handdator

Visa fullständig version : Återhämtning och vila


Allan
2003-10-22, 15:02
Nu har jag läst ett gäng trådar där folk - som vi inte vet hur de ser ut, hur de utför övningar eller vilka förutsättningar de har, hur de mår, hur de äter, hur hårt de tränar etc - vill ha detaljråd kring sin träning.
Via nätet kan det aldrig bli tal om annat än principiella råd. Av den enkla anledningen att styrketräning är så oerhört individuellt (vilket finns berört i ett gäng trådar). Inte ens tvillingar svarar lika på samma sorts träning.
Det handlar om humör och mental inställning. Alla här - oja! . tränar givetvis stenhårt. Slaktar sig själva varje pass. Vaknar på natten av att lårmusklerna knyter sig av värk...FEL!
Det tar evigheter att lära sig träna hårt. Man flyttar sin smärtgräns litegrann i taget. Det som är smärta för en nybörjare är antagligen knappt märkbart för någon som tränat i tie år. Pröva att träna med någon som är avancerad får ni se.

Efter denna lilla inledning kommer vi in på återhämtning och vila.
Jag hör inte till de där som tror på för frekvent träning. Det gör jag inte för att jag läst om det utan för att jag tränat så under flera år. Kroppen mår bra av att vila mellan träningspassen - men det betyder inte att jag ska sticka iväg och träna kampsport eller fotboll på de kvällar när jag inte tränar med vikter. Det står er givetvis fritt att göra det - men tänk på det innan ni börjar tjoa om taskiga resultat. Det inverkar nämligen.

En väldigt vanlig fälla är också det här att spalta upp exakt vad man ska köra varje veckodag. Ska det funka betyder det ju att man bara måste träna bröst på måndag - oavsett om man egentligen känner för det. För annars kommer ju schemat i otakt.
Och är det nån som tror att det ger bra resultat.

De som gnäller om dåliga resultat och taskiga träningspass är i stort sett uteslutande nybörjare. De som är rutinerade har nästan aldrig dåliga träningspass. Utom när de är på väg att bli sjuka. Det är bara att kolla runt på olika forum. Det har att göra med att man lärt känna sin kropp bra nog för att läsa resultat.

Eftersom jag har min grund inom OL anser jag att man får betecknas som nybörjare i varje fall de första två åren av ens träning. Det har att göra med olika typer av cykler och processer i kroppen, och med hur lång tid det kan tänkas ta att lyckas få in en bra teknik i vissa nyckelövningar. Det tar tid.

För er som är under 23 - blanda inte heller ihop era träningsframsteg i form av viktökning med den naturliga viktökning som alla har i den åldern. Det är jättebra att gå upp åtta kilo på ett halvår när man är arton bast, men jag känner folk som gått upp mer utan att träna (eller bli särskilt feta - det kommer senare!

Ovanstående är ett hopkok på grejor som redan finns på forumet. Låt nu inte detta avskräcka er från att fortsätta fråga - men det känns så förtvivlat onödigt att svara samma sak stup i kvarten (med mycket små variationer). Forumet fins ju lika mycket för att man ska kunna söka info själv som för att man ska kunna diskutera saker.


Slutligen
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10855

och

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/forumdisplay.php?s=&forumid=19


allan

romeninho
2003-10-22, 15:23
Bra Post!

Även om träning nu skulle gå ut på att träna stenhårt så att man bajsar blod och bryter ben så är det knappt, någon som pallar med snacket. Eller har jag fel?
"Ord kokar inge ris?" Eller hur var det nu igen?

mvh r - Romeo byggdes inte på en dag

Nike
2003-10-22, 15:33
bra skrivet!

tycker också att det är viktigt att vila mycket och att träna när man känner att man är taggad och kan prestera

kanske funkar för avancerade att ha allt jättestrikt men jag tror många nybörjare skulle behöva lyssna mer på kroppen och mindre på schemat

:thumbup:

z_bumbi
2003-10-22, 16:17
Att man lämnar nybörjarestadiet och når nästa nivå beror ju även på hur bra råd och information man fått på vägen samt kanske viktigast hur mycket man tagit till sig.
Finns många som tränar i 10 år utan att komma längre, antingen väljer de det själva (Träningen är bara något man gör för att hålla igång.) eller så får de ingen knuff i rätt riktning.
Det tog t ex betydligt mer än två år för mig att lämna nybörjarstadiet, delvis på grund av brist på bra information men även pga en mental inställning att jag bara höll på för att det var kul och inte brydde mig så mycket om allt runtomkring.
Pasta med ketchup är ju en höjdare att äta direkt efter träningen t ex, särskilt som det var dagens sista mål. :D

Jag tror alla som tränar ibland säger att: Hade jag vetat vad jag vet idag när jag började så....

