handdator

Visa fullständig version : ingen viktnedgång


Raippi
2010-08-09, 15:08
Hej!


Jag undrar varför jag inte tappar någon vikt.

Jag käkar frukost,lunch,mellanmål och kvällsmat.
Jag går en morgonpromenad på ca 1timme innan frukosten och sedan en promenad efter mellanmålet på ca 1½timme.

Jag äter inget snacks eller godis.
För ca 3månader sedan gjorde jag det här och då gick jag ner i vikt.
Nu står vågen stilla på samma vikt fast jag gör samma sak.

Vet någon vad som är problemet?

JoeyP
2010-08-09, 15:11
Du äter helt enkelt för mkt. Bara för man äter nyttigt och rör sig betyder det inte att man går ner i vikt.

För att gå ner i vikt krävs det att du hamnar på ett kaloriunderskott. Andra saker kan vara bidragande också, dvs att kroppen håller i vätskan när man går på deff. Det kanske släpper efter ett tag, men du får räkna lite lagom på kalorierna så du hamnar på den mängden kalorier du vill ha. Checka i speglen också, även om vikten står still men din spegelbild blir bättre så är du ju på rätt väg. Har en polare som stod still i vikt 3-4dagar emellanåt mitt i dieten helt plötsligt tappar man något kg.

2000-2500 brukar väl vara en lagom mängd att lägga sig på.

Raippi
2010-08-09, 15:15
enligt min spegelbild känns det som jag har gått ner, men vikten har stått stilla i över en vecka nu.

Jag lägger nog på mig runt 1500kcal.

happy75smile
2010-08-09, 15:17
För att gå ned i vikt måste du antingen förbränna mer eller äta mindre.
Att man stanna i vikt innebär att du äter vad du förbränner därav går du inte ned i vikt.

Prova med att ta längre prommenad eller byt ut en prommenad sträcka med cykla 1timme.
om du vill bihehålla dina måltider.


Hej!


Jag undrar varför jag inte tappar någon vikt.

Jag käkar frukost,lunch,mellanmål och kvällsmat.
Jag går en morgonpromenad på ca 1timme innan frukosten och sedan en promenad efter mellanmålet på ca 1½timme.

Jag äter inget snacks eller godis.
För ca 3månader sedan gjorde jag det här och då gick jag ner i vikt.
Nu står vågen stilla på samma vikt fast jag gör samma sak.

Vet någon vad som är problemet?

happy75smile
2010-08-09, 15:18
TA måttband och mät! Det är det bästa och mer korrekta sättet för göra rätt bedömning.
Att stirra sig blind på vågen är fel.

enligt min spegelbild känns det som jag har gått ner, men vikten har stått stilla i över en vecka nu.

Jag lägger nog på mig runt 1500kcal.

Raippi
2010-08-09, 15:18
saken är att jag åt såhär mycket innan för ett par månader sedan när jag gick ner i vikt, då funkade det.

tossefar
2010-08-09, 15:20
saken är att jag åt såhär mycket innan för ett par månader sedan när jag gick ner i vikt, då funkade det.

Ja, det innebär ju att du väger mindre nu, och därmed inte har samma kaloribehov...

Ät mindre.

Raippi
2010-08-09, 15:28
något som kanske är värt att nämna att jag är medelmåttigt fet och att jag rör mig nästan endast på morgonen och kvällen när jag drar mina promenader, annars sitter jag mycket stilla.

King Grub
2010-08-09, 15:46
Då är det ju inga konstigheter. Du behöver helt enkelt inte mer energi än vad du äter för viktstabilitet. Antingen får du minska matintaget eller röra på dig mer.

Raippi
2010-08-09, 15:52
skulle jag kunna använda nutrilett då för att byta ut vissa måltider för att minska på kcalintaget per dag?

King Grub
2010-08-09, 17:38
Ja. Nutrilett är komplett sammansatt.

eriksvensson
2010-08-09, 17:48
Ja. Nutrilett är komplett sammansatt.

Fast hurpass bra är det egentligen? Sojaprotein och fruktsocker som första ingredienser?

Innehåll: Sojaprotein, fruktsocker, fiber (sojabaserat), emulgeringsmedel (lecitin), sojaolja, skummjölkspulver, aromämnen (jordgubb, banan), färgämne (rödbetsrött), förtjockningsmedel (guarkärnmjölk, xantangummi, gummi arabicum), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), maltodextrin, majsstärkelse, laktos, sackaros, majsolja, surhetsreglerande medel (citronsyra).
Vitaminer: Askorbinsyra, nikotinamid, tokoferylacetat, retinylacetat, kalciumpantotenat, pyridoxinhydroklorid, kolekalciferol, tiaminhydroklorid, riboflavin, folsyra, biotin, fyllokinon, cyanokobalamin.
Mineraler: Trinatriumcitrat, kaliumklorid, magnesiumcitrat, trikalciumcitrat, trikalciumfosfat, natriumklorid, järnfumarat, zinksulfat, kopparglukonat, mangansulfat, natriummolybdat, kromklorid, kaliumjodid, natriumselenit.

WHITEFOLKS
2010-08-09, 18:36
Egentligen?

Det ska vara komplett och tillfredställa de essentiella behoven. (förrutom energi då långsiktigt)

King Grub
2010-08-09, 18:52
Fast hurpass bra är det egentligen? Sojaprotein och fruktsocker som första ingredienser?

Inga problem. Energiunderskott heter nyckelordet. Fruktos är skadligt i för stora mängder... vid energibalans eller över. Energiunderskott eliminerar den saken (och även allt som har med GI att göra).

Kischen
2010-08-09, 18:59
skulle jag kunna använda nutrilett då för att byta ut vissa måltider för att minska på kcalintaget per dag?

För om det står nutrilette på förpackningen så får man i sig mindre kalorier? Varför inte bara räkna istället för att chansa.

Dreas
2010-08-09, 20:25
Inga problem. Energiunderskott heter nyckelordet. Fruktos är skadligt i för stora mängder... vid energibalans eller över. Energiunderskott eliminerar den saken (och även allt som har med GI att göra).Har du något jag kan läsa för att fördjupa mig lite i det där, ytterst intressant låter det :)

Shpendi
2010-08-09, 21:39
Att göra en sån här tråd efter 1 vecka betyder att du inte förstår hur viktnedgång funkar ;P. Har stått still på min våg i ´2-3 veckor ibland, sedan har jag förlorat 4kg~ veckan efter. Du måste ha större marginal.

Dreas
2010-08-11, 19:11
Inga problem. Energiunderskott heter nyckelordet. Fruktos är skadligt i för stora mängder... vid energibalans eller över. Energiunderskott eliminerar den saken (och även allt som har med GI att göra).

Har du något jag kan läsa för att fördjupa mig lite i det där, ytterst intressant låter det :)BUmp?