handdator

Visa fullständig version : chins - underkroppen rör sig framåt


shadowfire
2010-08-09, 15:40
Tjo!

Jag försöker utvärdera mina chins på kv. Har tyvärr ingen bra film för att kunna visa ännu, men jag märker att min underkropp väldigt gärna vill röra sig framåt under rörelsens gång. När jag väl försöker sträcka över hakan så har jag ofta redan pendlat fram benen och rentav så känns det lättare om jag drar upp knäna lite. Även om jag kopplar benen bakom ryggen - då är jag där med knäna o drar upp dem istället, wtf?!

Självklart är det bara ett bevis för att jag är för klen för chins, men jag är nyfiken på exakt vad som gör att pendla fram underkroppen hjälper? Jag förstår ju att tyngdpunkten flyttas, men gör det att jag kopplar in mer trapezius och kopplar ur romberna? Vilka muskler kopplar jag in under pendlingsmomentet?

Har sökt men inte hittat ngn tråd som gett mig svar.
Dock en riktigt bra tråd av major pectoralis, kallad chinsguiden som jag passar på att highlighta: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=88341

shadowfire
2010-08-09, 15:45
Detta är i det närmaste identiskt med mitt utförande, kolla killens knän (och detta är underkänd chin enligt F5-reglerna om jag förstår det rätt)

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtChinup.html

dupper
2010-08-09, 15:47
Jag skulle tippa på att pendlingsmomentet skapar rörelseenergi som gör att det blir lättare att dra sig upp.

Håller också med om att man inte drar sig rakt upp, man vill hellre luta sig mer bakåt när man drar sig upp.

Vet inte om du efterlyser tips på hur man kan undvika pendlingen, men det är bara att fokusera på att dra med överkroppen och inte underkroppen. Sedan när man blir lite starkare blir det lättare att göra det, och det kommer ofta automatiskt.

ARMSTARK
2010-08-10, 07:44
Genom att hålla benen spikraka får du ett rakare drag, är du stark kan du dra dig så att du får stången bakom huvudet istället. Då blir det garanterat strikt.

Ondskapelsen
2010-08-10, 07:47
Genom att hålla benen spikraka får du ett rakare drag, är du stark kan du dra dig så att du får stången bakom huvudet istället. Då blir det garanterat strikt.

Svårt att lyfta upp benen mot magen när man har stången bakom nacken ja. Men jag tycker de gör skitont i axlarna att chinna bakom naken. Är jag stel som ett ägg? Ja.

ARMSTARK
2010-08-10, 07:59
Svårt att lyfta upp benen mot magen när man har stången bakom nacken ja. Men jag tycker de gör skitont i axlarna att chinna bakom naken. Är jag stel som ett ägg? Ja.

Chins är inte helt snällt mot axlarna men med lite mjuk uppvärmning i latsdrag, militärpress och dips brukar jag som har lite krånglande axlar kunna köra bakom nacken. ( Då menar jag 10 latsdrag på en vikt som man kan köra 30st osv, bara så man får lite blodcirkulation i muskeln )

espeto
2010-08-10, 09:40
Jag har haft samma problem.
Men testa att ha raka ben, luta dig lite bakåt och tänka att du drar stången mot bröstet.
Tänker man bara på att få över hakan börjar kroppen lätt pendla (iaf för mig)

Grenen
2010-08-10, 09:44
Vet att du skriver kv, men testa med viktbälte och sätt en lätt platta i en höjd så den ligger mot låren, då har du något som tar emot om du försöker föra benen frammåt. Värt ett försök iaf.

rolf
2010-08-10, 12:56
Vet att du skriver kv, men testa med viktbälte och sätt en lätt platta i en höjd så den ligger mot låren, då har du något som tar emot om du försöker föra benen frammåt. Värt ett försök iaf.

Låter vettigt. Jag upplever det som totalt omöjligt att ta hjälp av underkroppen i viktade chins.

Martin Löwgren
2010-08-10, 13:01
Testa att böja i knäveckan, brösta upp dig och dessutom häng en lättare vikt runt midjan.

Brukar lösa detta vanliga problem

Mvh

PepzAdept
2010-08-10, 13:20
Genom att hålla benen spikraka får du ett rakare drag, är du stark kan du dra dig så att du får stången bakom huvudet istället. Då blir det garanterat strikt.

Känns ju ganska meningslöst att börja träna chins bakom nacken om han vill tävla i Fitness five. Bättre att göra det man ska bli bra på. Dessutom går väl skolorna lite isär om det är speciellt vettigt att dra chins eller latsdrag bakom nacken så där är väl ytterligare en anledning till att låta bli, varför chansa?!

