även byter kvalitet på proteinet om man går från 2g-4g.

mikaelj
2010-08-10, 14:06
4g blir drygt 320g för mig. Hur tusan får man ens i sig så mycket protein samtidigt som man ligger i energibalans? Och som WHITEFOLKS skrev, samma energiintag och matvanor?

Vad är effekten ni fick av det? (jag är främst intresserad av styrkeutveckling)

Jag tror det lätt blir att man även byter kvalitet på proteinet om man går från 2g-4g.

Precis. Om man räknar 2g från icke-fullvärdiga källor blir det kanske annorlunda om man kompletterar upp med t ex vassle till 4g, jämfört med om allt protein man äter är fullvärdigt upp till 2g.

Nitrometan
2010-08-10, 14:07
Micke, ta en titt i Timmes journal.

Lellan
2010-08-10, 14:10
Det där är lite lustigt.. ungefär som när man träffar gamla kompisar "ååh, vad har du gjort? Åh, jag vill också komma iform, du ser "lagom ut".. Viktväktarna, springer du mycket, gi, paulun etc?" Självklart kul att höra, men om man svarar enkla sanningen "styrketränar, ser till att få i mig mycket protein, äta mindre än jag gör av med" och det slår nästan aldrig fel.. "Styrketräna är sååå tråkigt, och jag vill inte få bulliga muskler.. Protein tror jag inte på, eller att späka sig. Tränar man kan man unna sig, man ska promenera minst 45 minuter och så kan man jogga 3 gånger i veckan, det gör jag!" Brukar svara att det är kul att de hittat nåt de gillar och trivs med.

Men det är ju faschinerande att "protein" är något man tror på el inte, ungefär som tomten el gud. :D

Floddan
2010-08-10, 14:12
Jag tror inte på protein, iaf inte i den mening att de krävs flera hundra gram för att lägga på sig några ynka gram muskler.

Dreas
2010-08-10, 14:22
4g blir drygt 320g för mig. Hur tusan får man ens i sig så mycket protein samtidigt som man ligger i energibalans? Och som WHITEFOLKS skrev, samma energiintag och matvanor?

Vad är effekten ni fick av det? (jag är främst intresserad av styrkeutveckling)
Jag återkommer som sagt men har räknat på det. Idag får jag i mig 220g protein, 3g per kg kroppsvikt ungefär, lite mer. Ska upp till 300g. Ska även öka intaget per träningsdag till ca 2800 istället för som idag 1800. Så 1000kcal att leka med. 80g protein till alltså 320kcal ca. Sedan 680kvar, det blir nog 100g kolhydrat och resten på fett.

Mycket ägg, röd mjölk, vanlig mat. Men kvarg, kyckling och vassleprotein kommer stå för större delen av proteinintaget :)

Styrkeutveckling ska du också få, men du får vänta tills deffen är klar :)

Sjoba
2010-08-10, 14:26
4g blir drygt 320g för mig. Hur tusan får man ens i sig så mycket protein samtidigt som man ligger i energibalans? Och som WHITEFOLKS skrev, samma energiintag och matvanor?

Vad är effekten ni fick av det? (jag är främst intresserad av styrkeutveckling)

Precis. Om man räknar 2g från icke-fullvärdiga källor blir det kanske annorlunda om man kompletterar upp med t ex vassle till 4g, jämfört med om allt protein man äter är fullvärdigt upp till 2g.

Jag räknar 4g per kg kroppsvikt i fullvärdigt protein endast. Ja, naturligtvis ändras matvanorna i.o.m. att man äter mer protein (duh), men kcal-intaget var likvärdigt.

Väldigt mycket vassle, mycket kött och mycket ägg helt enkelt. Utöver det, bara pasta, ris, havregryn och potatis. (+ lite grönsaker.)

Effekten jag fick av det? Extrem förbättring i återhämtning och styrka. Kunde träna näst intill varje dag och öka varje dag, och då talar jag ordentliga ökningar, inte bara pressa ur sig en repetition till, utan jag märkte en stor skillnad.
Om du nu skiter i hur det påverkade mig så kan du ju bara kolla på Timme, vilka ökningar han har gjort på kort tid med ett så högt proteinintag.
Fungerar säkert inte för alla på samma sätt, själv äter jag likvärdigt mycket protein som Jay Cutler (enligt Jay Cutler), så att äta sjuka mängder protein kanske inte är något för han.

