handdator

Visa fullständig version : 230V AC genom kroppen


mangs
2010-08-09, 13:59
Bytte precis lysrör här hemma och råkade komma åt fas med tummen. bzzzzzzzzt och ett vrål från mig hördes samtidigt som jag rykte bort handen. Det visade sig att en sockerbitliknande koppling hade spruckit i plasten precis där min tumme var. Resultatet blev utöver ett brännmärke på tummen värk i nacken och en allmänt omtumlande upplevelse så ta det lugnt alla andra när ni píllar med el. Har fixat en hel del men aldrig "lyckats" få en riktig stöt förr men någon gång skall ju vara den första.

Chaan
2010-08-09, 14:03
Piccs
brännmärke på tummen

mangs
2010-08-09, 14:08
Inte så mycket att se egentligen, ett vitt märke med lite rött omkring. Känns som om man bränt sig på något varmt ungefärlich.

Hade väl denna till godo eftersom jag för några år sedan kantklippte gräsmattan vid poolen med förgreningsdosa och helt plötsligt märkte jag att dosan trillat ner i vattnet och låg där och simmade. Som tur var fick jag upp den direkt innan den vattenfylldes. Vill inte ens veta vad som kunda ha hänt annars (Hade inte jordfelsbrytare på det uttaget heller).

Bahir
2010-08-09, 14:12
Min förra granne, som var elektriker, höll på och monterade upp belysning på någon stor julgran - jag tror han stod på en stege - när han fick en stöt och flög typ 3 meter bakåt. Appropå stötar.

Chaan
2010-08-09, 14:13
Skiljer det i ampere på olika ställen? Jag har haft 230V genom kroppen - blinkade knappt - kändes som när man håller i ett tändstift och någon trampar på kicken på en moppe (samma med bil). Ok det är obehagligt men ofarligt. Däremot dödar 380V (3-fas)

Morrris
2010-08-09, 14:17
Har också fått 230 V från eluttaget. Flög en bra bit genom rummet.

PRound
2010-08-09, 14:20
Drog ur tändhatten från min moped när jag hade en. Mopeden var på och ja, det gjorde lite ont. Ett vanligt bilbatteri, 12V. Farligt vet jag inte

Jens.Andersson
2010-08-09, 14:24
Skiljer det i ampere på olika ställen? Jag har haft 230V genom kroppen - blinkade knappt - kändes som när man håller i ett tändstift och någon trampar på kicken på en moppe (samma med bil). Ok det är obehagligt men ofarligt. Däremot dödar 380V (3-fas)

amperen bestäms av proppskåpet och vilka proppar du har satt i. 10A är väl vanligast (2300 W).

Tricce
2010-08-09, 14:25
Får du ont i lederna eller nerver eller tom får synrubbningar bör du kontakta läkare.

Chaan
2010-08-09, 14:28
amperen bestäms av proppskåpet och vilka proppar du har satt i. 10A är väl vanligast (2300 W).

Jo alltså olika ställen säkras till olika strömstyrka och även inom samma proppskåp finns det olika nivåer (eller motsvarande nuförtiden, automatsäkringsskåp) - vad är det minsta då? Det var elarmatur i en bostad jag hade för inte jättelänge sedan - gissar på 10A. Finns det 8A? Kommer inte ihåg vad det var riktigt. Att man inte ska "mecka" med spisen själv fattar jag..

Edit är det verkligen så att uppsäkringsnivån styr strömstyrkan? Eller är det bara högsta strömstyrka? Kan det vara därför det var såpass lindrigt, inga brännmärken, inga reflexer.

mangs
2010-08-09, 14:31
Tror det är lugnt för mnin del, värken börjar ge med sig nu och kom väl mest för att armen flög därifrån i sådan fart. Har 10A-säkringar så yes, maximalt 2300W kan utvecklas men i detta fallet är det kroppens impedans som sätter gränsen. Vi har 230V att leka med och gemnom att mäta impedansen mellan fas och nolla/jord kan man få fram hur mycket ström som gick igenom mig. Att säkringen är på 10 eller 16A spelar mindre roll då det egentligen handlar om betydligt lägre strömmar. 30mA räcker i många fall för att döda en människa. Sedan handlar det ju säkert om hur lång stund man får i sig det och på vilket sätt. Hur som helst är det inget jag rekommenderar er att prova. Gjorde väl egentligen inte så ont men kändes rejält olustigt. Speciellt eftersom jag i ögonblicket var helt oförberedd.

Jens.Andersson
2010-08-09, 14:32
Jo alltså olika ställen säkras till olika strömstyrka och även inom samma proppskåp finns det olika nivåer (eller motsvarande nuförtiden, automatsäkringsskåp) - vad är det minsta då? Det var elarmatur i en bostad jag hade för inte jättelänge sedan - gissar på 10A. Finns det 8A? Kommer inte ihåg vad det var riktigt. Att man inte ska "mecka" med spisen själv fattar jag..

Edit är det verkligen så att uppsäkringsnivån verkligen styr strömstyrkan? Eller är det bara högsta strömstyrka? Kan det vara däreför det var såpass lindrigt, inga brännmärken, inga reflexer.

Om du kortsluter tror jag du får ut maxeffekt. 6 A är det minsta jag sett
men det ska finnas ännu mindre: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4kring

Chaan
2010-08-09, 14:36
Om du kortsluter tror jag du får ut maxeffekt. 6 A är det minsta jag sett
men det ska finnas ännu mindre: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4kring

Ah just det bra med de där färgerna. Kommer ihåg att vi hade röda proppar 10A alltså. Men som sagt - det betyder ju bara att säkringen går vid 10A - inte att elbolaget levererar i närheten? Det var väldigt ostabilt elnät där och varför skulle de inte snåla om de kan?

storPines
2010-08-09, 14:39
jag gissar på att ditt hjärtas rytm slår nu fel och du kommer antagligen dö inom 24 h. Bajs kommer spruta genom din näsa och hjärna rinna ut ur stjärten på dig.