Castro
2003-10-22, 17:12
Den vise mannen förstår att han inte förstår...

Bra skrivet Allan! :thumbup:

Glenner_84
2003-10-22, 18:06
Ja det där var en mycket bra post Allan

:cheers:

Allan
2003-10-23, 09:46
Originally posted by romeninho
Även om träning nu skulle gå ut på att träna stenhårt så att man bajsar blod och bryter ben så är det knappt, någon som pallar med snacket.

Självklart har du rätt R. I slutänden är det ju kvaliteten i den träningen som spelar roll - inte hur ont man får. Men i början av ens träningskarriär blandar man alltför ofta ihop träningsvärk med hård träning....
I mitt umgänge används uttrycket "sliten" - alltså inte träningsvärk utan kroppen har reagerat på hård träning och vill återhämta sig.
Känner du igen det?


allan

Assazel
2003-10-23, 10:28
Originally posted by Allan

Alla här - oja! . tränar givetvis stenhårt. Slaktar sig själva varje pass. Vaknar på natten av att lårmusklerna knyter sig av värk...FEL!
Det tar evigheter att lära sig träna hårt. Man flyttar sin smärtgräns litegrann i taget. Det som är smärta för en nybörjare är antagligen knappt märkbart för någon som tränat i tie år. Pröva att träna med någon som är avancerad får ni se.


Jag förstår inte, hur kan man inte träna hårt som nybörjare?
man kan inte lyfta mer än tills man inte orkar mer och kör du en massa set dessutom blir man ju enligt de flesta på forumet övertränad (även om jag säger att det är EXTREMT svårt att överträna en frisk kropp med ett par extra set. Men det hör inte hit nu)

Däremot kan man träna med olika hög intensitetsgrad. Och det brukar skilja sig. Men så länge du inte lyfter ner hantlarna innan du inte orkar mer så kan man inte träna mycket hårdare... intensivare ja.. men inte hårdare...

Herkulez
2003-10-23, 10:35
Originally posted by Allan

För er som är under 23 - blanda inte heller ihop era träningsframsteg i form av viktökning med den naturliga viktökning som alla har i den åldern.

allan

om 2.5 månader gäller det stycket inte mig...WOHOOOO


(bra skrivet Allan.....som vanligt):thumbup:

Snapphanen
2003-10-23, 10:42
bra thread, sånt som ger lite när man läser det! :thumbup:

emmzan
2003-10-23, 11:09
Originally posted by Hominus_Nocturna
Däremot kan man träna med olika hög intensitetsgrad. Och det brukar skilja sig. Men så länge du inte lyfter ner hantlarna innan du inte orkar mer så kan man inte träna mycket hårdare... intensivare ja.. men inte hårdare...

Mja.
Jag tränar mkt mindre intensivt nu, än jag gjorde förut. Och ändå skriker kroppen efter vila efter passet och det är inte så himla ofta jag får till varannan-dagsträning trots att jag försöker få det.

När man efter många om och men (vilket det är för många) får till tekniken, lär sig hur man ska rekrytera musklerna och även får till den där magiska koncentrationen på passet, så blir det mycket mer slitsamt för kroppen, även om man tar det "lugnare" på passen. Med det menar jag mer vila mellan seten osv.

Förut kunde jag ha träningsvärk, nu har jag träningsvärk i aktuell muskel plus stundtals även allmän slitenhet som sitter i hela kroppen och som indikerar "dags för extra vilodag"...

romeninho
2003-10-23, 20:53
Originally posted by Allan


Självklart har du rätt R. I slutänden är det ju kvaliteten i den träningen som spelar roll - inte hur ont man får. Men i början av ens träningskarriär blandar man alltför ofta ihop träningsvärk med hård träning....
I mitt umgänge används uttrycket "sliten" - alltså inte träningsvärk utan kroppen har reagerat på hård träning och vill återhämta sig.
Känner du igen det?


allan

Yes sir!