PRound
2010-08-10, 14:26
"jag klarade mig bra utan att dricka protein när jag tränade"
-varför står du och grillar en köttbit nu då, om du varken tror på sånt eller att det inte funkar?
-eeh, för att.. det är gott..

mikaelj
2010-08-10, 14:31
Sjoba, Dreas: Tackar. Jag skall undersöka det noggrannare. Möjlighet till högre frekvens ihop med styrkeökningar är intressant.

Micke, ta en titt i Timmes journal.

Skummade lite snabbt och jag är inte helt övertygad, från stahlberg m.fl:s svar. Jag får återkomma dit. Tack för tipset, verkar vara en läsvärd journal i övrigt.

Nitrometan
2010-08-10, 14:34
Skummade lite snabbt och jag är inte helt övertygad, från stahlberg m.fl:s svar. Jag får återkomma dit. Tack för tipset, verkar vara en läsvärd journal i övrigt.
Övertygad och övertygad... Det var mer för att via ett exempel på nån som har ökat sitt proeteinintag och fått resultat av det.

Och Timme tror på protein. ;)

Sjoba
2010-08-10, 14:45
Övertygad och övertygad... Det var mer för att via ett exempel på nån som har ökat sitt proeteinintag och fått resultat av det.

Och Timme tror på protein. ;)

Är det inte bevisat att mer aminosyror i blodet=större MPS?
Då är ju inte steget så stort, större MPS=mer moskel och bättre återhämtning.
Dock svarar det ju inte på frågan varför man skulle prestera bättre på gymmet med ett högt proteinintag.

Jag tror stenhårt på Timmes lära, med min egen kropp som huvudvittne :thumbup:
Skiter egentligen i teorin, det fungerar för mig. Det är allt jag behöver veta.

WHITEFOLKS
2010-08-10, 14:51
Att lägga till vassle ger ju även en stimulans i sig.

Det blir ju ofta så när folk ökar upptaget att de kompletterar med vassle för enkelhetens och ekonomins skull. Men vassle har ju även unika effekter i sig.

Dreas
2010-08-10, 14:51
Är det inte bevisat att mer aminosyror i blodet=större MPS?
Då är ju inte steget så stort, större MPS=mer moskel och bättre återhämtning.
Dock svarar det ju inte på frågan varför man skulle prestera bättre på gymmet med ett högt proteinintag.Kortsiktigt ja, långsiktigt vet man inte.

Jag kan också säga att ett högre proteinintag funkar bättre än lägre, men det finns andra variabler med i min ekvation också så jag kan inte plocka ut proteinintaget specifikt.

shape
2010-08-10, 14:52
Nej. Frågan är hur man får i sig så mycket protein om man vill äta en 300 grams påse chips varje kväll? Eller två 300 grams chips, varje kväll.

mikaelj
2010-08-10, 14:55
Är det inte bevisat att mer aminosyror i blodet=större MPS?

Det finns ett tak.

Skiter egentligen i teorin, det fungerar för mig. Det är allt jag behöver veta.

Sure, jag säger ju inte att du har fel :-) Funkar det så fortsätt.

Sjoba
2010-08-10, 14:56
Nej. Frågan är hur man får i sig så mycket protein om man vill äta en 300 grams påse chips varje kväll? Eller två 300 grams chips, varje kväll.

Va? Äter du 600g chips på en kväll så har du nog fått i dig nog med kalorier för den dagen.
Vad din poäng är vet jag inte, men om man lägger prio på att få i sig en viss mängd protein så äter man den mängden protein och prioriterar resten av sina kalorier hur man vill.

Nitrometan
2010-08-10, 14:57
Det finns ett tak.
Jo. Men när uppnår man det. Herr K. Grub verkar ha hittat ett gäng studier som säger att mer är bättre (i det undersökta intervallet).

Sjoba
2010-08-10, 14:59
Det finns ett tak.
Sure, jag säger ju inte att du har fel :-) Funkar det så fortsätt.

Jovisst finns det ett tak, men då talar vi ju inte fungerande praktik längre(?).
Hur som haver, det är ju som Dreas säger bevisat att ett höjt intag av protein ger större MPS på kort sikt, och det är ju det jag har upplevt. Långsiktigt vet vi inte riktigt vad som händer.

Mitt enda råd är att testa helt enkelt.

Dreas
2010-08-10, 16:51
Jovisst finns det ett tak, men då talar vi ju inte fungerande praktik längre(?).
Hur som haver, det är ju som Dreas säger bevisat att ett höjt intag av protein ger större MPS på kort sikt, och det är ju det jag har upplevt. Långsiktigt vet vi inte riktigt vad som händer.

Mitt enda råd är att testa helt enkelt.Kortsiktigt rör sig inte om dagar/veckor utan mindre än så :)