Att få en rejäl stöt i kroppen är ingen höjdare, tur att det gick bra för dig iaf. :)

Chaan
2010-08-09, 14:39
Att säkringen är på 10 eller 16A spelar mindre roll då det egentligen handlar om betydligt lägre strömmar. 30mA räcker i många fall för att döda en människa.

Ok då fattar jag
Hade ingen susning om strömstyrkor

hahavaffan
2010-08-09, 14:42
Jag körde med el-trimmern på baksidan av föräldrarnas förra hus när jag 12-ish år. Drog lite i kontakten, och den lossnade, så jag fick + och - mellan tummen och pekfingret (höhö). Det gjorde jävligt ont, och lämnade ett fint brännmärke på fingrarna.

Jens.Andersson
2010-08-09, 14:43
Ah just det bra med de där färgerna. Kommer ihåg att vi hade röda proppar 10A alltså. Men som sagt - det betyder ju bara att säkringen går vid 10A - inte att elbolaget levererar i närheten? Det var väldigt ostabilt elnät där och varför skulle de inte snåla om de kan?

Eftersom de får betalat för kwh så tjänar de ju ingenting på att snåla :) Vad jag
hört, kan ej bekräfta detta, så kan vissa maskiner kräva mer än angiven max effekt
vid uppstart och därför ska proppar klara av att överbelastas en kort stund.

Chaan
2010-08-09, 14:47
Eftersom de får betalat för kwh så tjänar de ju ingenting på att snåla :)

Det har du rätt i http://chaan.se/bilder_ej_egna/data/smilies/doh.gif

Vad jag
hört, kan ej bekräfta detta, så kan vissa maskiner kräva mer än angiven max effekt
vid uppstart och därför ska proppar klara av att överbelastas en kort stund.

Efter renovering hade jag länge problem med att säkringen fällde när jag slog på gyttret med elapparatur - typ dator, stereo, tv och lite annat :D Löste sig med ny dator - av någon anledning så drar inte nätagget till med någon strömspik trots högre effekt i det nya.

Rockhard
2010-08-09, 14:57
Skiljer det i ampere på olika ställen? Jag har haft 230V genom kroppen - blinkade knappt - kändes som när man håller i ett tändstift och någon trampar på kicken på en moppe (samma med bil). Ok det är obehagligt men ofarligt. Däremot dödar 380V (3-fas)


Hade du haft blöta fingrar och stått och hållit den andra handen i tex en vattenkran eller diskbänk hade du nog inte sagt att det är ofarligt ;)

Chaan
2010-08-09, 14:59
Drog ur tändhatten från min moped när jag hade en. Mopeden var på och ja, det gjorde lite ont. Ett vanligt bilbatteri, 12V. Farligt vet jag inte

Du ska inte hålla i tändhatten - den isolerar ju bra (=ganska bra - ganska dåligt om den är förtorkad)

Du ska hålla i själva stiftet - det måste vara urtaget och anslutet till tändhatten - sedan ber du din kompis att trampa :D

Rickard
2010-08-09, 15:02
Drog ur tändhatten från min moped när jag hade en. Mopeden var på och ja, det gjorde lite ont. Ett vanligt bilbatteri, 12V. Farligt vet jag inte

Det är tändspolen som är ansvarig för den spänningen och där kommer inga 12 V utan tusentals volt som kommer där.

Chaan
2010-08-09, 15:03
Hade du haft blöta fingrar och stått och hållit den andra handen i tex en vattenkran eller diskbänk hade du nog inte sagt att det är ofarligt ;)

Det köper jag men undrar fortfarande varför det bara var en "upplevelse" - precis i samma stil som första gången jag fick hela spänningen från en motor. Det var alltså takarmatur och jag höll i ena saken med ena handen och andra saken i den andra (skiten höll på att falla ner så jag var tvungen att göra något). Jag förväntade mig alltså kramp eftersom "alla" säger att man krampar och kan dö av att det blir ett död mans grepp som inte går att lösa. Stod dessutom på en stol men viftade inte ens med armarna.

KlopFer
2010-08-09, 15:18
Drog ur tändhatten från min moped när jag hade en. Mopeden var på och ja, det gjorde lite ont. Ett vanligt bilbatteri, 12V. Farligt vet jag inte

Haha, gjorde samma sak kommer jag ihåg. Jag och en polare skulle kolla hur man tjuvkoppla en moppe. Han pillade med några sladdar bakom tändningen och jag kicka igången den för att se ifall den starta och jäveln hoppa igång (i mitt rum) och jag slänger in handen för att dra upp tandhatten och får en skön stöt samtidigt som kompisen sitter och får ström genom kroppen för han håller i båda sladdarna :D

ceejay
2010-08-09, 15:18
usch :/

När jag var liten stoppade jag in fingret i en lampa fast utan själva glödlampan då, när den var på. Gjorde det säkert mer än en gång.

Stoppade också in kniven i brödrosten när den var på :P

rQx
2010-08-09, 15:41
Strömmen ni får genomkroppen beror på din egen kropps resistans och kommer således alltid vara lika stor, förutsatt 230VAC

Att ni upplever 230VAC olika beror på hur strömmen går genom kroppen, d.v.s. vart är ni jordade eller vart håller ni andra änden

Chaan
2010-08-09, 15:43
Att ni upplever 230VAC olika beror på hur strömmen går genom kroppen, d.v.s. vart är ni jordade eller vart håller ni andra änden

I mitt fall tror jag inte det fanns någon jord - det var ett gammalt skabbigt elsystem. Hade det varit värre än att hålla en av tåtarna i varje hand (som jag i praktiken gjorde) i ett tvålednings ojordat system?

Eriken
2010-08-09, 15:46
I mitt fall tror jag inte det fanns någon jord - det var ett gammalt skabbigt elsystem. Hade det varit värre än att hålla en av tåtarna i varje hand (som jag i praktiken gjorde) i ett tvålednings ojordat system?

Den ena ledaren är nolla (i praktiken samma sak som jord) och andra är fas (230V).

rQx
2010-08-09, 15:48
I mitt fall tror jag inte det fanns någon jord - det var ett gammalt skabbigt elsystem. Hade det varit värre än att hålla en av tåtarna i varje hand (som jag i praktiken gjorde) i ett tvålednings ojordat system?