Mvh r - OL rockar :hbang:

Allan
2004-12-25, 20:28
Tar och bumpar den här!

allan

kalle_banan
2004-12-25, 20:57
en bra idé att du bumpade, inte sett den innan
jag känner mig inte träffad så värst, men det känns som att många här borde göra det :D

Ulf A Big
2004-12-25, 22:32
Nu har jag läst ett gäng trådar där folk - som vi inte vet hur de ser ut, hur de utför övningar eller vilka förutsättningar de har, hur de mår, hur de äter, hur hårt de tränar etc - vill ha detaljråd kring sin träning.
Via nätet kan det aldrig bli tal om annat än principiella råd. Av den enkla anledningen att styrketräning är så oerhört individuellt (vilket finns berört i ett gäng trådar). Inte ens tvillingar svarar lika på samma sorts träning.
Det handlar om humör och mental inställning. Alla här - oja! . tränar givetvis stenhårt. Slaktar sig själva varje pass. Vaknar på natten av att lårmusklerna knyter sig av värk...FEL!

Det tar evigheter att lära sig träna hårt. Man flyttar sin smärtgräns litegrann i taget. Det som är smärta för en nybörjare är antagligen knappt märkbart för någon som tränat i tie år.

Allan, jag ser att du har lärt dig läxan med empiriska studier.(egna erfarenheter)

Jag tror(vet) att det är svårt att lära en nybörjare att träna rätt även på gymmet. Jag klarar det fortfarande relativt bra, mycket beroende på att jag forfarande är riktigt bitig i nybörjarens ögon, än så länge. Jag försöker på ett pedagogiskt sätt lära ut av de erfarenheter som jag har fått under en lång resa i den här världen. Men jag plockar även ut godbitarna av studier och artiklar som kan sprida ett ljus över hemligheterna med träning och kost.
Jag tror att man kan hjälpa nybörjare/erfarna inom styrketräning med att ta sig tid och besvara de frågor som ställs även här i forumet.
Men du har rätt att det kan inte ersätta personlig kontakt med personen det gäller, eftersom det är först då man kan ge de mest adekvata råden.
:cool:

aliquis
2004-12-26, 14:31
ska det göra ont då?

aliquis
2004-12-26, 14:50
hum.. nybörjare i två år? jag lär känna mig som nybörjare några år till :D

intressant det med åldern också, kanske man inte behöver vara så avundsjuk på de som ökar massor, men jag äter säkert ändå för lite för jag är ju osäker på om jag ökar eller inte, och jag hatar det, jag vill inte upptäcka 3 månader senare att jag har legat på "maintainance", då är det ju ännu 3 månader åt helvete, typ :)

om 2.5 månader gäller det stycket inte mig...WOHOOOO
är du bara 22? :( :cryout:
Förut kunde jag ha träningsvärk, nu har jag träningsvärk i aktuell muskel plus stundtals även allmän slitenhet som sitter i hela kroppen och som indikerar "dags för extra vilodag"...
och det är ju då man är för ego/dum för att ta den där vilodagen, och istället går iväg och gör ett skitpass... och så repeterar man :em:

pellepedal
2004-12-26, 18:15
Bra text.. vad gäller nybörjare. :thumbup:

Herkulez
2004-12-26, 18:39
är du bara 22? :( :cryout:




23 =)

fast fyller 24 i januari :cryout:

Herkulez
2004-12-26, 18:41
Det tar evigheter att lära sig träna hårt. Man flyttar sin smärtgräns litegrann i taget. Det som är smärta för en nybörjare är antagligen knappt märkbart för någon som tränat i tie år.

Allan, jag ser att du har lärt dig läxan med empiriska studier.(egna erfarenheter)


:cool:
bra skrivet, gillade speciellt det där stycket

Baan
2004-12-26, 20:42
om tråden är bra som dom flesta tycker, och jag håller med, så gör en stickytråd av det (kommer inte på någon bättre term) så behöer man inte bumpa :P