Skuggan har du breddat greppet i chinsen ännu? Om du håller för smalt så kommer armbågarna att röra sig framåt och du kommer att förflytta tyngdpunkten på kroppen vilket kan leda till att du kompenserar det med benen för att hamna rätt mot stången med hakan. Bredda greppet något, upp med hakan, luta dig något bakåt i lyftet (typ brösta upp dig), lås höften och dra.

PepzAdept
2010-08-10, 13:26
Ako får demonstrera vad jag menar. Låst höften och benen. Brett grepp, lutar sig tillbaka och har sträcker hakan väldigt högt. Lika bra att lära av de bästa och det är han fan!

DyM_FBcJDhA

shadowfire
2010-08-10, 13:34
Fyfan vad jag älskar er gubbs, flera bra tips här som definitivt ska provas. Jag får experimentera mig fram lite mer, men jag fick ett flertal idéer nu som jag ska testa.

Mycket tack!!

Baboom
2010-08-10, 13:35
Du kan också tänka tvärtom.

Istället för att du tänker att du ska dra dig uppåt. Så tänker du att du ska dra stången ner mot övre delen av bröstet.

Självklart så drar du dig uppåt, men rörelsen är densamme som att du skulle dra den ner rakt mot dig.

Kanske låter jätte flummigt med att vända på tanken.. men testa.

shadowfire
2010-08-10, 13:41
Du kan också tänka tvärtom.

Istället för att du tänker att du ska dra dig uppåt. Så tänker du att du ska dra stången ner mot övre delen av bröstet.

Självklart så drar du dig uppåt, men rörelsen är densamme som att du skulle dra den ner rakt mot dig.

Kanske låter jätte flummigt med att vända på tanken.. men testa.

säger som plötsligt i vinslöv, "de e psyket!" ;)
Ska prova det också, bra med både mentala och rent tekniskt fysiska alternativ.

PepzAdept
2010-08-10, 13:45
Du kan också tänka tvärtom.

Istället för att du tänker att du ska dra dig uppåt. Så tänker du att du ska dra stången ner mot övre delen av bröstet.

Självklart så drar du dig uppåt, men rörelsen är densamme som att du skulle dra den ner rakt mot dig.

Kanske låter jätte flummigt med att vända på tanken.. men testa.

Kanske inte är så dumt det där. Jag brukar alltid tänka nåt i stilen med att fan va tung jag är det här är jobbigt... Man kanske ska koppla bort det och tänka den där stången väger ingenting, den blir lätt att dra till hakan :D
Fan att man ska få tips av en baddybuilder ;)

Scratch89
2010-08-10, 13:46
Vi kan köra lite nötning imorgon, Peter. Jag har fått till en hyfsad teknik, där benen bara åker fram i slutet om jag försöker trycka upp ett par extra. Man får se till att låsa benen och höften, utan att spänna dem. Svårt att förklara över internet.

Arne Persson
2010-08-11, 07:32
Detta är en av anledningarna till att jag mer än gärna skulle vilja införa chins bakom nacken. Då hade istort sätt allt gungande mm varit eliminerat.

s.m.f
2010-08-11, 08:08
Jag får för mig, (eller iallafall utifrån min egen erfarenhet) att orsaken till att underkroppen kommer fram är för att kompensera, du är starkare i roddmomentet än i "chinsmomentet" och kompenserar det med att få lite mer fördelaktig vinkel. Sen kan det kanske vara så att du banat in rörelsen på det sättet, då kan det vara läge att nöta om utförandet. Min uppfattning av rörelsen är att det är lätt att hänga rak när övningen är "lätt" men ju tyngre det blir kommer "fusket" mer och mer.

ARMSTARK
2010-08-11, 08:42
Ja så är det nog, det flesta som kör latsdrag i maskin lutar sig bakåt och rycker ner stången. Då blir chinsen likadana. Luta sig bakåt för att få kraft är FEL oavsett om man kör latsdrag i maskin eller chins!

Arne Persson
2010-08-11, 09:04
Jag får för mig, (eller iallafall utifrån min egen erfarenhet) att orsaken till att underkroppen kommer fram är för att kompensera, du är starkare i roddmomentet än i "chinsmomentet" och kompenserar det med att få lite mer fördelaktig vinkel. Sen kan det kanske vara så att du banat in rörelsen på det sättet, då kan det vara läge att nöta om utförandet. Min uppfattning av rörelsen är att det är lätt att hänga rak när övningen är "lätt" men ju tyngre det blir kommer "fusket" mer och mer.

Kör du chins strikt med en uttalad adduktionsrörelse i axelleden så behöver du inte gunga fram kroppen.