Samma sak skulle jag vilja säga, kopplar du in dig på samma sätt så är det troligtvis ingen skillnad på om du kopplar fas - jord som fas - nolla.

Jockefoten
2010-08-09, 15:51
Volten har INGET med hur det känns när man får en stöt.
Allt handlar om Amperestyrkan och hur pass hög resistans din kropp har.
Amperen bestäms INTE av proppskåpet utan propparna bestäms av amperestyrkan.

Btw så fick jag en stöt idag. Lyckades ge mig själv ett slag i ansiktet så jag föll ihop :D

Onigiri
2010-08-09, 15:51
Strömmen ni får genomkroppen beror på din egen kropps resistans och kommer således alltid vara lika stor, förutsatt 230VAC

Att ni upplever 230VAC olika beror på hur strömmen går genom kroppen, d.v.s. vart är ni jordade eller vart håller ni andra ändenJag åt en piggelin med vänster hand och pillrade med höger i väggen, small till bra, jag skrek mest för att jag blev arg och skrämd. Flög inte i golvet/väggen/taket/kina som alla andra verkar göra. Kan min piggelin ha dödat mycket av strömmen/spänningen?

rQx
2010-08-09, 15:55
Volten har INGET med hur det känns när man får en stöt.
Allt handlar om Amperestyrkan och hur pass hög resistans din kropp har.
Amperen bestäms INTE av proppskåpet utan propparna bestäms av amperestyrkan.

Btw så fick jag en stöt idag. Lyckades ge mig själv ett slag i ansiktet så jag föll ihop :D

Volten har betydelse, I=U/R. Eftersom vi pratar om 230VAC och människan håller ungefär samma resistans alltid (utom när man är våt etc) så kommer strömmen att bli samma alltid.

Amperen du kan ta från en säkring styrs av säkringarna. Förstod inte riktigt vad du menade

Chaan
2010-08-09, 15:55
Amperen bestäms INTE av proppskåpet utan propparna bestäms av amperestyrkan.


Ja man kan väl se det som linjer från proppskåpet och ut. Det finns ett antal 10A-linjer och kanske någon 20A-linje till spisen - om man har 230V-spis...

rQx
2010-08-09, 15:56
Jag åt en piggelin med vänster hand och pillrade med höger i väggen, small till bra, jag skrek mest för att jag blev arg och skrämd. Flög inte i golvet/väggen/taket/kina som alla andra verkar göra. Kan min piggelin ha dödat mycket av strömmen/spänningen?

Antagligen tog du med samma hand på fasen och jord/nolla

mangs
2010-08-09, 15:59
Precis som både jag och rQx varit inne på så handlar det hela om hur mycket ström du får igenom dig när olyckan inträffar. Så länge ström/spänningskällan kan ge dig mer än 30mA i en stöt så finns det risk för att du dör. Du kan alltså dö av både låga och höga spänningar. Därför är det fel att säga att 230V är ofarligt medan att 380V är mycket farligare. Nu är ju 380 med högre säkring farligare men det mest intressanta är alltså hur mycket ström som går genom kroppen och hur det går genom kroppen. Det som avgör strömmen är Spänningen/ Impedansen (Resistansen för likspänning). Din Impedans varierar mycket med tanke på mängden vätska du har i kroppen samt vägen mellan fas och jord i kroppen. Desto längre väg desto högre impedans och därmed lägre ström.

Det här med jord handlar alltså inte om du har jordade uttag eller ej utan helt enkelt en potential som ligger 230V från fas ( i fallet med vanlig tvåfas då).

Potentialskillnaden och den den totala impedansen i kretsen är det som avgör hur mycket ström du får i dig så om du bara är kopplad till fas och hoppar/ är i luften så kommer du inte få någon stöt medan när du nuddar marken/golvet whatever så kommer du sluta kretsen. Det är därför fåglar kan sitta på högspänningsledningar eftersom de inte har någon koppling till jord och den lilla potentialskillnad som finns mellan deras två ben är kanppt märkbar.


Vilken typ av golv etc spelar också roll och det känns som att ett blött plåtgolv kommer ge dig ett värre resultat jämfört med en plastmatta/trägolv.

I normala fall är ändå kroppens impedans den högsta impedansen och därmed det som sänker strömmen. Kortsluter du däremot kretsen mellan två punkter som är nära på din kropp (läs två fingar på samma hand) så kommer givetvis detta ge högre ström än om det går genom hela kroppen. Däremot kommer nog totalupplevelsen vara värre när strömmen rusar genom hela kroppen jämfört med bara genom fingrarna.

rQx
2010-08-09, 16:00
Dessutom så kommer man inte upp i de höga strömmarna så en säkring kan ha någon betydelse eftersom resistansen i kroppen är så pass hög.

Chaan
2010-08-09, 16:05
Din Impedans varierar mycket med tanke på vägen mellan fas och jord i kroppen. Desto längre väg desto högre impedans och därmed lägre ström.


Ok det förklarar brännmärkena på er medans jag inte fick varken det eller spasmer.


Däremot kommer nog totalupplevelsen vara värre när strömmen rusar genom hela kroppen jämfört med bara genom fingrarna.

Jo man kände sig ju som en julgran - jag kommer aldrig glömma det. Men jag glömmer aldrig heller den där första gången med tändspolen. Det var mer som elektriska stolen, fast light. Mer dundrande. Sen har jag fått det många gånger från motorer men det är något visst med första gången ;)

rQx
2010-08-09, 16:07
Bar några bilbatterier genom polerna med najtråd. Inte så smart då den brände igenom plasten och sedan mina fingrar :/

Jockefoten
2010-08-09, 16:08
Volten har betydelse, I=U/R. Eftersom vi pratar om 230VAC och människan håller ungefär samma resistans alltid (utom när man är våt etc) så kommer strömmen att bli samma alltid.

Amperen du kan ta från en säkring styrs av säkringarna. Förstod inte riktigt vad du menade

Mjaa, agree to disagree.
Precis som du visar i ditt inlägg är I = U/R
U är alltid konstant. Det är dock inte resistansen. Visst människan i sig har en jämn resistans, men sen handlar det om omgivningen och vilka skor man har tex.
Att bara skriva 230V är inte farligt men 400V dödar är nonsens imo.

Sen anser jag inte att säkringarna bestämmer styrkan utan det är totala effekten i elkretsen som bestämmer säkring. Sen säkrar man upp i efterhand.

rQx
2010-08-09, 16:18
Mjaa, agree to disagree.
Precis som du visar i ditt inlägg är I = U/R
U är alltid konstant. Det är dock inte resistansen. Visst människan i sig har en jämn resistans, men sen handlar det om omgivningen och vilka skor man har tex.
Att bara skriva 230V är inte farligt men 400V dödar är nonsens imo.

Sen anser jag inte att säkringarna bestämmer styrkan utan det är totala effekten i elkretsen som bestämmer säkring. Sen säkrar man upp i efterhand.

Jag har inte skrivit det heller. Dock är det inte strömmen på särkingen som de flesta verkar tro som bestämmer det heller. Det är som du säger kombinationen mellan spänningen och resistansen. 230V kan döda, 400V kan döda, 10 000 volt dödar. Det är dock av mindre betydelse eftersom du lär alltid komma över 30mA som hjärtat tål i de flesta fallen.

Det beror på vilken styrka du menar. Det är säkringen som bestämmer vad du kan belasta gruppen på. Det är det som ligger på gruppen som bestämmer vilken säkring du väljer. Sen om det tillkommer saker så får man ju se om det går att säkra upp, man får ju ta hänsyn till kabel areor etc.

tsp
2010-08-09, 17:29
Min förra granne, som var elektriker, höll på och monterade upp belysning på någon stor julgran - jag tror han stod på en stege - när han fick en stöt och flög typ 3 meter bakåt. Appropå stötar.

Har också fått 230 V från eluttaget. Flög en bra bit genom rummet.

Varför skulle man "flyga" flera meter bakåt av att få en elektrisk stöt? är det nån jävla hollywoodfilm eller?

rQx
2010-08-09, 17:37
Varför skulle man "flyga" flera meter bakåt av att få en elektrisk stöt? är det nån jävla hollywoodfilm eller?

Reflexer, ofrivilliga rörelser, etc etc? Dock är det väl mer vanligt att man istället inte kan släppa taget.

Flodhäst
2010-08-09, 17:46
Som 12-åring när föräldrarna skulle tapetsera om i ett rum råkade jag sätta mig precis framför väguttaget som var bort plockat. Fick mig en jävla överraskning när jag började pilla med händerna bakom ryggen. Skrek som en liten flicka och började grina, kanske inte så konstigt?

coxie
2010-08-09, 17:48
Reflexer, ofrivilliga rörelser, etc etc? Dock är det väl mer vanligt att man istället inte kan släppa taget.

För att man ska kunna fastna krävs det att man håller i något greppvänligt som en diskbänk eller ett vs rör. fast nuförtiden så har väl större delen av alla fastigheter jordfelsbrytare och då hinner man knappt reagera.

Fått mig en kyss när jag slaktade en husvagn med en gammal vinkelslip, fast det tycker jag inte var mer än rätt då jag stod ute i ösregn.

tsp
2010-08-09, 17:54
Reflexer, ofrivilliga rörelser, etc etc? Dock är det väl mer vanligt att man istället inte kan släppa taget.

"Ofrivillig rörelse" att man lättar från marken och flyger flera meter bakåt?

coxie
2010-08-09, 17:56
"Ofrivillig rörelse" att man lättar från marken och flyger flera meter bakåt?

Om man står på en stege och trycker ifrån med benen så kan man nog landa ett par meter bort.

agazza
2010-08-09, 17:57
Jobba med högern för ni pappskallar kommer aldrig orka bryta strömmen!

Det sa alltid min el lärare, han var en klok man.

snej
2010-08-09, 18:01
Har lyckats 3 gånger med bedriften att få 230V i mig :). Faan vad galet det känns. Var dock längesen nu, har väl blivit försiktigare med åren :D

coxie
2010-08-09, 18:25
Jobba med högern för ni pappskallar kommer aldrig orka bryta strömmen!

Det sa alltid min el lärare, han var en klok man.

"Jag har bra försäkring och isolerad flacktång" sa en bekant till mig när han inte orkade gå ner i källaren för att bryta :D.

snej
2010-08-09, 18:58
Har lyckats 3 gånger med bedriften att få 230V i mig :). Faan vad galet det känns. Var dock längesen nu, har väl blivit försiktigare med åren :D

Inte så konstigt när jag tänker efter. När jag va 12-14år så byggde jag en hemmagjord förlängningskabel, med 2 hanar. Gissa om jag fick en stöt :D

Chaan
2010-08-09, 19:03
fast nuförtiden så har väl större delen av alla fastigheter jordfelsbrytare och då hinner man knappt reagera.


Låter bra det. 2000 bodde jag i en hyrd lägenhet som hade en liten spis stående på diskbänken - fina blixtar där.

rQx
2010-08-09, 19:27
För att man ska kunna fastna krävs det att man håller i något greppvänligt som en diskbänk eller ett vs rör. fast nuförtiden så har väl större delen av alla fastigheter jordfelsbrytare och då hinner man knappt reagera.

Fått mig en kyss när jag slaktade en husvagn med en gammal vinkelslip, fast det tycker jag inte var mer än rätt då jag stod ute i ösregn.
Finns mycket greppvänligt. Kabelstegar, DIN skenor etc etc =)

Jordfelsbrytare hjälper inte om du kopplar in dig fas - nolla, dock.

Hehe, kanske skulle tagit bort batteri först :P

Morrris
2010-08-10, 17:56
Varför skulle man "flyga" flera meter bakåt av att få en elektrisk stöt? är det nån jävla hollywoodfilm eller?

Lustigt att du frågar. Det var en Paramount Pictures produktion faktiskt.

bertbert
2010-08-10, 19:26
Skiljer det i ampere på olika ställen? Jag har haft 230V genom kroppen - blinkade knappt - kändes som när man håller i ett tändstift och någon trampar på kicken på en moppe (samma med bil). Ok det är obehagligt men ofarligt. Däremot dödar 380V (3-fas)

amperen bestäms av proppskåpet och vilka proppar du har satt i. 10A är väl vanligast (2300 W).

Jo alltså olika ställen säkras till olika strömstyrka och även inom samma proppskåp finns det olika nivåer (eller motsvarande nuförtiden, automatsäkringsskåp) - vad är det minsta då? Det var elarmatur i en bostad jag hade för inte jättelänge sedan - gissar på 10A. Finns det 8A? Kommer inte ihåg vad det var riktigt. Att man inte ska "mecka" med spisen själv fattar jag..

Edit är det verkligen så att uppsäkringsnivån styr strömstyrkan? Eller är det bara högsta strömstyrka? Kan det vara därför det var såpass lindrigt, inga brännmärken, inga reflexer.

Det ni kalla "amperen" är egentligen kortslutningseffekt. Och det är, dessvärre, tämligen irrelevant vilken effekt som ligger bakom så länge vi pratar om lågspänning eftersom en vanlig 230V 6A säkring kan ta död på en människa om strömmen går fel väg.

Det som avgör vilken väg strömmen går är faktorer som var man får den i sig, vad man står på för golv, och vilken impedans man får från sig själv till jord.

Med andra ord, om Mangs hållt med vänsterhanden lågimpedivt kopplad till jord och fått fatt i fasen med höger hade det kunnat gå riktigt illa.

Betonggolv är i allmänhet farliga - de leder bättre än man skulle kunna tro.

Jag har fått 400V genom fingrarna flera gånger och inga men av det. Det handlar om mycket mer än bara spänning och ström.

Tänk på det nästa gång ni ska byta en simpel glödlampa - en armatur som är sönder och lite otur kan kosta er livet.

bertbert
2010-08-10, 19:28
Mjaa, agree to disagree.
Precis som du visar i ditt inlägg är I = U/R
U är alltid konstant. Det är dock inte resistansen. Visst människan i sig har en jämn resistans, men sen handlar det om omgivningen och vilka skor man har tex.
Att bara skriva 230V är inte farligt men 400V dödar är nonsens imo.

Stämmer.

Sen anser jag inte att säkringarna bestämmer styrkan utan det är totala effekten i elkretsen som bestämmer säkring. Sen säkrar man upp i efterhand.

Om jag berättar att en vanlig keramiksäkring på 20A kan bryta 100 kA - 100000 A - så inser ni att det Jockefoten skriver stämmer. Säkringen är en ytterst liten del i ekvationen.

Eiken
2010-08-10, 20:30
Jag fick en stöt av 380V i proppskåpet utanför huset när en propp jag skulle sätta i var felaktig. Inge behaligt alls. Tog en dag ungefär innan man mådde normalt igen. Tur man inte blev elektriker.

rQx
2010-08-10, 20:39
Stämmer.



Om jag berättar att en vanlig keramiksäkring på 20A kan bryta 100 kA - 100000 A - så inser ni att det Jockefoten skriver stämmer. Säkringen är en ytterst liten del i ekvationen.

Verkar som ni pratar om helt olika saker här?

Ursprungligen postat av Jockefoten
Sen anser jag inte att säkringarna bestämmer styrkan utan det är totala effekten i elkretsen som bestämmer säkring. Sen säkrar man upp i efterhand.
---------------------------------------------

Vilken styrka bestämmer inte säkringen? Säkringen bestämmer vad du kan belasta elkretsen med och det är belastningarna i elkretsen som man dimensionerar säkringen för? .. Vad har det med 100kA brytförmåga att göra?

bertbert
2010-08-10, 20:45
Verkar som ni pratar om helt olika saker här?

Ursprungligen postat av Jockefoten
Sen anser jag inte att säkringarna bestämmer styrkan utan det är totala effekten i elkretsen som bestämmer säkring. Sen säkrar man upp i efterhand.
---------------------------------------------

Vilken styrka bestämmer inte säkringen? Säkringen bestämmer vad du kan belasta elkretsen med och det är belastningarna i elkretsen som man dimensionerar säkringen för? .. Vad har det med 100kA brytförmåga att göra?

Läs ordentligt så ser du att jag håller med jockefoten, vi skriver samma sak.

Säkringen bestämmer inte kretsens styrka, det gör kortslutningseffekten. För att ta ner kortslutningseffekten måste man införa en impedans (t ex en transformator). Säkringen har tvärtom stort intresse av att ha så liten impedans som möjligt.

Belastningsbarhet är en annan sak.

Säkringen skyddar kretsen och apparater, inte människor som kommer in i kretsen.

rQx
2010-08-10, 20:47
Läs ordentligt så ser du att jag håller med jockefoten, vi skriver samma sak.

Säkringen bestämmer inte kretsens styrka, det gör kortslutningseffekten. För att ta ner kortslutningseffekten måste man införa en impedans (t ex en transformator). Säkringen har tvärtom stort intresse av att ha så liten impedans som möjligt.

Belastningsbarhet är en annan sak.

Säkringen skyddar kretsen och apparater, inte människor som kommer in i kretsen.

Precis, det är därför jag inte förstår varför vi pratar om det när vi verkar prata om människoskydd. Förstår vad du skriver, men förstod inte vad jockefoten menade :P

bertbert
2010-08-10, 20:50
Precis, det är därför jag inte förstår varför vi pratar om det när vi verkar prata om människoskydd. Förstår vad du skriver, men förstod inte vad jockefoten menade :P

Men Jocke skrev att effekten i kretsen (dvs lasten) bestämmer säkringen, dvs att säkringen inte bestämmer styrkan i kretsen. Vilket är precis vad jag skriver. :)

(Tillägg: eftersom "styrkan" är kortslutningseffekt, dvs nätets styrka slarvigt uttryckt)

bertbert
2010-08-10, 20:52
En fråga.

Vad tror ni händer i följande krets, utan jordfelsbrytare:

1. Tag ett styck hårtork.
2. Sätt på hårtorken.
3. Släng i hårtorken i diskhon - som är full med vatten.

Vad händer med säkringen? Hur lång tid tar det innan säkringen bryter kretsen?

EDIT. PROVA FÖR HELVETE INTE HEMMA!!!!

rQx
2010-08-10, 20:52
Men Jocke skrev att effekten i kretsen (dvs lasten) bestämmer säkringen, dvs att säkringen inte bestämmer styrkan i kretsen. Vilket är precis vad jag skriver. :)

(Tillägg: eftersom "styrkan" är kortslutningseffekt, dvs nätets styrka slarvigt uttryckt)

Ja men då förstår jag vad ni menar :P

rQx
2010-08-10, 20:56
En fråga.

Vad tror ni händer i följande krets, utan jordfelsbrytare:

1. Tag ett styck hårtork.
2. Sätt på hårtorken.
3. Släng i hårtorken i diskhon - som är full med vatten.

Vad händer med säkringen? Hur lång tid tar det innan säkringen bryter kretsen?

EDIT. PROVA FÖR HELVETE INTE HEMMA!!!!

Jadu, ingen aning egentligen men jag skulle ändå gissa på att säkringen går? Baserat på slutning mellan fas och nolla och väldigt bra ledning i vattnet?

Ska jag dra ut mer på det så skulle jag också kunna tänka mig att eftersom diskhon är jordad så blir det fas-jord och vi får en stor resistans, säkringen löser inte och allt blir strömförande?

Lite tankar utan att veta :P

bertbert
2010-08-10, 20:59
Säkringen går sannolikt inte, och går den kan det ta åtskilliga minuter. Vatten leder inte sådär förbannat bra som man kan tro (beror bla på salthalten), och jordimpedansen blir inte så fruktansvärt låg att säkringen brinner direkt.

Således har man gjort sig en fin dötsfälla.

bertbert
2010-08-10, 21:01
Säkringen går sannolikt inte, och går den kan det ta åtskilliga minuter. Vatten leder inte sådär förbannat bra som man kan tro (beror bla på salthalten), och jordimpedansen blir inte så fruktansvärt låg att säkringen brinner direkt.

Således har man gjort sig en fin dötsfälla.



Inte så mycket att se egentligen, ett vitt märke med lite rött omkring. Känns som om man bränt sig på något varmt ungefärlich.

Hade väl denna till godo eftersom jag för några år sedan kantklippte gräsmattan vid poolen med förgreningsdosa och helt plötsligt märkte jag att dosan trillat ner i vattnet och låg där och simmade. Som tur var fick jag upp den direkt innan den vattenfylldes. Vill inte ens veta vad som kunda ha hänt annars (Hade inte jordfelsbrytare på det uttaget heller).


Mangs, mannen som demonstrerade experimentet ovan med hårtorken i diskhon förlorade fru och deras gemensamma barn på grund av en trasig grendosa, brist på jordfelsbrytare och blöt gräsmatta. :(

rQx
2010-08-10, 21:03
Ja det var ju satan vad vatten leder dåligt egentligen! Alltid trott det var bra ledare :P

Chaan
2010-08-11, 07:05
Det ni kalla "amperen" är egentligen kortslutningseffekt. Och det är, dessvärre, tämligen irrelevant vilken effekt som ligger bakom så länge vi pratar om lågspänning eftersom en vanlig 230V 6A säkring kan ta död på en människa om strömmen går fel väg.

Det som avgör vilken väg strömmen går är faktorer som var man får den i sig, vad man står på för golv, och vilken impedans man får från sig själv till jord.

Med andra ord, om Mangs hållt med vänsterhanden lågimpedivt kopplad till jord och fått fatt i fasen med höger hade det kunnat gå riktigt illa.

Betonggolv är i allmänhet farliga - de leder bättre än man skulle kunna tro.

Jag har fått 400V genom fingrarna flera gånger och inga men av det. Det handlar om mycket mer än bara spänning och ström.

Tänk på det nästa gång ni ska byta en simpel glödlampa - en armatur som är sönder och lite otur kan kosta er livet.

Ok jag ska läsa på innan jag drar ur fel propp och mekar el själv. Tydligen en del att tänka på.

Stämmer.


Men 2380V dödar som fan ;)

Jag fick en stöt av 380V i proppskåpet utanför huset när en propp jag skulle sätta i var felaktig. Inge behaligt alls. Tog en dag ungefär innan man mådde normalt igen. Tur man inte blev elektriker.

Jag är inne på att ha ett ställe utan 380V. Jag kan inte komma på något jag vill ha som inte finns i enfasutförande (230V). Polare är inne på lågvoltshus och jag har även gjort lite efterforskningar om det, gjort studiebesök t.ex. för en riktig elallergiker måste det vara väldigt smart. Det är jag inte själv (tålde ju 230V..) men kan ju finnas andra skäl? Om man installerar lågvolt i sitt hus utan kompetens - är det fortfarande besiktning av elektriker som gäller då? 12V, 24V el. 48V gäller det...

Ja det var ju satan vad vatten leder dåligt egentligen! Alltid trott det var bra ledare :P

Det är fortfarande inte ok att bada när det blixtrar. När det gäller våt och torr hud är det en väldig skillnad.

Torwald
2010-08-11, 07:34
Usch, jag fick en rejäl skjuts när jag bytte en trasig glödlampa för några år sedan. Armen var bortdomnad hela dagen. Rejält obehagligt!

z_bumbi
2010-08-11, 09:02
Du ska inte hålla i tändhatten - den isolerar ju bra (=ganska bra - ganska dåligt om den är förtorkad)

Du ska hålla i själva stiftet - det måste vara urtaget och anslutet till tändhatten - sedan ber du din kompis att trampa :D

Kolla på tändhatten på en äldre moped så ser du ett metallskal som enligt empiriska studier kan vara strömförande.

"Ofrivillig rörelse" att man lättar från marken och flyger flera meter bakåt?

Musklerna styrs av el, ger man musklerna mycket mer av den varan så är det som att göra en maxinsats för musklerna. Så det är fullt möjligt att flyga iväg en bra bit även om flera meter kanske är överdrivet.

Jobba med högern för ni pappskallar kommer aldrig orka bryta strömmen!

Det sa alltid min el lärare, han var en klok man.

Det är smart även om man har brutit strömmen, någon ännu större pappskalle kan ha slagit på brytaren igen..

Nitrometan
2010-08-11, 09:14
Det är smart även om man har brutit strömmen, någon ännu större pappskalle kan ha slagit på brytaren igen..
:thumbup:

Det hände mig. För en massa år sen. En kompis hade en transformator som var trasig. Jag skulle kolla på den. Misstänkte att det endera var ett par dåliga lödningar eller helt enkelt en bränd säkring. När jag stod med trafon i händerna så vidrörde flera lödpunkter vardera handen. I det läget så kopplade kompisen i sladden. "Aha, jag ser felet!" typ.

Icke skönt.

50 Hz från hand till hand... Poseringsträning för "krabban" kanske?

Som tur var varade det inte så länge.

Efteråt var det iaf två små glassäkringar som var trasiga. ;) Och när de var bytta så funkade trafon.

mangs
2010-08-11, 09:48
Nitro > 2st glassäkringar

bertbert
2010-08-11, 14:40
Ok jag ska läsa på innan jag drar ur fel propp och mekar el själv. Tydligen en del att tänka på.

Bryter du huvudsäkringen och låser proppskåpet ska det mycket till för att det ska gå fel.



Men 2380V dödar som fan ;)

Är du säker på det? Helt vanlig statisk elektricitet kan lätt uppgå till flera kV.



Jag är inne på att ha ett ställe utan 380V. Jag kan inte komma på något jag vill ha som inte finns i enfasutförande (230V). Polare är inne på lågvoltshus och jag har även gjort lite efterforskningar om det, gjort studiebesök t.ex. för en riktig elallergiker måste det vara väldigt smart. Det är jag inte själv (tålde ju 230V..) men kan ju finnas andra skäl? Om man installerar lågvolt i sitt hus utan kompetens - är det fortfarande besiktning av elektriker som gäller då? 12V, 24V el. 48V gäller det...

230 V och 400 V är samma sak, det är bara spänningarna som är staplade på varandra. Men ja, det är mer pulver i 400 V. (380 har vi inte längre)

Att ha all apparatur på 12/24/48 V är olämpligt då det ger mycket höga strömmar i vissa apparater vilket i sin tur leder till höga förluster. Redan amerikanernas 110-120V är rena vansinnet ur den aspekten.

bertbert
2010-08-11, 14:42
:thumbup:

Det hände mig. För en massa år sen. En kompis hade en transformator som var trasig. Jag skulle kolla på den. Misstänkte att det endera var ett par dåliga lödningar eller helt enkelt en bränd säkring. När jag stod med trafon i händerna så vidrörde flera lödpunkter vardera handen. I det läget så kopplade kompisen i sladden. "Aha, jag ser felet!" typ.

Icke skönt.

50 Hz från hand till hand... Poseringsträning för "krabban" kanske?

Som tur var varade det inte så länge.

Efteråt var det iaf två små glassäkringar som var trasiga. ;) Och när de var bytta så funkade trafon.

Vad hände sen, drog du upp din .357 och fyllde honom med bly eller? Jag hade kunnat bryta fingrarna av folk för mindre. *grr*

Chaan
2010-08-11, 14:59
Nitro > 2st glassäkringar

Det återstår att leda i bevis, hur länge höll säkringarna :D

Bryter du huvudsäkringen och låser proppskåpet ska det mycket till för att det ska gå fel.


Absolut - jag lyssnar och lär :cool:


(380 har vi inte längre)


Visst men det låter lite ballare eller hur.

Vad hände sen, drog du upp din .357 och fyllde honom med bly eller? Jag hade kunnat bryta fingrarna av folk för mindre. *grr*


Haha jag tänkte just på den där killen som trampade på kicken på moppen första gången, när jag höll i stiftet - det föll mig faktiskt inte in att ge honom på moppo just för det :cool:

shadowfire
2010-08-11, 15:38
Var ju bara ngn vecka sedan en snubbe kolade av här i krokarna. Hade installerat golvvärme själv i badrummet och tog sig en dusch. bzzt.

rQx
2010-08-11, 21:50
Att ha all apparatur på 12/24/48 V är olämpligt då det ger mycket höga strömmar i vissa apparater vilket i sin tur leder till höga förluster. Redan amerikanernas 110-120V är rena vansinnet ur den aspekten.

Fint med 48V spis =D

Nitrometan
2010-08-12, 08:04
Nitro > 2st glassäkringar
Det återstår att leda i bevis, hur länge höll säkringarna :D
Jag vet ju faktiskt inte om de var hela innan heller. Det kanske var därför trafon inte funkade? Sen kortslöt jag vissa punkter, vem vet? Jag hann ju inte komma så långt i inspektionen.

Bryter du huvudsäkringen och låser proppskåpet ska det mycket till för att det ska gå fel.
Japp. Det var därför vi fick varsitt hänglås en av de första dagarna på vår yrkeskurs i lumpen.

Eller som det stod på skylten i batterirummet "jorda dig ordentligt så slipper prästen göra det".


Vad hände sen, drog du upp din .357 och fyllde honom med bly eller? Jag hade kunnat bryta fingrarna av folk för mindre. *grr*
Jag vill helst inte kommentera det. Jag har inte sett honom sen dess. Tror inte nån annan heller har gjort det.

bertbert
2010-08-12, 08:13
Jag vill helst inte kommentera det. Jag har inte sett honom sen dess. Tror inte nån annan heller har gjort det.

Gahahaha! :hbang:

Mart|n
2010-08-12, 19:53
Om jag inte minns helt fel så kan skador från elstötar uppstå långt senare (flera år), så det kan vara en god idé att ha det dokumenterat.

Bellman
2010-08-12, 20:04
Batterier av alla dess slag har man ju alltid en förmåga och vara extremt ovaksam och ta på båda polerna samtidigt, iaf jag. alltid en spännande upplevelse.

Matsa
2010-08-12, 20:20
Har ellära på lokförarutbildningen just nu och läraren berättade om en ganska otäck olycka. En presenning på en godsvagn hade lossnat så den fladdrade uppe i luften, föraren såg det och tog tag i ett snöre på presenningen för att dra ned den igen. Presenningen var inte i kontakt med högspänningsledningen men tyvärr så regnade det och så pass fuktig luft kan leda högspänningsström en liten bit. Eftersom presenningen med var blöt så var den strömförande och föraren dog när han tog tag i snöret. Eller egentligen dog han väl senare på sjukhuset utav skadorna, men det gör ju knappast saken bättre.

Helt sjukt vad lite det behövs när förutsättningarna är rätt (eller snarare fel). Gäller fan att passa sig.

bertbert
2010-08-12, 20:42
Har ellära på lokförarutbildningen just nu och läraren berättade om en ganska otäck olycka. En presenning på en godsvagn hade lossnat så den fladdrade uppe i luften, föraren såg det och tog tag i ett snöre på presenningen för att dra ned den igen. Presenningen var inte i kontakt med högspänningsledningen men tyvärr så regnade det och så pass fuktig luft kan leda högspänningsström en liten bit. Eftersom presenningen med var blöt så var den strömförande och föraren dog när han tog tag i snöret. Eller egentligen dog han väl senare på sjukhuset utav skadorna, men det gör ju knappast saken bättre.

Helt sjukt vad lite det behövs när förutsättningarna är rätt (eller snarare fel). Gäller fan att passa sig.

Urk :(

shadowfire
2010-12-12, 16:46
Hur är det med 230V genom luften? När kan det bli en båge? Om jag håller i en nolla i vänter hand och sträcker fram höger hand mot en fas - kan det bli en båge? Anta att jag är nyduschad eller ngt och blöt t.ex.

Eller har människokroppen för hög resistans för att kunna leda så pass lite ström?

Nordenator
2010-12-12, 16:57
Hur är det med 230V genom luften? När kan det bli en båge? Om jag håller i en nolla i vänter hand och sträcker fram höger hand mot en fas - kan det bli en båge? Anta att jag är nyduschad eller ngt och blöt t.ex.

Eller har människokroppen för hög resistans för att kunna leda så pass lite ström?

Jag tror det rör sig om runt 1 kV / mm för överslag i luft. Du måste med andra ord i princip ta i källan.

von huff
2010-12-12, 16:57
http://i56.tinypic.com/xl9zwy.jpg

En kompis har en sån här, har ni nån aning om hur mycket en sån här ger?
Vi brukar ibland leka med den, efter lite alkohol förståss, fan vad det river i armen fastän man bara håller den mot kroppen en millisekund.Det som är kul är att om man gör det på armen så blir den helt okontrollerbar men i övriga kroppen känner man ingenting:)

bertbert
2010-12-12, 18:25
Hur är det med 230V genom luften? När kan det bli en båge? Om jag håller i en nolla i vänter hand och sträcker fram höger hand mot en fas - kan det bli en båge? Anta att jag är nyduschad eller ngt och blöt t.ex.

Eller har människokroppen för hög resistans för att kunna leda så pass lite ström?

Jag tror det rör sig om runt 1 kV / mm för överslag i luft. Du måste med andra ord i princip ta i källan.

Siffran 1 kV/mm kan man inte ha som tumregel, men avståndet blir väldigt kort vid ynka 230VAC.

Dennis93
2010-12-12, 20:34
Kommer ihåg när jag plockat bort plastöverdraget på mitt playstation när jag var mindre och råka nudda koppar-rullen (spole kallar man det ?) Det kändes riktigt i armen, blev skitskraj xD

Minimjölk
2010-12-13, 09:35
Testa att föra kablarna för nolla och fas mot varandra till du ser en gnista. Kanske inte att rekommendera men rimligtvis bör de vara oerhört nära varandra innan du får en gnista (i princip fysisk kontakt). Om du sedan har din kropp mellan med din högra resistans så lär avständet bli än kortare. Lycka till! ;)

Apropå gnista, jag har under det senaste halvåret eller så emellanåt känt en viss stank av makrill/fisk från tvättstugan och trott att det berott på avlopp etc. Häromdagen när stanken var något värre än vanligt gick jag till grunden med det hela och det visade sig att det kom från eluutaget till varmvattenberedaren. Kontakten var skollhet och helt svart kring fas och uttaget hade sakta börjat smälta och spridit stanken av bränd backelit/plast som påminde starkt om makrill.

Det visade sig att skruven som höll fast fas inuti vägguttaget glappade något varvid gnistbildning säkerligen var anledningen till både stanken och kontakternas utseende. Ren tur att jag undersökte och åtgärdade detta problem, Vem vet vad som hade kunnat ske annars.

cero
2010-12-13, 12:04
Sjukt obehagligt att få elektriska stötar. Minsta lilla gör mig livrädd.

Martinl_80
2010-12-13, 13:05
Blodet kan koagulera om man får sig en känga. Det kan sedan leda till blodpropp.

Var försiktiga!

shadowfire
2010-12-13, 15:02
Måste säga att jag har nästan en sjuk rädsla för el, särskilt nu när jag pysslar med renovering. Trost att jag kör med sådan där ljusstav som talar om ifall det är ström/spänning på eller ej, så litar jag inte på den utan fipplar med multimeter mm också. Blotta tanken på att jag tabbar mig och nyper tag i nolla+fas samtidigt lockar inte direkt, särskilt inte när jordfelsbrytare saknas och jag är ensam i kåken... kan bli sittandes o skaka i spasmer ett bra tag, särskilt om man nu inte kan få musklerna att släppa taget.